HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

9.5.2017

František Hadt

První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená přihrádka s nabíječkou, brzdový systém ABS a nový systém bezklíčkového zapalování, který u Hondy nazývají Smart Key. Samozřejmě stále zůstává možnost řídit tento skútr s řidičským průkazem skupiny B.

Při prvním seznámení nás zaujal krásný červený metalický lak „Splendor“, se kterým skútr vypadá naprosto úžasně elegantně až luxusně. Celkové tvary skútru nám přijdou uhlazenější a jemnější, skútr působí na první pohled velmi hodnotným dojmem. Při usednutí za řídítka SHčka se sedí vzpřímeně, místa pro nohy není nadbytek, ale i jezdec vysoký 190 cm se na motocykl poskládá. Součástí základní výbavy motocyklu jsou LED blinkry a světla vpředu i vzadu. Vypadají velice efektně, avšak jejich svítivost se nám bohužel nepodařilo ověřit. Příjemným zjištěním je také přítomnost standardně dodávaného bočního i centrálního stojanu. Díky úzkým řídítkům nám poměrně dost vadil velice omezený výhled vzad, což je daň za štíhlost celého stroje.

  

 

Panel přístrojů kombinuje klasické analogové ukazatelepalubním počítačem LCD, přičemž obsahuje vše podstatné – rozměrný rychloměr s optimistickou maximální hodnotou 160 km/h, teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a sadu kontrolních svítilen. LCD panel zobrazuje hodiny, okolní teplotu, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva a „tripy“ A, B.  Zde musíme SHčku uštědřit minusové body za ovládání palubního počítače drobnými tlačítky na přístrojovce. V dnešní době mnohá konkurence používá ovládání tlačítkem na řídítkách. Přístroje jsou podsvětleny příjemnou bílou barvou. Navíc je přístrojový panel od tohoto modelového provedení lemován dvojicí plastových panelů lakovaných v barvě motocyklu, což dodává skútru punc luxusu a elegance.

 

Praktičnost skútříku byla u našeho testovacího provedení umocněna příplatkovým horním kufrem, který byl lakován v barvě skútru a navíc byl opatřen integrovanou opěrkou zad spolujezdce.  Další úložné místo nabízí nepříliš objemný podsedlový prostor schopný pojmout jednu menší integrálku, a pro rychlé nákupy se hodí klasický háček mezi koleny řidiče. Vhod může přijít malá schránka umístěná před levým kolenem jezdce, ve které je ukrytá 12V zásuvka. Očekávali jsme tam zdířku na USB, ale marně.

  

Motocykl je poháněn čtyřtaktním, kapalinou chlazeným dvouventilovým motorem o obsahu 125 ccm. Díky upraveným mapám vstřikování jsou lepší reakce skútru v nižším a středním pásmu otáček. Jeho maximální výkon 9 kW při 8500/min. patří ve třídě stopětadvacítek k lepšímu průměru, přičemž maximum točivého momentu 11,5 Nm je k dispozici při 7000/min. V praxi se motor chová vybraným způsobem, tiše a bez vibrací. Motor dokáže lehoučký skútřík rozpohybovat překvapivě svižně a není naprosto žádný problém udržovat stabilně tachometrovou rychlost 80 – 90 km/, takže kromě dálnice rozhodně nebudete brzdou provozu. Vzhledem k tomu, že testovací stroj jsme přebírali s nulou na tachometru, nemohli jsme naplno vyzkoušet maximální výkony, ale přesto při cestování po okresních cestách v okolí Prahy nás naopak spíše brzdily pomalejší automobily. Nejlépe se esháčko cítí samozřejmě v městských uličkách, kde se díky své štíhlé stavbě, malé hmotnosti a slušnému výkonu motoru proplétá s naprostou lehkostí a samozřejmostí. Díky velkým 16-palcovým kolům se malá Honda nebojí ani větších kanálů či výmolů na silnici a ani při delší jízdě nebolí záda. Svou zásluhu na tom má samozřejmě také široké sedlo umístěné ve výšce cca 80 cm, tudíž je malá Honda vhodná i pro něžné pohlaví. Pro nohy spolujezdce jsou k dispozici výklopné rozměrné hliníkové stupačky. Co však musíme vytknout je absence jakéhokoli protivětrného štítku. Obzvlášť, když lze s motocyklem „upalovat“ rychlostmi kolem stovky. Cestování v nepříznivém počasí se pak stává dost nepříjemným.

  

Nově použité bezdušové pneumatiky Michelin City Grip jsou nazuty na 16-palcových hliníkových kolech. Zadní tlumiče umožňují nastavení předpětí v 5 stupních. Podvozek je naladěn spíše na pohodlí jezdce nežli na lámání rychlostních rekordů, avšak při běžné jízdě si Honda perfektně drží stopu a jezdec má díky dobrému odladění stále dostatečný přehled o tom, co se děje pod koly motocyklu.

 

Spotřeba paliva se během testu pohybovala kolem 2,7 l naturalu 95 na 100 km. Nutno však brát v potaz syrovost stroje a ne příliš výletní cestovní tempo. Při klidnější jízdě by neměl být problém stlačit spotřebu paliva na hodnotu přibližující se dvoulitrové hranici. Okamžitá spotřeba při ustálené 80-kilometrové rychlosti dle palubního počítače byla 2 l/100 km. Objem nádrže umístěné pod sedlem činí velmi slušných 7,5 l a zajišťuje tak skútru opravdu velký akční rádius.

Brzdná soustava, vybavená standardně protiblokovacím systémem ABS, bez problémů krotila necelých 140 kg pohotovostní hmotnosti skútru díky dvojici kotoučů o průměru 240 mm vpředu i vzadu, kdy přední brzdový třmen má třípístovou konstrukci, zadní je jednopístový.

 

Nové SH je tak jako starší model vybaveno systémem vypínání motoru, který u Hondy označují Idle Stop. Tento systém při zastavení vypíná motor a při otočení plynovou rukojetí jej bleskovou rychlostí opět nahodí. Motor pak reaguje okamžitě, takže ani při potřebě ostřejšího rozjezdu nedochází k žádné prodlevě. Ve fázi ohřívání a v případě poklesu napětí na baterii je funkce Idle Stop automaticky vyřazena. Pokud by však přesto automatický systém zhášení motoru někomu nevyhovoval, lze jej jednoduše vypnout vypínačem na pravém řídítku.

 

Pro nás asi největší novinkou je bezklíčkový systém zapalování Honda Smart Key. Smart Key System je pohodlný a jednoduchý, ale chvilku nám trvalo, než jsme si na něj zvykli. Na motocyklu se vše ovládá modře podsvíceným ovladačem, umístěným vpravo pod řídítky. Pomocí tohoto otočného ovladače lze skútr zamknout, aniž je nutné vytahovat klíček z kapsy.  Stačí popojít pár metrů a elektrický zámek se automaticky aktivuje. Funguje to samozřejmě i opačně, přiblížíte-li se do blízkosti skútru, zámek se automaticky odemkne. Zajímavá je funkce rozpoznání svého stroje, kdy po stisknutí tlačítka na klíčku skútr blikne všemi blinkry, aby páníček na přeplněném parkovišti svůj stroj rychle našel. Ve zdejších podmínkách tato vychytávka asi nenajde příliš velké opodstatnění, ale v některých jižních zemích se může jednat o užitečnou funkci. Může však nastat případ, který se nám podařilo lehce nasimulovat – chcete odjet, taštičku s doklady a klíčem od motocyklu zapomenete doma v těsné blízkosti skútru a nic netušíce odjedete. Můžete jet například přes celé město a nic se neděje. Ale jen do té doby, než motor vypnete. Pak jej totiž už nenastartujete a nezbude vám, než si pro chytrý klíč dojet městskou hromadnou dopravou. V naší redakci jsme proto z funkce Smart Key Systém nebyli až tak moc unesení a spíše se přikláníme k heslům „v jednoduchosti je síla“ či „kde nic není, nic se nepokazí“.

 

Klady a zápory

+ výkonný motor

+ led osvětlení

+ pohodlné sedlo

+ nízká spotřeba

+ kvalitní zpracování

 

-  ovládání trip computeru tlačítkem na přístrojovce

-  cena

-  chybějící  plexi v základní výbavě

-  špatný výhled v zrcátkách

-  při běžícím motoru nejde otevřít podsedlový prostor

 

Barevné varianty:          

Model Honda SH125i je pro rok 2017 k dispozici v 5 barevných provedeních:

  • Černá perleťová Nightstar
  • Stříbrná metalická Lucent
  • Červená perleťová Splendor
  • Bílá perleťová Cool

 

Technické údaje

Typ motoru                                        čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC

Vrtání x Zdvih                                    52,4 x 57,9 mm

Zdvihový objem                                 124,9 mm

Kompresní poměr                               11:1

Max. výkon                                        8,98 kW/8500 ot./min

Max. kroutící moment                         11,5 Nm/6500 ot./min

Převodovka                                       automatická s variátorem

Sekundární převod                             řemen

Rozměry DxŠxV                                 2034x740x1158 mm

Rozvor                                              1340 mm

Výška sedla                                       799 mm

Světlá výška                                      144 mm

Objem nádrže                                    7,5 Lt

Pneu př.                                            100/80–16 (50P)

Pneu zad.                                          120/80–16 (60P)

Odpružení př.                                     teleskopická vidlice 33 mm, zdvih 89 mm

Odpružení zad.                                   jednotka s dvojicí tlumičů a výkyvným ramenem, zdvih 83 mm

Brzdy př.                                            kotoučové, 240 x 4 mm

Brzdy zad.                                          kotoučové, 240 x 5 mm

Provozní hmotnost ABS                       136,9 kg

Spotřeba paliva                                  2.1 Lt

 

Sečteno podtrženo, během týdenního soužití nám modernizovaná HONDA 125 SH dokázala, že ve svém osmigeneračním životě dospěla a pro svého majitele bude příjemnou společnicí pro každodenní život, která mu s velmi nízkými provozními náklady bude sloužit celou věčnost. Není sice dokonalá, má sem tam nějakou chybičku, vše dělá jen tak mimochodem a bez výraznějších emocí, ale ve svém majiteli bude vyvolávat dojem elegance, poctivosti a jistoty. A tak největší problém spatřujeme hlavně v prodejní ceně blížící se devadesátitisícové hranici.

Naše hodnocení: 97%

Poslední komentáře (1 komentář)

Díky za recenzi!
Měl jsem předchozí generaci a musím říct, že v mnoha ohledech nej skútřík, patrně bez jediné podstatné slabiny. Akorát mě časem poněkud omrzel ten vskutku židloidní posed...
Jestli je nová generace naladěna komfortněji, fajn, minulá SH125 byla tvrdá jak prkno :-)
Pokud jde o plexi, jasně že ho většina lidí ocení, ale někdo přeci jen jezdí pouze za tepla a raději bez plexi, a tak si každý si koupí takové, co mu vyhovuje a zrovna na SH je jich spousta. Origo plexi by navíc zvýšilo už tak vysokou cenu, no a někde si přece musí Honda a její prodejci pomoct a kde lépe než u příslušenství za "brutus-ceny" :-)
Jinak by mě zajímalo, zda a jak je cítit drobné navýšení výkonu motoru a změna průběhu kroutícího momentu, a taky zda lze pocítit i posílení přední brzdy, ale to už se asi nedozvím... :-)

Otevřít diskuzi

Související články

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Recenze a testy

27.3.2019

Redakce SP.cz

6

Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...

Více

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Recenze a testy

25.7.2017

Viktor Hrachovec

8

Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...

Více

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Recenze a testy

6.7.2017

Viktor Hrachovec

6

Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...

Více

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Recenze a testy

12.5.2017

Viktor Hrachovec

3

Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...

Více

Keeway CityBlade 125 - dlouhodobý test

Keeway CityBlade 125 - dlouhodobý test

Recenze a testy

29.4.2017

Viktor Hrachovec

7

Když jsme loni v červenci přebírali skútr vyrobený v Číně k dlouhodobému (rozumějte několikaletému) testu, slíbili jsme vám, že skútr bude dostávat pořádně do těla. Popravdě všem je nám CityBlada místy až líto. Kvůli tomu, abychom vyzkoušeli, co skútry čínské výroby vydrží, se k CityBladovi...

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.