Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

29.4.2016

František Hadt & Viktor Hrachovec

Začít sezónu testem dospělé motorky je minimálně hodně zvláštní. Když jsme ale dostali možnost otestovat dlouho očekávanou novinku motocyklového světa jménem HONDA CRF 1000L AFRICA TWIN, neváhali jsme ani vteřinu! Africu jsme k týdennímu testu převzali dovybavenou ochranným rámem, mlhovými LED světly, cestovním plexi, sadou kufrů a dvojspojkovou automatickou převodovkou DCT!


001: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 

Pár let zpátky.......

Pokud bychom chtěli znát úplné začátky tohoto motocyklu, museli bychom se vrátit zpět v čase o nějakých 28 let až do roku 1988, kdy vrcholy žebříčků oblíbenosti obsadila tehdejší HONDA NXR. Ta sloužila jako základ pro pozdější model XRV 750 Africa Twin, který se objevil v roce 1990. V roce 1993 následovala inovace modelu, který se pak s minimálními změnami vyráběl až do roku 2003. Tehdy výrobce model AFRICY vyřadil z výrobního programu, aniž by za něj poskytl adekvátní náhradu. Během svého života si AFRICA získala pověst poctivého a spolehlivého biku a zároveň byla jedním z prvních zástupců kategorie Adventure.

 022: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 017: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 016: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

006: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Technické údaje

MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec se 4 ventily na válec, 270° fázováním klikových hřídelů a hlavou uni-cam
Zdvihový objem: 998 cm3
Vrtání a zdvih: 92,0 x 75,1 mm
Maximální výkon: 70 kW / 7500 ot./min.
Max. točivý moment: 98 Nm při 6000 ot./min.

PALIVOVÝ SYSTÉM
Objem palivové nádrže: 18,8 litru
Spotřeba paliva: 4,58 l/100 km (WMTC)

HNACÍ ÚSTROJÍ
Spojka DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami
Převodovka: 6-stupňová DCT
Stálý převod: Řetěz s těsnicími O-kroužky
Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC): 3 úrovně + vypnutí

RÁM
Typ: Ocelový dvojitý kolébkový rám s ocelovým zadním pomocným rámem

PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V): 2335 x 930 x 1475 mm (ABS/DCT)
Rozvor kol: 1575 mm
Výška sedla: 870/850 mm
Světlá výška 250 mm
Hmotnost bez náplní: 222 kg
Pohotovostní hmotnost: 242 kg
Poloměr otáčení: 2,6 m

ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidlice: 45 mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm
Zavěšení zadního kola: Jednodílné lité hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm

KOLA
Přední kolo: 21 x 2,15, hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Zadní kolo: 18 x 4,00, hliníkový ráfek s drátěným výpletem

BRZDY
Systém ABS: 2-kanálový systém s možností vypnutí pro zadní kolo
Typ vpředu: Dva 310mm vlnovité kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4-pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
Typ vzadu: 256mm kotouč s 1-pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu. Páková parkovací brzda s přídavným 1-pístovým třmenem.

PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
Přístrojový panel: Negativní LCD přístrojový panel obsahující: ukazatel rychlosti, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, indikátor zařazeného rychlostního stupně, počítadlo ujetých kilometrů, denní počítadlo a hodiny
Světlomet: Dva LED světlomety (1 dálková světla / 1 potkávací světla) s LED technologií
Zadní světlo: LED
Ukazatele směru STD: Žárovkové
 
 004: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 
 
029: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 028: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Přístroje

Rozměrný negativní LCD přístrojový panel zobrazuje vše podstatné, rychloměr, otáčkoměr, palivoměr, teploměr chladicí kapaliny, zvolený stupeň trakce, údaj o spotřebě či celkové a denní počítadlo kilometrů včetně ukazatele času. Neschází ukazatel zařazené rychlosti. My raději preferujeme analogový otáčkoměr, ale co se dá dělat, nová doba si žádá nové modní trendy. Pochválit musíme velké kontrolní svítilny směrových světel. Celkově je čitelnost přístrojů velmi dobrá i za denního světla. Vzhledem k tomu, že v době testu bylo převážně zataženo, neověřili jsme čitelnost za slunečního svitu.

 042: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 043: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Motor a převodovka

Honda zvolila pro svoji novinku řadový dvouválec s čtyřventilovou hlavou Unicam s předsazenou klikovkou o 270°, který naladila na maximální výkon 70 koní při 7500 ot/min s točivým momentem 98 Nm při 6000 ot/min. Motor se dvěma vyvažovacími hřídeli se vyznačuje klidným chodem. Dobře také snáší nízké otáčky. My jsme si však raději vychutnávali nádherný zátah motoru při zrychlování například na čtvrtý rychlostní stupeň z nějakých 120 km/h, jakmile se před námi otevřela volná rovinka. Škrtící klapky jsou po vzoru staré školy ovládány lankem, reakce na pohyb heftem je blesková a přesná. Šestistupňová převodovka může být ovládána manuálně nebo námi již známým automatem DCT. V našem případě jsme měli k dispozici verzi právě s výše jmenovaným automatem. Ten nabízí několik režimů - standardní manuální režim, ve kterém lze řadit tlačítky na levé rukojeti, a dva automatické režimy. D - tento režim nabízí nejlepší rovnováhu mezi spotřebou paliva a komfortem jízdy a S - tento režim byl revidován s důrazem na lepší sportovní výkony. V tomto režimu lze volit ze tří různých způsobů řazení: S1, S2 a S3. Stiskem tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení trakce a ovladatelnosti stroje – což je důležité pro jízdu v terénu – snížením úrovně prokluzu spojky během řazení. Novou a velmi zajímavou funkcí systému DCT je detekce svahu, díky níž dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.

068: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 067: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 066: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Jízda, komfort a pohodlí

V těchto disciplínách nová AFRICA opravdu vyniká. Již po usednutí na pohodlné sedlo se za širokými řídítky cítíte okamžitě tak, jako byste byli staří přátelé. Perfektní ergonomie, pohodlný posed, skvělý výhled. Všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde mají být. Nejprve zkoušíme režim D, automat si tam rychle sází jednu rychlost za druhou v nějakých 1500 otáčkách za minutu. V 55 km/h je zařazen 6. rychlostní stupeň. Motor si však s takto nízkými otáčkami hravě poradí a díky vysokému točivému momentu po otočení plynovou rukojetí motocykl příjemně zrychluje. Pokud však potřebujete mít k dispozici určitou výkonovou rezervu, doporučujeme přepnout na stupeň S, který je regulovatelný ve třech stupních, a vy si tak můžete snadno zvolit to pravé nastavení pro vaše aktuální potřeby. Pokud vás přece jen někdy omrzí plná automatika řazení, můžete si jednotlivé rychlostní stupně volit ručně u levé rukojeti řídítek. My bychom po zkušenostech s automatickou převodovkou u motocyklů Honda už neměnili a raději než manuálně řadit bychom se nechali hýčkat automatem.

Při zastávkách například s naloženým strojem může přijít vhod ruční brzda, jejíž ovládání je umístěno u levé rukojeti. Maličkost, ale dokáže potěšit.

Naprosto bezchybná je ochrana motocyklu proti větru. I v rychlostech kolem 180 km/h je nápor větru ve více než přijatelných mezích a do 150 km/h jste jako v bavlnce. Snad jen by mohl být protivětrný štít o malinko v širší, v oblasti ramen nebyla funkce úplně stoprocentní.

Dalším postřehem získaným během jízdy je vnímání rychlosti – Honda se chová takovým způsobem, že lze jen stěží odhadnout, jakou rychlostí právě jedete. Až pohled na digitální tachometr pak častokrát překvapí velkým trojciferným číslem.

Při testovacích jízdách si neužíval pohodlnou náruč AFRICY pouze testovací jezdec, ale i spolujezdec. Ten se nechal slyšet, že kromě BMW GS na ničem pohodlnějším nikdy nejel. Toto krátké zhodnocení asi nepotřebuje dalšího komentáře.

008: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy 007: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Podvozek

Podvozek nové AFRICY je samostatnou kapitolou. Je nastaven maximálně komfortně a současně vyhoví i ostré a sportovní jízdě. V jakýkoli okamžik se nese motocykl po jakémkoli povrchu s naprostou lehkostí, navíc máte neustále pocit absolutní kontroly nad motocyklem a i přes výborné vyladění odpružení stále víte, co se přesně děje pod předním kolem. Pokud byste přesto měli potřebu nastavení změnit, lze jednoduše regulovat přední i zadní vidlice. Na skvělém naladění podvozku motocyklu se velkou měrou podílejí také přední 21palcové a zadní 18palcové kolo s drátěnými výplety.

038: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Brzdy

Motocykl je vybaven vpředu hydraulickými brzdami se dvěma 310mm vlnovitými kotouči s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny. Vzadu je pak hydraulická brzda s 256mm kotoučem s 2pístovým třmenem. Páka parkovací brzdy  ovládá u modelu DCT právě zadní kotouč. Čtyřpístkové třmeny fungují na výbornou a dokáží stroj bezpečně zpomalit i z velmi vysokých rychlostí. Od kolegů z motocyklové branže sem tam slýcháme, že brzdy nejsou dostatečně účinné. Dle našeho názoru byste ale museli být skutečnými mistry jízdy na motocyklu, abyste odhalili jejich limity.

 

Spotřeba

Nová AFRICA si v průběhu našeho redakčního testu řekla o průměrných 6,9 litrů na 100 km. Během testování jsme stroj pořádně proháněli a neustále si užívali všech možností, které nabízelo 95 plnokrevných koníků, takže naměřená hodnota představuje spíše horní hranici. Při vyhlídkovém tempu se s Hondou nechalo jezdit pod 5 litrů na 100 km, ale pokud si budete chtít užít také trošku zábavy, počítejte s průměrem kolem 6 litrů na 100 km. Věřte však, že pokud si na AFRICU jednou sednete a projedete se, bude spotřeba tím posledním, co budete řešit.

 

Plusy a mínusy

+ Naprostá celková vyváženost stroje
+ Bezkonkurenční chování v terénu
+ Skvělý podvozek
+ Výkonný motor
+ Pohodlí, ergonomie

- Kromě ceny a pouze plastových kufrů jsme neodhalili žádné výraznější slabiny

 

Názory redaktora Fandy

V sedle nové HONDY CRF 1000 jsem si od počátečního seznámení s každým ujetým kilometrem užíval celkové vyladění a vyváženost motocyklu. Oproti litrové konkurenci nová AFRICA nijak nevyniká výkonem motoru, ale při jízdě jsem si uvědomil, že vlastně nic víc nepotřebuji a těch 95 koní mi úplně bohatě dostačuje jak pro běžnou jízdu, tak i pro nějaké to zablbnutí. Asi nejvíc ze všeho mě uchvátil podvozek, který musím ohodnotit výrazem excelentní, a pohodlí, které pak motocykl nabízí na cestách všeho druhu. Součtem všech svých vlastností se jedná o stroj, na němž budete moci jezdit každý den do zaměstnání a když se vám bude chtít, s tím stejným motocyklem můžete vyrazit třeba na měsíční expedici. A především se budete těšit na každý nový den, abyste se mohli na nové Hondě opět svézt. Po dlouhé době jsem zažil ten pocit, kdy po nějaké věci strašně moc toužíte. Přiznám se, že tenhle stroj bych opravdu moc rád měl ve své garáži.

 065: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Názory redaktora Viktora

Bez obalu přiznám, že na test téhle motorky jsem se opravdu těšil. Ze všech stran okolo jsem slyšel na AFRICU jen a jen chválu, ale znáte to, vlastní zkušenost je k nezaplacení. Stačil mi jeden den, abych si na AFRICU udělal vlastní názor. Tenhle stroj je opravdu strašně mooooc! Popravdě, s předchozí AFRICOU jsem neměl žádnou zkušenost, takže tohle byla moje premiéra, ale neexistuje vlastně nic, co bych mohl zkritizovat, ba naopak. Dovolím si vyzdvihnout opravdu excelentní podvozek a odpružení, které z AFRICY dělají pohodlný kočár a to nejen na asfaltu, ale hlavně mimo něj. "Famózní" brzdy a dokonale fungující dvojspojková automatická převodovka DCT pak už jen podtrhují můj celkový dojem z nové HONDY CRF 1000. Nebýt ceny atakující hranici půl miliónů korun, stojí AFRICA už teď v mojí garáži. Teď nezbývá než doufat, že stejně jako maloobchodní řetězce přijde časem i Honda s nějakým tím výprodejem, ale upřímně, moc tomu nevěřím. Sama Honda si je totiž vědoma toho, že vyrobila další BESTSELLER!

 009: Honda Africa Twin CRF1000L - Návrat legendy

Výbava a cena

Zájemci o novou AFRICU si budou moci vybrat ze tří barevných provedení. Nám se nejvíce líbilo právě to naše - bílý základ s červenými a modrými pruhy. Základní výbava je poměrně chudá, a tak si lze motocykl dovybavit například vyhřívanými rukojeťmi, 12voltovou zásuvkou, centrálním stojanem, plastovými kufry či přídavnými mlhovými světly s technologií LED. Doporučená cena základní verze byla stanovena na 329.900,- CZK, s ABS a kontrolou trakce HSTC stojí motocykl 349.900,- CZK,  s automatem pak 374.900,- CZK. Konkrétní cena našeho plně vybaveného stroje dosahovala téměř 450.000 CZK.

 

Závěr

Již předchozí model AFRICA TWIN se pro své vlastnosti a pověstnou spolehlivost stal doslova legendou v motocyklovém světě. Nová HONDA CRF 1000L AFICA TWIN svými vlastnostmi představuje úplný vrchol současné motocyklové produkce. Naprosto vyvážená a praktická a přitom hravá a výkonná, řečeno dvěma slovy - "téměř dokonalá". Snad s výjimkou ceny, ale každá legrace něco stojí. Dle názoru redakce SP má nová AFRICA právem našlápnuto k tomu, aby se stala pokračováním slavné legendy. Ze všech strojů, které se nám kdy do redakce dostaly, je tato Honda tím nejlepším, na čem jsme měli možnost jezdit.

Naše hodnocení: 99%

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Honda Forza 750 - Maxiskútr s velkým "M"

Honda Forza 750 - Maxiskútr s velkým "M"

Recenze a testy

30.10.2021

Viktor Hrachovec

1

Tak s tímhle testem jsem si dal pořádně na čas. Hondu Forzu 750 jsem testoval krátce po X-ADV a tak jsem si vše potřeboval pořádně rozmyslet a vstřebat. Že mi to bude trvat bezmála půl roku jsem nečekal ani já sám :-) To, že mám k Hondě blízko není žádným velikým tajemstvím. V garáži aktuálně...

Více

Honda X-ADV 750

Honda X-ADV 750

Recenze a testy

3.5.2021

Viktor Hrachovec

0

Honda X-ADV, skútr určený nejen do víru velkoměsta, ale i do terénu. Tak nějak jsem nechápal proč si koupit ptávě X-ADV, když si za skoro stejné peníze můžu koupit Africu Twin a to je panečku moooc pěkné svezení! Na druhou stranu, sám jsem ještě nikdy neměl tu možnost si X-ADV vyzkoušet a to se...

Více

HONDA X-ADV – slečna drsňák

HONDA X-ADV – slečna drsňák

Recenze a testy

17.7.2017

František Hadt

4

Jednou z největších letošních novinek, které Honda představila, je bezesporu velice zajímavý stroj HONDA X-ADV. Motocykl ve stylu „crossoveru“, který svým vzhledem dává najevo, že se hodí nejen do města, ale i na delší cesty, a navíc se nezalekne ani mírného terénu.

Více

HONDA NC750X - skromný univerzál pro každý den

HONDA NC750X - skromný univerzál pro každý den

Recenze a testy

24.5.2016

František Hadt

0

První generace HONDY NC 700 X opustila brány továrny již v roce 2012. Od té doby pomalu ale jistě zraje jako dobré víno. Celkově nová NC750X o něco povyrostla a zmohutněla, což jí rozhodně přidalo na kráse. Když k tomu přidáme pěkné nové barevné kombinace, LED osvětlení, tak to vše dělá z...

Více

SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY – Cestování první třídou

SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY – Cestování první třídou

Recenze a testy

6.7.2015

František Hadt

0

Tchajwanská značka SYM se v naší redakci v poslední době při testování zapsala do podvědomí velmi povedenými a kvalitními skútry. O to více jsme se těšili na svezení s vlajkovou lodi této značky jménem SYM MAXSYM 600i ABS SPORTY.

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.