Rumunský Dracula po 20 000 kilometrech
Už je tomu více než rok, co jsme si v redakci pořídili "terénní" automobil od rumunské Dacie. Teprve před několika dny jsme s naším Dusterem pokořili hranici 20 000 km, a i když Duster skútr nebyl, není a nikdy nebude, sluší se o něm pár řádků napsat.
20 000 kilometrů je na dnešní automobily opravdu málo. Na druhou stranu je to dost na to, abychom o autě byli schopni přece jen něco málo napsat a celkově ho zhodnotit.
Vzhled tentokrát vynecháme. Někomu se Duster líbí a někomu ne. To, že my v redakci spadáme do té první kategorie, je asi více než zřejmé.
Po usednutí do sedačky Dacie vás obklopí ta nejmodernější technologie ..... neeee, tak tomu samozřejmě není. Dacia Duster je označován za "levný" automobil. Otázku, zda je 300 000,- Kč málo, ponechme nyní stranou.
Přístrojovka stejně jako ostatní ovládací prvky (rádia, klimatizace apod.) působí poněkud zastaralým či dokonce předpotopním dojmem. Ono se vlastně ani není co divit. Většina komponentů je převzata ze starých renaultů. Sice se jedná o léty prověřenou techniku, ale zub času je na ní už opravdu znát.
Pokud bychom měli vybrat věc, která nás nejvíc štve, pak by to bezpochyby byl digitální displej, který je, považte sami, jednořádkový! Displej vám sice ukáže venkovní teplotu, aktuální čas, odjeté kilometry celkem, odjeté kilometry za den, aktuální spotřebu, průměrnou spotřebu a dokonce i počet km, které vám zbývají, než budete muset znovu natankovat, ale pro každou informaci je třeba stisknout tlačítko na páčce, kterou zároveň ovládáte stěrače. Zkrátka a dobře, jedná se sice jen o detail, ale stejně ...
Palubní deska je vyrobena z tvrdých plastů, které nám ovšem nikterak nevadí. Po faceliftu v roce 2013 doznala palubka několika výrazných změn. Zmizely z ní tlačítka na elektrické ovládání oken a naopak přibylo hned několik odkládacích ploch. Z Dustera se tak jako mávnutím kouzelného proutku stalo zase o něco víc hezké, ale hlavně praktické auto.
Zastaralé technologie, na které jsme hned v úvodu článku upozorňovali, zase tak zastaralé nejsou. Radio je digitální a pomocí funkce bluetooth, kterou je standardně vybaveno, se spáruje s vaším chytrým telefonem, pakliže to ovšem není jablíčko.
Stejný problém mají s jablíčkem i jiné značky a popravdě si nemyslíme, že by majitel jablíčka sedlal právě Dacii, takže vlastně není ani co řešit. Samozřejmostí je pak i kontrolka tlaku pneumatik, rádce, jakou rychlost máte právě zařadit, či brzdový asistent do kopce. Sedačka řidiče je ve vyšších výbavách (tedy i v té naší) výškově nastavitelná a nabízí dostatek pohodlí i při delších cestách. Pokud byste si chtěli připlatit a mít ještě trochu toho komfortu navíc, můžete si v doplňkové výbavě pořídit praktickou loketní opěrku. Na vyhřívaná zrcátka či přední okno ale rovnou zapomeňte! Tyhle vymoženosti Dacia nenabízí ani v doplňkové výbavě, i když nikdy neříkejte nikdy! Nově je možné za příplatek 6000,- Kč vybavit Dustera vyhříváním předních sedaček. Pro někoho samozřejmost, pro Dacii novinka.
Náš Duster je poháněn benzínovým motorem 1,6 o výkonu 84 kW. V reálu se o žádného závodníka nejedná a jeho rozjezdy jsou spíš vlažnější. Na druhou stranu, když se mu šlápne na "krk", dokáže upalovat rychlostí až 165 km/h. Motoru za studena občas skáčou otáčky a je tak lepší ho nechat zahřát. Pak odvádí svou práci na výbornou, a to při naší průměrné spotřebě 7,9 l/100 km dle palubního počítače.
Kufr o objemu 475 litrů je dostatečně velký pro převoz týdenního nákupu, kočárku a bát se nemusíte ani v případě, že se chystáte na dovolenou třeba do Chorvatska. Sklopením zadních sedaček lze navíc kufr rozšířit až na 1636 litrů! Zkrátka a dobře Duster je univerzál pro každý den. Protože úložných prostor není nikdy dost, rozhodli jsme se pro nákup uzamykatelných střešních nosičů z originálního příslušenství Dacia.
Představení a jízdní dojmy máme za sebou, takže jak je to vlastně s tou tolik diskutovanou kvalitou? Na autu po 20 000 km nic nevrže ani neskřípe a na první pohled vypadá vše dobře. Nebyli bychom to ale my v redakci, abychom Dustera neprozkoumali opravdu, ale opravdu důkladně a ejhle. Spínače osvětlení kabiny, které jsou umístěny ve stropu, jsou fakt pro ostudu. Navíc, jak jsme zjistili, je světlo u spolujezdce nefunkční a žárovkou to faaakt není. Automobil však máme v záruce a vzhledem k tomu, že se jedná o drobnost, hodláme to řešit až v rámci garanční prohlídky, která je naplánována na listopad tohoto roku. Krom této "drobné" poruchy jsme však museli řešit ještě jednu závadu. Po ujetí cca 13 000 km nám začal pískat ventilátor topení. Následovala návštěva servisu, kde nám byl ventilátor v rámci záruky vyměněn za nový a od té doby, ťuk, ťuk, ťuk, vše funguje tak, jak má.
Závěrem asi tolik: Pokud bychom se dnes znovu rozhodovali jaké auto koupit, opět by to vyhrál Duster, kterým našim potřebám absolutně vyhovuje. Pokud oželíte nějaká ta cinkrlátka v podobě vyhřívaných zrcátek apod., dostanete za své peníze vcelku bytelné a spolehlivé auto. Až nám bude na tachometru svítit dalších odjetých 20 000 km, dámě opět vědět, jak se věci mají. Do té doby si tentokrát netradičně sami sobě popřejeme hodně šťastných kilometrů.
PS: Naše rada na závěr zní, při převzetí auta ze servisu je dobré si ho pořádně zkontrolovat a je jedno, jestli máte Dacii, Forda nebo třeba BMW. O tom ale třeba zase někdy příště ....
Naše hodnocení: 85%
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
Mr.Voza, 15.6.2016 v 08:00
Jezdím v práci z Dacií Dokker Van cca rok. Najeto cca 25000km. V mnohém s Vámi souhlasím. Např. ten palubní PC s jednořádkovým displayem a ovládáním jedním čudlem je na dnešní dobu fakt katastrofa - aspoň 2 čudle tam mohli dát, aby se nemuselo listovat furt dokola. Navzdory tomu, co píšete o vyhřívaných zrcátkách, ve výbavě našeho Dokkera jsou. První "mouchy" jsme zjistili hned po převzetí nového auta - plast po obvodu ventilátoru na chladiči je v jednom místě asi 10cm odštíplej, na podběhu v motorovým prostoru je ohromnej blemtanec doho tmelu, co tím při výrobě utěsňujou sváry karoserie - jak kdyby tam někomu upadla hrouda o velikosti a tvaru středně velkýho ho.na a on ho tam nechal zaschnout. Protože se nejednalo o žádný závady, který by omezovaly provoz a už jsme s autem potřebovali jezdit, rozhodli jsem se to neřešit - pár dní trvalo, než jsme sehnali námi požadovanou výbavu - potřebovali jsme skladový auto, nemohli jsme čekat několik týdnů až měsíců, až nám vyroběj nový na objednávku. Po cca 15000km začalo něco praskat v přední nápravě při zatáčení, při brždění, při zrychlení - prostě jako kdyby přední náprava na karoserii "kloktala". Takže reklamace. V autorizovaným servisu až na třetí pokus zjistili v čem je problém - jeden ze 4 šroubů rámu motoru zespodu auta byl do kastle narvanej přes závit, nebyl pořádně dotaženej a nešel ani tam, ani ven. Takže se musel násilím utrhnout, zbytek odvrtat, závit opravit a našroubovat novej šroub. Jinak co se týká ostatní techniky, zatím OK. Takže můj result na tuhle značku zní: Ano, Dacie by byly dobrý auta, kdyby je nemotovali vožralý Rumuni!
Jo a kdyby někoho nesnesitelně otravovalo to pískání, když se člověk nepřipoutá a v autorizovaným servisu mu tvrdili, že to nejde nijak obejít, vypnout, zkrátit dobu pískání apod., tak stačí povytáhnout ten žlutej konektor pod sedačkou a je po problému ;-) - předpokládám, že tohle bude u všech Dacií stejný.
Otevřít diskuzi