Yamaha Neo´s. Pro hrdinu z Matrixu
Dneska už vám nikdo pořádně neřekne, kdy se Neo´s, tenhle malý diblík se dvěma kukadly a lehkým retro vzhledem, objevil na trhu. Je to deset let, nebo víc? Zdá se, jako by tu byl odjakživa. Do modelového roku 2008 přichází s lehkým faceliftem a zase plný elánu.
Dneska už asi nikdo neví, proč dostal tohle jméno – Neo´s. Určitě to tehdy znamenalo něco nového, jenomže dneska, po natočení kultovního Matrixe, označení svádí ke spojení s hlavním hrdinou této trilogie. Ten si říkal Neo a slovíčko Neo´s se dá přeložit jako Neovo, Neův. Takže Neův skútr. No, buďme realisté, na dramatické bitky a honičky s agentem Smithem by Neo potřeboval asi trochu výkonnější nářadíčko, ovšem pokud by se hrála kličkovaná ve městě, byl by Neo´s opravdový Kamarád do deště.
Skutečně jiný
Vsadím se, že kdybych vám neřekl, že je Neo´s nový, ani byste to nepoznali. Já nejsem žádný specialista na Neo´sy, a tak jsem vzal fotku starého, fotku nového – a skutečně, nenajdete jediný stejný plastík, krásná paprsková kola jsou jiná, stupačky spolujezdce výklopné namísto dosavadních plastových výstupků a dokonce přední i zadní světlo, byť se tváří dvojitě, rozsvěcí vždy jen jedna žárovka. Takhle se dělá facelift. Máte neodbytný pocit, že je ta věc nějaká novější, hezčí, ale vlastně nedokážete určit, v čem. Čistá práce.
Mnohem zajímavější je také nabídka barev. Pravda, Neo by pro své kousky asi potřeboval nějakou decentnější matovou, ale pro nás obyčejné smrtelníky (a hlavně smrtelnice) bude nabídky čtyř fešných elegantních barviček s poutavými názvy Fine Silver, Mistral Grey, Neptune Blue a Arctic Blue (na obrázku) dostačující. Neo´s v nich vypadá o řád lépe, než kdyby byl lakovaný do nějaké syté červené.
Krása detailu
Přestože se Neo´s na první pohled jeví jako hodně maličký skútřík, vejde se na něj pohodlně i středně velký Evropan. Konstruktéři kouzlili s využitelným místem, takže v přední kapotě najdete vybrání na kolena i špičky bot. Anebo, jste-li zvyklí sedět sportovně, můžete si nohy dávat pod sebe dozadu, místo tady je. Jinak je posaz klasicky „záchodový“ jako u téměř každého skútra.
Sedlo zaslouží pochvalu. Je široké, pohodlné i pro spolujezdce, který má k dispozici také madla po stranách (jen poloha nohou není na dlouhé cestování), a jako bonus navíc je ještě hezké – kombinace hladkého a hrubého povrchu, odděleného barevnou nití, vypadá výborně. Druhá jednička v žákovské bude za místo pod sedlem, kam se vejde pohodlně integrálka. Dokonce i Araika, a to je co říct. V zadní části podsedláku najdete nalévací otvory pro olej (dvoutakt!) a benzín. Do nádrže však není moc dobře vidět a přelít ji je dílem okamžiku, takže občas na benzínce budete blahořečit odtokové hadičce mířící někam za zadní kolo.
Ovládací prvky na řídítkách nevybočují ze zažitého standardu, za zmínku stojí snad jen tradičně širší yamahácké gripy a vynikající zrcátka. O čem je ale nutno informovat, to je zbrusu nová digitální přístrojovka báječně ladící s novými tvary Neo´se. Designéři se zamilovali do kruhu, takže tenhle tvar má jak jediný ovládací čudlík, tak všechny kontrolky (v nich svítí piktogramy) a jediný, oranžově podsvícený LCD displej. Ten zobrazuje hodiny, ujetou vzdálenost (celkově i denní počítadlo), graficky stav paliva v nádrži a největším písmem aktuální rychlost.
Až se otevře…
A protože se bavíme o padesátce, je jasné, že ona rychlost nebude nikterak závratná. Námi testovaný skútřík byl ještě dosti syrový, ale i tak dokázal zas a znovu překvapovat razancí, s jakou odpaloval od semaforu. Tohle žádný čtyřtakt nedokáže. Ve 40 km/h byl však s dynamikou konec a cesta k padesátce již trochu zdlouhavá. Bylo však cítit, že motůrek je z legislativních důvodů hodně uškrcený a po zajetí a nějakém tom nelegálním zásahu by to mohlo být opravdu velice zajímavé svezení.
Silnou stránkou malého dvoutaktu je dobrý průběh točivého momentu. Máme redakci dosti v kopci (dolů jsem to vytáhl na 68 km/h, jupí), a tak jsem měl strach, že to se studeným motorem budu muset nahoru tlačit. Ovšem omyl, stačilo jen kratičké ohřátí (za studena se motoru moc chytat nechce, ovšem teplý chytá na cvrnknutí a navíc běží neuvěřitelně tiše) a Neo´s svištěl i do toho krpálu pořád přes 40, a to jsem nedával plný plyn! Dokonce ani ve dvou neutrpí dynamika tolik, jak byste čekali.
Cena přiměřená kvalitě
Podvozek s nenastavitelnými komponenty (přední vidle Paioli) použitou motorizaci v pohodě stíhá, skútřík pohybující se na elegantních dvanáctipalcových kolečkách obutých do pneumatik Vee Rubber s atraktivním vzorkem nikterak neposkakuje a jako kvalitní se jeví i brzdová soustava. Páčka aktivující přední dvoupístek Brembo sice nemá zrovna měkký chod, ale v kooperaci se zadním bubnem dokážete Neo´se zastavit přesně tam, kde jste si určili.
Neo´s je sice produktem japonského výrobce, ovšem v dnešní globalizované době nepřekvapí výrobní štítek s nápisem Yamaha Motor Espaňa. Důvodem jsou pochopitelně nižší výrobní náklady, ovšem při zachování kvality, která je na japonské úrovni. Cenovka 47 550 Kč mi za Yamahu Neo´s přijde jako přiměřená. Jistě, Číňané zvládají padesátkové dvoutakty za polovic, ale stačí pár kilometrů v sedle, abyste zjistili, v čem je rozdíl. Vzhled, styl, kvalita zpracování a hlavně kvalita jízdy jsou nesrovnatelné.
Verdikt
Motor: 6/10
Podvozek: 6/10
Brzdy: 6/10
Ovladatelnost: 7/10
Město: 7/10
Cestování: 3/10
Sport: 3/10
Spolujezdec: 5/10
Zpracování: 7/10
text: Honzis
foto: Honzis
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi