Návrat do minulosti aneb LML STAR Dlx 150
Firma LML India Ltd. začala vyrábět po podepsání smlouvy s italským koncernem Piaggio velmi populární indickou verzi Vespy PX s manuální převodovkou již v osmdesátých letech. V současné době LML India vyrábí skútr STAR DeLuxe osazený čtyřtaktním motorem, který splňuje normu Euro3 a je od letošního roku obohacením i našeho trhu... Zastoupení v ČR nabízí několik variant skútrů Star a poměrně velký sortiment praktických doplňků.
Jsem LML
Když jsem si tenhle skútr přebíral na testování před prodejnou A-Spirit, trvala mi seznamovací prohlídka podstatně déle než obyčejně. Nevěřícně jsem zíral na techniku obvyklou před několika desítkami let a smontovanou i podobnou technologií. Dokonalý dojem ze vzorně restaurovaného veterána mi jen trochu kazil metalizovaný lak. První co mě napadlo, když jsem tenhle skútr pečlivě prozkoumal ze všech stran, bylo: "poctivá kovářská práce". Plechová "kastle" skútru je posvařována bodovými kleštěmi a nášlapy podlahy drží dokonce nýty. Vše ale vypadá mimořádně bytelně a je vidět, že zvolená technologie byla provedena s pečlivostí a řemeslným fortelem.
Prohlídka
Všechny zámky pracují výborně, kryty lícují a vlastnímu zpracování se toho mnoho vytknout nedá. Boční kryty ukrývají na jedné straně bateri s náhradním kolem a na druhé straně motor. Přístup pod kryty je velmi jednoduchý a jejich sundání a nandání je otázkou několika vteřin.
Po zjištění, že pod sedlem není žádný úložný prostor, otevírám schránku na předním panelu a zjišťuji, že sem se kromě přílby vejde snad všechno. Při vlastním testování jsem zde vozil nepromok, nářadí, lékárnu, svačinu, láhev s vodou, zrcadlovku na focení a ještě minimálně třetina místa zbyla. Tím ale úložná místa na skútru končí. Nějaký náklad lze převézt na podlaze s pomocí instalovaného háčku na tašku, ale osobně bych skútr určitě dovybavil předním i zadním nosičem z doplňkové nabídky.
Jízda
Sednu a řadím
Zkouším posez na jednoduše vypadajícím sedadle a je daleko pohodlnější, než bych na pohled čekal. Po celou dobu testu jsem pak k sedadlu neměl výhrad a ani krátkodobý batůžek si na pohodlnost nijak nestěžoval. Jen jsme si při jízdě ve dvou trochu šlapali na nohy, protože spolujezdec nemá vlastní stupačky.
Star je menší skútr. Není problém dosáhnout oběma nohama na zem a manipulace s ním je velmi snadná. Jen je třeba dát pozor na startovací páku, která má tendence se seznamovat s lýtkem řidiče a dále si dávat pozor i na náhodné zařazení rychlosti při manipulaci se řídítky. Při běžícím motoru by to určitě nebylo nic příjemného. Divil jsem se, proč není řadící mechanismus při nevypnuté spojce blokován, když i náš moped Stadion měl tuhle věc vyřešenou naprosto jednoduchým a spolehlivým mechanismem.
Zrcátka
S nastavením zrcátek mám problémy. Ať dělám co dělám, vidím v nich více svoje lokty než prostor za sebou. Později v provozu se ukázalo, že mají silné vibrace a mě osobně dost vadil vypískovaný nápis, upozorňující, že objekty v nich zobrazené jsou blíže, než se zdá.
Startuji
Mačkám tedy startér a po chvilce tichého bublání z výfuku zavírám mechanický sytič. Řazení otočnou rukojetí jsem trénoval naposled na mopedu Jaweta před mnoha lety. Mačkám spojku a v poloze, kdy je moje zápěstí nepřirozeně vytočeno do úhlu 90 stupňů, zaskakuje s řádným cuknutím jednička.
Konečně jedu
Rozjezd je až na tu nepřirozenou pozici zápěstí bez problémů a tak vyrážím do ulic. S ohledem na malá 10" kolečka je jízda kupodivu celkem klidná. Občasný kopanec dostanu při přehlédnutí nerovnosti spíše od zadního pérování, ale přední závěs polyká běžné nerovnosti až překvapivě dobře. Co mi ale schází, je větší odezva od předního kola. Z řídítek toho moc vyčíst nejde.
Poprvé brzdím
Zkouším zabrzdit a nastává první překvapení. Brzdový účinek je dobrý, i když přední brzda má s ohledem na velikost kol dost ostrý nástup. Horší je to ale se zavěšením kol. Při použití přední brzdy to se skútrem trhne doprava a i přes špatnou odezvu řízení cítím, jak se kolo v závěsu kroutí. Zadní brzda má zase tendenci poslat skútr doleva, ale tady je to daleko méně intezívní. Pokud použiji obě brzdy najednou, efekt je částečně eliminován, ale přední kolo řádí vesele dál. Na kluzkém povrchu to určitě nic příjemného nebude. Také mám zpočátku problémy s rychlým trefením brzdového pedálu. Je potřeba zvednout nohu z podlahy poměrně vysoko a při došlapu nemám bez praxe dostatek citu - občas se mi podaří kolo zablokovat. Stačí ale pár najetých kilometrů a na všechny zvláštnosti stroje si začínám zvykat.
Opět řadím
Řazení funguje bezchybně, je ale třeba počítat s jistými zvláštnostmi, které má. Není třeba vhodné dobrzdit se zařazenou čtyřkou a pak se na místě pokoušet zařadit jedničku. Je to doprovázeno takovými zvuky v převodovce, že jsem si při budoucím řazení vždy dával pozor, abych měl vždy správně odřazeno. I přesto jsem si musel při jednom rychlém odbrzdění v koloně, kdy jsem prostě neměl čas odřadit na první rychlostní stupeň, raději vypnout motor. Nebral bych to však jako nedostatek skútru, ale jako nedostatek praxe jezdce.
Na tomhle se prostě musíte naučit jezdit
Jakmile jsem se ale trochu s ovládáním sžil, začal jsem se královsky bavit. Tohle prostě na žádném moderním skútru nezažijete. Star ochotně zatočí kamkoli chcete, ale musíte ho pořádně řídit. Díky manuálnímu řazení se v městském provozu skutečně nenudíte a jízdu si užíváte v plném rozsahu, stejně jako jezdci na originálu před několika desítkami let. Je to prostě úplně jiné svezení a když jsem se vracel večer domů, byl jsem pobaven jako už dlouho ne.
I reakce veřejnosti jsou k tomuto stroji výrazně kladné. Celá řada lidí si myslela, že se jedná o vzorně zrenovovaný veterán a kam jsem se skútrem přijel, budil pozornost neporovnatelně větší než jeho moderní sourozenci. Dost pozornosti budily i blinkry, jejichž akustická kontrola vydávala intenzívní zvuk couvajícího náklaďáku a plašila i chodce na přechodech. Má to samozřejmě svou výhodu - necháte zapnutý blinkr a určitě se najde v okolí někdo, kdo přískokem ochotně páčku vypne za vás.
A teď k testování
Jízdní vlastnosti
Podvozek skútru je pevný bez snahy ke kroucení v jakémkoli režimu. Horší je to se zavěšením kol. Zde dochází ke zkrutu obou závěsů a to hlavně při intenzívním brzdění a v zatáčkách s výraznými nerovnostmi. Zejména je to nepříjemné u zavěšení předního kola, které je špatně čitelné. Tenhle skútr prostě na žádné závodění není. Naproti tomu se ale při klidné rekreační jízdě odvděčí poměrně pohodlnou jízdou a na dobrém povrchu i slušným vedením v rozumně projetých zatáčkách. Jakmile ale začnete hledat limity podvozku, seznámíte se s nepřesným vedením obou kol a odskakováním zadního odpružení.
Jak už jsem říkal, na sportovní ježdění tenhle skútr určitě není. Najel jsem v kuse bez problémů trasu přes 120 km, aniž bych pociťoval nějakou únavu nebo nepohodlí. Optimální cestovní rychlost je asi 70-80 km/h, při které se choval skútr velmi spořádaně - až na nějaké drobné vibrace, které ale v rychlosti přes 75 km/h z větší části mizí.
Motor
Star je osazen horizontálním, dvouventilovým, vzduchem chlazeným jednoválcem o výkonu 6,75 kW při 6250 ot. Krouticí moment dovozce neuvádí, ale slušný zátah je k dispozici prakticky od volnoběžných otáček. Motor je spíš flegmatik než závodník a proto nemá smysl jej příliš točit. V městském provozu nepřekáží, odjezdy z křižovatek zvládá dostatečně dynamicky a na dálniční provoz tento model asi nikdo používat nebude. Testovaný skútr měl při zavření plynu občas tendenci střílet do výfuku, ale nevím, jestli to bylo seřízením nebo zda je to běžný jev. Startování je bezchybné za všech režimů, a to jak el. starterem, tak i startovací pákou, kterou jsem používal nejčastěji. Při ranní teplotě 6 stupňů naskočil motor s použitím sytiče na první šlápnutí.
Jako mimořádně příznivou bych označil spotřebu. I v testovacím režimu, kdy se jezdí prakticky naplno, byla 2,3 l/100 km. Při běžném provozu není důvod nevěřit výrobci, který udává spotřebu 1,7 l/100 km. Nakonec bych dodal, že motor splňuje bez problémů normu E3.
Naměřené hodnoty
Maximální rychlosti dosažené během 6 testovacích jízd na zkušebním úseku byly v rozmezí 79,6 až 82,3 km/h. Maximální rychlost dosažená bez omezení rozjezdu byla 89,8 km/h.
Zrychlení ze šesti jízd z 0 na 50 km/h bylo 10,4 s, tachometr ukazoval proti skutečnosti rychlost od 5 do 10 km větší, než byla rychlost skutečná.
Závěr
Na našem trhu se jedná o naproso atypickou záležitost a pokud se chcete vrátit o několik desítek let nazpět jak vzhledem stroje, tak i jízdními vlastnostmi, je zde jedinečná šance. Jízda na LML Star je úplně něco jiného než na moderních skútrech. V určitém pohledu je daleko zábavnější a věřím, že si Star své uživatele najde.
Foto: Bahňák
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi