Skútry v Evropě
Jednostopá vozidla (PTW) jsou rozvíjejícím se trhem ať už na Západě, kde doplňují silnější stroje, nebo v rozvojovém světě, kde jsou často jediným dopravním prostředkem. V posledních letech se EU snaží ekonomicky podpořit produkci PTW zejména pro zvýšení bezpečnosti v dopravě, ale kvůli silné spolupráci mezi výrobci a regionálními dodavateli je tento průmysl méně konkurenceschopný, než by mohl být.
Světová poptávka po všech typech PTW (motocyklech, skútrech, mopedech a motokolech) se pro rok 2011 odhaduje na 55,7 milionů kusů, na rozdíl od 14 milionů vozidel v roce 1995. Evropa bývala lídrem v produkci PTW. Ducati (Itálie), Triumph (V.Británie) a BMW (Německo) byly vždy slavné značky. Dalšími významnými výrobci jsou Piaggio Vespa, Aprilia (oba Itálie), Derbi (Španělsko), Peugeot (Francie) a KTM (Rakousko). Dnes je podíl evropských produktů na zahraničních trzích velmi malý, např. 2,6 % v USA a pouze 0,5 % v Japonsku. V Evropě mají výrobci z EU vedoucí pozici, přičemž ale 30 % trhu patří japonským značkám. Vysoký kurz japonské měny v posledních letech zlepšil konkurenceschopnost evropských producentů, to je však pouze dočasný stav.
Výsledkem rozdělení evropského trhu je koexistence zhruba 30 výrobců, mezi kterými funguje několik montoven. Největšími evropskými producenty PTW jsou The Piaggio Group, Peugeot MTC a MBK. V roce 1990 vytvářela tato trojice více než 60 % evropské produkce, ale mezi lety 1995 a 1998 kleslo toto číslo o více než 30 %. Francie a Španělsko se zaměřily především na stroje s malými motory, Rakousko, Německo a Velká Británie na větší kubatury a Itálie na sportbiky a skútry.
Po mnoho let se zdála být nevýhodou malá velikost firem vyrábějících součástky. V roce 1995 bylo v Evropě téměř 2000 dodavatelů s průměrným obratem 370.000 eur (necelých 11 milionů korun). Ačkoliv se toto číslo výrazně snížilo, stále zde bylo několik společných dodavatelů dokonce i strategických komponent. Většina z nich byly rodinné podniky s jedinou továrnou.
Decentralizace a nedostatek kompletně sestavovaných systémů přinesla několik negativních dopadů: nízkou standardizaci technických řešení, fragmentaci zdrojů a absenci celkových úspor. Jediné, co zbylo evropskému PTW průmyslu, bylo dědictví krásy a technické kvality.
Byla nutná celková restrukturalizace, a tak se v roce 1995 většina zástupců dodavatelů a výrobců shodla na redukci nákladů, větší flexibilitě a zvýšení kvality. Asociace evropských výrobců motocyklů (ACEM) spustila pilotní program, který se měl zaměřit na upřednostnění výroby skútrů. Ukázalo se, že k docílení konkurenceschopnosti Evropy by bylo zapotřebí zamezit regionálním vládám chránit svoje domácí výrobce. Silou trhu došlo ke sjednocení několika tradičních nezávislých značek (Aprilia, Derbi, Guzzi) pod vlajkovou loď Piaggio Group.
Evropská komise vydala v roce 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas rozhodnout“. Federace evropských motocyklových asociací (FEMA) i ACEM se zúčastnily konference ohledně Bílé knihy v Bruselu v roce 2005. V její konečné verzi jsou motocyklisté zmíněni třikrát: dvakrát ve spojitosti s riziky na silnicích a jednou v kontextu malé snahy regionálních autorit přehodnotit upřednostňované silniční komunikace. PTW průmysl není zmíněn ani jednou, jelikož ho zastínily otázky železniční infrastruktury a přeplněných letišť. Evropská komise v současnosti prosazuje „zelenou politiku“ v oblasti motorových vozidel, která přináší změny i do sektoru PTW.
Zdroj: www.euc2c.com
Foto: www.leftbankscooters.com, www.scooteringusa.com, wheels.blogs.nytimes.com
Soubory ke stažení (1 soubor)
5.03 MB
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi