Honda Forza 125 - First Class ve světě skútrů
Skútrů s obsahem 125 ccm je doslova jako hub po dešti. Pokud ale hledáte ten NEJluxusnější, NEJmodernější, NEJúspornější, NEJhezčí a samozřejmě také NEJdražší skútr, pak velmi pravděpodobně sáhnete po Hondě Forze 125.
Honda Forza 125 naším testem prošla už loni v létě, ale protože si v redakci rádi potvrzujeme naše předchozí závěry, sáhli jsme po Forze znovu. Pro letošní rok zůstal design bez jakýchkoliv změn a vylepšení a popravdě není se co divit. Dokonalé křivky a celkově velmi líbivý vzhled není třeba po jedné či dvou sezónách jakkoliv měnit. V případě Forzy si dokonce troufáme tvrdit, že Honda dosáhla téměř dokonalosti, kterou rozhodně nebude snadné překonat.
Podrobný popis Forzy tentokrát vynecháme. Těm z vás, kteří by se však cítili ochuzeni o "klasický test", vkládáme odkaz na naši první recenzi "Honda Forza 125 - Luxusní záležitost na 2 kolech", kde jsme Forzu popsali od A až po Z.
Honda jakožto největší světový výrobce motorů opatřil Forzu motorem, jehož největší předností je spotřeba. Právě spotřeba nebo lépe řečeno "nespotřeba" dělá z Forzy jeden z nejekonomičtějších skútrů na naší planetě! 162 kg těžký skútr, který dokáže upalovat rychlostí až 120 km/h, má udávanou spotřebu 2,3 l/100 km. Udávaný údaj je věc jedna, ale skutečnost věc druhá. Spotřeba 2,3 l však v případě Forzy není jen na papíře, ale i ve skutečnosti. Je to až těžko uvěřitelné, ale na jednu nádrž, která má objem necelých 12 litrů, se tak můžete vydat z Prahy do Brna a zpět. Pokud očekáváte, že na zpáteční cestě vám začne svítit kontrolka oznamující nutnost natankovat, můžete být zcela bez obav. Forze po absolvování cca 400 km zbyde v nádrži ještě pěkných pár litrů benzínu, díky nimž můžete vyrazit na další cestu o délce až 100 km!
Za tak nízkou spotřebu může nejen již zmiňovaný kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec SOHC o maximálním výkonu 10.5 kW při 8 750 ot./min., ale i funkce START/STOP, kterou známe především z automobilového průmyslu. Při čekání na semaforech systém během několika málo vteřin vypne motor a na palubní desce začne blikat zelená kontrolka, oznamující, že systém je aktivní. Pro rozjetí stačí jen přidat plyn a motor ihned naskočí.
Jízda sama je pak opravdovým zážitkem, který oceníte ať už při jízdě do práce, na nákup nebo třeba na výlet. Motor, a zase je řeč o něm, si s Forzou poradí opravdu hravě. Skútr jde krásně za plynem a ani při předjíždění se nemusíte bát, že by mu došly síly v podobě nedostatečného výkonu. Člověk občas až pochybuje, že jede na "pouhé" 125, kterou lze řídit s obyčejným "Béčkem". V zatáčkách se Forza skládá s takovou samozřejmostí, s jakou se u skútrů jen tak nesetkáte. Skútr se nijak nevlní ani nekroutí a drží stopu bez jakýchkoliv náznaků neposlušnosti. Zkrátka a dobře jízdu na Forze si budete skutečně užívat, a to i v případě "kočičích hlav", retardérů či rozbitých silnic. Právě zde vás totiž podrží výborný podvozek ve spolupráci s dvojicí nastavitelných tlumičů, které stejně jako zbytek skútru fungují na výbornou. Nejinak je tomu i u brzd, které jsou kotoučové a za příplatek 5000,- Kč je možné je dovybavit systémem ABS.
Při našem prvním seznámení s Forzou jsme vyzdvihli nastavitelné plexi, obrovský podsedadlový prostor, účinnou kapotáž a celkové zpracování. Nejinak je tomu i dnes, tedy přesně po roce od naší první recenze. Stejně tak nám ovšem stále chybí osvětlení podsedadlového prostoru, kam se kromě přilby, notebooku a bundy vejde ještě povinná výbava, moto zámek a spousta dalšího. Honda Forza 125 se zkrátka vůbec, ale vůbec nezměnila. A víte co? To je dobře! Honda Forza je prostě skútr s velkým S, a to si velmi dobře uvědomuje nejen Honda sama, ale především její konkurence. Právě ta se snaží, seč jí síly stačí, sesadit Forzu z trůnu toho NEJ skútru. Jako přímé soupeře vidíme následující trojici:
SYM GTS Joymax 125i SPORT ABS + Start&Stop (111 900,-Kč)
New Kymco Downtown 125i ABS (124 990,-Kč)
Yamaha X-MAX 125 ABS (127 990,- Kč)
A právě prvně jmenovaný GTS Joymax se budeme snažit získat ke srovnávacímu testu s Hondou Forzou! Ale zpět k Forze samotné. Honda Forza obhájila, stejně jako před rokem, svých 98 % v našem hodnocení. Za 124 900,- Kč dostanete skútr, který lze právem považovat za Rolls Royce ve své třídě. Pokud se vám zdá cena 124 900,- Kč poněkud přemrštěná, pak věřte, že v porovnání s konkurencí, jako je Yamaha X-MAX 125 ABS nebo New Kymco Downtown 125i ABS, dokonce ještě ušetříte!
Technické údaje
Motor
Vrtání × zdvih (mm): 52,4 x 57,9
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr: 11:5:1
Zdvihový objem motoru (cm3): 124,9
Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec SOHC
Max. výkon: 10,5 kW/8750 ot/min
Max. točivý moment: 12 Nm/8250 ot/min
Startér: Elektrický ACG
Kola
Přední brzdy: 256mm kotoučem
Zadní brzdy: Kotouč 240mm
Přední zavěšení: Teleskopická přední vidlice
Zadní zavěšení: Kyvná vidlice se dvěma tlumiči
Velikost přední pneumatiky: 120/70-15
Velikost zadní pneumatiky: 140/70-14
Přední kola: Hliníková litá
Zadní kola: Hliníková litá
Rozměry a hmotnost
Rozměry (D × Š × V) (mm): 2134 x 748 x 1452
Typ rámu: Ocelový
Objem palivové nádrže (litry): 11,5
Spotřeba paliva - udávaná spotřeba podle WMTC: 2,3 l/100 km
Světlá výška (mm): 148
Pohotovostní hmotnost (kg): 161
Výška sedla (mm): 780
Rozvor (mm): 1490
Převodovka
Spojka: Automatická odstředivá suchá spojka
Stálý převod: Klínový řemen
Převodovka: Bez řazení – klínový řemen
Typ převodovky: CVT
Naše hodnocení: 98%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (2 komentáře)
Mirus1, 28.6.2016 v 14:38
Tak na to jsem velice zvědavý, jestli se vám podaří srovnání Sym GTS Joymax sport s Forzou a jaký bude výsledek srovnání. Toho Syma už mám víc jak rok, zatím naprostá spokojenost až nadšení, je ale fakt, že bych se osobně velice rád někde na Forze svezl, kvůli vlastnímu úsudku.
bajza, 27.6.2016 v 09:22
Mezi konkurenty bych přidal i Piaggio X10 125ccm. Také moderní a asi nejdražší 125.
Otevřít diskuzi