APRILIA SR MAX 125 – Sportovec z Itálie

APRILIA SR MAX 125 – Sportovec z Itálie

17.8.2015

František Hadt

V poslední době se stále větší oblibě těší kategorie maxiskútrů v kubatuře dostupné majitelům řidičáku na auto. Nabídka je pestrá, a tak ani italská značka APRILIA nezůstává pozadu a do boje vysílá model APRILIA SR MAX 125.

Dojem a vzhled

Svou velikostí a váhou není SR MAX nic dlužen svému názvu. Avšak první výraz, který nás napadne při pohledu na SR MAXe, je „Sportovní". Z každého detailu vyzařují sportovní geny. Nevěříte? Jmenujme například analogové červeně podsvícené budíky, pancéřové hadice hydraulických brzd, zadní blatník, který kopíruje pneumatiku, nebo uzávěr palivové nádrže. Nejen červeno-černou barevnou kombinací při pohledu zepředu SR MAX připomíná bike RSV4. Pětipaprsková kola z lehké slitiny pak jen podtrhují sportovní zaměření stroje. Černo-červené pohodlné sedlo je potaženo protiskluzovým materiálem, jenž navozuje pocit kvality a jistoty. Urostlejší postavy uvítají výšku sedla s nadprůměrnou hodnotou 815 mm. Pro případ přepravy spolujezdce jsou k dispozici ručně výklopné stupačky.

005 006 001

O pohon 183 kilogramů těžkého troje se stará moderní 4-ventilový motor Piaggio s elektronickým vstřikováním paliva, který poskytuje ve své kategorii velký kroutící moment a maximální výkon 11 kW. Zpomalení stroje mají na starost kotoučové brzdy na předním i zadním kole.

014 

Jako správný Ital dbá APRILIA SR MAX především na první dojem a v praktičnosti maličko ztrácí. Důkazem toho je středový tunel znesnadňující nastupování a nedostatek úložných prostor. Jediným velkým úložným místem je osvětlený prostor pod sedlem, obsahující také 12V zásuvku. Avšak zmlsaní tchajvanskou produkcí postrádáme například plynovou vzpěru. Pokud čekáte na další výčet přihrádek a kapsiček, budete zklamáni. Před koleny spolujezdce se ukrývá pouze jedna malá neuzamykatelná přihrádka. Díky středovému tunelu schází i oblíbený háček na tašku. Nepraktické nám přijde i tvarování klíčku zapalování, kdy jsme mnohdy mohli klíčkem otáčet jen velmi těžko. Naopak zajímavou vychytávkou, kterou jsme však v horkém letním počasí nemohli vyzkoušet, jsou zavírací mřížky na bocích středového tunelu. V chladných ránech může teplý vzduch od motoru proudící na nohy přijít vhod.

032 033

Součástí základní výbavy je stabilní hlavní stojan a snadněji ovladatelný boční stojan.

SR Max 125 je dostupný ve 2 barevných provedeních: nero aprilia (černá racing) a bianco glam (bílá).


Jízda

Usedáme za řídítka italské krásky. Na palubě SR MAXu se okamžitě cítíme jako doma. Aprilia SR MAX se tváří na první pohled jako „maxík“ a nabízený prostor toto označení jen potvrzuje. Dostatek místa pro nohy zde nalezne i řidič s výškou přes 190 cm. Nejpohodlnější nám přišla poloha nohou na šikmých plotnách zcela vpředu. Jediným omezením v pohodlí je již zmiňovaný vyšší středový tunel, který zamezuje volnějšímu pohybu nohou při nastupování. V rychlosti kontrolujeme všechny ovladače, žádné záludnosti ani nezvyklosti nás zde nečekají, vše nacházíme na obvyklých místech.

019 023 026

Sdružený přístrojový panel obsahuje dva analogové přístroje – otáčkoměr končící číslovkou 11 a rychloměr cejchovaný do optimistických 180 km/h. Dále je doplněn o LCD display, který řidiči přináší informace o celkové a denní ujeté vzdálenosti, okamžité a průměrné spotřebě a maximální dosažené rychlosti, celkové době jízdy nebo dojezdu na zbývající palivo v nádrži. Jednotlivé funkce se na LCD obrazovce přepínají tlačítkem u pravé rukojeti a nulování údajů se provádí dvojící tlačítek umístěných vedle displeje. Vše je podsvíceno červenou barvou. Zajímavostí udávané spotřeby je zobrazování množství km, které můžeme ujet na jeden litr. Panel pak doplňují nezbytné kontrolky. Dvě kontrolní svítilny blikačů a dálkových světel jsou umístěny na středu řídítek v zorném poli řidiče. Vzpřímený posed a vyšší pozice jezdce je zárukou skvělého přehledu o dění na vozovce kolem vás.

042

Po nastartování není motor téměř slyšet. Proto přidáváme plyn a jdeme se podívat, jak italský maxík vlastně jezdí. První, co po ostřejším rozjezdu překvapí, je zvuk. Chvilku máme pocit, že jsme osedlali vysavač ETA a pokládáme si hned otázku, zda se jedná skutečně o stopětadvacítku. Počáteční seznámení na živo tedy nic moc. Pár ujetých metrů nás však nenechá na pochybách, skútr zrychluje velice svižně a je jasné, že sedíme na té správné kubatuře. Ba naopak, po najetí na delší rovinku zjišťujeme, že se skútr chová jako o třídu vyšší stroj. Během chviličky si to uháníme tachometrovou osmdesátkou a SR MAX se tváří, že chce v rychlosti pokračovat ještě dál. Proto raději opouštíme město a vrháme se vstříc novým zážitkům na naší testovací trase směr Karlštejn, Beroun, Hostomice, Dobříš a zpět po dálnici na Prahu. Ideální trasa na prověření schopností zkoušeného stroje. Hned za hranicí města bereme za plyn a zkoušíme, co všechno Aprilia dovede. První překvapení na sebe nenechá dlouho čekat – už dlouho se nám nestalo, abychom se skútrem daného objemu běžně cestovali rychlostmi přes 100 km/h. Pokaždé, když se před námi objeví rovnější úsek, s radostí se proháníme 100km rychlostí. Při zpáteční cestě po dálnici nám dokonce SR MAX pokořil 130km hranici. Vysoká rychlost vám na SR MAXu vůbec nepřijde, zásluhu na tom má jistě také účinný široký plexištít, který zde rozhodně není jen na ozdobu. Další překvápko nás čekalo v zatáčkách – více v další části.

 

Podvozek a brzdy, spotřeba

Jestli je na testované Aprilii něco dokonalé, tak je to podvozek. Jak se na pravý sportovní skútr sluší, je naprosto tuhý a přesto dokáže posádce dopřát i slušnou dávku pohodlí. Od předního kola dostáváte v každé situaci tu správnou odezvu. Tohle Italové prostě umí a my se musíme umění ladičů Aprilie poklonit. Dvojitý rám z ocelových trubek je vpředu odpružen 35mm teleskopickou vidlicí a vzadu dvěma konvenčními tlumiči s nastavitelným předpětím pružiny. Během jedné z našich zkušebních tras v oblasti Karlštejna jsme si vyzkoušeli, jak nádherně se Aprilka vrhá do mírných či ostrých zatáček – každý výjezd z projeté série vykouzlil nefalšovaný úsměv na naší tváři. Důkaz toho, že i s malým objemem motocyklu lze zažít spoustu legrace. Potěšující je pak zpráva, že jízdní vlastnost a zrychlení skútru se nijak nezmění ani při jízdě s „batůžkem“.

039

Za podvozkem trošičku zaostávají brzdy. Vpředu kotouč o průměru 260 mm, vzadu kotouč o průměru 240 mm. Nástup brzdného účinku není nijak agresivní, jak by se mohlo od sportovního stroje čekat, ale za všech okolností jsme i navzdory rychlé jízdě vždy zastavili včas. Vzhledem k tomu, že nebyl žádný problém zablokovat při intenzivním brždění přední či zadní kolo, je na pováženou, proč výrobce doposud neosadil tento skútr systémem ABS.

009 011

Zmínit musíme i spotřebu, která se během testování pohybovala těsně nad hranicí 3 l. Musíme však podotknout, že během testování jsme velmi často naplno využívali výkon stopětadvacítky, a proto naměřený výsledek musíme ohodnotit příznivě. Při velikosti nádrže 15,5 l a průměrné spotřebě kolem 3 l je dojezd cca 500 km naprosto skvělý.

 

Technické parametry:

Motor:                                 čtyřdobý jednoválec

Objem:                                124 cm³

Příprava paliva:                    el. vstřikování

Chlazení:                             kapalinou

Výkon:                                15 k / 9250 ot

Točivý moment:                   12 Nm / 8000 ot

Hmotnost:                            176 kg

Délka / šířka:                       2110 mm / 780 mm

Rozvor:                                1515 mm

Výška sedla:                         815 mm

Pneu přední / zadní:              120/70-15" / 140/60-14"

Brzdy přední / zadní:             kotouč 260 mm / 240 mm

Nádrž:                                  15,5 l

Rychlost:                             105 km/h

 

Plusy a minusy

+             super sportovní, elegantní a dospělý vzhled

+             kvalitní zpracování

+             pohodlný posed

+             jistý sportovní podvozek

+             přední větrný štítek

+             silný a zároveň úsporný motor

-              málo odkládacích prostorů

-              neuzamykatelné odkládací kapsy

-              absence ABS

 

Závěr

Nová APRILIA SR MAX 125 je klasickým představitelem italské motocyklové produkce – atraktivní, sportovní, a přitom dostatečně elegantní vzhled na straně jedné a výkonný motor spolu s bezchybným pohodlným podvozkem na straně druhé, to vše mírně na úkor praktičnosti. Kombinace těchto vlastností osloví především mladší generaci, kterou spíše než-li počet převezených zavazadel budou zajímat výborné jízdní výkony. Skútr dobře poslouží jak ve městě při každodenním ježdění, tak se přes svůj malý objem neztratí ani v příměstském provozu či na celodenním výletu. Každá legrace něco stojí, a tak si zájemce o Aprilku bude muset připravit téměř 110 000 Kč.

 

Naše hodnocení: 85%

Poslední komentáře (3 komentáře)

Zdravim. Je to lepsi stroj nez honda forza 125?

Děkujeme :-)

Tento test velmi potešil, práve kupujem Gileru Nexus 125 (jazdenú) co je staršia sestra Aprilia SR Max, tak vyzerá ze som vybral dobre. :-) Vďaka za tento test, už sa teším kedy si budem mocť zajazdiť. Inak ta maximálna rýchlosť ma fakt prekvapila, vo viacerych článkoch som čítal ze sa dosť tažko dostať cez 100 km/h. 

Otevřít diskuzi

Související články

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola

Recenze a testy

27.3.2019

Redakce SP.cz

6

Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...

Více

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru

Recenze a testy

25.7.2017

Viktor Hrachovec

8

Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...

Více

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Honda Vision 110 - modelový rok 2017

Recenze a testy

6.7.2017

Viktor Hrachovec

6

Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...

Více

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší

Recenze a testy

12.5.2017

Viktor Hrachovec

3

Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...

Více

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech

Recenze a testy

9.5.2017

František Hadt

1

První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...

Více

Bleskovky

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli

29.10.2021

Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateliPIAGGIO GROUP VYHRÁVÁ SOUD PRVNÍ INSTANCE O PORUŠENÍ EVROPSKÉHO PATENTU PROTI SPOLEČNOSTI PEUGEOT MOTOCYCLES V PAŘÍŽI A MILÁNĚPO NÁZVU VESPA JE UZNÁNA TAKÉ JEDINEČNOST SKÚTRU...

Více

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”

23.6.2021

VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”Voge se nyní vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Při zakoupení modelu VOGE 300AC, 300R nebo 500R a předložení řidičského průkazu s vyznačením skupiny A2,...

Více

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE

15.6.2021

NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONENOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE• PŘEDSTAVUJEME MODEL „ONE“, NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO• ITALSKÝ PŮVOD A ZAMĚŘENÍ NA MLADÉ ZÁKAZNÍKY: „ONE“ JE SPOJENÍM BAREV, FANTAZIE, STYLU,...

Více

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek

19.4.2021

Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítekKymco se na startu letošní sezóny vytasilo s atraktivní akcí, kde zákaznící ušetří nemalý peníz. Od 12. dubna nabízí tento tchajwanský výrobce skvělé ceny na svoje oblíbené skútry...

Více

BMW C1 znovu na scéně?

12.4.2021

BMW C1 znovu na scéně?Kdo by neznal legendární skútr od BMW s označením C1. Skútr vybavený speciálním rámem a bezpečnostními pásy, který umožňoval jízdu bez ochranné přilby byl poprvé veřejnosti...

Více

Starší bleskovky

Podcasty

Černou Afrikou

17.6.2021

Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie   . . . .   Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...

Více

Jindra Belšan o velkém Rusku

24.10.2019

Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.

Více

Balkánské šotoliny (Kodo120)

3.12.2018

Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...

Více

Starší podcasty

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Partneři

CAFE-RACER.cz
TIPMOTO.cz
ZIVEFIRMY.cz
PARTSDEPOT.cz
BONMOTO.cz
BE-RIDER.com

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.