Italský "náklaďák" jménem Liberty
Pokud si myslíte, že slovo "NÁKLAĎÁK" jsme u Liberty uvedli omylem, pak věřte, že tomu tak není. K redakčnímu testu nám bylo zapůjčeno Piaggio Liberty 125 ve verzi POSTAL.
POSTAL se na našich silnicích moc nevidí, což je vzhledem k užitné hodnotě, kterou nabízí, docela překvapivé. POSTAL, jak už je z názvu patrné, je v Itálii, která je jeho domovem, používán jako "poštovní vůz". V našich končinách si ho docela dobře dovedu představit nejen v barvách České pošty. Využití by našel i v kurýrních službách nebo pro rozvoz pizzy. POSTAL totiž nabízí úložný prostor jako žádný jiný skútr, který jsme kdy testovali!
POSTAL vznikl přestavbou elegantního skútru Liberty 125. Nad předním kolem přibyl nosič, na kterém bez problémů odvezete plnou basu piv. Místo druhého sedadla je namontován TOPBOX a před koleny je umístěna "klasická" textilní brašna. Spolu s velkým cestovním plexisklem a plátěnou ochranou je skútr k nepoznání.
Líbivý vzhled tu nehledejte, tady je na prvním místě funkčnost! POSTAL je prostě takový náklaďák mezi skútry, který lze navíc řídit s řidičským oprávněním skupiny B.
O pohon se stará léty osvědčený, vzduchem chlazený, čtyřtaktní agregát o objemu 124 ccm a maximálním výkonu 7,7 kW při 8.250 otáčkách za minutu. Motor dokáže rozpohybovat skútr až k samé hranici 100 km/h, ale jako ideálně cestovní rychlost bych viděl 70 - 80 km/h, což je do města, kam je skútr určen, až až. Příjemným zjištěním pro nás v redakci byla i spotřeba.
Díky ukazateli paliva, který trochu, vlastně docela dost "kecá", jsme si nejdříve mysleli, že tankovat budeme muset denně, ale skutečnost byla jiná. V testu, kdy skútr opravdu nešetříme, se nám nepodařilo přesáhnout spotřebu 2,4 l. Když už jsme zabrousili k přístrojovce, tak tu nelze než pochválit. Velká a přehledná, nabízející i digitální hodiny. Nebýt "kecajícího" ukazatele paliva, který při takřka plné nádrži ukazuje něco málo přes půlku, neměli bychom co vytknout.
Brzdy v kombinaci bubnu a kotouče jsou k motoru víc než adekvátní. Jejich nástup je sice poněkud vlažný, ale ve štychu vás rozhodně nenechají! Při stání v kopci lze navíc využít i "brzdu ruční". Páku zde ale nehledejte. POSTAL razící heslo, že v jednoduchosti je síla, zabrzdíte v kopci pomocí kovové pacičky u páčky zadní brzdy. Při stlačení páčky zadní brzdy zatlačíte na plíšek s červenou plastovou koncovkou a voalá, je zabržděno. Při odbrždění stačí jen stlačit páčku brzdy o něco víc a je odbržděno.
Díky velkým kolům (16 vepředu a 14 vzadu) a velmi dobrému odpružení je jízda příjemná i při nerovnostech nebo dlažebních kostkách. Největší slabinou při jízdě pak pro mě byl TOPBOX, který mi díky svým rozměrům při přejezdech přes nerovnosti vždy bouchal do zad. Zde se ale nabízí rychlé a vcelku jednoduché řešení. Stačilo by nainstalovat opěrku a rázem by bylo po problému!
Ovládání je standardní a POSTAL je narozdíl od TYPHOONA dodáván jak s hlavním, tak bočním stojanem. Krom předního nosiče a zadního TOPBOXU nabízí POSTAL ještě několik úložných prostorů. První z nich je klasicky pod sedlem, kam ale nedáte víc než lékárničku nebo kotoučový zámek. Zkrátka a dobře, prostor pod sedlem je u POSTALU velmi minimalistický. Pod přístrojovkou je "nepostradatelný" háček a pod ním uzamykatelný kastlík! POSTAL i přes minimální nebo spíš vůbec žádný prostor pod sedlem nabízí tolik místa, že se nestačíte divit!
Závěrem
Holku na něj asi nesbalíte, ale o tom POSTAL opravdu není. POSTAL se hodí nejen pro poštu, ale i pro kurýrní služby. Asi i proto jsem měl za celou dobu testování víc jak 10 dotazů právě od "MESÍKŮ", jak to jako jede a kolik to jako stojí. Takže jede to jako dobře a stojí to jako málo. Za verzi POSTAL spolu s TOPBOXEM zaplatíte 69.990 Kč!
Technické informace
motor | jednoválec LEADER, 4 T/2 V |
obsah [ccm] | 124 |
maximální výkon [kW/k - ot./min.] | 7,7/10,5 - 8.250 |
maximální moment [Nm při ot./min.] | 9,6 - 7.250 |
palivový systém | karburátor |
chlazení | náporovým vzduchem |
startování | elektrické |
přední brzda | kotoučová, 1 x Ø 240 mm |
zadní brzda | bubnová, Ø 140 mm |
přední pneu | 90/80 - 16´´ |
zadní pneu | 110/80 - 14´´ |
délka [mm] | 1.935 |
šířka [mm] | 760 |
rozvor [mm] | 1.325 (1.320) |
výška sedla řidiče [mm] | 795 (785) |
objem nádrže [ltr.] | 7,0 (6,0) |
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi