Honda PS 125i

Honda PS 125i

12.6.2012

Bahňák

Je tomu přesně rok co zemřel motorkář tělem i duší Slávek Rýzner alias Bahňák. Celou tu dobu nám v redakci ležel článek, který čekal na zveřejnění. Ta vhodná doba, ale stále nepřicházela. Přišla až nyní! Vy, tak máte jedinečnou možnost přečíst si poslední test opravdového profesionála. Slávku kamaráde, děkujeme za spolupráci a věříme, že se tam nahoře máš dobře!!! Za redakci SP Pavel Augustin

Skútr mi přivezli autem uprostřed zimy, v době, kdy silnice tonuly v té nejhorší nasolené břečce. Protože jsem chtěl zároveň vyzkoušet i termodeku Termoscud a vybavit skútr cestovním plexi, strčil jsem ho do garáže s tím, že vyjedu až po namontování doplňků. Montovat cokoli na špinavý skútr se mi prostě nechtělo. Během několika dní jsem zmíněné doplňky namontoval, vystrčil skútr z garáže a konečně jej nastartoval.

Honda PS 125i

První start

Chytnul snad na první kompresi a spokojeně brblal do výfuku. To se mi líbilo. Co se mi ale nelíbilo vůbec, bylo drnčení originál kufru, které dělalo daleko větší rámus než kultivovaný chod motoru. K tomu se přidávalo ještě drnčení držáku registrační značky a chrastění páček brzd. Otrávilo mě to natolik, že jsem skútr zase zatlačil do garáže a začal jsem zkoumat, který z nepatřičných pazvuků půjde odstranit. S držákem značky to bylo jednoduché a vyřešil to během několika minut jiný způsob uchycení. S chrastěním páček toho moc dělat nešlo a kufr po vypodložení gumou a vylepení dosedací plochy víka zmlknul docela. Překvapilo mě, že Honda nevěnovala větší pozornost drnčení a mlácení kufru a nechává na zákaznících, aby si s tím poradili sami. Jak jsem navíc během doby zjistil, tak kufry mlátí skoro u všech skútrů PS.


Prokletí jménem CBS

Po dalším nastartování se už ozýval jen zvuk motoru a tak mi už nic nebránilo začít konečně jezdit. Bohužel hned při první vyjížďce se projevil podle mě největší a také jediný vážný problém, který jsem se skútrem zaznamenal. PS je od výrobce vybaven brzdovým systémem, vzletně nazvaným CBS. V praxi to znamená, že při zmáčknutí páčky zadní bubnové brzdy tahá současně zcela nekontrolovatelně přídavný bovden za táhlo pumpy předního kotouče! Honda tvrdí, že tento "brzdový asistent" je vhodný zvláště pro začínající jezdce. Já tvrdím, že tenhle nesmysl je dobrý tak leda na zabití. Na zledovatělém povrchu, po kterém jsem jezdil, byl skútr naprosto neovladatelný a jakékoli přibrzdění zadního kola končilo převážně zablokováním předku. Skútr jsem tedy musel odstavit a čekat dalších 14 dní, než ze silnic zmizelo náledí.

Pozn.: Mezitím jsem jezdil na jiném typu skútru bez CBS a bez problémů.


Testování

Jako naprostá většina strojů od Hondy padne PS dobře do ruky. Sedlo ve výši 800 mm je velmi pohodlné a jak jsem posléze zjistil, ani po několika hodinách jízdy si sedací svaly nestěžovaly na nedostatek pohodlí. Ergonomie je velmi dobře vyřešena a přesto, že podlaha nedává mnoho možností ke změně polohy, neměl jsem potřebu strkat nohy někam jinam. Posaz je ale dost "naširoko" a tak menší postavy musí při zastavení hodně natahovat nohy.

Všechny ukazatele jsou vkusně uspořádány, jsou přehledné a dobře čitelné jak v noci, tak i na přímém slunci. Zpětná zrcátka za jízdy nevibrují a i když je v nich zčásti vidět ruce jezdce, jsou funkční a plní svůj účel.

Úložné prostory skútru jsou dostačující. Pod sedlo se bez problémů vejde integrální přílba a se skútrem je, jak už jsem se zmínil, dodáván originál kufr Honda. Odkládací schránka v předním panelu je miniaturních rozměrů a mnoho věcí do ní neumístíte. S přepravou běžných nákladů tedy nejsou problémy, a protože má PS rovnou podlahu, je možno převážet i pěkně velké nákupní tašky. Dílenské zpracování je na vysoké úrovni a všechny použité materiály, včetně plastů a čalounění sedla, jsou již od pohledu velmi kvalitní. Mně osobně se skútr laděný tak trochu do stylu retro líbí a podle reakcí lidí myslím, že nejsem sám.

Honda PS 125i

Honda PS 125i


Záběh a prvních 1000 km do garanční prohlídky u prodejce proběhl bez sebemenších problémů. Byly provedeny všechny výrobcem předepsané garanční úkony, včetně kontroly ventilových vůlí a výměny oleje. Prodejce použil olej Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 a při druhé garanční prohlídce ve 4000 km byl použit opět.

Test probíhal několik měsíců (od února do června) za teplot od -10 do +30 stupňů.


Motor

Čtyřdobý vodou chlazený jednoválec.
Zdvihový objem 125 ccm.
Osvědčená dvouventilová koncepce. Vstřikování PGM FI.
Kompresní poměr 11:1.
Výkon cca 14 PS (10.1 kW)/9000 min.
Max. kroutící moment: 11,5 Nm/7000 min.
Startování pouze elektrickým startérem.

Honda PS 125i


PS startuje díky vstřikování za všech teplotních režimů a v jakémkoli počasí okamžitě a spolehlivě. Za celou dobu testu se nestalo, aby motor nenaskočil při prvním zavadění o startér. Motor má velmi příjemný chod bez větších vibrací v celém rozsahu otáček. Chladící systém pracuje bez chyb a udržuje stabilní provozní teplotu motoru jak za mrazu, tak i v letních vedrech. Za celou dobu testu sepnul větrák chlazení pouze dvakrát - při popojíždění v koloně a teplotě přes 30 stupňů.

Výfukový systém je tichý, ale motor se při akceleraci ozývá sáním, které zbytečně zvyšuje hlukovou hladinu. Osobně se domnívám, že je motor s ohledem na ekologické předpisy v sání zbytečně omezen a problematický airbox snižuje možný výkon a zvyšuje hlukovou hladinu motoru. Je to ale pouze můj dojem a není podložen žádnými zkouškami.

Celkově hodnotím motor velmi dobře.


Jízdní dojmy

PS má velmi slušnou akceleraci, která je v běžném městském provozu více než dostatečná. Skútr akceleruje z klidu až do cca 80km rychlosti plynule a velmi svižně. Potom se zrychlování zpomalí a dosažení max. rychlosti již chvíli trvá. Nicméně mi během městského provozu výkon nikdy nechyběl a při odjezdu z křižovatek nechávala Honda všechna auta s přehledem za sebou.

Vedení stopy je velmi dobré a ani přejíždění podélných nerovností skútr nijak nerozhází. Bohužel pérování je velmi tuhé, a tak i na celkem malých nerovnostech inkasuje jezdec nepříjemné tvrdé rány od zadního odpružení, které se podle mě tak úplně vyřešit nepodařilo. I přes svoji tvrdost jdou při obsazení dvěma osobami zadní teleskopy často do dorazů, a to i přes progresivní pružiny.

Honda PS 125i


Při delších jízdách mě nikdy nebolely sedací partie, ale záda zcela pravidelně. Při kvalitním povrchu silnic je vše v naprostém pořádku, bohužel výrobce zřejmě nepočítal s kvalitou silnic v našich končinách.

Při běžných jízdních režimech se skútr chová stabilně, ochotně jde do zatáček, ve kterých drží zvolenou stopu a nemá tendenci k zavírání ani otvírání zvoleného radiusu. I přes použití velkého plexi není skútr přehnaně citlivý na boční ani nárazový vítr a zneklidní pouze při jízdě v turbulentním proudění za větším vozidlem. Při skutečně razantní jízdě se v zatáčkách s horší kvalitou povrchu začne PS chovat poněkud nervózně a vedení stroje začíná být nepřesné. To ovšem platí skutečně jen při jízdě "na doraz" a většina skútrů, na kterých jsem jezdil, se v podobných režimech chovala stejně nebo ještě hůř. PS je ve všech jízdních režimech včetně max. rychlosti klidné, nemá tendenci k rozkmitu řídítek a dokonce ani při jejich puštění (což většina skútrů nesnáší) se neprojevují žádné rušivé vibrace.

Ani po relativně dlouhých cestách jsem nebyl unaven a protestovala vždy pouze záda. Při plném zatížení dvěma osobami je skútr poněkud "rozevlátý" kvůli odlehčení předního kola a je lepší, aby těžší spolujezdec nevyužíval zádovou opěrku na kufru, ale snažil se naopak sedět co nejvíc za řidičem. Akcelerace je i při plném zatížení slušná a pro městský provoz plně dostačující.


Výkony

Max. rychlost

Max. rychlost jsem měřil za použití dvou vyzkoušených přístrojů GPS na bývalém zkušebním úseku UVMV, a to několika jízdami v obou směrech. Zatížení cca 95 kg.

První měření proběhlo po najetí 950 km, skútr byl osazen velkým cestovním plexi a byla použita deka Termoscud. Teplota 14,5 stupňů a relativní bezvětří.

Nejnižší naměřená rychlost: 85 km/h
Nejvyšší naměřená rychlost: 104 km/h (tachometr ukazoval téměř 120 km/h)

Druhé měření proběhlo o den později za stejných podmínek. Skútr byl bez plexi a Termoscudu.

Nejnižší naměřená rychlost:  87 km/h
Nejvyšší naměřená rychlost: 103 km/h

Z naměřených hodnot je zřejmé, že osazení skútru velkým plexi nemá na max. rychlost prakticky žádný vliv.

Třetí měření proběhlo po najetí 4800 km, teplotě 26 stupnů a hlášeném větru do 3 m/s. Skútr byl opět osazen velkým plexi. Po několika zkušebních jízdách oběma směry byly výsledky měření následující:

Nejnižší naměřená rychlost: 98 km/h
Nejvyšší naměřená rychlost: 108 km/h

Tachometr proti údajům obou GPS vykazoval optimistickou odchylku cca 10-15 km/h. Z výsledků měření je zřejmé, že s počtem najetých kilometrů se motor dobře zaběhl a výkon se dostal na optimum.

V cestovním režimu skútru nejvíce vyhovuje rychlost 70-80 km/h (tachometrových 80-90 km/h), ale není problém na dálnici držet stovku. Na dálniční provoz ale skútr moc vhodný není a zcela jednoznačně tam překáží.


Spotřeba paliva

Nejnižší spotřeba byla v začátcích záběhu, kdy jsem se skútrem jezdil bez větší akcelerace a relativně pomalu. V tomto režimu spotřeboval skútr 2,6 l/100 km.
Nejvyšší spotřebu jsem naměřil při "zrychleném přesunu" po dálnici v plném obsazení dvěma osobami a naloženým kufrem. Spotřeba byla 3,6 l/100 km. Podotýkám ale, že se jednalo o jízdu v dešti, částečném protivětru a prakticky stále na plný výkon.

V běžném provozu a se zatížením cca 95 kg se spotřeba pohybuje v rozmezí 3-3,3 l/100 km, při využívání plné dynamiky a v oblastech max. rychlosti. Při citlivém a úsporném způsobu jízdy by zřejmě nebyl problém dostat spotřebu trvale pod 3 l/100 km.


Brzdy

V běžném režimu městského provozu brzdí skútr dobře. Brzdný účinek samostatného zadního bubnu nemohu kvůli systému CBS ohodnotit, ale zdá se být naprosto dostatečný. Přední kotouč má plynulý nástup a dobrou účinnost. Na suché vozovce nedochází s CBS k žádným problemům, a stejně je tomu i za deště. Smyk předního kola se ani úmyslně při brzdění zadní brzdou nepodařilo při přímé jízdě na mokré vozovce vyvolat.

Pro běžné použití skútru tedy může někomu vyhovovat fakt, že nemusí brzdit oběma páčkami, ale stačí mít při průjezdu kolonami prsty jen na páčce zadní brzdy. To je ale jediná sporná výhoda systému CBS. Při pokusu o sportovní a razantní svezení začne CBS negativně ovlivňovat řízení skútru a v krizových situacích může být tento systém velmi nebezpečný. V zimním provozu je na sněhu a náledí skútr díky CBS nepoužitelný.


Provoz

Po celou dobu testu a najetí 5000 km se na skútru neprojevila sebemenší závada. Až na počáteční problém s drnčením kufru a držáku SPZ nebylo potřeba nic dotahovat ani upravovat. Pneumatiky měly dobrou přilnavost jak v zimních, tak i letních měsících a při kontrolních měřeních jsem nezaznamenal žádný úbytek tlaku.

Skútr za všech režimů, v mrazech i tropických vedrech přes 30 stupňů, fungoval naprosto bezchybně. Spotřeba oleje byla neměřitelná a to i přes skutečnost, že skútr jezdil prakticky stále v režimu plného výkonu. Nejdelší cestu v jednom dni jsem absolvoval o délce 428 km a nebyl jsem z jízdy nijak zvlášť unaven. Vybavení skútru vysokým plexi a dekou Termoscud se velmi osvědčilo a ani v teplotách pod bodem mrazu nebyla jízda na skútru nepříjemná.

Honda PS 125i


Celkové zhodnocení

Velmi kvalitní městský skútr, se kterým není problém podniknout i nějaký delší výlet. Precizní dílenské zpracování a kvalitní materiály dávají předpoklad pro dlouhodobé bezproblémové používání.

Poslední komentáře (1 komentář)

Ahoj mohl by mi někdo poradit kde sehnat přední plexi na ps 125i rok vyroby 2007 děkuji.

Otevřít diskuzi

Související články

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce

Recenze a testy

2.9.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...

Více

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Srovnávací test 300 - která je nejlepší?

Recenze a testy

14.5.2014

Viktor Hrachovec

0

Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...

Více

SYM SYMPHONY SR 125

SYM SYMPHONY SR 125

Recenze a testy

9.10.2013

Redakce SP.cz

0

Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.

Více

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle

Recenze a testy

19.8.2013

Redakce SP.cz

0

Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.

Více

Kymco Downtown 125i ABS

Kymco Downtown 125i ABS

Recenze a testy

1.8.2013

Karolina Slaninová

0

Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.