Generic Zion 125 - čínská střela
Když se řekne Čína, nejednomu skútraři naskáčou pupínky po celém těle. Je tomu dnes ale opravdu tak? Ke klasickému testu jsme převzali skútr Generic Zion 125. Ano, společnost Generic sice sídlí v Rakousku, ale jinak je to Číňan se vším všudy. Popravdě, sám si velmi dobře pamatuji jízdu nebo spíš utrpení na prvním skútru s jasným označením MADE IN CHINA či dnes MADE IN PRC (People Republic of China), ale jak je tomu dnes?
Generic Zion 125 nás zaujal svým velmi netradičním vzhledem. Snad žádný jiný skútr nebudí tolik rozporuplných emocí jako právě Zion. Klasickou Čínu tady ale rozhodně nehledejte! Přední masce dominují výrazné světlomety spolu s mřížkou a cestovním plexi. Pokud vám Zion svými tvary připomíná některý ze strojů KTM, pak věřte, že nejste daleko od pravdy. Za jeho vzhledem stojí rakouská společnost Kiska Design Salzburg, která spolupracuje právě se značkou KTM.
Ač je zemí původu Čína, plasty lícují naprosto přesně. Nikde nic nevrže ani neskřípe, lakování lze pochválit i při bližším zkoumání a jako celek působí skútr velmi slušným dojmem. Zřejmě ne nadarmo se říká, že chcete-li kvalitní čínské skútry, musíte si jejich výrobu pohlídat. Minimálně z našeho prvního seznámení se Zionem se zdá, že právě to Generic udělal.
Velké a prostorné sedlo je obšito červenou nití a poskytuje dostatek prostoru jak pro řidiče, tak spolujezdce. Zkrátka sedlo nejen že hezky vypadá, ale je i funkční. To samé se bohužel nedá říct o přístrojovce. Ne snad, že by nebyla funkční - naopak, ale svým vzhledem nás rozhodně nijak neoslnila. Kontrolky světel, blinkrů a teploty motoru jsou umístěny jako v legendární Škodě 120. Chybí hodiny, které u skútru o objemu 125 ccm považuji za samozřejmost a vzhledem k celkovému retro vzhledu na mě působí digitální palivoměr jako nepovedený vtip. Na druhou stranu vše funguje takřka na výbornou a to včetně tachometru, který ani moc nekecá.
Ovládání na řídítkách je standardní a řekl bych, že je až s podivem, že vypadá dost nečínsky. Tlačítko výstražných blinkrů však u Ziona budete hledat marně. Zrcátka jsou velká, přehledná a bez jakýchkoliv nepříjemných vibrací. Spínací skříňka je klasická a při otočení doleva s ní otevřete i podsedadlový prostor. Ten však příliš místa nenabízí a nepojme ani otevřenou přilbu. Na vině jsou velká kola (vzadu 16 a vepředu 15 palců), která však s nastavitelnými tlumiči a dobře vyladěným podvozkem zajišťují vysoký jízdní komfort.
Před koleny má Generic Zion klasický háček na helmu, který je možné využívat i přes menší středový tunel, ve kterém je umístěno víčko nádrže. Nádrž má necelých 9 litrů a při spotřebě 3,2 - 3,5 l/100 km umožní dojezd skoro 300 km! Skútr o váze 140 kg (včetně plné nádrže) dokáže uhánět maximální rychlostí až 90 km/h, přičemž 4-tatní motor je kapalinou chlazený s maximálním výkonem 9 kW. Kotoučové brzdy na obou kolech zastaví skútr vždy bezchybně. Jejich nástup není nijak kousavý, ale naopak přesně dávkovaný.
Skútr jsme přebírali v deštivém počasí, které ale ukázalo hlavní přednost Ziona! Tou předností není nic menšího, než ochrana jezdce před nepřízní počasí. Rozměrná kapotáž ve spolupráci s větším plexi, které je navíc dodáváno už v základu, je takřka dokonalá. Kapotáž ocení ale nejen řidič, nýbrž i spolujezdec, který se díky neobvyklému zadnímu blatníku nemusí bát o čistotu svých zad.
Jízdní vlastnosti skútru by se daly shrnout jako vydařené. Generic Zion jde krásně za plynem až k cca 80 km/h. Další zrychlování jde už zvolna a ručička tachometru se zastaví přesně na avizovaných 90 km/h. Při průjezdu zatáčkou se skútr nijak nevlní a drží si svou stopu. Při sportovnější jízdě je možné si tu a tam škrtnout stojánkem (Zion je vybaven jak hlavním stojanem, tak tzv. policajtem), což však není ničím neobvyklým ani u jiných zavedenějších značek.
Slabinou čínských skútrů bývá krom výkonu i odpružení, a právě v tom nás Zion mile překvapil. Po dlažebních kostkách se pohybuje s lehkostí jemu vlastní a rozhodně se nedá říct, že by to bylo jakkoli nepříjemné. Stejně ladně vás Zion přenese i přes retardéry, i když spolujezdec měl poněkud jiný názor a dle svých slov se těšil na návrat na klasickou asfaltku.
Povídek (a možná i pravdivých) o upadávajících šroubech či ztracených částech čínských skútrů jsme slyšeli i my v redakci bezpočet. Právě proto jsme při našem testu absolvovali značnou část v Praze na dlažebních kostkách, kde jsme jezdili tam a zpět. Večer pak prošel skútr detailní kontrolou zaměřenou na ztrátu či povolení šroubků a únik provozních kapalin. Výsledek nás vlastně ani příliš nepřekvapil... Vše bylo na svém místě, olej neunikal a šroubky nebylo potřeba nijak dotahovat.
Závěrem tak můžeme napsat jediné. Generic Zion 125 v našem testu obstál. Mínusové body dáváme za vzhled přístrojové desky, chybějící hodiny a malý úložný prostor pod sedlem. Plusové body pak Zion získává za jedinečný a originální vzhled, velké a pohodlné sedlo, výborná zrcátka a hlavně za ochranu jezdce při špatném počasí. Cena 53 900,- Kč je pak zlatou střední cestou, o čemž se můžete přesvědčit i v přehledu skútrů do 125 ccm.
Technické údaje:
MOTOR:
Takt motoru: 4-takt (čtyřtaktní)
Ventilový rozvod: OHC
Chlazení: vodou
Vrtání a zdvih v mm: 52,4 x 57,8
Zdvihový objem v cm³: 125
Kompresní poměr: 10:1
Druh paliva: benzín (95 Oktan)
Příprava směsi: karburátor
Maximální výkon kW při 1/min: 9/8250
Maximální točivý moment, Nm při 1/min: 10,9/6000
Výkon / hmotnost [kW/kg]: 0,056
Emisní vlastnosti: Euro 3
Mazání: tlakové
Zapalování: CDI
Startér: elektrický
PŘEVODY:
Převodovka: variátor
Sekundární převod: řemen
ROZMĚRY:
Délka v mm: 1990
Šířka v mm: 760
Výška v mm: 1310
Rozvor v mm: 1410
Výška sedla v mm: 830
Objem palivové nádrže v litrech: 8,6 ± 0,2
Počet sedadel: 2
PODVOZEK:
Přední kolo: 3,75 x 15
Zadní kolo: 3,75 x 14
Přední pneumatika: 120/70 -15
Zadní pneumatika: 140/70 -16
Předního pérování: teleskopická vidlice
Zadní tlumič: 2 x kapal. tlumič
Pracovní chod tlumiče vpředu v mm: 86
Pracovní chod tlumiče vzadu v mm: 58
Přední brzda: kotoučová
Zadní brzda: kotoučová
HMOTNOSTI V KG:
Hmotnost vč. plné nádrže: 140
Celková užitečná hmotnost: 255
Maximální povolené zatížení přední nápravy: 115
Maximální povolené zatížení zadní nápravy: 195
Maximální rychlost v km/h: 90
BAREVNÉ PROVEDENÍ:
bílá, stříbrná, černá
Naše hodnocení: 79%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (4 komentáře)
crhy, 25.6.2015 v 10:00
Bohužel redaktoři, pokud jim někdo zapujčí skůtr, nesmějí daný výrobek moc pohanit, ba naopak je třeba jej trochu vypíchnout, neboť už by jim po špatné recenzi daný dodavatel/prodejce už nikdy nic z jejich portfolia k testování nepůjčil, proto je potřeba brát všechny recenze i na jiných stránkách se značnou rezervou.
tonicekactros, 12.6.2015 v 16:18
Kamarád ho má a už byl třikrát na výměnu výfuku,ale je v záruce,takže pokaždé zdarma,asi bolest tohoto skutru.
Vratas, 11.6.2015 v 10:25
Dobrá recenze je k tomu vede. Nicméně dotaz pro redakce, kolik jste vůbec najeli?
Otevřít diskuzi