QUADRO 4 - O KOLEČKO VÍC
Koncem května letošního roku naše redakce měla možnost zúčastnit se slavnostního představení horké novinky švýcarské společnosti QUADRO - nového Quadra 4, které se konalo v německém Weidenu. Již tehdy v nás uvedená novinka během několika málo najetých kilometrů zanechala velký dojem. Nyní po několika měsících jsme mohli nové QUADRO 4 podrobit klasickému redakčnímu testu.
Firma Quadro Technologie byla založena v roce 2009 a jakožto nezávislý podnik jde Quadro novou cestou ve vývoji inovativních vozidel se třemi a čtyřmi koly. Revoluční krok vpřed se Quadru vydařil svým patentovaným a jedinečným pneu-hydraulickým systémem naklápění HTS. Quadro4 je první čtyřkolový skútr na světě. K největším zvláštnostem modelu bezesporu patří čtyři kola, která jsou jak vpředu, tak vzadu řízena vysoce moderní technologií náklonu HTS.
Něco málo teorie, unikátní hydaulický systém naklápění HTS
Tento technicky velmi propracovaný systém náklonu s hydraulickým tlumením a vzduchovým pérováním zajišťuje, aby všechna čtyři kola byla v zatáčkách zatížena v naprosto rovnoměrném rozdělení přítlaku na každé kolo až do náklonu 45°. Také na špatném povrchu je řízení v nakloněné poloze velmi snadné, technicky unikátní podvozek optimálně vyrovnává veškeré nerovnosti, obrubníky či tramvajové koleje. Jedná se vlastně o soustavu dvou olejovo-vzduchových tlumičů, jedné vyrovnávací nádoby a přepouštěcího ventilu, který plní funkci uzamknutí náklonu. Při náklonu je tak docíleno stejného tlaku kol na vozovku. Další zvláštností je, že QUADRO 4 nemá klasický stojan a zaparkování a zajištění stroje se provádí pomocí páky umístěné před levým kolenem jezdce. Páka je propojena s čidlem, takže se zamčeným (HTS) se nelze rozjet. Proti samovolnému posunu stroje slouží ruční brzda. Přímo v převodovce uložené nad prostorem klikové hřídele je diferenciál. K samotnému pohonu kol pak slouží dvojice řemenů. Pojdme se ale podívat na fungování celého systému v praxi.
Ovládání stroje v praxi
Během přebírání skútru naší redakcí jsme dostali kompletní školení o odlišnosti chování stroje oproti běžným motocyklům. Již první projetá zatáčka nám přináší krušné chvíle, a tak dáváme našemu školiteli zapravdu. Při jízdě na QUADRU 4 rovnou zapomeňte na klasické návyky z motocyklů. Chcete-li zatočit, musíte lehce zatlačit do řídítek a skútr se pak skládá do zatáčky téměř sám. Zatočit pouhým nakloněním těla je zde velmi obtížné a tlak v hydraulických válcích vám neumožní stroj takto lehce naklopit. Proto jsme se museli na projíždění zatáček zpočátku opravdu hodně soustředit a popravdě jsme zažili i pár krušných chvil. Ale vše je pouze otázkou zvyku a po 200 najetých kilometrech už jsme oblouky kroužili s velkou jistotou a na naší členité zkušební trati jsme potrápili i mnohem silnější stroje. Je až neuvěřitelné, co všechno si QUADRO 4 nechá v náklonu líbit. Zde právě přichází vhod všechna čtyři kola. Typickým příkladem je rozsypaný štěrk v zatáčce - čtyři kola vás v takovéhle situaci dokonale podrží. Zajímavostí je skutečnost, že při zastavení například před semaforem nemusíte dávat nohy na zem, protože stroj "podepírají" 4 kola. Rovněž parkování QUADRA 4 je takový malý rituál - musíte zajistit pákou stroj proti náklonu a ruční brzdou proti posuvu. Ovládací prvky a přístrojová deska jsou pak shodné s klasickým motocyklem. Přístrojový štít je podobný tomu v automobilu a obsahuje dva analogové přístroje rychloměru a otáčkoměru s integrovaným měřičem teploty chladící kapaliny. Mezi nimi se nachází LCD diplay, který poskytuje jezdci základní informace - celkový stav ujetých km, dva tripy, teplotu okolního vzduchu, stav paliva v nádrži a hodiny. Postrádali jsme ukazatel spotřeby. Panel je doplněn velkým množstvím kontrolek, které signalizují například zataženou ruční brzdu či zapnutou aretaci náklonu. Co do praktičnosti QUADRO nijak nezaostává za běžnými skútry a nabízí dostatek odkládacích prostor a navíc dvě 12V zásuvky, umístěné v zavazadlovém prostoru i v přihrádce pod řídítky. Klasický podsedlový odkládací prostor se nachází pouze pod zadní částí pohodlného sedla.
Jízda po městě, cestování po okresních cestách, dálniční přesuny
QUADRO 4 je univerzální stroj, který vás spolehlivě odveze do zaměstnání a ve volném čase s vámi podnikne výlet za město do přírody. Nejvíce mu asi sedí městský a příměstský provoz. Ve městě je obratný, avšak má díky použité technice horší dynamiku při rozjedech z křižovatek. Nejlépe se cítí v rychlostech 60 - 110 km/h, kdy působí příjemně živě. My jsme QUADRO projeli v okolí berounských lesů a vychutnávali jsme si příjemné zrychlování při výjezdech ze zatáček, kdy následně na poměrně krátkých rovinkách nebyl problém dosáhnout 120km rychlosti. Projíždění zatáčkovitých pasáží se věnujeme v jiné části testu. Maximální udávaná rychlost QUADRA 4 je 130 km/h. Reálná ideální dálniční rychlost je přibližně 110 km/h, což dává tušit, že rychlé dálniční přesuny nejsou úplnou doménou QUADRA 4. Nám se podařilo dosáhnout tachometrových 140 km/h, kdy motor točí 9000 ot./min a do řízení pak náhle zasahuje elektronický omezovač otáček. Ideální je tak zvolnit na 110 - 120 km/h, kdy motor točí přijatelných 7000 ot./min. Naproti tomu při všech rychlostech nabízí QUADRO 4 velmi vysokou míru stability a slušnou ochranu před náporem větru.
Motor
O pohon skútru se stará kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se dvěma ventily, o zdvihovém objemu 346 ccm. Motor disponuje největším výkonem 22,1 kW při 7500 ot./min a největším točivým momentem 24,5 Nm při 5000 ot./min. Na první pohled slibné hodnoty jdou na vrub pokrokovému použitému technickému řešení a tak se skútr v praxi neprojevuje příliš živelně a bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům.
Brzdy
Samostatnou kapitolou jsou brzdy čtyřkolového skútru. Brzdový systém nabízí vysoký účinek díky čtveřici kotoučových brzd o průměru kotouče 240 mm, které zajišťují bezpečné zpomalení. K dispozici je klasicky přední a zadní kotoučová brzda, ovládaná pravou a levou páčkou na řídítkách. Specialitkou je pak nožní páka, která ovládá všechny brzdy najednou. Brzdný účinek není nikterak závratný a ostrý, ale na běžnou jízdu bohatě dostačující. Pro zajištění stroje proti posunu je k dispozici ruční brzda, umístěná na pravé staně u sedla. Její zatažení není problém, ale pokud chcete ruční brzdu odjistit, musíte otočit klíčkem ve spínací skříňce do speciální odjišťovací polohy. Tento způsob nám přišel dosti krkolomný, ale své opodstatnění má - účelem takového postupu je znemožnění náhodného odbrždění.
Spotřeba
Během několikadenního testování jsme QUADRO rozhodně nešetřili, ba naopak jsme velmi často využívali plného výkonu jeho motoru. Styl jízdy se tak odrazil i na průměrné spotřebě, která se v rámci celého testu pohybovala kolem 5 l/100 km. Na první pohled se jedná o vysokou hodnotu, musíme však vzít v úvahu vysokou váhu stroje a přítomnost klasického diferenciálu, takže se není čemu divit. Navíc při běžném ježdění by neměl problém vejít se hluboko pod 5 l/100 km. Při velikosti nádrže 14 l je akční radius QUADRA 4 přibližně 300 km. Plnění nádrže je umístěno pod velkým a pohodlným sedlem.
S řidičským oprávněním na osobní automobil
QUADRO 4 je jakousi vstupenkou do světa motocyklů pro všechny majitele řidičského oprávnění skupiny B. Díky čtyřem kolům si tak cestování s nádechem dobrodružství mohou užívat všichni držitelé řidičského oprávnění skupiny B, a to i přesto, že skútr má objem motoru 300 ccm.
Technické údaje
Motor
- Typ jednoválcový čtyřtakt se 4-ventilovou technikou
- Objem 346 ccm
- Chlazení kapalinou
- Maximální rychlost 130 km/h
- Maximální výkon 21,2 kW (30 PS) při 7500 ot./min
- Max. točivý moment 33,2 Nm při 5500 ot./min
- Příprava palivové směsi elektronické vstřikování paliva
- Pohon bezestupňový variátor
- Objem nádrže ca. 14 litrů / ca. 3,0 litrů rezerva
Podvozek
- Přední odpružení HTS-systém (pneuhydraulický systém náklonného zavěšení)
- Zadní odpružení HTS-systém (pneuhydraulický systém náklonného zavěšení)
- Brzdy 4 x 240 mm Ø kotoučové brzdy s hydraulickým třmenem
- Pneumatiky přední zadní 110/80 -14"
- Délka / šířka / výška / výška sedadla 2200 / 800 / 1340 / 780 mm
- Úhel náklonu 45° L/P
- Hmotnost (pohotovostní / celková) 279 kg / 500 kg
Plusy a minusy
+ stabilita v zatáčkách, jistota 4 kol
+ při zastavení na semaforech není nutné dávat nohy na zem
+ možnost řízení s řidičským oprávněním skupiny B
+ vysoká úroveň pohodlí
+ jistota a stabilita při vyšších rychlostech
- velká spotřeba paliva
- vysoká cena
- nižší dynamika
- vysoká hmotnost
Závěr
Quadro 4 je první čtyřkolový skútr na světě. Jízda na něm je nevšedním zážitkem a pro běžného uživatele motocyklu či skútru něčím naprosto jiným. Cílovou skupinou zákazníků budou pravděpodobně majitelé řidičského oprávnění B skupiny, kteří si chtějí dopřát jízdu na motocyklu, ale nechce se jim podstoupit proces získání osvědčení skupiny A pro řízení motocyklů. Díky čtyřem kolům a použitému unikátnímu hydaulickému systému naklápění si tak mohou užít bezpečnou, naprosto stabilní a pohodlnou jízdu na stroji nevšedních kvalit. To vše za cenu blížící se hranici 300 tis. Kč.
Naše hodnocení: 78%
Související články
Nákup "Maxíka" aneb první kilometry v sedle ...
Když jsem se loni v srpnu konečně odhodlal a vrátil jsem se do jedné stopy nákupem Hondy SW-T400, předpokládal jsem, že kilometry budou přibývat, tak rychle jako rostou houby po dešti. Tak rychle to bohužel není a plánované výlety po naší krásné vlasti zhatila pandemie a ten hajzlík jménem...
NEW Downtown 350i ABS - Na vrcholu
Hlavní novinkou tchajwanského Kymca pro letošní rok je skútr NEW Kymco DOWNTOWN 350 i ABS. Nové vydání bestselleru jsme podrobili klasickému redakčnímu testu. Již při prvním seznámení s novým modelem na začátku léta na nás udělal nový Downtown svým ostrým designem a silným motorem velký...
KYMCO K-XCT 300i – DLOUHODOBÝ TEST
Náš dlouhodobý maxitest skútru KYMCO K-XCT 300i se pomalu ale jistě přehoupl do druhé poloviny a tento nevšední skútr si v našich službách „odkroutil“ již téměř 7 000 km. Stroj nám k ročnímu testu zapůjčil oficiální zástupce značky KYMCO na českém trhu, společnost MSA. K-XCT jsme blíže...
Piaggio MP3 500 LT Business ABS - když dvě kola nestačí
Když vyslovíte "Piaggio", vybaví se našinci 3 věci: skútr, Vespa a Tříkolka neboli Piaggio MP3. V redakci jsme dostali možnost vyzkoušet poslední jmenovaný stroj ve verzi "Business", která nám byla zapůjčena spolu s příplatkovou výbavou čítající velké cestovní plexi a přídavný kufr s víkem v...
Kymco Xciting 400i ABS
Tchajwanský výrobce skútrů KYMCO přivedl na svět model XCITING v roce 2005 a vstoupil tak hned do královské třídy s objemem 500 cm3. O pár let později následovaly další objemové verze 250 a 300 cm3. Zejména s "třístovkou" slavil XCITING velké prodejní úspěchy, takže když jsme si na loňském...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi