Zvyšování výkonu u čtyřtaktního skútru
V tomto článku se pokusím poradit, jak si můžete u svého čtyřtaktního skútříka zvýšit výkon a maximální rychlost. Nebudeme se zde bavit o motorové brzdě, o propočtu cesty odporu dodávaného vzduchu nebo o snižování hlavy... Pouze si řekneme, co se dá udělat se skútrem tzv. "na koleni".
Je několik možností, jak dodat motoru šťávu. Vezmeme to tak trochu popořádku.
Palivo
Pokud možno dodržujte předepsané palivo určené výrobcem! Tudy cesta nevede.
Variátor
Je hodně výrobců variátorů na skútry. Z několika výrobců vyjmenuji třeba tyto: Malossi, Polini, J.Costa, Dr.Pulley. Doporučuji si vždy vybrat variátor podle toho, jak chceme, aby skútr jezdil, jakou si představujeme spotřebu stroje a hlavně jestli svého skútříka budeme využívat na cestování nebo do města.
Pokud chcete sportovní jízdu, volte variátory s vyšší akcelerační křivkou, máte u nich jistotu razantnějších rozjezdů a lepší odezvu řazení na plyn. Pokud chcete cestovat, doporučuji sáhnout např. po variátorech Malossi, které se mi osobně jeví jako optimální volba. Montáž sportovního variátoru není prakticky u nízkoobsahového motoru nijak náročná záležitost. U motoru nad 125 ccm svěřte raději montáž odbornému servisu. Pokud si vezmeme variátorové klece z obou variátorů, zjistíme pouhým okem, že každá klec je tak trochu jiná. Sportovní klec variátoru má oproti sérii dvě základní odlišnosti. Za prvé je její dosedací plocha pro řemen vyrobena v jiném úhlu a maximální průměr je o něco větší. A za druhé vnitřní klec, kde jsou válečky, je vyrobena v jiném rádiusu. Tyto dvě věci se navzájem doplňují a výrobce přesně propočítá tyto dráhy, aby docílil sportovního řazení a přitom motor nepřetáčel a nezkracoval mu tímto životnost.
Válečky jsou většinou přibaleny v každé variátorové sadě. Součástí sportovního variátoru bývá i kontrastní pružina (pokud tak výrobce určí). Jelikož se změní režim řazení, je občas zapotřebí přizpůsobit i zadní mechanismus (říkejme tomu zadní variátor). Ten má za funkci vytvářet dostatečný protitlak na řemen a tím zajišťovat i správnou funkci celého variátoru. Pokud by tato pružina zůstala standardní, ve většině případů nebude variátor fungovat správně. Tyto variátory nebývají univerzální a jsou tedy vyrobeny přímo pro požadovaný model skútru. Montáží variátoru získáte lepší akceleraci a možnost o něco větší maximální rychlosti. K variátoru se ještě budeme vracet.
Primární a sekundární převod
Větší maximální rychlosti dosáhnete montáží primárního nebo sekundárního převodu. Ve většině případech je u maxiskútrů doporučeno měnit sekundární převod. Je to soukolí, které není součástí zadní hřídele kola. Tento převod se nachází v odděleném prostoru variátoru, ale přístup k němu bývá i od uložení zadního kola. Výměna tohoto soukolí není nikterak technicky náročná, občas je ale zapotřebí kvalitní lis a jak nám udává fyzika, i využití roztažnosti materiálů. Pokud se tedy rozhodnete namontovat sekundární či primární převod, musíte ve většině případech přizpůsobit i variátor a zachovat tím požadovanou akceleraci. Převod doporučujeme spolu s variátorem a výfukem.
Výfuk
Montáží výfuku zaručeně zvednete výkon motoru. Originální výfuky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby výkon a emisní normy nepřesahovaly požadovanou úroveň. Výfuk tedy musí pryč, aby mohl motor lépe dýchat. Tím, že namontujeme kdejakou trubku, toho moc nezískáme, musíme zpravidla na brzdu, aby se motor odborně seřídil a tím, že "trubka" stejně nemá homologaci, vystavujeme se zbytečným postihům od policie.
Pokud se jednou rozhodnete pro montáž takového výfuku, vyberte si výfuk, který má EU homologaci a je přímo vyroben pro váš model. Tím si zaručíte bezproblémový chod motoru, hlukovou hladinu v povolené normě a odpadnou vám dolaďovací práce na bzdě. Výfuk nemusí vždy řvát, aby byl motorkář frajer, frajeřina je ale vyrobit výfuk, který splňuje požadovaná kritéria a má mohutný basový zvuk - a to vše s homologací. U moderních skútrů se vstřikováním paliva je montáž výfuku zpravidla jen z audiovizuálního důvodu. Ne snad, že by nepřidal na výkonu... Přidá, ale pouze to, co mu složitá elektronika vybavená spoustou čidel a vah dovolí. Druhá stránka věci je i hmotnost. Montáží výfuku totiž snížíte váhu i o několik kilogramů, a to už se vyplatí... Výfuk doporučujeme spolu s variátorem.
Vzduchový filtr
Můžete si vybrat modrý, červený, drátěný, pratelný a tak by se dalo jmenovat do aleluja. Pokud možno se otevřenému sportovnímu filtru vyhněte! Tedy pokud si motor nepřipravujete někam na závody. Pokud chcete vyměnit vzduchový filtr za sportovní, můžete sáhnout třeba po náhradní vložce od KN nebo po vzduchové vložce Malossi. Mnohdy vám ale nezbyde nic jiného, než ponechat ten originální, protože se prostě sportovní filtr pro váš typ skútru nevyrábí. Braňte se ale použití přímého vzduchového filtru nasazeného přímo na karburátor. Filtr prostě nenaučíte fungovat konstantně a budete riskovat nekonečný boj s dolaďováním směsi, což u podtlakového karburátoru není žádná sranda.
U originálního filtrboxu máte nastavenou určitou dráhu na optimalizaci průtoku vzduchu, jelikož motor potřebuje v nízkých a vysokých otáčkách konstantní přísun vzduchu úměrný otáčkám a je velice těžké docílit tohoto přísunu otevřeným filtrem. Mnohdy je totiž velice složité nastavit i originální filtrbox. Tuto problematiku zde ale nebudu rozebírat, to by zasloužilo samostatný článek...
Takže filtr ano, ale pouze vložku k tomu určenou. Zajistíte tím větší přísun kyslíku do směsi a tím i lepší spalování. Vzduchový filtr také doporučuji, ovšem na ty přímé.
Válec
Zpravidla by to měla být poslední štace. K válci patří i hlava válce a ostřejší vačka. Montáží kitové sady s větším objemem získáte asi největší zvýšení výkonu z toho, co jsem v tomto článku uvedl. Kitové sady válce můžete pořídit za často i levnější peníz než válec originální. Základní sada válce se dá namontovat i bez použití většího karburátoru, hlavy a vačky. Montáž je o hodně složitější než u variátoru nebo výfuku. Zde už musíte být tak trochu odborník nebo musíte mít alespoň částečné zkušenosti s demontáží a montáží motoru.
Montáž takového válce je samozřejmě nehomologovaná, ale prozatím i tak trochu v našich podmínkách nezjistitelná. Takto kitovaných motorů u nás moc nebývá, je to u čtyrtaktu poměrně finančně náročná operace a tím pádem se většinou končí na výfuku. Montáž hlavy a sportovní vačky zaručí větší plnění válce a tím i přidá na výkonu.
Závěr
Pokud se přece jen rozhodnete tunit vašeho miláčka, nechejte všechny komponenty namontovat najednou, ušetříte si tím spoustu zlaťáčků. Každá úprava se totiž musí vždy sladit s ostatními komponenty...
A nakonec malá rada: pokud to bude jen trochu možné, ponechte si všechny originální díly. Možná se budou hodit!
Foto: malossi.com, polini.com, leovince.com, benzina.cz, jcostacompetition.com
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
|
7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. |
14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. | 20. |
21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. | 27. |
28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi