Motocykl v "polopřevodu"
V současné době je mezi motorkáři a skútříkáři velmi často diskutovaným tématem výraz „polopřevod“. Nadcházející motosezóna je za dveřmi, trh s ojetými motocykly začíná výrazně oživovat a pokud se chystáte novou sezónu zahájit nákupem ojetého motocyklu, měli byste u následujících řádků zvýšit svou pozornost. Na přelomu letošního roku totiž došlo ke změně zákona o registracích vozidel.
Co je polopřevod?
Podle novely č. 239/2013 Sb. zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích od ledna 2015 zakázali tzv. „polopřevody“ vozidel. Výraz „polopřevod“ vystihuje situaci, kdy při prodeji původní majitel odhlásil motocykl, ale nový vlastník tento motocykl ještě nepřihlásil. To znamená, že ve velkém technickém průkazu ještě není zapsáno jméno aktuálního vlastníka. Pokud nový vlastník motocyklu neprovede převod během 10 dnů od koupě, vystavuje se riziku pokuty. U starých „polopřevodů“ navíc hrozí trvalé vyřazení vozidla.
Proč to všechno?
Hlavním důvodem zrušení „polopřevodů“ je existence velkého množství vozidel, která reálně neexistují či případně nemají oficiálního majitele. Jedná se o vozidla, která sice původní majitel řádně odhlásil, ale nový majitel koupené vozidlo nezaregistroval. Nejsou výjimkou případy, kdy doba takového „polopřevodu“ trvá i několik let. Od nového roku 2015 již tato situace nebude možná. Vlastníci vozidel tak proto mají šanci staré polopřevody vyřešit do konce června 2015. Po tomto datu dojde k vyřazení všech vozidel, u kterých nedojde k nahlášení nového vlastníka.
Co se stane v případě nesplnění termínu?
U starých polopřevodů nehrozí vlastníkům žádná finanční pokuta. Jde pouze o to, aby vozidla měla aktuálního vlastníka. O případném vyřazení vozidla se vlastník nedozví. Není totiž jak - protože registr zcela jasně neukazuje na toho, kdo auto vlastní.
To však neplatí u „polopřevodů“ od počátku tohoto roku. V případě, že nový vlastník nezaregistruje koupené vozidlo do 10 dnů od podpisu kupní smlouvy, pak bude vozidlo automaticky vyřazeno z registru vozidel a to nenávratně - vozidlo ztratí takzvanou technickou způsobilost, takže opětovně do registru nepůjde zpátky zapsat. Navíc mu bude udělena pokuta ve výši 50 tisíc korun. Vyřazením vozidla zanikne také povinné ručení.
Bohužel tento zákon platí i zpětně na motocykly, které jsou v depozitu. Pokud u této kategorie nesplní vlastník během roku 2015 určité povinnosti, bude mu vozidlo trvale vyřazeno.
V praxi
Pokud se tedy váš motocykl nachází v „polopřevodu“ a tento „polopřevod je veden na vás, je vše v pořádku a motocykl můžete na sebe přihlásit. K přihlášení budete potřebovat kupní smlouvu, velký a malý TP, evidenční kontrolu a potvrzení o zákonném pojištění. V případě, že je motocykl v „polopřevodu“ na někoho jiného, tak je zpravidla nutné mít kromě těchto dokumentů ještě plnou moc s dodatkem, že motocykl nebude dále užíván touto osobou a tímto vás zplnomocňuje k přihlášení motocyklu.
Související články
Společnost Honda zahájí v Indii v první polovině roku 2022 službu sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky
Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes oznámila plány na zahájení služby sdílení akumulátorů pro elektrické tříkolové taxíky (tzv. „rikšy“) v Indii v první polovině roku 2022 s využitím zcela nových přenosných a vyměnitelných akumulátorů Mobile Power Pack e: (dále jen „MPP e:“) společnosti...
Vyplatí se motorkářům sezónní povinné ručení? Variantou je pojistka s možností předčasného ukončení
Motorkářská sezóna je sice v plném proudu, přesto není špatný nápad si už nyní udělat jasno v tom, jak se svým strojem naložit, až se ohlásí zima. Motorkáři si totiž mohou vybrat, jestli si budou platit povinné ručení po celý rok, i když jim zrovna motorka stojí v garáži, nebo si ho zaplatí jen...
SPOLEČNOST HONDA ZÍSKALA OCENĚNÍ „RED DOT 2021“
Modely New Jazz a Jazz Crosstar si vysloužily uznání díky vynikající vyváženosti funkčnosti, designu a bezpečnosti. Luxusní skútr Forza 750 v sobě spojuje elegantní linie designu se sportovním výkonem a mimořádnou všestranností. Prestižní mezinárodní soutěž Red Dot Design Awards vzdává hold...
Nenechte si ukrást motorku: Tipy na zabezpečení doma i na cestách
Jaro každoročně vítají nejen zahrádkáři, ale také milovníci jednostopých vozidel. Začátek motorkářské sezony ovšem vyhlížejí také zloději a organizované bandy, které se specializují právě na motorky. Jen v České republice vloni napáchali zloději motorek škodu za více než 23 milionů korun,...
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh
Motocyklová značka VOGE vstupuje na český trh Prémiová značka koncernu Loncin prezentuje hned čtyři nové modely. Motocyklová značka VOGE vstupuje premiérově na český trh a to hned se čtveřicí modelů. Importérem je v bavorském Weidenu sídlící firma MSA GmbH, dobře známá coby importér etablovaného...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
mzxy, 6.4.2015 v 20:17
K problematice polopřevodů jen upřesňuji, že novelizovaný zákon č.56/2001 Sb. ve svých přechodných ustanoveních uvádí, ýe evidenční úkony započaté před nabytím účinnosti novely ( do 31.12.2014) se dokončí podle znění zákona, platného do 31.12.2014.
Podle tohoto znění žedatel o registarci předkládá velký a malý TP, protokol o technické prohlídce, protokol o evidenční kontrole, doklad o povinném ručení. Logicky také doklad totožnosti.
Přechodná ustanovení v dalším článku upřesňují, že protokol z evidenční kontroly nesmí být starší než 14dnů.
Zákon nevyžaduje předkládání kupní smouvy ani plné moci, pokud žadatel o registraci jedná sám za sebe. Pokud by se zmocvněnec prokazoval plnou mocí ( přihlašoval by motorku v polopřevodu za někoho jiného), nemusí být podpis na plné moci úředně ověřen, protože to starý zákon nevyžadoval.
Pokud vlastník motorky v polopřevodu nepodá žádost o registraci do 30.06.2015, motorka ZANIKNE. Upozorňuji že zákonná formulace je "nepožádá", je tedy nutné do 30.06..2015 podat žádost, aby bylo správní řízení o registraci zahájeno, a to i v případě, že žadatel nemá platnou TP nebo nestihl udělat evidenční kontrolu, nebo nemá poviné ručení...Vady žádosti podané do 30.06.2015 lze následně odstranit i po tomto datu...
Zánik vozidla po 1.7.2015 znamená ztrátu technické zpsobilosti pro provoz, neplatnost dokladů a značky k motocyklu a zánik povinného ručení, to vše ze zákona, nezávisle na vůli úředníků...tento proces je nevratný, z motorky schválené jako motorka se zánikem stává jen soubor náhradních dílů který nelze provozovat na veřejných komunikacích, i když vypadá jako motorka...Slovo NEVRATNÝ myslím doslovně, jedinou teoretickou možností jak tento stav zvrátit by bylo zrušení příslušného ustanovení zákona Ústavním soudem.
Otevřít diskuzi