Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy
Začít sezónu testem dospělé motorky je minimálně hodně zvláštní. Když jsme ale dostali možnost otestovat dlouho očekávanou novinku motocyklového světa jménem HONDA CRF 1000L AFRICA TWIN, neváhali jsme ani vteřinu! Africu jsme k týdennímu testu převzali dovybavenou ochranným rámem, mlhovými LED světly, cestovním plexi, sadou kufrů a dvojspojkovou automatickou převodovkou DCT!
Pár let zpátky.......
Technické údaje
MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec se 4 ventily na válec, 270° fázováním klikových hřídelů a hlavou uni-cam
Zdvihový objem: 998 cm3
Vrtání a zdvih: 92,0 x 75,1 mm
Maximální výkon: 70 kW / 7500 ot./min.
Max. točivý moment: 98 Nm při 6000 ot./min.
PALIVOVÝ SYSTÉM
Objem palivové nádrže: 18,8 litru
Spotřeba paliva: 4,58 l/100 km (WMTC)
HNACÍ ÚSTROJÍ
Spojka DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami
Převodovka: 6-stupňová DCT
Stálý převod: Řetěz s těsnicími O-kroužky
Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC): 3 úrovně + vypnutí
RÁM
Typ: Ocelový dvojitý kolébkový rám s ocelovým zadním pomocným rámem
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V): 2335 x 930 x 1475 mm (ABS/DCT)
Rozvor kol: 1575 mm
Výška sedla: 870/850 mm
Světlá výška 250 mm
Hmotnost bez náplní: 222 kg
Pohotovostní hmotnost: 242 kg
Poloměr otáčení: 2,6 m
Přední vidlice: 45 mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm
KOLA
Přední kolo: 21 x 2,15, hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Zadní kolo: 18 x 4,00, hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Systém ABS: 2-kanálový systém s možností vypnutí pro zadní kolo
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
Přístrojový panel: Negativní LCD přístrojový panel obsahující: ukazatel rychlosti, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, indikátor zařazeného rychlostního stupně, počítadlo ujetých kilometrů, denní počítadlo a hodiny
Zadní světlo: LED
Ukazatele směru STD: Žárovkové
Přístroje
Motor a převodovka
Honda zvolila pro svoji novinku řadový dvouválec s čtyřventilovou hlavou Unicam s předsazenou klikovkou o 270°, který naladila na maximální výkon 70 koní při 7500 ot/min s točivým momentem 98 Nm při 6000 ot/min. Motor se dvěma vyvažovacími hřídeli se vyznačuje klidným chodem. Dobře také snáší nízké otáčky. My jsme si však raději vychutnávali nádherný zátah motoru při zrychlování například na čtvrtý rychlostní stupeň z nějakých 120 km/h, jakmile se před námi otevřela volná rovinka. Škrtící klapky jsou po vzoru staré školy ovládány lankem, reakce na pohyb heftem je blesková a přesná. Šestistupňová převodovka může být ovládána manuálně nebo námi již známým automatem DCT. V našem případě jsme měli k dispozici verzi právě s výše jmenovaným automatem. Ten nabízí několik režimů - standardní manuální režim, ve kterém lze řadit tlačítky na levé rukojeti, a dva automatické režimy. D - tento režim nabízí nejlepší rovnováhu mezi spotřebou paliva a komfortem jízdy a S - tento režim byl revidován s důrazem na lepší sportovní výkony. V tomto režimu lze volit ze tří různých způsobů řazení: S1, S2 a S3. Stiskem tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení trakce a ovladatelnosti stroje – což je důležité pro jízdu v terénu – snížením úrovně prokluzu spojky během řazení. Novou a velmi zajímavou funkcí systému DCT je detekce svahu, díky níž dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.
Jízda, komfort a pohodlí
V těchto disciplínách nová AFRICA opravdu vyniká. Již po usednutí na pohodlné sedlo se za širokými řídítky cítíte okamžitě tak, jako byste byli staří přátelé. Perfektní ergonomie, pohodlný posed, skvělý výhled. Všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde mají být. Nejprve zkoušíme režim D, automat si tam rychle sází jednu rychlost za druhou v nějakých 1500 otáčkách za minutu. V 55 km/h je zařazen 6. rychlostní stupeň. Motor si však s takto nízkými otáčkami hravě poradí a díky vysokému točivému momentu po otočení plynovou rukojetí motocykl příjemně zrychluje. Pokud však potřebujete mít k dispozici určitou výkonovou rezervu, doporučujeme přepnout na stupeň S, který je regulovatelný ve třech stupních, a vy si tak můžete snadno zvolit to pravé nastavení pro vaše aktuální potřeby. Pokud vás přece jen někdy omrzí plná automatika řazení, můžete si jednotlivé rychlostní stupně volit ručně u levé rukojeti řídítek. My bychom po zkušenostech s automatickou převodovkou u motocyklů Honda už neměnili a raději než manuálně řadit bychom se nechali hýčkat automatem.
Při zastávkách například s naloženým strojem může přijít vhod ruční brzda, jejíž ovládání je umístěno u levé rukojeti. Maličkost, ale dokáže potěšit.
Naprosto bezchybná je ochrana motocyklu proti větru. I v rychlostech kolem 180 km/h je nápor větru ve více než přijatelných mezích a do 150 km/h jste jako v bavlnce. Snad jen by mohl být protivětrný štít o malinko v širší, v oblasti ramen nebyla funkce úplně stoprocentní.
Dalším postřehem získaným během jízdy je vnímání rychlosti – Honda se chová takovým způsobem, že lze jen stěží odhadnout, jakou rychlostí právě jedete. Až pohled na digitální tachometr pak častokrát překvapí velkým trojciferným číslem.
Při testovacích jízdách si neužíval pohodlnou náruč AFRICY pouze testovací jezdec, ale i spolujezdec. Ten se nechal slyšet, že kromě BMW GS na ničem pohodlnějším nikdy nejel. Toto krátké zhodnocení asi nepotřebuje dalšího komentáře.
Podvozek
Podvozek nové AFRICY je samostatnou kapitolou. Je nastaven maximálně komfortně a současně vyhoví i ostré a sportovní jízdě. V jakýkoli okamžik se nese motocykl po jakémkoli povrchu s naprostou lehkostí, navíc máte neustále pocit absolutní kontroly nad motocyklem a i přes výborné vyladění odpružení stále víte, co se přesně děje pod předním kolem. Pokud byste přesto měli potřebu nastavení změnit, lze jednoduše regulovat přední i zadní vidlice. Na skvělém naladění podvozku motocyklu se velkou měrou podílejí také přední 21palcové a zadní 18palcové kolo s drátěnými výplety.
Brzdy
Motocykl je vybaven vpředu hydraulickými brzdami se dvěma 310mm vlnovitými kotouči s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny. Vzadu je pak hydraulická brzda s 256mm kotoučem s 2pístovým třmenem. Páka parkovací brzdy ovládá u modelu DCT právě zadní kotouč. Čtyřpístkové třmeny fungují na výbornou a dokáží stroj bezpečně zpomalit i z velmi vysokých rychlostí. Od kolegů z motocyklové branže sem tam slýcháme, že brzdy nejsou dostatečně účinné. Dle našeho názoru byste ale museli být skutečnými mistry jízdy na motocyklu, abyste odhalili jejich limity.
Spotřeba
Nová AFRICA si v průběhu našeho redakčního testu řekla o průměrných 6,9 litrů na 100 km. Během testování jsme stroj pořádně proháněli a neustále si užívali všech možností, které nabízelo 95 plnokrevných koníků, takže naměřená hodnota představuje spíše horní hranici. Při vyhlídkovém tempu se s Hondou nechalo jezdit pod 5 litrů na 100 km, ale pokud si budete chtít užít také trošku zábavy, počítejte s průměrem kolem 6 litrů na 100 km. Věřte však, že pokud si na AFRICU jednou sednete a projedete se, bude spotřeba tím posledním, co budete řešit.
Plusy a mínusy
+ Naprostá celková vyváženost stroje
+ Bezkonkurenční chování v terénu
+ Skvělý podvozek
+ Výkonný motor
+ Pohodlí, ergonomie
- Kromě ceny a pouze plastových kufrů jsme neodhalili žádné výraznější slabiny
Názory redaktora Fandy
V sedle nové HONDY CRF 1000 jsem si od počátečního seznámení s každým ujetým kilometrem užíval celkové vyladění a vyváženost motocyklu. Oproti litrové konkurenci nová AFRICA nijak nevyniká výkonem motoru, ale při jízdě jsem si uvědomil, že vlastně nic víc nepotřebuji a těch 95 koní mi úplně bohatě dostačuje jak pro běžnou jízdu, tak i pro nějaké to zablbnutí. Asi nejvíc ze všeho mě uchvátil podvozek, který musím ohodnotit výrazem excelentní, a pohodlí, které pak motocykl nabízí na cestách všeho druhu. Součtem všech svých vlastností se jedná o stroj, na němž budete moci jezdit každý den do zaměstnání a když se vám bude chtít, s tím stejným motocyklem můžete vyrazit třeba na měsíční expedici. A především se budete těšit na každý nový den, abyste se mohli na nové Hondě opět svézt. Po dlouhé době jsem zažil ten pocit, kdy po nějaké věci strašně moc toužíte. Přiznám se, že tenhle stroj bych opravdu moc rád měl ve své garáži.
Názory redaktora Viktora
Bez obalu přiznám, že na test téhle motorky jsem se opravdu těšil. Ze všech stran okolo jsem slyšel na AFRICU jen a jen chválu, ale znáte to, vlastní zkušenost je k nezaplacení. Stačil mi jeden den, abych si na AFRICU udělal vlastní názor. Tenhle stroj je opravdu strašně mooooc! Popravdě, s předchozí AFRICOU jsem neměl žádnou zkušenost, takže tohle byla moje premiéra, ale neexistuje vlastně nic, co bych mohl zkritizovat, ba naopak. Dovolím si vyzdvihnout opravdu excelentní podvozek a odpružení, které z AFRICY dělají pohodlný kočár a to nejen na asfaltu, ale hlavně mimo něj. "Famózní" brzdy a dokonale fungující dvojspojková automatická převodovka DCT pak už jen podtrhují můj celkový dojem z nové HONDY CRF 1000. Nebýt ceny atakující hranici půl miliónů korun, stojí AFRICA už teď v mojí garáži. Teď nezbývá než doufat, že stejně jako maloobchodní řetězce přijde časem i Honda s nějakým tím výprodejem, ale upřímně, moc tomu nevěřím. Sama Honda si je totiž vědoma toho, že vyrobila další BESTSELLER!
Výbava a cena
Zájemci o novou AFRICU si budou moci vybrat ze tří barevných provedení. Nám se nejvíce líbilo právě to naše - bílý základ s červenými a modrými pruhy. Základní výbava je poměrně chudá, a tak si lze motocykl dovybavit například vyhřívanými rukojeťmi, 12voltovou zásuvkou, centrálním stojanem, plastovými kufry či přídavnými mlhovými světly s technologií LED. Doporučená cena základní verze byla stanovena na 329.900,- CZK, s ABS a kontrolou trakce HSTC stojí motocykl 349.900,- CZK, s automatem pak 374.900,- CZK. Konkrétní cena našeho plně vybaveného stroje dosahovala téměř 450.000 CZK.
Závěr
Již předchozí model AFRICA TWIN se pro své vlastnosti a pověstnou spolehlivost stal doslova legendou v motocyklovém světě. Nová HONDA CRF 1000L AFICA TWIN svými vlastnostmi představuje úplný vrchol současné motocyklové produkce. Naprosto vyvážená a praktická a přitom hravá a výkonná, řečeno dvěma slovy - "téměř dokonalá". Snad s výjimkou ceny, ale každá legrace něco stojí. Dle názoru redakce SP má nová AFRICA právem našlápnuto k tomu, aby se stala pokračováním slavné legendy. Ze všech strojů, které se nám kdy do redakce dostaly, je tato Honda tím nejlepším, na čem jsme měli možnost jezdit.
Naše hodnocení: 99%
Související články
Honda Forza 750 - Maxiskútr s velkým "M"
Tak s tímhle testem jsem si dal pořádně na čas. Hondu Forzu 750 jsem testoval krátce po X-ADV a tak jsem si vše potřeboval pořádně rozmyslet a vstřebat. Že mi to bude trvat bezmála půl roku jsem nečekal ani já sám :-) To, že mám k Hondě blízko není žádným velikým tajemstvím. V garáži aktuálně...
Honda X-ADV 750
Honda X-ADV, skútr určený nejen do víru velkoměsta, ale i do terénu. Tak nějak jsem nechápal proč si koupit ptávě X-ADV, když si za skoro stejné peníze můžu koupit Africu Twin a to je panečku moooc pěkné svezení! Na druhou stranu, sám jsem ještě nikdy neměl tu možnost si X-ADV vyzkoušet a to se...
HONDA X-ADV – slečna drsňák
Jednou z největších letošních novinek, které Honda představila, je bezesporu velice zajímavý stroj HONDA X-ADV. Motocykl ve stylu „crossoveru“, který svým vzhledem dává najevo, že se hodí nejen do města, ale i na delší cesty, a navíc se nezalekne ani mírného terénu.
HONDA NC750X - skromný univerzál pro každý den
První generace HONDY NC 700 X opustila brány továrny již v roce 2012. Od té doby pomalu ale jistě zraje jako dobré víno. Celkově nová NC750X o něco povyrostla a zmohutněla, což jí rozhodně přidalo na kráse. Když k tomu přidáme pěkné nové barevné kombinace, LED osvětlení, tak to vše dělá z...
SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY – Cestování první třídou
Tchajwanská značka SYM se v naší redakci v poslední době při testování zapsala do podvědomí velmi povedenými a kvalitními skútry. O to více jsme se těšili na svezení s vlajkovou lodi této značky jménem SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi