Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
Už na první pohled je jasné, že D'elight asi nebude v hledáčku náctiletých teenagerů či sport vyznávajících jedinců. Yamaha D'elight je určena pro klidnou jízdu ve městech a v jejich blízkém okolí. Svým vzhledem pak zaujme především dívky a ženy, které ocení eleganci, kompaktní rozměry a nízkou hmotnost před agresivním vzhledem a maximálním výkonem. Skútr o rozměrech 1835 x 685 x 1080 mm a váze 98 kg je snadný na manipulaci, a to jak na místě či při jízdě.
Všechny plasty lícují a vytvářejí tak dojem dokonalého celku. Přední části dominuje světlomet s velkými postranními blinkry a chromovou lištou ve tvaru V. Postavit D'elighta vedle Piaggia Fly, bude vám chvilku trvat než rozpoznáte, který je který. Po usednutí do sedla budete mít ale rázem jasno. Ač je D'elight nejlevnějším skútrem v nabídce Yamahy, o nekvalitní zpracování či chudou výbavu se bát rozhodně nemusíte. Přístrojová deska v kombinaci analogového rychloměru a digitálního pc je přehledná a přináší veškeré potřebné informace, jako je stav paliva, aktuální čas a dokonce i nutnost servisní kontroly. Tou pověstnou tečkou na závěr je zelená kontrolka s označením ECO, která se rozsvítí vždy, když jedete "piánko", tzn. ekonomicky. Ovládání na řídítkách je klasické a pokud přece jen něco postrádáme, je to spínač varovných blinkrů, který je v současné době již standardem.
Před koleny se nachází sklopný háček na zavěšení přilby či tašky s nákupem. Odkládací schránku tu ale nenajdete. Před levým je víčko nádrže a před pravým multifunkční skříňka zapalování, kterou Yamaha dovedla takřka k dokonalosti. Skříňka slouží nejen k nastartování, ale zároveň vám otevře nádrž či podsedadlový prostor i při nastartovaném motoru! Naprostou samozřejmostí je pak ochrana před sirkou v zapalování od závistivého souseda či opilého vtipálka vracejícího se z tahu.
Podsedadlový prostor je velkou devizou všech skútrů. Yamahu D'elight lze v tomto ohledu považovat ale doslova za nákláďák. Díky malým kolečkům a nádrži umístěné před koleny pojme D'elight balík vod a ještě mu zbude místo na zámky, rukavice a povinnou výbavu v podobě lékárničky a reflexní vesty. Osvětlení či 12V zásuvku v něm sice nenajdete, ale ten prostor je na malý skútr doslova neuvěřitelný. Vše má ale své pro a proti. Všeobecně známá pravda říká, že malá kola znamenají menší pohodlí a v případě D'elighta tomu tak skutečně je.
Kočičí hlavy, retardery či klasické (rozbité, vytlučené) české silnice dávají skútru docela zabrat. Podvozek spolu s 12palcovými koly prostě nedokáží pohltit všechny nerovnosti a vy si tak o komfortním cestování můžete nechat jenom zdát. D'elight ale není určen pro žádné závodění, naopak uživatel, tedy spíše uživatelka, která preferuje klidnou jízdu, bude s jeho jízdními vlastnostmi spokojena. Brzdy, jež má Yamaha D'elight v kombinaci bubnu na zadním a kotouče na předním kole, lze považovat spíše za průměrné. O bezpečné zastavení se ale bát rozhodně nemusíte. V případě potřeby stačí za brzdy trochu víc vzít a skútr zastaví přesně tam, kde potřebujete.
O pohon D'elighta se stará čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 114 ccm, který je vybaven přímým vstřikováním paliva YMJET-FI (Yamaha Mixture Jet-Fuel Injection). Motor s maximálním výkonem 5,3 kW (7,2 koní) dokáže skútr rozpohybovat až k tachometrovým 92 km/h. Rychlost, jež Yamaze svědčí a kde se D'elight cítí doslova jako ryba ve vodě, je ovšem výrazně nižší. Skútr zrychluje stabilně až k cca 80 km/h, přičemž za ideální rychlost lze považovat 60 - 70 km/h. Díky svým rozměrům se proplete každou skulinkou a na to, že od semaforu budete odjíždět jako první, si můžete dokonce vsadit. Slabší stránkou jsou zrcátka, která mi svými rozměry nevyhovovala. Raději jsem volil méně pohodlnou, ale zato bezpečnější formu sledování provozu za sebou a vedle sebe ... otáčení se. Vzhledem k tomu, že skútr je ale určen převážně něžnému pohlaví, je víc než pravděpodobné, že tento "problém" budou mít jen postavy širších rozměrů jako jsem já se svými 183 cm a 92 kg. Kde D'elight naopak boduje, je spotřeba. Nádrž o obejmu 4,4 litrů vám vystačí až na 200 km! Ano, spotřeba se pohybuje okolo 2,1 - 2,3 l/100 km a to bez systému start/stop, který využívá japonská konkurence u modelů PCX či Vision.
Závěrem lze zhodnotit Yamahu D'elight jako povedený skútr s velkou užitnou hodnotou. Za cenu pod 50 000,- Kč obdržíte designově povedený skútr s úsporným motorem, který vás spolehlivě dopraví z bodu A do bodu B. No a těch pár "mušek"... který skútr je nemá? D'elight tak může být zajímavou alternativou k již zmiňovanému Piaggiu Fly či Hondě Vision, na jejíž test se můžete těšit ještě letos.
Klady: Velký úložný prostor, kompaktní rozměry, nízká hmotnost, multifunkční skříňka zapalování.
Zápory: Vlažné brzdy, malá kola, chybějící výstražné blinkry a 12V zásuvka.
Technické parametry
Motor
Typ motoru: jednoválec, 4taktní, vzduchem chlazený, SOHC, 2-ventilový
Kompresní poměr: 9,3 : 1
Maximální výkon: 5,3 kW @ 7 000 ot/min
Maximální točivý moment: 7,6 Nm @ 5 500 ot/min
Systém mazání: zásoba oleje v klikové skříni
Karburátor: vstřikování paliva
Systém zapalování: TCI
Systém startování: elektrický
Převodovka: automatická s variátorem
Vrtání x zdvih: 50,0 mm x 57,9 mm
Podvozek
Zdvihový objem: 114 cc
Rám: trubkový pevnostní
Systém předního odpružení: teleskopická vidlice
Přední zdvih: 85 mm
Systém zadního odpružení: kyvná vidlice
Zadní zdvih: 70 mm
Přední brzda: hydraulická kotoučová, Ø 180 mm
Zadní brzda: bubnová, Ø 130 mm
Přední pneumatika: 90/90-12
Zadní pneumatika: 90/90-12
Rozměry
Celková délka: 1835 mm
Celková šířka: 685 mm
Celková výška: 1080 mm
Výška sedla: 755 mm
Rozvor kol: 1250 mm
Minimální světlá výška: 115 mm
Mokrá hmotnost včetně náplní: 99 kg
Kapacita palivové nádrže: 4,4 l
Naše hodnocení: 88%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Keeway CityBlade 125 - dlouhodobý test
Když jsme loni v červenci přebírali skútr vyrobený v Číně k dlouhodobému (rozumějte několikaletému) testu, slíbili jsme vám, že skútr bude dostávat pořádně do těla. Popravdě všem je nám CityBlada místy až líto. Kvůli tomu, abychom vyzkoušeli, co skútry čínské výroby vydrží, se k CityBladovi...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (3 komentáře)
honza.cz, 29.5.2017 v 11:06
Dobrý den,
tento skútr mám cca měsíc, Vámi uváděné parametry ohledně motoru nesouhlasí (ostatní Vámi uváděné parametry už jsem tak důkladně nestudoval), jen jste je opsali od předchozího staršího modelu Delight.
Tento model 2017 má motor nový, výkonnější. Obem je skutečně 125 ccm, výkon 6,2 kW @ 6.750. Objem nádrže je pak 5.5 litru.
Vámi uváděná maximální rychlost je také diskutabilní, skútr zajíždím, takže nejedu přes více než půl plynu a zdá se, že 90 km / hodinu zvládne hravě, nikoliv jako maximální rychlost, ale o tu zde samozřejmě nejde..
kerim7, 12.5.2017 v 08:26
Sorry, výkon 5,3kW, psal jsem to po paměti. Oproti Visionu je to o 14.5% méně. Jsem docela zvědavý na recenzi nového Visionu a na oficiální srovnání, bude-li.
kerim7, 12.5.2017 v 08:23
Srovnání s Visionem mne napadlo hned, jen mne zmátlo číslo 125 (???) v názvu. Má to motor 114 ccm / 5,4 kW, Vision 110 ccm / 6,2kW. Vision má ale větší kola, takže osobně bych volil opět stejně.
Otevřít diskuzi