Honda X-ADV 750
Honda X-ADV, skútr určený nejen do víru velkoměsta, ale i do terénu. Tak nějak jsem nechápal proč si koupit ptávě X-ADV, když si za skoro stejné peníze můžu koupit Africu Twin a to je panečku moooc pěkné svezení! Na druhou stranu, sám jsem ještě nikdy neměl tu možnost si X-ADV vyzkoušet a to se právě teď změnilo!
Honda X-ADV je unikát. První a stále jediný skútr, s kterým můžete kličkovat centrem města stejně dobře jako zdolávat pěkný offroad. Jak jsem se již zmínil na začátku, tak samotný smysl X-ADV jsem postrádal, ano postrádal (čas minulý), protože po pár kilometrech jsem musel chtě nechtě změnit názor! Honda X-ADV je totiž po čertech dobrej stroj, ale pěkně popořádku ...
Skútr jsem k několikadenímu testu převzal v šedé barvě a ač na první pohled se jedná o barvu nevýraznou, tak opak je pravdou. K X-ADV sedí šedá doslova jako noty na buben.
Agresivní vzhled, doplněný širokými řidítky s kryty rukou, ocelovým výpletem kol a pneumatiky s blokovým vzorkem dávájí tak nějak tušit, že doménou tohoto stroje bude především terén a aby ne!
Srdcem Hondy X-ADV je kapalinou chlazený dvouválcový motor o objemu 745 ccm a výkonu 43,1 kW. Oproti předešlé generaci, tak došlo ke zvýšení výkonu o 2,6 kW. Motor spolupracuje s DCT převodovkou (rozuměj dvojspojková automatická převodovka), která je v případě modelu X-ADV nalazena takřka dokonale. Na výběr navíc máte z několika jízdních režimů jako STANDARD, SPORT, RAIN, USER a GRAVEL, ale myslím, že stejně jako my v redakci si vystačíte s režimem STANDARD a SPORT. Krom toho, že si můžete zvolit jízdní režim je možné zvolit si i manuální řazení a rychlostní stupně "řadit" na řidítkách. Popravdě za nás vede jednoznačně automat, ale pokud si chce někdo zařadit nic mu v tom nebrání.
Po usednutí do sedla, které je sice velmi pohodlné, ale vysoké 820 mm, takže pro "prcky" to fakt není, se před vámi vynoří barevný TFT displej o velikosti 5 palců. Za něj nelze jinak než smeknout! Displej udává veškeré možné informace jako např.: stav paliva, rychlost, otáčky, čas, datum, teplota, zvolený jízdní režim, aktuální zařazený rychlostní stupeň, aktuální a dlouhodobá spotřeba paliva a mnoho dalšího. Kontrolka zatažené ruční brzdy je pak naprostou samozřejmostí. Ta je nyní nově umístěna přímo na řidítkách a to tak chytře, že v případě jejího zatažení tlačítko start jen tak nezmáčknete :-)
Honda X-ADV je vybavena bezklíčovým zapalováním, které funguje na výbornou. Sám ovšem dávám jednoznačně přednost klasice. Po usednutí do sedla mám prostě rád ten "rituál" v podobě zasunutí klíče do spínací skříňky a jeho otočení... Tohle mi u X-ADV zkrátka chybělo. Vše nahrazuje stisknutí tlačítka, kterým se celý skútr "aktivuje". Možná jsem ještě ze staré školy (a to mi je "pouhých" 38 let), ale motorka a "bezklíč" mi k sobě prostě nejdou. Pro otevření nádrže a podsedadlového prostoru, který se zvětšil a pojme i výklopnou přilbu stačí stisknout jedno z příslušných tlačítek umístěných právě pod otočným knoflíkem zapalování. Vše je přehledné a snadno ovladatelné i v moto rukavicích.
Kromě podsedadlového prostoru (opatřeném USB-C konektorem), který se oproti předchozí generaci nafoukl, nabízí X-ADV ještě jeden úložný prostor a to v přední kapotáži před pravým kolenem. Neuzamykatelná schránka, ale pojme, tak maximálně krabičku cigaret, ovladač od garáže nebo mobil. Chybí tu ovšem USB-C konektor nebo 12V zásuvka pro jeho dobíjení.
Stisknutí brzdy a tlačítka startéru probouzí X-ADV spolehlivě k životu. Než vyrazíte vpřed, můžete si ještě zkontrolovat svůj podsedadlový prostor (lze otevřít i při zapnutém motoru) a nastavit si plexi. To je sice výškově nastavitelné, nikoli však elektronicky. Na druhou stranu vybrat si můžete až z několika různých poloh a jeho nastavení vám zabere možná méně než minutu. U motorky, jejíž cenovka se pohybuje lehce přes 300 000,- Kč, bych tu elektroniku, ale očekával a kvitoval víc než možnost nastavit si /přizpůsobit si vzhled budíků na TFT displeji.
Pokud musím ještě před jízdou samotnou něco pochválit a po jízdě to jen potvrdit, tak jsou to zrcátka. Díky širokým řidítkům poskytuje X-ADV dokonalý přehled o dění za vámi a to i pokud jste narostli jako já o něco víc :-)
Otočení rukojeti plynu a krom úžasného zvuku motoru, který se dostává do otáček se neděje vůbec nic. Jasně, tohle není klasický skútr, musím stisknout tlačítko D. V tu chvíly mám zařazeno a X-ADV se začíná hýbat. Dál vše probíhá automaticky a já se krom brždění a sledování okolní krajiny nemusím starat takřka o nic. Jenomže to cestování městem, mě prostě na X-ADV nebaví... Ne snad, že by to bylo špatné, naopak! Rozbité silnice, retardéry apod. s tím vším si X-ADV pohrává, takřa s noblesou. Ve mě však hlodá myšlenka, jak se tenhle stroj bude chovat někde trochu jinde, jak se bude chovat v lese, na polňačce a všude tam, kam by si normální skútr netroufl ani omylem! První lesík podél cesty a je jasno.... blinkr a jde se na to!
Pokud jsem byl z Africy velmi příjemně překvapen a hodnotil ji 99%, tak X-ADV mě dostalo do kolen! Les, neles, pole, nepole, terén, neterén, zrátka tenhle skútr, pardon tenhle stroj mě fakt baví. Luxusně naladěný podvozek v kombinaci s precizními brzdami znamená jediné, tohle se Hondě faaaakt povedlo! Brzdy fungují excelentně a to i přes váhu stroje, která činní 236 kg (oproti předchozí generaci se jedná o pokles o 2 kg). S touhle Hondou můžete zdolávat kilometry asfaltu stejně snadno jako kilometry štěrku či kamení. To vše navíc až s těžko uvěřitelnou spotřebou. Ta udáváná Hondou je 3,6 litrů/100 km. Ta dlouhodobá, kterou jsme během našeho testu dosáhli byla o kapánek vyšší a to 4,8l/100 km. I tak ji považuji za víc než dobrou a navíc bez toho otravného systému start/stop, který X-ADV zaplať pán bůh nemá a i přes to splňuje emisní normu EURO5.
Moje další cesta vedla už klasicky na Slapy. Vědět, že polovina cesty je rozkopaná a na semaforech, asi bych si tu cestu rozmyslel. Na druhou stranu jsem si mohl vyzkoušet plynulou jízdu v prachu, kde se slovo asfalt nepoužívá. Většinu cesty jsem jel na režim STANDARD a jen při občasném předjetí si přepnul na režim SPORT. Skútr v tu dobu točí o nějakou tu otáčku víc a odezva na plyn se zkracuje na minimum. Ještě jednou musím vyzdvihnout skvěle naladěný podvozek, který z jízdy samotné dělá opravdu požitek.
Závěrem
Po necelém týdnu se mi X-ADV nevracelo zrovna snadno a nemohla za to teplota, která v den vrácení byla krásných -5°C. Má počáteční skepse proč X-ADV vzala za své během několika prvních kilometrů. Těžko si lze představit univerzálnější stroj, než je právě tento. Mimo to až během testu jsem zjišťoval další a další funkce, kterými X-ADV disponuje. Mezi ty užitečné patří denní svícení, automatické vypínání blinkrů nebo naopak jejich zapnutí při nouzovém brždění. Již jednou vychvalovaný TFT displej toho umí mnohem víc, včetně připojení vašeho mobilního telefonu díky nové technologii hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System a tak bych mohl pokračovat dál a dál. Skútr je samozřejmě možné dovybavit originálním příslušenstvím značky Honda, které čítá: Zadní nosič, „Chytrý“ horní kufr, 38litrový / 50litrový vrchní kufr s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou, Nosiče bočních kufrů, Boční kufry – pravý 26 l, levý 33 l s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou, Tašku na středovou konzoli, Nástavce chráničů řídítek, Boční ochranné lišty, Mlhové světlomety nebo třeba Vyhřívané rukojeti. Jenomže to vše je zároveň tím největším mínusem X-ADV. Stačí si přidat, rám, mlhová světla, boční kufry a pár dalších drobností a cena modelu se celkem hravě přehoupne přes 400 000,- Kč! Na druhou stranu a s klidným svědomím mohu říct, že jsem si doposavad s žádným skútrem nezařádil, tak jako nyní a, že kdybych uvažoval o koupi nového stroje, pak by X-ADV bylo v nejužším výběru. Mé hodnocení pak nemůže být ani jiné než 99%.
Technické údaje:
MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC splňuje EURO5
Zdvihový objem: 745 cm3
Vrtání a zdvih: 77 mm x 80 mm
Kompresní poměr: 10,7 : 1
Maximální výkon: 43,1 kW při 6 750 ot./min.
Max. točivý moment: 69 Nm při 4 750 ot./min.
Olejová náplň: 4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 13,2 litru
Spotřeba paliva: 3,6 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startér: Elektrický
Kapacita baterie: 12 V/11 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Mokrá lamelová, hydraulická 2spojková
Typ převodovky: 6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převod: Řetěz
RÁM
Typ: Kosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V): 2 215 mm x 940 mm x 1 370 mm
Rozvor kol: 1 590 mm
Úhel přední vidlice: 27°
Závlek: 104 mm
Výška sedla: 820 mm
Světlá výška: 165 mm
Pohotovostní hmotnost: 236 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu: Inverzní 41mm, zdvih 120 mm
Typ vzadu: Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm
KOLA
Typ vpředu: Paprskové kolo
Typ vzadu: Paprskové kolo
Velikost ráfku přední: 17M/C x MT3.50
Velikost ráfku zadní: 15M/C x MT4.50
Pneumatika vpředu: 120/70-R17M/C
Pneumatika vzadu: 160/60-R15M/C
BRZDY
Systém ABS, Typ: 2kanálový
Typ vpředu: 296mm dvojité kotouče se 4pístovými třmeny
Typ vzadu: Jeden 240mm kotouč s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel: 5palcový barevný TFT panel
Zabezpečovací systém: Systém s inteligentním klíčem Smart Key
Světlomet: LED, světla pro denní svícení
Zadní světlo: LED
Naše hodnocení: 99%
Související články
Honda Forza 750 - Maxiskútr s velkým "M"
Tak s tímhle testem jsem si dal pořádně na čas. Hondu Forzu 750 jsem testoval krátce po X-ADV a tak jsem si vše potřeboval pořádně rozmyslet a vstřebat. Že mi to bude trvat bezmála půl roku jsem nečekal ani já sám :-) To, že mám k Hondě blízko není žádným velikým tajemstvím. V garáži aktuálně...
HONDA X-ADV – slečna drsňák
Jednou z největších letošních novinek, které Honda představila, je bezesporu velice zajímavý stroj HONDA X-ADV. Motocykl ve stylu „crossoveru“, který svým vzhledem dává najevo, že se hodí nejen do města, ale i na delší cesty, a navíc se nezalekne ani mírného terénu.
HONDA NC750X - skromný univerzál pro každý den
První generace HONDY NC 700 X opustila brány továrny již v roce 2012. Od té doby pomalu ale jistě zraje jako dobré víno. Celkově nová NC750X o něco povyrostla a zmohutněla, což jí rozhodně přidalo na kráse. Když k tomu přidáme pěkné nové barevné kombinace, LED osvětlení, tak to vše dělá z...
Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy
Začít sezónu testem dospělé motorky je minimálně hodně zvláštní. Když jsme ale dostali možnost otestovat dlouho očekávanou novinku motocyklového světa jménem HONDA CRF 1000L AFRICA TWIN, neváhali jsme ani vteřinu! Africu jsme k týdennímu testu převzali dovybavenou ochranným rámem, mlhovými LED...
SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY – Cestování první třídou
Tchajwanská značka SYM se v naší redakci v poslední době při testování zapsala do podvědomí velmi povedenými a kvalitními skútry. O to více jsme se těšili na svezení s vlajkovou lodi této značky jménem SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi