Yamaha Cygnus X - opravdové překvapení
Yamaha Cygnus X 125 je dalším skútrem ze stáje Yamahy, který je od letošního ledna možné řídit s řidičským oprávněním skupiny B. Nastal den D, tedy den převzetí skútru k týdenímu testování. A i když většinou bývám "natěšenej jak malej Jarda", tak tentokrát to bylo jinak. Nic proti Cygnusu, ale nejprve jsem vstal levou nohou, hned potom mi volal kolega z redakce, že se mu porouchalo auto a tudíž mě pro skútr nedoveze, a tak mi nezbylo nic jiného, než při 40°C vedrech využít služeb MHD. No zkrátka a dobře tento den byl opravdu dnem s velkým D, ale bohužel nikterak pozitivním.
A protože den převzetí měl opravdu velké D, tak jsem na místo díky MHD přijel ještě před provozní dobou a nezbylo mi tak nic jiného, než víc jak půl hodiny čumákovat před sídlem Yamahy. Ale k věci.
Úderem 9. hodiny ranní mi byla předána Yamaha Cygnus X v černé barvě a s plnou nádrží. Popravdě musím říct, že po stránce vzhledu mě Cygnus nijak nezaujal. Obrovský přední světlomet a rozměry akorát tak pro trpaslíka ... no co, každý den není posvícení. Po vyřízení nezbytných formalit jsem vcelku bez velkého nadšení strčil klíček do multifunkční skříňky zapalování, díky níž nejen startujete, ale zároveň otvíráte sedlo, a pomocí brzdy a tlačítka startéru probudil motor k životu.
Nandavám kuklu, helmu, rukavice a nechávám skútr trochu zahřát. Párkrát obcházím kolem dokola a pomalu a jistě si začínám pomlaskávat. Skříňka zapalování má zároveň pojistku, díky které vám do ní sirku nikdo nestrčí. Klíček je ohýbací, tzn. kolenu překážet rozhodně nebude. Pod multifunkční skříňkou se nachází místo tradičního a "nezbytného" háčku kastlík. Ten je víc než povedený a krom rukavic, petky o obsahu 0,5 l pojme i mobil, peněženku, ovladač od garáže a pár dalších drobností. To nejlepší ale je, že po celou dobu testu a to i při přejezdu kočičích hlav nebo retardérů, jsem nic neztratil!
Před levým kolenem je pak umístěno víčko nádrže. Po odklopení nápisu YAMAHA a vsunutí klíčku se víčko vyklopí, ale zároveň zůstává viset na pružince. Při tankování tak odpadá starost kam s ním. Přístrojovka je velká, kombinovaná a velmi dobře přehledná. Krom nezbytných údajů dává i informaci o tom, kdy je potřeba vyměnit olej, a digitální hodiny jsou zde samozřejmostí.
Ač je Cygnus X menších rozměrů, tak se na něj se svými 183 cm a 95 kg skládám bez sebemenších problémů. Beru za plyn, na který skútr reaguje velmi pohotově a vyrážím. Po cca 500 m sice stavím, ale důvodem není porucha, nýbrž nutnost si seštelovat zrcátka. Ty při správném nastavení poskytují výborný přehled a to bez nějakých rušivých vibrací. Po seřízení beru opět za plyn a vyrážím.
Nevím, jak přesně to popsat, ale rázem ze mě vše spadlo. Skútr jede dobře a moje nálada se otočila o 180° k lepšímu. Maximálka skoro atakuje hranici 100 km/h, ale o rychlosti to tentokrát není. Sluníčko pálí a já vyrážím směr Slapy, kde mám v plánu pořídit pár fotek. Proplétám se městským provozem s absolutní lehkostí a samozřejmostí. Najíždím na cestu podél Vltavy a dávám plnej. Cygnus nijak neprotestuje a střemhlav vyráží kupředu. Dojíždím až ke Štěchovickému kopci, který vyjíždím bez většího zpomalení, a pokračuji dál až na Vyhlídku. Za celou cestu musím asi 2x brzdit díky přebíhající zvěři, a tak odhaluji slabinu tohoto skútru.
Cygnus X má brzdy v kombinaci bubnu a kotouče, přičemž kotouč má vcelku neobvyklé rozměry. I přes jeho velikost jsou brzdy spíše vlažné a při potřebě okamžitě zastavit je nutné stisknout obě páčky až na doraz! Skútr pak sice zastaví, ale nástup i průběh brždění jsem zažil už lepší. Podvozek i pérování ale zase můžu jenom pochválit. Cygnus tak nemá problém projíždět zatáčky tzv. na knop a to bez nejistoty nebo vlnění. Kočičí hlavy i retardéry o sobě sice dají znát, ale nikterak výrazně a tak je jízdu po nich nebo přes ně lepší brát jako nutnost, bez které se v Praze prostě neobejdete.
Velkou výhodou, kterou tenhle skútr nabízí, je úložný prostor. Pod sedlo se sice integrálka nebo vyklápěčka nevejde, ale jetku tam dáte bez problémů. Krom ní pak podsedadlový prostor nabízí i místo na bundu, nepromoky a další a další věci. Základní nářadí je pak součástí výbavy a své místo má přímo v "podsedláku". Za úložný prostor včetně kastlíku pod řídítky si tato Yamaha vysloužila velké a nikterak bezvýznamné plus.
Protože Cygnus nám byl zapůjčen na celý týden, nebylo vůbec od věci mu dát trochu do těla. Kromě tradičních pražských silnic a mimopražských cest jsem vyzkoušel i polňačku. Velmi, ale opravdu velmi mě překvapila jízda ve dvou. Díky již zmiňované velikosti je jasné, že Cygnus mezi velké skútry rozhodně nepatří. Možná o to víc mě překvapilo, že na skútr jsme se v pohodě naskládali ve dvou a ani 30 km na jeden zátah nám nedělal, co se pohodlí týče, žádný problém.
Vzduchem chlazený 4-taktní jednoválec o výkonu 8 kW odvádí svou práci na výbornou. Ač se jedná o obsah 125 ccm, neměl jsem nikdy problém s nedostatečnou rychlostí a to ani při předjíždění na okrskách. Po celou dobu našeho testu se skútr rozhodně nijak nešetřil ... popravdě nevím, jestli by z nás v Yamaze měli radost, ale test je test. Jaké bylo naše nebo minimálně moje překvapní, když jsem se rozhodl dotankovat a změřit spotřebu, se snad nedá ani popsat! Při jízdě ve dvou, při jízdě na plný plyn atd. se spotřeba vyhoupla na cca 2,6 l, a to jsem opravdu nečekal. Překvapení víc než příjemné!
Po týdnu ježdění se mi tenhle skútřík vlastně ani moc nechtěl vracet. Za 1, jsem se díky jeho rozměrům propletl každou kolonou a zaparkoval skoro všude, za 2, jsem díky velkému podsedadlovému prostoru převezl od drobností po nákup a to díky spotřebě takřka za babku, no a konečně za 3, se mi vlastně začal i líbit. Nebýt slabších brzd a možná poněkud vyšší ceny, neměl bych vlastně pořádně ani co vytknout. Celý test, ač začal ne příliš dobrým dnem neboli dnem s velkým D, mohu zhodnotit následovně: "Kdo umí, ten umí a Cygnus X rozhodně umí!"
Technické informace:
Rozměry | 1.855 x 685 x 1.130 |
Hmotnost | 120,0 kg |
Startér | elektrický |
Převodovka | automatická s variátorem |
Chlazení | vzduchem |
Objem palivové nádrže | 7,4 l |
Přední tlumiče | teleskopická vidlice |
Zadní odpružení | kyvná vidlice |
Zdvih pružiny vpředu | 90 mm |
Zdvih pružiny vzadu | 95 mm |
Brzda vpředu | jednoduchá kotoučová, Ø 216 mm |
Brzda vzadu | bubnová, Ø 150 mm |
Přední pneumatika | 110/70-12 |
Zadní pneumatika | 120/70-12 |
Světlá výška bez zatížení | 113 mm |
Výška sedadla bez zátěže | 785 mm |
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi