Aprilia Sportcity CUBE 300
Na test tohoto skútříka od Aprilky jsem se hodně těšil. Líbila se mi, už když stála na dlaždičkách v obchodě a když jsem jí potom viděl na asfaltu, líbila se mi ještě víc.
Seznámení
Červenočerná kombinace barev jen podtrhuje sportovní vzhled skútru a celek působí velmi pěkně, tak by se dal začít asi každý test sportovních Aprilek.
Podsedlový prostor bohužel neukryje integrální přílbu, což je škoda, ale s 15" koly to asi nikdo u skútru očekávat nebude. Běžná otevřená přílba se ale vejde bez problémů. Další odkládací prostor je v předním čele. Je rozdělen na dvě oddělení a v pravém skrývá 12V zásuvku.
Přední odkládací prostor je zamykací, ale jeho dvířka moc dobře nelícují a po zamčení jsou dost volná. Neprojevuje se to sice za jízdy žádnými nepříjemnými zvuky, ale poněkud to kazí dojem z jinak velmi pečlivě zpracovaného skútru. Výhodou je praktická rovná podlaha spolu s instalovaným háčkem na tašku, která samozřejmě umožňuje i přepravu většího a těžšího nákladu.
Zrcátka jsou lehce nastavitelná a při jízdě je z nich dobře vidět. Musíte ale počítat s tím, že přesahují šířku řídítek a tak při proplétání v kolonách je potřebné na to pamatovat.
Bytelně vypadající zadní plotna umožňuje jednoduché připevnění kufru, kterým získáme další prostor.
Posaz na pěkně ušitém sedle z protiskluzového materiálu je příjemný, bez problémů dosáhnu na zem a skútr dobře padne do ruky.
Naměřené hodnoty
- Mejmenší maximální rychlost naměřená na zkušebním úseku (1 km) byla 86,4 km/hod
- Největší maximální rychlost na zkušebním úseku byla 104 km/hod
- Nejvyšší dosažená rychlost na volné a relativně rovné silnici byla 121 km/hod
- Nejlepší zrychlení z 0-100 km (skutečných) 14s
- Tachometr vykazoval v celém rozsahu optimistickou odchylku 10-19 km/hod!
Odchylky tachometru (tachometr / realná rychlost) v km/h:
100 / 84
120 / 104
140 / 121
Průměrná spotřeba během testu byla velmi slušných 3,4 l/100 km
Jízdní vlastnosti
Skútr je svojí koncepcí určen jako městské vozidlo. Tady funguje Sport city na sto procent.
Pérování je dobré a spolu s 15“ koly si poradí s většinou běžných nerovností bez potíží. Také podélné nerovnosti typu tramvajových kolejí a vyježděných struh od kamionů na okruzích zvládne skútr dobře. Rám je pevný, nekroutí se a podvozek skútru jako celek působí za jízdy stabilním a pohodlným dojmem. Není problém zdolat běžně vysoké obrubníky chodníků, snadné je proplétání kolonami a manipulace se skútrem při parkování je jednoduchá.
Velmi příjemná je dynamika motoru, která umožní většinu automobilů při rozjezdu z křižovatek nechat daleko vzadu. Také na městském okruhu má skútr dostatek výkonu a rychlosti, aby bezpečně přizpůsobil rychlost ostatním vozidlům a tím zajistil poměrnou bezpečnost řidiči, to ale platí pouze pro městské obchvaty, kde jsou rychlostní omezení.
S ohledem na pohodlný podvozek a dostatečný výkon by nebyl problém použít Sport city i k delším výletům. Tady už se však začínají projevovat problémy pramenící z minimální ochrany jezdce a relativně malé cestovní rychlosti. Optimální cestovní rychlost se pohybuje někde kolem 90 km/hod a to znamená, že cestování po dálnici nebude to pravé.
Pokud jsem skútr nechtěl hnát stále na plný plyn, rozhodně jsem na dálnici překážel a dojížděly mě i kamiony. Mimo dálnici je ale skútr ve svém živlu. Vemi dobrý podvozek umožňuje i sportovnější svezení s velmi dobrou odezvou a stabilitou.
Sport city má dobré brzdy, ale na jejich účinek jsem si musel nějakou dobu zvykat. Přední brzda je velmi účinná a ovládací síla na páčce je celkem malá, což ocení převážně ženy bez chlapáckého stisku. Zadní brzda má také dobrý účinek, ale ovládací síla na páčce je mnohem větší než u přední brzdy. Prvních pár kilometrů jsem na to při brzdění musel trochu myslet, ale jinak jsou brzdy skutečně výkonné a spolu s použitými pneumatikami Michelin dokázaly skútr krotit na výbornou.
Ná skútru jsem jel v jednom kuse nejdelší trasu asi 200 km, ale ke konci trasy už to žádný požitek nebyl. Sedlo je sice pohodlné, ale bohužel neumožnuje změnu pozice. Pokud jsem si chtěl poposednout, abych měl ruce při řízení natažené, tak mne přechod sedla nepříjemně tlačil. Po delší jízdě jsem měl pocit, že mám váhu na špičkách bot a když jsem zkoušel jet s nohama více pod sebou, tak mi díky zúžení v zadní části několikrát spadly.
Také ochrana před větrem je skutečně minimální. Dokonce bych myslel, že díky nepříjemným turbulencím je horší, než bývá u skútrů této kategorie zvykem. Při první jízdě jsem vichřici a cloumání hlavou za řídítky přisuzoval volnější otevřené přílbě, kterou jsem mě kvůli držáku na kameru. Bohužel ani při použití integrální přílby se situace nezlepšila. Špatné aerodynamice skútru bych přičítal i menší maximální rychlost. Doplňkové plexi by možná tento problém zčásti vyřešilo, i když foukání na nohy i z vnější strany by odstranit určitě nedokázalo.
Výrobce uvádí, že výdechové otvory od chladiče „topí“ v chladnějším počasí na nohy řidiče. Já jsem žádný praktický efekt nezaznamenal. Ve spojení s tzv. thermodekou by ale výdechy teplého vzduchu od chladiče mohly v zimě skutečně příjemně zahřát.
Jízda v noci je na skútru bez problémů. Přístroje jsou rovnoměrně a dobře osvětleny, neoslňují a skútr dobře svítí.
Závěr
Pohodlný, dobře odpružený městský skútr s dostatečným výkonem a velmi dobrou akcelerací. Cestování na větší vzdálenosti je zde ale poněkud omezeno nemožností měnit polohu jezdce a minimální ochranou před větrem. Postrádal jsem pohotovostní stojánek a parkovací brzdu.
Technická data:
Motor
Kapalinou chlazený 4 taktní jednoválec, SOHC 4 ventily
Vrtání a zdvih 75 mm x 63 mm
Zdvihový objem 278 cm3
Kompresní poměr 11:1
Maximální výkon 16,1 kW (21,9 kW) a 7250 ot/min
Maximální točivý moment 23 Nm jedna 6000 ot/min
Brzdy
Přední kotouč Ø 260 mm
Zadní kotouč Ø 220 mm
Palivový systém
Elektronické vstřikování paliva
Kola
Přední 2,75 x 15 "
Zadní 3,00 x 15 "
Ostatní
Startování elektrické
Alternátor 380 W
Výška sedáku 790 mm
Objem nádrže 8,5 l (1,5 l rezerva)
Foto: Bahňák
Video: Bahňák
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi