HONDA FORZA 125, modelový rok 2021
Forza 125, jakožto prémiový sportovní/GT skútr značky Honda, si drží své místo v záři reflektorů díky kosmetickým vylepšením, které mu přidávají na prémiovém vzhledu a dále zlepšují jeho aerodynamiku. Elektricky ovládaný štít má o 40 mm větší rozsah nastavení, praktickou novinkou je USB nabíječka zabudovaná ve schránce na rukavice. Motor eSP nově přichází se systémem nastavitelné kontroly trakce HSTC a plní emisní normu EURO5.
Úvod
Honda Forza 125 byla navržena speciálně pro náročné evropské zákazníky, kteří od svého skútru požadují ve všech ohledech to nejlepší. Již při svém představení v roce 2015 všechna tato očekávání překročila a od té doby se na základě zpětné vazby od zákazníků neustále vyvíjí. Dosud se tohoto modelu prodalo více než 60 000 kusů.
Již od samého počátku byla Forza 125 trefou do černého a díky promyšlené kombinaci sportovních a „GT“ prvků zabalených do výrazného designu se ihned stala prodejním úspěchem. Nová čtyřventilová verze živého motoru Honda eSP (enhanced Smart Power), kompaktní rozměry, sportovní charakter a skvělá ovladatelnost dodávají stroji vlastnosti potřebné pro pohyb v hustém městském provozu, zatímco komfort za řídítky, ochrana před větrem a vysoký maximální výkon umožňují využití tohoto skútru i pro dojíždění do zaměstnání nebo na delší cesty. Přidejte spoustu odkládacích prostor, množství prémiových funkcí, nový design s ostře řezanými rysy či pověstnou kvalitu strojů Honda a důvody obliby tohoto stroje jsou nasnadě.
Jak by se dalo očekávat, tento stroj nikdy nezůstal stát na místě. V roce 2018 v rámci strmé vývojové křivky Forza 125 prošla kompletní stylistickou revizí s důrazem na sportovní charakter a pohodlí jezdce, která zahrnovala kompletní LED osvětlení nebo elektricky ovládaný štít.
Pro rok 2021 Forza vyjíždí do evropských ulic s ještě větší atraktivitou a s novými praktickými funkcemi.
Informace o modelu
Kosmetické úpravy, které se dotkly přední a boční kapotáže, zrcátek, zadních bočních panelů a krytu motoru, osvěžily vzhled modelu Forza 125 a přispěly k jeho štíhlejšímu celkovému vzhledu a ke zlepšení aerodynamiky. Upravený elektricky ovládaný štít má kvůli lepší ochraně před větrem o 40 mm širší rozsah nastavení. A 12V zásuvku nahradila USB nabíječka.
Podvozek zůstal nezměněn, avšak čtyřventilový vodou chlazený SOHC motor získal systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), který dohlíží na adhezi zadního kola. Motor navíc splňuje emisní normu EURO5.
Model Forza 125 pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic
Bílá perleťová Pearl Cool White
Černá perleťová Pearl Nightstar Black
Stříbrná metalíza Lucent Silver Metallic
Matná červená metalíza Mat Carnelian Red Metallic
Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Elektricky ovládaný štít lze pro ještě lepší komfort nově nastavit v rozmezí 180 mm, což je oproti předchozí verzi o 40 mm více
Kosmetická vylepšení zlepšují vizuální atraktivitu a aerodynamiku
Prostor pod sedlem pro dvě integrální přilby; nová USB nabíječka
Inteligentní klíč Smart Key ovládá zapalování a (volitelný) 45litrový vrchní kufr
Linie modelu Forza 125 plynule vycházejí od elektricky nastavitelného štítu (ovládaného tlačítkem na levé rukojeti), který v rámci vylepšení pro rok 2021 získal nový tvar a o 40 mm širší rozsah nastavení (celkem 180 mm). Jeho konstrukce poskytuje nejen ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní), ale zároveň snižuje aerodynamický hluk.
Stabilitu a komfort při vyšších rychlostech – a na delších cestách – lze zasunutím štítku v okamžiku zaměnit za větší pocit volnosti ve městě.
Pro ještě více komfortu při vyšších rychlostech byl zvětšen přední vzduchový otvor, který reguluje podtlak v prostoru před jezdcem a snižuje tak přirozený účinek větru, který jezdce tlačí směrem vzad.
Ostré designové linie modelu Forza 125, ze kterých kromě stylu vyzařuje i skvělá aerodynamika, dodávají stroji čisté a hladké moderní rysy a vytvářejí dojem energických sportovních vlastností kombinovaných s prémiovou atraktivitou. Hlavní motto designérů - agresivita, technika a výkon - je ztělesněno novým spoilerovým lemem pod úrovní světlometu, novými bočními panely s výraznou linií ve tvaru písmene Z a ostře spadající linií zadních bočních panelů, která stroji dodává vpřed skloněný, odhodlaný výraz.
Šířka řídítek zůstala zachována na hodnotě 750 mm a výška zrcátek stále dosahuje 1 125 mm, což jsou skvělé rozměry, díky kterým stroj snadno proklouzne hustým městským provozem. Také sedlo zůstalo ve výšce 780 mm; nabízí dostatek místa pro dvě osoby a díky poloze s nohama uvnitř stroje je jezdec ve větším bezpečí. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.
Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. 12V zásuvku nahradil USB konektor.
Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 125 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky odemkne a poté, co jezdec od stroje odejde, se opět zamkne. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.
Přístrojový panel je tvořen analogovým ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem (s novými číselníky), mezi nimiž se nachází digitální displej, na kterém je možné zvolit jeden ze 3 režimů: 1) počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba, 2) denní počítadlo ujetých kilometrů, průměrná spotřeba a ukazatel času a 3) ukazatel venkovní teploty a informace o stavu baterie.
3.2 Motor
Pro rok 2021 je stroj vybaven systémem Honda Selectable Torque Control (HSTC).
Motor disponuje technologií Honda eSP a funkcí Idling Stop
Spotřeba 2,3 l/100 km umožňuje dojezd téměř 500 km na jednu nádrž
Čtyřventilový, kapalinou chlazený SOHC motor enhanced Smart Power (eSP) v modelu Forza 125 disponuje výkonem 11 kW při 8 750 ot./min. a maximem točivého momentu 12,2 Nm při 6 500 ot./min. Vrtání a zdvih jsou 53,5 x 55,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,5:1.
Zrychlení z klidu je u modelu Forza 125 na velmi dobré úrovni (0-200 m za pouhých 13,3 s) a díky vysokému výkonu ve středních otáčkách se zlepšila dynamická akcelerace při typických městských rychlostech mezi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rychlost kolem 90 km/h a maximální rychlost dosahuje 108 km/h.
Další technologií, která jezdci dodává více jistoty při jízdě za mokra, je nově přidaný systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), který nenápadně a obratně řídí trakci zadního kola. Pokud systém HSTC omezuje prokluz zadního kola, bliká na přístrojovém panelu kontrolka se symbolem „T“. Systém je možné zcela vypnout.
V motoru se uplatňuje celá řada technologií pro snižování tření označovaných jako Honda eSP. Kompaktní spalovací komora a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI – jenž je spojen se 4,7litrovou vzduchovou komorou a 26mm sacím potrubím – optimalizují rychlost spalování a účinnost chlazení. Dalšímu zvyšování účinnosti motoru napomáhá důmyslné uspořádání položek, jako je olejové čerpadlo (které je zabudováno do klikové skříně).
Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření.
Chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Hnací řemenice má žebrovitou konstrukci, jež snižuje aerodynamický odpor, zatímco poháněná řemenice omezuje tlak na hnací řemen, čímž se snižují přenosové ztráty.
Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.
Pokud Forza stojí a je stisknutá brzda, funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém disponuje funkcí sledování stavu baterie, jež umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven baterií YTZ8V s dlouhou životností.
Jedním z původních cílů u modelu Forza 125 bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně; dojezd 500 km na jednu nádrž je umožněn mimo jiné díky úspornému motoru se spotřebou 2,3 l/100 km (v režimu WMTC) a 11,5litrové nádrži.
V rámci vylepšení pro rok 2021 získal stroj inovovaný kryt motoru a kyvné rameno. Motor je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.
3.3 Podvozek
Ocelový rám, 33mm teleskopická vidlice a dva tlumiče s nastavitelným předpětím
Nízká pohotovostní hmotnost (161 kg) přispívá k agilitě a snadné ovladatelnosti
Kola z hliníkové slitiny, přední a zadní kotoučová brzda, ABS ve standardní výbavě
Trubkový ocelový rám, který je hlavní součástí podvozku modelu Forza 125, zůstal pro rok 2021 nezměněn. Stále tak zajišťuje potřebnou tuhost a pevnost pro širokou škálu jízdních podmínek, se kterými se tento skútr může setkat. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem.
Nízká hmotnost modelu Forza 125, která činí pouhých 161 kg, usnadňuje ovládání stroje při rychlosti chůze i parkování. Ke stabilitě přispívá i rozvor kol, jenž činí 1 505 mm; za skvělou ovladatelnost stroj vděčí geometrii řízení – sklonu přední vidlice 26,5° a závleku 89 mm.
15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno velkým brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven systémem ABS.
Příslušenství
Pro model Forza 125 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem
35litrový vrchní kufr
Zadní nosič (pro přímé upevnění)
Vnitřní tašky
Vyhřívané rukojeti
Technické parametry
MOTOR
Typ: čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený
Zdvihový objem: 125 cm3
Vrtání x zdvih: 53,5 mm x 55,5 mm
Kompresní poměr: 11,5:1
Maximální výkon: 11,0 kW při 8 750 ot./min
Max. točivý moment: 12,2 Nm při 6 500 ot./min
Olejová náplň: 0,9 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 11,5 l
Spotřeba paliva: 2,34 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startování: Elektrické
Baterie: 12V - 7A
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Automatická odstředivá suchá spojka
Typ převodovky: V-Matic
RÁM
Typ: Rám z ocelových trubek
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV): 2 140 mm x 755 mm x 1 500 mm
Rozvor kol: 1 505 mm
Úhel přední vidlice: 26,5°
Závlek: 89 mm
Výška sedla: 780 mm
Světlá výška: 145 mm
Poloměr otáčení: 2,3 m
Pohotovostní hmotnost: 161 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu: 33mm teleskopické
Typ vzadu: Dva tlumiče
KOLA
Typ vpředu: Litá, hliníková
Typ vzadu: Litá, hliníková
Pneumatika vpředu: 120/70-15 56P
Pneumatika vzadu: 140/70-14 68P
BRZDY
Typ vpředu: Jeden 256mm kotouč
Typ vzadu: Jeden 240mm kotouč
SVĚTLA
Světlomet: LED
Zadní světlo: LED
Související články
Do evropské nabídky společnosti Honda se vrací modely Super Cub a Monkey
Do evropské nabídky značky Honda se vrací modely C125 Super Cub a Monkey 125. Se zcela novými vzduchem chlazenými motory, které splňují emisní normu EURO5, vylepšenými podvozky se zaměřením na komfort, či výraznými novými barvami je tak dvojice stálic v modelové řadě Honda i nadále připravena...
Honda 21YM VISION 110
Skútr značky Honda pro každodenní použití dlouhodobě nabízí vysokou kvalitu zpracování a skvělou hodnotu za vynaložené prostředky; do roku 2021 vstupuje s novým svěžím vzhledem, novým přístrojovým panelem a s inteligentním klíčem Smart Key. Pokročilý rám Smart Architecture Frame (eSAF) nové...
Honda představila legendární PCX pro rok 2021!
Oblíbená Honda PCX125 přichází s vylepšeným stylem. Zároveň nabízí prostornější schránku pod sedlem, zásuvku USB typu C pro nabíjení mobilních zařízení a technologii inteligentního klíče Smart Key. Hnací sílu dodává nový čtyřventilový motor s technologií enhanced Smart Power Plus (eSP+), který...
Yamaha BW’S 125 - novinka pro Vietnamský trh
Yamaha představila inovovaný model BW’S o objemu 125 ccm, který je určen pro Vietnamský trh. To je možná škoda. Skútr svým vzhledem nápadně připomíná "armádní vozidlo", které si poradí i s náročným terénem a víte co ... možná ano! Offroadové pneumatiky, teleskopická vidlice, bytelná kapotáž a...
HONDA SH125i modelový rok 2020
Jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě – a jednička na trhu v roce 2018 s téměř 19 000 prodanými kusy – vstupuje do roku 2020 jako prakticky nový stroj. Elegantní přepracovaná kapotáž a modifikovaný rám nabízejí o více než 50 % více odkládacího prostoru; revidovaná geometrie přináší vyšší...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi