„Stopětadvacítka“ skútr s řidičákem na osobák
Až dosud mohli držitelé řidičského oprávnění pro osobní automobil řídit pouze malý motocykl s objemem válců do 50 cm3. Od soboty 19. ledna 2013 mohou osedlat i skútr o objemu 125 cm3. V tento den totiž nabývá účinnosti velká novela zákona o silničním provozu, která je obsažená v zákoně č. 297/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Změny navazují zejména na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech, v platném znění.
Přesednutí na skútr o objemu 125 cm3 však není zcela bez omezení – pro skupinu B řidičského oprávnění (zjednodušeně pro osobní automobil) musí být skútr vybaven automatickou převodovkou a výkon je omezen na 11 kW. Takto nově nastavená legislativa by podle přání EU měla přispět v jednotlivých zemích ke zrychlení a také zklidnění dopravy. Předpokladem je, že pokud obyvatelé přesednou z automobilů na skútry, tak se uleví především zahuštěné městské dopravě. Menší a také obratnější skútry by mohly být pro městské aglomerace a jejich dopravu určitě přínosem. A podle vyjádření jednotlivých prodejců motocyklů začíná být o tuto skupinu vozidel výrazně zvýšený zájem. Takže musíme počítat s tím, že s prvními teplejšími dny vyrazí na naše silnice i větší množství skútrů.
Pozor na nebezpečí!
Na automobilisty, kteří se rozhodnou přesednout ze svých vozů na skútry, však čeká několik úskalí. Jedním z nich je to, že jejich kolegové za volanty nejsou v našich zeměpisných šířkách tolik zvyklí na pohyb svižných motocyklů a skútrů v provozu. A tak je mohou jednoduše přehlédnout, protože nepočítají s tím, že se vůbec něco takového, jako je skútr, na silnici pohybuje. Vše je to o toleranci a o tom, že si prostě všichni budou muset na tento fakt zvyknout, a doufejme, že to bude poměrně rychle a bez větších karambolů.
Dalším závažným problémem pak je to, že řada těch, kteří se rozhodnou pro jízdu na skútru, nemá v tomto oboru žádnou praxi. Jízda na skútru je něco jiného než ta na kole a také je to něco jiného než jízda s automobilem. Je opravdu vhodné vyzkoušet si nejdříve manipulaci se skútrem i jízdu na něm někde na vhodném místě s volným prostranstvím. Ještě lepší varianta je, pokud si zajistíme pár lekcí v některé z osvědčených autoškol. Zde vám připomenou a předvedou základní postupy bezpečné jízdy s takovýmto vozidlem, vyzkoušíte si třeba krizové brzdění, odhad vzdáleností apod. Prostě vše, co se vám bude při jízdě na skútru hodit. Všechny tyto návyky se vám pak musí dostat doslova pod kůži, aby vaše bezpečná jízda na skútru byla každodenní samozřejmostí.
Bezpečnost především!!
Co platí pro automobily, neplatí pro řidiče skútrů. Velkým rozdílem je počet kol a způsob ochrany řidiče. Spolu s nutnou přípravou je potřebné si uvědomit, jaký dopad na okolí může mít počin nezkušeného a nepřipraveného jezdce. V prvé řadě je ochrana zdraví, posléze i ochrana majetku. Jezdec skútru by měl být i pečlivě seznámen a uvědomit si možná bezpečnostní rizika. Zajistit si řádnou ochranu svého zdraví, zamyslet se nad důsledky svého jednání. Pečlivou rozvahou nad svými schopnostmi může předejít velice nepříjemným situacím a vyhnout se bolestivým následkům. Vždy je zapotřebí vzít v potaz, že není jediným účastníkem silničního provozu a že i malá investice do osvěty a výbavy může zachránit život.
Nezapomínejte na správné oblečení
Na rozdíl od automobilistů, kteří jsou v případě čelního nárazu chráněni deformační zónou, která může být dlouhá třeba až přes jeden metr, je třeba si uvědomit, že "deformační zónu jezdce na skútru či motocyklu" činí pouze několik milimetrů oblečení, které má na sobě, a také jeho přilba. Z toho vyplývá dobrá rada: používejte opravdu kvalitní oblečení, boty i přilbu a vše hodně pestré – to aby vás bylo co nejvíce vidět.
Jak to může vypadat, pokud si na skútr sedne málo zkušený jezdec, se v trochu nadsazené formě můžete podívat na našem videu.
Pro stávající držitele řidičského oprávnění, které bylo uděleno ještě před účinností novely, je podstatné, že jeho rozsah se v žádném případě nezužuje, novelou se však může rozšířit. Podle přechodného ustanovení čl. II bodu 1 zákona č. 297/2011 Sb. totiž platí, že řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona; tato řidičská oprávnění opravňují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona rovněž k řízení motorových vozidel, která jsou do skupin vozidel se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění.
Tento článek vznikl ve spolupráci s www.ibesip.cz
Související články
SPEEDS CITY aneb hlavu máme každý jen jednu
O tom, že helma je při jízdě na skútru nebo na motorce nezbytnou nutností, není třeba pochybovat. V redakci jsme měli možnost vyzkoušet už pěknou řádku helem, ale zatím ani jedna nezažila přímý střet s asfaltem ... Premiéru si však docela nedávno odbyla otevřená přilba tzv.: JETka od...
Bosch Help Connect aneb první pomoc pro motocyklisty
Bosh vyvinul záchranný systém pro motorkáře známý z moderních automobilů. V případě nehody odešle automaticky Váš chytrý telefon zprávu o nehodě. Záchranné složky se s Vámi následně pokusí spojit. V případě, že se jim to nepovede, bude automaticky vyslána záchranka, která díky GPS lokaci ve...
EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ
Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický...
Učme se přežít 2017
O projektu "Učme se přežít" jsme vás poprvé informovali loni v březnu. Od té doby proběhlo už několik kol, z nichž některých jste se zúčastnili i vy, naši čtenáři. Projekt pokračuje i v tomto roce a my pro vás máme aktuální termíny!
Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především
Reflexní helma či reflexní vesta už je více či méně zažitým standardem. Teď je tu novinka v podobě integrální helmy s integrovaným brzdovým světlem, které vydrží až 10 hodin na jedno nabití!!!
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi