Kymco Xciting 500. Xvzrušující alternativa
Tak tu máme zase o jeden mezinárodní sport navíc. Stala se jím výroba maxiskútrů a abych řekl pravdu, vůbec mi to nevadí. Alespoň máme s čím srovnávat a na silnicích můžeme potkávat lidi, které bychom na velké motorce nikdy nepotkali. No není to vzrušující?
Už je to pěkná řádka let, co můj kamarád vlastnil dvoumístnou padesátku Kymco. Sice to moc nejezdilo a já o té značce vůbec nic nevěděl, ale podařilo se mi někde zjistit, co vlastně to KYMCO znamená a všude jsem se s tím strašně chlubil. Dnes kromě toho, že jde o fabriku Kwang Yang Motor Co. z Tchajwanu (ne žádná Korea nebo Čína), vím, že vyrábí motory, ATV, motorky a také skútry, na jejichž pomyslném čele stojí pětistovka Xciting. S tou jsme se mohli poprvé seznámit na výstavě Motocykl (ten velký oranžový skútr nám zůstal v paměti všem) a v uplynulých dnech jsme se na ní konečně i svezli.
Je to hezoun
Xciting na první pohled zaujme svou velikostí, která opravdu není zanedbatelná. Je zřejmé, že tohle prostě není skútr primárně určený do města. Jeho ucelený design vpředu podtrhují výrazné světlomety a plexištítek, vzadu pak mohutná koncovka výfuku či pod průhledným pastem schované LEDky zadního světla. Z pohledu řidiče to pak je opravdu povedená přístrojovka a některé funkční prvky jako je třeba víko benzinové nádrže či hezká, ale méně funkční zrcátka.
Pohonnou jednotku tvoří čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 498,5 cm3, který podává výkon 38 koní při 7500 otáčkách za minutu a disponuje točivým momentem 40 Nm při 5500 otáčkách, což jsou příjemné hodnoty.
Od benzínky k benzínce
K testovací jízdě se naskytla cesta do Brna na okruh, což je cesta o celkové délce necelých 400 km. Vzal jsem s sebou opravdu jen to nejnutnější, tedy přítelkyni a foťák. Ač se jedná o gigantický skútr, podsedlový prostor překvapí svými nevelkými rozměry. Ale když už se tam nevejde integrální přilba, alespoň že udělali držák na mobil a zásuvku pro dobíjení za jízdy. Jako další úložiště slouží malý trojúhelník na špičce sedla, kde je nářadí a malá uzamykatelná schránka vlevo pod řídítky. Tu jsem během cesty používal jako odkládací prostor pro účtenky za benzin. Xciting sice disponuje nádrží, která pojme až 12,8 litru, jenomže když člověk chce být za hodinu a půl ve dvou lidech v Brně, motor se promění v průtokový ohřívač benzinu. To jsem se pak divil, když jsem za jednu cestu do Brna tankoval dvakrát do plných.
Budíky jak v autě
Samotná jízda na Xcitingu je příjemná. Větrný štítek skvěle plní svou funkci, řídítka jsou široká a pohodlná, nohy mají dostatek prostoru a přístrojová deska podává dostatek informací o aktuálním stavu vozidla. Vlevo je analogový otáčkoměr, vedle něj pak stejně řešený tachometr s malým displejem z tekutých krystalů. Na něm je neustále zobrazen čas a pomocí tlačítka lze přepínat druhý údaj, což je celková ujetá vzdálenost nebo trip a to jak v mílích, tak v kilometrech. Vpravo je pak ukazatel stavu paliva a teploty. Ve zbylém prostoru, tedy v krajích přístrojovky jsou zbylé signalizační kontrolky.
Brzdí integrálně
Motor pracuje skvěle, má sice trochu syrovější rozjezdy, ale jakmile se dostane do "táhnoucích" otáček, funguje na jedničku. Také brzdám není co vytknout. Levá páčka brzdí kombinovaně levý přední a zadní kotouč, pravá páčka pak pravý přední. Pro 90 % brzdění proto postačí levá páčka, pouze při akutní potřebě zastavit opravdu rychle se vyplatí sáhnout i na pravou páčku. Na přední vidlici už je připravený nálitek na čidlo ABS, kterým by měl být Xciting vybavován již od příštího roku.
Skútr je opravdu dlouhý, a tak se není čemu divit, že se zejména při jízdě v jednom při vyšších rychlostech dostavuje nepříjemné kroucení a je jen na vás, jestli to přejdete srdcem, nebo začnete brzdit. Každopádně se to dá řešit i nastavením zadních pružin. Zvýšené opatrnosti je třeba dbát při zatáčení doleva, boční stojan velmi záhy dře o zem.
Na detaily hledí
Dobrý celek tvoří nepatrné detaily a těch je na Xcitingu mnoho. Kromě již zmíněného držáku na mobil a zásuvky pro jeho nabíjení v podsedlové části na vás čeká pár dalších příjemných momentů. Tak například ruční brzda vpravo pod řídítky, která usnadní parkování na bočním stojanu, nebo jednoduché uzavírání zdířky zapalování speciálním bazmekem, aby nebylo možné ji jakkoli poškodit. A když už jsme u zapalování, klíček má opět spoustu funkcí. Lze s ním otevírat víčko nádrže nebo podsedlový prostor, aniž by bylo nutné vypnout motor.
Pro někoho detail, pro někoho důležitá součást - spolujezdec. Na Kymcu má dostatek prostoru a patřičné pohodlí. Velikost sedla lze navíc jednoduše zvětšit posunem opěrky řidiče. Pro držení jsou k dispozici velká madla. Pro nohy je dostatek prostoru, z boku se vyklápí velké kovové stupačky. Zde bych rád upozornil na zvýšenou opatrnost při manipulaci se skútrem na místě, na stupačku se velmi snadno zapomene a špičatý kus kovu v koleni docela bolí...
Svezení na Xcitingu bylo až na těch pár slabších okamžiků skvělým zážitkem. Pro pohodové vyjížďky na chalupu či za poznáním se výborně hodí, drobné problémy asi bude činit přeprava zavazadel, ale komu stačí na výlet přítelkyně a foťák, bude jistě spokojen. A za 161 800 Kč jde o opravdu velmi zajímavou alternativu k tradičním evropským a japonským výrobcům.
text: Jim
foto: Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi