Jiajue Viktorie 125 - čína 21. století
Není tomu tak dlouho, co jsme vám v článku „Nezávislé testování aneb proč netestujeme všechny značky“ vysvětlili, že ne každá značka je ochotna nechat si svůj skútr otestovat. Důvody mohou být všelijaké, od obav o kvalitu skútru po neochotu udělat něco navíc. Jenže jsou tu i značky u nás zcela neznámé, které se nebojí, ba co víc, jdou do toho naplno. Příkladem může být 100% čínský skútr s mě osobně velmi příjemným označením Viktorie 125. Skútr, za jehož výrobou stojí čínská společnost JIAJUE, nám byl zapůjčen k týdennímu testování, během kterého jsme najeli několik set kilometrů.
Vzhled a zpracování
Skútr zaujme na první pohled svým dravým a vcelku originálním designem, ze kterého je ale jasně patrné, že země původu je právě tolik diskutovaná Čína. Ne snad, že by byl design nějak špatný, ba naopak, ale všichni čínští návrháři mají zkrátka svůj osobitý, respektive velmi podobný styl (okopírovat co jde :-) ). Vše sedí jak má a plasty lícují lépe, než u japonské konkurence v podání Yamahy Tricity 125. Za nás je tak zpracování na dobré úrovni a ty tam jsou časy, kdy tenhle plast neseděl a tamhle chyběl šroubek. Kvalitu podtrhuje i LED osvětlení, kterým je skútr vybaven.
V sedle
Po usednutí do sedla, pod nímž je na svou třídu opravdu velký úložný prostor, který pojme integrální přilbu či 2 nákupní tašky, dáváme další palec nahoru za odpružení skútru, což nám následně potvrzuje i jízda centrem našeho hlavního města. Tady se při výrobě asi opravdu přemýšlelo! Kočičí hlavy, retardéry a ani naše české tankodromy (rozumějte silnice) skútr nerozhodí.
Přístrojovka je přehledná, ale postrádá hodiny a marně budete hledat i kontrolku oleje. Ta sice chybí, ale skútr je vybaven zvukovou signalizací, jež vás má na jeho nedostatek upozornit. Tak tohle se čínským soudruhům faaakt nepovedlo. V helmě a za plného provozu mi bude zvuková signalizace, pakliže se nebude jednat o klakson nějakého zaoceánského parníku „prd“ platná. No a neodpustím si ještě jednu drobnou výtku.
Skútr je sice vybaven výstražnými blinkry, ale umístění tlačítka je řešeno dost nešťastně. Stačilo by ho posunout více nahoru a voalá, problém by byl vyřešen. Naopak velmi kladně hodnotíme zpětná zrcátka, která poskytují výborný přehled o dění za vámi bez nutnosti otáčení se.
Co ovšem postrádáme i u levného skútru , kterým Viktorie bezesporu je, je háček na přilbu či nákupní tašku .... Položka za cca 25,- Kč prostě opravdu chybí.
Jízda
Skútr lze nastartovat jak elektronicky, tzn. tlačítkem startéru spolu se stisknutou páčkou brzdy, tak tzv. nakopnout. Nakopávačka je bohužel umístěna hned vedle hlavního stojanu, takže když budete chtít skútr postavit, můžete si být takřka 100% jisti, že šlápnete přesně vedle, než potřebujete.
Po nastartování se ozve zvuk klasického čtyřtaktu. Skútr nemá automatické zapínání světel a tak si před jízdou nezapomeňte rozsvítit. Po přidání plynu se z Viktorie stává doslova a do písmene neřízená střela. Sice nevím, jak byl skútr seřízen a nebo jestli mu bylo sympatické to, že nesu stejné jméno, ale odjezd z místa se rovnal skoro raketovému startu.
Na jednu věc jsem ale zapomněl. Skútr měl při předání najeto necelé 2 km a každý, kdo zajížděl nový stroj, ví, že prvních pár kilometrů nefungují brzdy zrovna ideálně.
Viktorie nebyla v tomto směru žádnou výjimkou a nade mnou tak stáli všichni svatí, když jsem se přiřítil do křižovatky se zmáčknutými brzdami až na doraz, vytřeštěnýma očima a s pusou plnou nadávek. Stačilo pár kilometrů a brzdy začaly fungovat přesně tak, jak mají. Je pravda, že jsou poněkud vlažnější, ale svou práci odvádějí dobře.
Jízda sama je pak příjemným zážitkem. Skútr, jehož rozměry jsou (délka, šířka, výška) 1970/705/1150 mm, se ve městě i mimo něj cítí doslova jako ryba ve vodě. Dobré odpružení, příjemně naladěný motor a podvozek dělají z Viktorie ideálního parťáka na každý den. Udávaná maximální rychlost je 85 km/h. Ve skutečnosti se však pohybuje okolo 95 km/h, i když podle tachometru, který ve vyšších rychlostech přeměřuje až o 10 km/h, lítáte běžně přes 100 :-). Co se naopak zcela shoduje, je udávaná versus reálná spotřeba. Ta během našeho celého testu činila 2,9 l/100 km a je potřeba dodat, že skútr se při testech nijak nešetří, ba naopak. Je tedy pravděpodobné, že reálná hodnota po zajetí a při pohodové jízdě bude něco málo přes 2,5 l/100 km.
Závěrem
Viktorie 125 je k mání za 28 900,- Kč a spolu s ní obdržíte jako dárek i uzamykatelný box v barvě skútru v hodnotě 1 500,- Kč.
Závěrem by šlo napsat ono klasické, že cena je adekvátní tomu, co skútr nabízí, ale v případě Viktorie to je všechno tak trochu jinak. Skútr se svou cenovkou patří k jedněm z nejlevnějších na našem trhu a to včetně standardní 2leté záruky bez omezení počtu najetých kilometrů! Vždyť i náš redakční Keeway CityBlade 125 má záruku omezenou na 6000 najetých kilometrů. (Mimochodem Viktorii na našich stránkách uvidíte ještě jednou a to ve srovnávacím testu právě se CityBladem.)
Viktorie tak krom nízké ceny a hezkého kabátu nabízí i dobré jízdní vlastnosti. Ať chcete nebo ne, je Viktorie po CityBladovi dalším důkazem, že s „čínou“ se prostě musí počítat. O tom, jak bude skútr fungovat po ujetých 15 000 km, se můžeme jen dohadovat. Jisté však je, že CityBladovi svítí na tachometru krásných 2000 km a nemáme důvod se obávat toho, že u Viktorie by tomu mělo být jinak.
Plusy:
Nízká cena
Výborná akcelerace
Velký úložný prostor
LED osvětlení
Výstražné blinkry
Mínusy:
Vlažné brzdy
Chybějící hodiny a kontrolka oleje
Chybějící 12V zásuvka
Chybějící háček na helmu
Umístění spínače varovných blinkrů
Umístění hlavního stojanu a nakopávačky
Technické informace:
Rozměry (délka, šířka, výška): 1970/705/1150 mm
Rozvor: 1380 mm
Rozměr pneu přední: 130/60-13
Rozměr pneu zadní: 130/60-13
Celková hmotnost: 116 kg
Nosnost: 150 kg
Maximální hmotnost: 266 kg
Motor: čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
Obsah: 124,6 ccm
Vrtání / zdvih: 52,4/57.8
Výkon: 6,2 kW / 7500 min
Kompresní poměr: 9.2:1
Startování: elektrické / mechanické
Objem nádrže: 6 l
Spotřeba: 2,9 l/100 km
Převodovka: variátor
Zapalování: CDI
Spojka: automatická suchá odstředivá
Brzdy (přední): kotoučové
Brzdy ( zadní): bubnové
Max. rychlost: 85 km/h
Palivo: Natural 95
Úložný prostor pod sedlem: ano
Zamykání řídítek: ano
Tachometr: mechanický
Palivoměr: ano
Zadní nosič: ano
Boční stojan: ano
Hlavní stojan: ano
Výrobce: Čína
Homologace: EURO III.
Řidičské oprávnění: B nebo A1 (od 16 let)
Skútr box: ano
Barva: zlatá, bílá, modrá, červená
Naše hodnocení: 85%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (9 komentářů)
berka, 26.5.2017 v 21:23
Podle označení výrobce se jedná o stejného výrobce který vyrábí skútry Maxon, což je na některých dílech vidět. Osobně jednoho Maxona doma mám, zatím nemá moc najeto- cca. 800 km a až na pár detailů jsem s ním spokojen. Trochu mi překvapuje kladné hodnocení podvozku, protože u Maxonu bych uvítal podstatně měkčí a očekávám že tyto díly budou opět totožné.
xladi, 4.5.2017 v 08:08
Za ty prachy to jde. Ale podle zkušenosti je to skůtr tak na 4 roky max. Nevím jak je to dnes, ale ty plasty na číňanovi i když jsou nové pěkné, jsou dost křehké a rády praskají. Taktéž gumové díly se po 3 letech začínají rozpadat. K motoru nemám výtku, i když je slabý, tak je nadprůměrně spolehlivý a nikdy s ním není problém, bonusem je, že funguje i bez baterie. Spotřeba kolem těch 3 litrů je standart. Těm 95km bych moc nevěřil, možná nějaký hodně lehký jezdec. S brzdami se musí počátat, stejně jako s čínskými pneumatikami, které na suchu fungují perfektně, ale za vlhka je to jako jezdit po ledě.
Výhodou jsou také levné díly zaměnitelné s jinými značkami, protože motor GY6 používají téměř všechny asijské i tzv českočínské skůtry.
lzqpmt, 13.4.2017 v 12:12
No to je páni recenze. Ani jsem to nedočetl - ztráta času.
Otevřít diskuzi