Yuki 50 Speedy. Splývat s proudem
Již od prvního kilometru na čtyřdobé padesátce Yuki Speedy mě cosi nutilo neustále přemýšlet. Asi ti lidé, kteří tvrdí, že jezdím docela rychle, mají pravdu. Ručička tachometru se motá kolem čárky, kterou Číňan ocejchoval na hodnotu padesát, což je sice správně po stránce teorie a vyhlášky, ale v praxi tak Prahou jezdí málokdo.
Ani já nemám moc čisté svědomí, nicméně teď jsem z obliga. Jedu v rámci pravidel silničního provozu a dokonce pozoruji "nové" věci, kterých jsem si nikdy předtím nevšimnul. Pomalu si "osahávám" svůj nový dopravní prostředek několika následujících dnů. Člověk si po pravdě nemusí moc zvykat. Jde o moderně vzhlížející malý skútřík, jehož posláním není trhání rychlostních limitů, nýbrž dovézt svého majitele včas, bez hledání místa pro zaparkování a jiných běžných problémů dvoustopých motoristů jakéhokoli většího města. Jedinou věcí, která mě proto zajímá, je co nejlépe splynout s proudem a občas z něj elegantně vyplout...
Důvěřuj, ale prověřuj
Již od útlého věku se tím pravidlem řídím. Všechny předsudky ohledně agregátu, které se mě snaží otrávit, proto nechávám stranou a jdu na věc. Centrum hlavního města je naprosto nejspolehlivější test, jelikož je zde nejen různorodý povrch, ale také zásoba nepředvídaných situací. Krom poměrně příjemného posazu jezdce a snadného vedení stroje velmi brzy dojde na bližší poznatky o chování skútru. Padesátka neoplývá točivým momentem, což je znát především při rozjezdech z křižovatky, nicméně po dosáhnutí rychlosti cca 30 km/h je poměrně živý. Velmi rychle tak jezdec splyne, a pokud se rozhodne jít vlastní cestou, dokáže tachometr dotlačit dokonce až k osmdesáti kilometrům v hodině.
Zkusíme to silou
Relativně široká řídítka spolu s velkým rejdem a nízkou hmotností skútru zaručují přesné vedení a takřka okamžité reagování na právě vzniklou situaci. Rám je dostatečně tuhý, takže stroj nemá tendence se vlnit. Poněkud slabším prvkem je přední vidlice, které by neuškodila větší tvrdost. Proti stabilitě hrají malá desetipalcová kola, která již od pohledu nemají pochopení pro drsnější zacházení s brzdami, protože by se mohly velmi záhy zablokovat. Speedy je však opatřen pouze bubnovkami, z nichž by se zadní dala označit jako velmi slabá a přední za dostačující. Jinými slovy jsem ze zpomalování neměl extra dobrý pocit, ale vždy jsem vše ubrzdil.
Světlo svítí, stěrače stírají
Koukání do zrcátek není protivný sport, ale naopak velmi užitečná činnost. Když už si člověk zvykne, že musí za ostatní myslet, nevadí mu, že se za ně musí také dívat. Zrcátka jsou navíc, narozdíl od spousty konkurenčních strojů, v praxi použitelná. Reputaci jim kazí snad jen slabé vibrace a mohla by být o nějaký ten centimetr výš, to by bylo k dobru věci. Ovládacími prvky jsem byl mile překvapen. Vše se chová jak má a není třeba se s přepínači prát. Příjemným zpestřením je světelná houkačka. Asymetrická žárovka sice neoplývá světelným výkonem, ale i tak se hodí.
Malý, ale šikovný
Málokdo se vydá na cesty pouze s pár bankovkami a doklady. Na drobné předměty výborně poslouží přední kapsa, helmu a větší položky je možné uložit pod sedlo. Komu by to bylo málo, může jako volitelné příslušenství dokoupit uzamykatelný kufr, který pohodlně připevní na připravený nosič. Rozhodně tam však nemusí vozit kanystřík s benzinem. Udávaná spotřeba 2 l naturalu na 100 km je snad snem každého motoristy a místy jsem měl pocit, že skútr jede na vzduch a benzin do nádrže vyrábí.
text: Jim
foto: Ivoš
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi