Nová změna v silničním zákoně – přednost na kruhovém objezdu
Víkendové teploty atakující hranici 20ti stupňů celsia naplno spustily letošní motocyklovou sezónu. Důležité však je na motocyklu nejen vyjet, ale především se v pořádku vrátit. Proto může přijít vhod připomenutí poměrně zásadní změny, která upravuje přednost účastníků silničního provozu na kruhových objezdech. Tím spíše, když tato změna proběhla velice nenápadně a potichu.
Začátkem letošního roku vstoupila vstoupila v platnost novela silničního zákona, která přinesla několik novinek . Jednou z nich je změna přednosti v jízdě na kruhovém objezdu. Doposud platilo, že vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu má přednost před vozidlem, které na něj teprve přijíždí. Toto pravidlo bylo naprosto jasné, a neexistovala možnost různého výkladu. Až do letošního roku....novela silničního zákona však nyní přichází s nesmyslným pravidlem, které vnáší do průjezdu po kruhovém objezdu oměrně slušný chaos.
Nová vyhláška nařizuje pouze značku “Kruhový objezd”, přičemž řidiči se mají při jízdě na křižovatce řídit šipkami, přednost autům jedoucím po objezdu však automaticky nedává. Ta platí v případě, že je objezd opatřen nepovinnou značkou “(Stůj), dej přednost v jízdě”. Pokud objezd takto označen není, platí klasická přednost zprava. Řidič jedoucí po objezdu tedy musí dát přednost vozidlům vjíždějícím na objezd zprava. Takto upravených objezdů v ČR sice zatím moc není, vzniká však mnoho nových, které nemají povinnost upravit přednost v jízdě značkou.
Pro ty, kteým nové pravidlo není úplně jasné přinášíme malou citaci ze zákona:
Je-li značka doplněna značkou „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič vjíždějící na kruhový objezd dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu“. Zdikce tohoto ustanovení vyplývá jediný závěr: Pokud bude kruhový objezd označen pouze příkazovou dopravní značkou „Kruhový objezd", musí vozidla jedoucí po kruhovém objezdu dávat přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava, která na kruhový objezd vjíždí!
Podle vyjádření Ministerstva dopravy nejde o žádnou revoluci na kruhových objezdech. Řidiči se stejně jako dosud musí řídit dopravním značením a to jim na všech vybudovaných kruhových objezdech říká, že dává přednost ten, kdo ke kruhu přijíždí (objezdy jsou vybaveny příkazovými značkami Stůj nebo Dej přednost v jízdě).
O značení rozhoduje vždy příslušný správní úřad, v zájmu bezpečnosti provozu bude i nadále na kruhových objezdech umísťována značka Stůj nebo Dej přednost v jízdě, jen ve výjimečných případech, například v místech, kde bude velmi malá intenzita provozu, budou mít obce možnost ponechat pravidlo pravé ruky a neumísťovat zbytečně čtyři značky Dej přednost v jízdě.
Sami si můžete udělat úsudek o tom, zda naši zákonodárci v čele s ministrem dopravy nešlápli tak trochu vedle. Jedno je jasné, uvedená změna již zažitého pravidla vnese minimálně do silničního provozu chaos a problémy. Redakce SP vám proto přeje šťastnou cestu a doporučujeme věnovat pohybu po kruhových objezdech zvýšenou pozornost.
Související články
SPEEDS CITY aneb hlavu máme každý jen jednu
O tom, že helma je při jízdě na skútru nebo na motorce nezbytnou nutností, není třeba pochybovat. V redakci jsme měli možnost vyzkoušet už pěknou řádku helem, ale zatím ani jedna nezažila přímý střet s asfaltem ... Premiéru si však docela nedávno odbyla otevřená přilba tzv.: JETka od...
Bosch Help Connect aneb první pomoc pro motocyklisty
Bosh vyvinul záchranný systém pro motorkáře známý z moderních automobilů. V případě nehody odešle automaticky Váš chytrý telefon zprávu o nehodě. Záchranné složky se s Vámi následně pokusí spojit. V případě, že se jim to nepovede, bude automaticky vyslána záchranka, která díky GPS lokaci ve...
EFA PŘIJALA CHARTU POŽADUJÍCÍ KVALITNÍ PŘÍPRAVU ŘIDIČŮ
Praha ve dnech 26. – 27. dubna hostila důležité zasedání Evropské asociace autoškol EFA, kterého se účastnili zástupci řady evropských zemí. Kromě běžné agendy byla pozornost věnována i kvalitní přípravě mladých a začínajících řidičů. Na tomto zasedání byl také přijat a vydán strategický...
Učme se přežít 2017
O projektu "Učme se přežít" jsme vás poprvé informovali loni v březnu. Od té doby proběhlo už několik kol, z nichž některých jste se zúčastnili i vy, naši čtenáři. Projekt pokračuje i v tomto roce a my pro vás máme aktuální termíny!
Brzdové světlo přímo na helmě aneb bezpečnost především
Reflexní helma či reflexní vesta už je více či méně zažitým standardem. Teď je tu novinka v podobě integrální helmy s integrovaným brzdovým světlem, které vydrží až 10 hodin na jedno nabití!!!
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (3 komentáře)
martan.bat, 31.8.2021 v 14:04
Zdravím, souhlasím s autorem článku, je to opravdu nesmyslné. Navíc doteď bych řekl, že se všichni stále drží původního. Nicméně jsem našel velmi zajímavě a přehledně napsaný článek nejen o změně, ale také o různých typech kruhových objezdů, kde může občas nastat zmatek. Odkaz na web: https://www.dopravniznaceni.com/pravidla-jizdy-na-kruhovem-objezdu , doporučuji přečíst. ;)
PBM2, 11.4.2016 v 17:13
S novými pravidly a značkami přišla spousta opravdu chytře vymyšlených věcí. U kruhového objezdu to může být perlička taky tehdy, když u většiny nájezdů značka nebude (nebo naopak bude) a u např. jednoho to bude obráceně. Jak řidiči, co už budou na kruhovém objezdu, zjistí, že jsou nebo naopak nejsou všude značky? Či-li pokud on vjede z místa, kde značka o dání přednosti není nebo je, bude předpokládat, že i u ostatních vjezdů je to stejné a bude se podle toho chovat. Jistě, těchto případů je minimum, ale v našem slzavém údolí je možné vše (viz další novinky v předpisech a značkách, to chce být fakt těžce chytrý, aby toto hlava sesmolila). :-/
kerim7, 5.4.2016 v 13:35
Takže na kruháči bez rozlišení přednosti zastavím a dám přednost tomu, kdo na něj najíždí, ten potom zase dalšímu, až se celý objezd zastaví. A všichni budou dávat přednost čekajícím na vjezd, jenže ti nebudou mít kam jet, když bude plno. Jinými slovy fungovat to může pouze ve slabém provozu a ještě blbě. Ale ušetříme 4 značky. A za ušetřené peníze můžeme třeba nechat udělat značky "Konec tunelu" pro ty, kteří by to sami nepostřehli. Mmch ta značka opravdu existuje, nestačil jsem se divit. Děkujeme, naši drazí politici. Je někdo z vás řidič a používá hlavu? Pochybuji.
Otevřít diskuzi