Test Honda PCX 125 cm3: Sofistikovaná a inovativní.
I když Honda PCX je již dobře známá fanouškům po několik měsíců, až nyní přichází s jízdním testem. Na pohled kompaktní a štíhlý vzhled, dynamické a moderní linie, krásné křivky má tento mini-model o váze 124 kg. PCX je v začátku tradice křižování silnic velkých nebo malých měst eco-skútry. Od začátku tento nádherný skútr ukazuje svoje přednosti - fungování na malém prostoru a být rychlou rybou v moři plném žraloků.
Elegantní a prostorné
Je vyroben sice v low-cost prostředí, ale úprava stejně jako výběr chromovaných řídítek vypadá spíše jako čistý produkt z Japonska. Kvalita plastů snese srovnání s S-Wing nebo SW-T 400. Díky jeho zaměření na detaily si někteří ani neuvědomí přítomnost typické produkce z jihovýchodní Asie.
Jak jsme
očekávali, nová Honda PCX 125 je malá velikostí a kapacitou, ale velká obsahovou
stránkou. Skútr je určen pro mladou klientelu, má moderní design se silným odkazem na vyšší
kubatury od Hondy (přední světlo hodně připomíná VFR 1200). Design je vylepšen některými originálními nápady, jako jsou chromová motocyklová řídítka a zužující
přední štít, zúžená a elegantní zadní světla s integrovanými směrovkami a
zadní část zakončená praktickou rukojetí pro spolujezdce.
Přes svoji štíhlou figuru má docela uspokojivou nosnost.
Má dostatečně velkou schránku pod sedadlem, která pojme helmu a pár drobností
jako např. bundu do deště. Tím ale výčet prostoru nekončí, protože zde najdeme přihrádku
na rukavice, která se nachází na levé straně paluby, umožňuje uložení osobních
věcí. V blízké budoucnosti bude Honda nabízet volitelně „top box“ 26 l.
První věc, která vám udeří do očí, je dostatek prostoru pro nohy, jenž zajišťuje zužující tvar předního štítu. Ten je ale trochu omezující při nastupování vzhledem k přítomnosti středního tunelu. Vnímaní kvality plastů na tunelu - jsou nenatřené, ale příjemné na dotek. Okolí přístrojového panelu se nese v duchu elegance lesklého laku, pravděpodobně hodně náchylného na otisky prstů (doporučuji přibalit švédskou utěrku).
Přístrojovka nabízí vše, co potřebujete, nemá digitální hodiny, celkem zbytečné, jelikož nebudete stát v kolonách, zato obsahuje analogový rychloměr, kontrolku dálkového světla, tradičně směrovek a displeje pro stav paliva a km. Dále neméně důležité kontrolky motoru a systému „stop and go“.
Celkový posed pro řidiče je pohodlný, lze malinko upravit polohu řídítek (upevněné klasickými čtyřmi šrouby). Sedadlo je pohodlné a tvarované s výškou 761 mm nad zemí, která umožňuje dotýkat se oběma nohama země a pohodlně se usadit i těm, co nepřesáhnou 160 cm a je neuvěřitelně velkorysé pro ty, kteří překročí výšku 180 cm. Dokonce i spolucestující má příjemný posed a to díky poměrně prostornému sedadlu a sklopným stupačkám.
Startujeme…
Motor je tichý a bez vibrací, poukazuje na to, že je udělán
pečlivě a s velkým důrazem na nízké otáčky v kombinaci s plynulým tahem až
na 90 km/h. Dobře reaguje při otevírání a zavírání středních režimů, má
vynikající hladkost a je vyladěn k dokonalosti.
Dobře vyvážený podvozek s velkými koly, ale úzkými pneumatikami prokazuje lehkost a snadné ovládání při rychle změně náklonu.
Jednoduchost ovládání a manévrování byla jednou z podmínek pro městský
skútr.
Na tomto základě očekávejte dobrou stabilitu a bezpečí i při maximální rychlosti (90 km/h). Tlumiče nejsou příliš tuhé a nedokážou absorbovat většinu středních nerovností a nedokonalostí vozovky. Zamrzí i nemožnost nastavení zadního tlumiče, obzvláště v kombinaci s jízdou ve dvou.
Přestože dva kotouče brzd by byly vhodnější, brzdění CBS je to nejlepší, co Honda nabízí i díky kombinaci bubnové brzdy vzadu a kotoučové. Spolehlivě zastaví i v případě nebezpečí. Nejslabším místem PCX je ochrana před povětrnostními vlivy, malá a nízká kapotáž toho moc neochrání a čelní štítek je výlučně estetická záležitost.
Jízda s novým systémem
Určeno pro městský provoz, PCX má funkci "Volnoběh- Stop", který zastaví motor při volnoběhu po třech sekundách stání na semaforech. Ticho je fantastické! Na zelenou není žádný problém, protože při sebemenším otočení plynu se motor automaticky spustí. Díky relativně nízké hmotnosti a vynikajícímu zrychlení s dynamickým PCX získáte krásné starty z křižovatek. Chcete-li používat tento systém, použijte ho, funguje perfektně a je přívětivý k uživateli. Je třeba poznamenat, že Honda pracuje od počátku roku 2000 na přizpůsobení systému automobilů světu motocyklů. Poté, co první pokus na Honda@125 byl tento proces odložen a zapomenut, v detailu nové automatické vypnutí systému nemá nic společného s jeho předchůdcem, včetně začlenění startovací funkce přímo do generátoru - velmi stará technika z 80. let slavného Dynastaru, ale má výhodu snížení počtu pohyblivých částí a pracuje bez mechanického hluku startéru. Naše moderní PCX magicky ožívá pomocí automatického dekomprimátoru a snížuje spotřebu o 5 %. Honda hlásí 2,17 l/100 km.
PCX jako první ze skútrů má systém „Stop and Go“. Tento zázrak se aktivuje pilotem prostřednictvím tlačítka na pravé rukojeti. Takže jak to funguje? No, když je systém aktivován a jakmile jste dorazili na červené světlo, motor se po několika sekundách volnoběhu zastaví (mezi 3 a 6 sekundami podle teploty motoru, když je teplota chladicí kapaliny vyšší než 60 stupňů). Svítivost světel klesne asi o 50 % z důvodu ochrany baterie a kontrolka ''Stand By'' na přístrojové desce začne blikat. Chcete-li restartovat, stačí otočit plynem a to díky přítomnosti alternátoru startéru. To nahrazuje startér a ECU posílá zprávu ke spuštění motoru. Nicméně tato operace se kontroluje pomocí přepínačů umístěných na sedadle. Stručně řečeno, není možné restartovat, pokud nesedíte. Výhodou vypnutí motoru, jak již bylo psáno, je úspora pohonných hmot, což umožňuje dojezd až 285 km. Kromě snížení spotřeby tato „malá revoluce“ ve světě skútrů snižuje emise CO2.
Pohodlnější ve městě než na dálnici
Je pravda, že jízdní test se odehrával většinou na cestách městských, skromná kapacita palivové nádrže 6,2 l postačuje na tuto variantu použití. Motor PCX je navržen speciálně pro tenhle stroj, s moderním vstřikováním a ultra kompaktním chladicím systémem. Kompaktní motor 124.9 cm3 vyvine skromný výkon 11,3 kW při 8000 ot/min a točivém momentu 11,5 Nm při 6.000 ot/min, ve skutečnosti ho to omezuje jen na použití v centru města. Můžete zkusit předjíždění, ale pozor, 105 km/h a ani metr navíc. Při této rychlosti nízké čelní plexi není na závadu, ale pro delší cesty to vadí. A nakonec úzké sedlo, které postrádá pohodlí při výletech.
Podvozek je klasický trubkový ocelovým rám, hliník je použitý pro zadní držáky a nosič, ale i pro 14-palcové ráfky. Přední a zadní tlumiče postrádají možnost nastavení. PCX má instalován brzdový systém CBS. Kombinovaný mechanický systém použitý na PCX má hydraulickou brzdu na předním kotouči ø 220 mm a je spojen lankem k zadnímu brzdovému bubnu o průměru 130 mm. Jinými slovy, když levou páčkou aktivujete zadní brzdu, máte trochu slabší pocit, než buben zareaguje. V případě intenzivního brzdění (testováno a schváleno opravdu), větší tlak na stejnou páčku aktivuje přední kotouč okamžitě. Určitě byste dali přednost kotoučovým brzdám, nemám pravdu?
Závěr a hodnocení
Jak jsme viděl, jednou z mála slabin PCX je aerodynamika a ochrana před živly, v tomto ohledu je dobrá dodatečná instalace originálního čelního plexiskla, řešení, které by mohlo být účinné bez omezení pro případ deště, ale estetický výsledek dramaticky zhoršuje.
Jinak je skútr této kvality za cenu přiměřenou obsahu. Nelze mu vytknout nic zásadního, PCX je opravdu dobrý, téměř dokonalý. Je na zvážení, kolik stojí a co nabízejí ostatní. Je schopný snížit o čtvrtinu náklady na palivo proti těm nejlepším závodníkům konkurence.
Mezi hlavní důvody omezení jeho šíření v naší zemi by mohl patřit jeho design a nedůvěra ve východní produkci, jinak je vítězem v jednoduchosti a dokonalosti.
Text a foto: internet
Upravil: Miroslav Tkáč
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi