Yamaha Cygnus X. Dozrálý pracant
Kdysi ošklivé káčátko (vlastně "labuťátko") z rodiny skútrů od pana Ladičky prošlo pubertou a dozrálo tak, jak si jej patrně většina zainteresovaných lidí přála. Hezký, relativně levný a zejména funkční skútr s povahou neunavitelného dříče.
Není tajností, že mám k tomuto modelu jistý vztah. Měl jsem možnost najezdit tisíce kilometrů na předešlých ročnících, a to za všemožných podmínek. O to zajímavější je pro mě fakt, že si Cygnus prošel vcelku zajímavým vývojem. Jako by se zastavil v čase a jen s drobnými, spíše kosmetickými úpravami, přešel z role takřka maxiskútru do současného draze vypadajícího a věrného společníka - pracanta.
Nová image, nové srdce
Je pravdou, že si designéři dali obzvláště záležet, aby z kulatého modelu 2000 dostali již v roce 2004 tvary, které v této době letí, a přitom zachovali Cygnusu jeho tvář. Pro letošek ale vše ještě o ždibíček dotáhli a výsledek rozhodně stojí za to. Vše je o to příjemnější, že neodflákli ani motor. Stopětadvacítka novější generace měla fungl nový motor, který dovolil ukojit i poněkud sportovnější ambice řidiče. Letos do hry navíc zasáhla norma emisí Euro 3, a tak to konstruktéři vymysleli kulišácky - karburátor nahradilo vstřikování. Je až s podivem, že se oproti předchozímu modelu ztratily "eurotrojkou" pouhé 0,2 kW a 0,3 Nm.
V jádru si však pohonná jednotka drží již dávno nastolený směr. Jde čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec se zdvihovým objemem 125 cm3, s výkonem 10,9 koně při 8500 otáčkách a točivým momentem 9,3 Nm při 7500 otáčkách. Na auty přeplněnou Prahu je to naprosto adekvátní náčiní. U novinky také už nemusíte čekat světelné roky, než se motor vytočí na otáčky vhodné k rozjezdu, a i samotné reakce na plyn jsou díky vstřikování pohotovější, než tomu bývalo.
Dovolí i trochu sportu
Mezi kroky zlepšující dojem patřilo rozhodně nahrazení zadního desetipalcového ráfku dvanáctipalcovým, což přidává na stabilitě a lepším pocitu z ovládání stroje. To se odehrálo již v již zmiňovaném roce 2004 a letos se na tomto faktu nic nemění. Přední kotoučová brzda dostala trochu více "šťávy", přesto občas budete mít pocit, že na ní musíte viset, aby se něco začalo dít a vy neskončili v kufru před vámi jedoucího vozu. Je to ale jen otázka zvyku a pocitu. Svůj podíl na tom ale zčásti nesou také poměrně tvrdé gumy, na kterých sice najedete velkou spoustu kilometrů, ale pokud pořídíte měkčí směs, bude vás to stát mnohem méně nervů.
V klidu můžete zůstat například díky sice trochu zmenšenému, ale i tak pořád dost velkému podsedlovému prostoru. Bez obav do něj schováte integrálku nebo průměrný batoh. Pro pohyb ve městě to je obrovská přednost. Model 2000 měl zamykatelnou schránku na doklady, 2006 neměl žádnou. Letošní Cygnus dostal alespoň kastlík, do kterého hodíte klíče, peněženku a mobil. Jen na ně nesmíte zapomenout, když skútr necháte někde zaparkovaný.
Funkčně a elegantně
Poloha jezdce je stále velmi příjemná. Byť se prostor pro nohy trochu zmenšil, stále lze volit mezi dvěma polohami - na kratší cesty a na delší, kde nohy trochu víc natáhnete a necháte jim ulevit. Ovládací prvky byly lehce inovovány, přístrojovka, která doposud byla velmi strohá, si velmi polepšila. Kromě přepracovaného a pěkně čitelného analogového ukazatele rychlosti navíc přibyl také digitální kruhový budík s počítadlem ujetých kilometrů a ukazatelem stavu paliva.
Inovací prošlo rovněž víčko nádrže, která zůstala vpředu u levého řidičova kolena, ale zdaleka vás nepotěší tolik, jako komplet předělané přední světlo. Cygnus totiž odjakživa trpěl špatným osvětlením, což se vám s novými 65W žárovkami rozhodně nepřihodí.
Spolujezdec má k dispozici poměrně velké sedlo, jen jedinci s "ploutvemi" budou patrně nadávat na prostor pro nohy a nakonec skončí podobně jako můj redakční kolega Kuba - strčí mi nohy do prostoru řidiče. Tento problém však lze naprosto s přehledem vyřešit. Nevozte Kubu, případně další lidi s dlouhýma nohama.
I přes velmi povedený facelift, který Cygnusu dodává patřičnou jiskru elegance a opticky zvedá jeho cenu, jde naprosto bez debat o neúnavného dříče, se kterým pojedete každé ráno těch svých patnáct kilometrů do práce a patnáct zpátky. Počasí v tomto případě nehraje žádnou významnou roli, může třeba sněžit a přesto víte, že v osm hodit budete sedět ve své kanceláři. Do Cygnusu budete vždy lít pouze benzín a olej, v pátek či v sobotu možná použijete hadici a trochu šamponu, aby váš oddaný sluha o víkendové projížďce na chalupu nedělal ostudu. S malými cestovními náklady a přijatelnou cenou 67 900 Kč totiž velmi rychle přestanete uvažovat o koupi auta a rovněž zatratíte i chuť přetlačovat se s ostatními nerudnými cestujícími v hromadné dopravě.
text: Jim
foto: Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi