Yamaha T-Max 500i - co se dá ještě zlepšit?
Nastala doba skútrů. To, co je ve světě dlouho známé, v naší republice teprve začíná a není se čemu divit. Ve světě, kde skútry znamenají každodenní chléb, se dějí nevídané věci. Malé skútry se vylepšují, aby byly výkonnější, jezdí se na nich závody a dokonce se z nich dělají i dragstery. Ačkoliv je Čech na tyto aktivity tak trochu lenoch, čas od času si chceme svého skútříka taky řádně vytunit...
V dnešním článku se však vyhneme obligátnímu tunění nízkoobjemových skútrů a skočíme rovnou na vlakovou loď od Yamahy – T-MAXe 500ie.
Málokdo ví, že se s tímto skútrem nejezdí jen po městě, ale můžete ho také vidět ve sportovním kabátku v reflexních barvách Malossi, kterak uhání po závodní trati. A právě o doplňcích, které můžete sehnat na tento stroj, si dnes něco povíme. A pokud si myslíže, že tohle už je fakt moc a sériový T-MAX vám stačí, najdou se tu i vychytávky, které tomuto stroji dodají místo výkonu třeba větší bezpečnost. Ne, o homologaci se jistě bavit nemusíme, ale pojďme na to.
Variátor a rozjezdy
Jako první bod je výměna variátoru. V nabídce je variátor Multivar 2000, kde se nabízí buď sladění ve vyšších otáčkách (sportovní jízda), nebo v nižších otáčkách (natažení maximálky). Toto sladění je ale přímo úměrné dalšímu vylaďování, jako je například montáž výfuku. Pro odhození sériového nastavení ideální volba.
Torque driver – zadní protitlak řemenic
Tento název asi každému moc neřekne, tak si pojďme v kostce říct, na co to vlastně je...
Stejně jako v případě funkce předního variátoru, musí někde fungovat i ten zadní, ale s tím rozdílem, že vpředu je řemen vytlačován po obvodu řemenice a zadní se naopak stará o to, aby se řemen v napnutém stavu vracel zpět. Tento tzv. torgue driver (T.D.) se se svou dvojitě stavitelnou šroubovitou drážkou stará o, laicky řečeno, protitlak plynulosti řazení. V tomto převodu musí být přepočty veškerých tlaků tak precizně spočteny, aby měl celý variátor bezproblémový chod. Prostě nastavení správné funkce variátoru nemůže dělat kdejaký blb :)
T.D. se dá nastavit v závislosti na variátoru, aby jeho sportovní křivka nabíhala razantněji a podřazení bylo ještě efektivnější, než je tomu u série. Tuto úpravu doporučujeme vždy nechat dělat v servisu.
Vnější řemenice variátoru
I tato součástka variátoru má své opodstatnění. Její funkce a nastavený úhel dodává opět sportovnější průběh řazení i z druhé strany řemene. Stará se, aby třecí plocha řemene byla využita co nejefektivněji a odvod tepla z třecí plochy byl co nejrychlejší.
Torsion controller - kluzné ložisko
Jelikož variátor odebírá největší podíl výkonu na celém motoru, musí být jeho nastavení opravdu špičkové. Jedním z pomocníků je i tato vychytávka. Říká se jí „torsion controller“ aneb kluzné ložisko. Samotný název nám napovídá, že se jedná o součástku, která nám něco hlídá nebo něčemu napomáhá.
Představte si vinutou pružinu nebo pouhou pružinku z propisky a zmáčkněte ji - okamžitě poznáte, že aby zachovala svůj průměr, snaží se kroutit. Aby toto nenastalo u kontrastní pružiny, může se namontovat tato vychytávka, sloužící jako kluzné ložisko. Při práci kontrastní pružiny tedy dochází k menšímu pracovnímu odporu a tím pádem i k efektivnější funkčnosti kontrastní pružiny. Toto vše má za následek další úsporu při pracovním vytížení variátoru.
Řemen variátoru
Ano, řemen... Řemen? Ano, řemen! A kevlarovej!
Poloprofík jistě ví, že originální řemen variátoru už kevlarovou složku nebo vlákno obsahuje, jinak by řemen odcházel jak brzdové destičky. Malossi vytváří své řemeny dle svého gusta, tyto řemeny navrhují v souladu se sportovní zatížením, aby pružnost řemenů byla ještě aktivnější a odvod tepla při tření byl rychlejší a řemen mohl pracovat při konstantní teplotě. Pokud proti tomuto snažení pánů z Malossi nic nemáte, úplně bez problému po tomto řemenu sáhněte (klidně i jako náhradu za originál).
Vzduchový filtr
Nestojím si za tím, že tento vzducháč vyžene pavouky z filtrboxu, ale jak už to u sportovních filtrů bývá, motor to nechá pořádně nadechnout...
Stříkačka má počítač a spoustu čidel, které kontrolují průchod vzduchu, výfukové plyny a směs paliva - a i přesto se dá trochu ošálit :-) Tento pratelný filtr přinese alespoň hrstku výkonu a vylepší zvuk motoru. Prostě když už, tak už...
Brzdový kit
Toto není asi ani třeba popisovat - to je prostě brutál, to si nikdo na sérii nedá :-) Sportovní brzdové kotouče? A ještě kit pancéřových hadiček? Wow!
Hydraulický tlumič
Skvost pod zadkem přináší hydraulicko dusíkový tlumič Malossi RS24. Ušlechtilé kovy použité při výrobě tohoto kobaltově modrého skvostu, který vám udělá z výletníka sportovce, nelze popsat. Můžu jen říct, že Taliánci ho mají patentovaný a jeho vlastnosti se nedají tak moc dobře přeložit. Upřímně - o jeho funkčnosti moc nevím, ale prostě se mi moc líbí :-) Hledáčku čumilů už neuniknete.
Výfuk
No a jsme skoro u konce, tedy u skorokonce, ještě tady máme dvě kategorie, jedna jsou výfuky a ta druhá je největší „the best“ z mé hitparády. Máme tu hnedle několik možností.
Výfuk ponecháme sériový – moc velká krása... Nebo namontujeme MAXI WILD LION (homologovaný), příp. MAXI WILD LION DB KILLER pro závody.
Pozn.: Já osobně preferuji LeoVince GP PRO EVO II FULL SYSTÉM a popř. i s odladěnou jednotkou, ale to je holt z jiné vesnice :-)
Válec o obsahu 560
Dvacet dva. Dvacet dva tisíc bez práce - za to máme ajfouna i s trochou kreditu. No ale tohle nikdo nemá!
Malossi přichází s dvouválcovým kitem o obsahu 560 cm3 a to nemluvím o sportovně střižené vačici. Nevím, na závody možná...
Tak jak vidíte, fantazii se meze nekladou. Teď už jen stačí rozbít prasátko a jít do toho!
Foto: www.malossi.com
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
barny.bour, 31.7.2020 v 20:28
A nevíte náhodou někdo, kde je nejlepší si pořídit náhradní díly na skutr??? Zatím jsem našel pouze tento eshop: https://scooter-tuning.cz/ je to ok??
Otevřít diskuzi