Piaggio MP3 500 LT Business ABS - když dvě kola nestačí
Když vyslovíte "Piaggio", vybaví se našinci 3 věci: skútr, Vespa a Tříkolka neboli Piaggio MP3. V redakci jsme dostali možnost vyzkoušet poslední jmenovaný stroj ve verzi "Business", která nám byla zapůjčena spolu s příplatkovou výbavou čítající velké cestovní plexi a přídavný kufr s víkem v barvě skútru. Normálně před testováním žádnou instruktáž nedostáváme, ale MP3 byla výjimkou a nutno dodat, že bez základních rad bychom se v tomto případě asi neobešli. Náš test tedy začal krátkým školením od pracovníků společnosti A-Spirit, která na našem trhu Piaggio zastupuje.
Po školení, kdy nám bylo vysvětleno jak skútr funguje, co a kdy mačkat a co nemačkat, jsme konečně mohli vyrazit do ostrého provozu. Prvních pár kilometrů jsme se s "empé trojkou" navzájem jen lehce oťukávali, ale protože s jídlem roste chuť, nakonec jsme jí dali pořádně do těla. Piaggio MP3 500 LT Business ABS bylo představeno ve své faceliftové verzi letos v dubnu. Změnou prošla nejen kola či přístrojová deska, ale především celá zádní část, která se nechala inspirovat modelem Piaggio X10.
Ačkoliv už není model MP3 žádnou novinkou (na celém světě bylo prodáno přes 150 000 kusů), stále vzbuzuje pozornost všude tam, kde se ukáže. Zaparkovat u nákupního centra nebo zastavit před přechodem pro chodce znamená jediné - nechápavé, tázavé a mnohdy až obdivuhodné pohledy. Při pouštění jednoho staršího páru přes přechod se přesně uprostřed paní zastavila a povídá manželovi: "A tohle ja jako co? Dvě kola vepředu? Auto to není, motorka to není, tak co to tedy je???" Pojďme si tedy Piaggio MP3 ve verzi 500 LT Business ABS představit trochu podrobněji.
Kromě největší zvláštnosti, jakou je bezpochyby třetí kolo, je Piaggio MP3 skútr jako každý jiný. Nebo? Přední kapotáž je díky "kolečku navíc" přece jen o nějaký ten centimetr širší. Na druhou stranu nabízí daleko větší ochranu před větrem, deštěm a počasím vůbec, což rozhodně není k zahození. Ve spolupráci s cestovním plexi štítem, který je možné zakoupit v originálním i neoriginálním příslušenství, se z cestování na MP3 stává zcela luxusní záležitost. Déšť nedéšť či poryvy větru vás prostě nijak nerozhází. Rychlost jakou MP3 uhání tak nepoznáte jinak než podle tachometru, který ukazuje naprosto přesně, což rozhodně nebývá zvykem.
Přístojovka je v kombinaci klasického tachometru a otáčkoměru, mezi nimiž je umístěn digitální displej "palubního" PC. Digitální displej je díky své velikosti velmi dobře čitelný a poskytuje všechny potřebné informace včetně hodin, okolní teploty, dojezdu apod. I když neexistuje nic nefunkčního, nedá mi, abych nezkritizoval provedení displeje. Ten mi totiž připomíná digitální hodinky koupené za 50,- Kč v tržnici, a to je u skútru, jakým MP3 je, velká škoda.
Abychom ale jen nekritizovali, tak za schránku s USB vstupem umístěnou nahoře nad přístrojovou deskou smekáme. I když je schránka neuzamykatelná, je vcelku nenápadná ... v redakci jsme si jí popravdě všimli až při četbě manuálu, který jsme k empé trojce dostali.
Ovládání je více méně klasické, ale... Piaggio MP3 500 LT je vybaveno jak ruční brzdou v podobě táhla z nerezu, tak tlačítkem aretace. Díky tomuto tlačítku je možné zaaretovat (zablokovat) přední nápravu. Nohy na semaforech tak není nutné sundávat dolů a o stabilitu se naprosto dokonale postará elektronika. Zkrátka a dobře nespadnete, žádný strach. Na druhou stranu ono zaaretování si chce trochu natrénovat. Skútr lze totiž zaaretovat nejen ve vzpřímené, ale i nakloněné poloze. Zkrátka pokud vaše rychlost klesne pod 5 km/h, stačí stisknout tlačítko a ze skútru už nespadnete. Pro odaretování stačí přidat plyn nebo přepnout tlačítko na druhou stranu a voalá, je odblokováno. Cvik dělá mistra a nám v redakci tohle hraní zabralo asi 5 minut času.
ABS i ASR jsou u MP3 samozřejmostí, přičemž ASR lze pomocí stisku jednoho tlačítka deaktivovat. Aby té bezpečnosti nebylo málo, má Piaggio MP3 i kontrolu zatížení. V překladu to znamená asi tolik: Pokud na skútru nesedíte a vezmete za plyn, skútr se nerozjede. Klobouk dolů! Zrcátka jsou tam, kde mají být, ale například ty u Aprilie SR MAX 300 nabídnou daleko lepší rozhled. Nezbytný háček na zavěšení helmy nebo nákupu nabízí i Piaggio MP3, ale háček je vyklápěcí a skútr nijak nehyzdí. Italská elegance tak dostává další plusové body.
Pokud nás něco opravdu, ale opravdu štvalo, pak to byl pedál nožní brzdy, díky níž je však možné tento skútr řídit s klasickým "béčkem", čili řidičským oprávněním na automobil. Nemožnost změnit polohu nohou však při delší jízdě přináší MP3 dosti záporné body. Další negativní hodnocení pak dostává sedlo. To je sice postorné a na první pohled i pohodlné, ale zdání klame. Stačilo 40 km a pro má záda i pozadí to bylo až až. Nepomohlo ani vrtění se či kroucení. Sedlo v redakci zkrátka hodnotíme velmi negativně. Ale pozor, jen sedlo řidiče! Spolujezdec si posez náramně pochvaloval a to včetně příplatkové opěrky u přídavného kufru. Kladně naopak hodnotíme to, co se ukrývá pod sedlem. Podsedadlový prostor má snad každý skútr, ale žádný, a to opravdu žádný nenabízí tolik prostoru jako Piaggio MP3.
Potřebujete převézt notebook? Žádný problém! Integrální helmu? Naprosto bez problémů! A co integrální helmu opatřenou držákem kamery? To vše je pro Piaggio naprostou samozřejmostí! Ono označení Business tak není jen bezcenným či bezúčelným nápisem.
Jak už bylo řečeno, zadek skútru se nechal inspirovat Piaggiem X10 a je to vidět na první pohled. Elegantní a moderní tvary nová MP3 prostě nezapře. A jak se chová modernizovaná "empé trojka" v provozu? Začněme tím méně povedeným. Motor o zdvihovém objemu 493 ccm poskytne největší výkon okolo 40 koní. Skútr zrychluje vcelku svižně, ale při předjíždění na dálnici by to pár koníků navíc určitě chtělo. Zda za to může váha, jež čítá bezmála 300 kg, nebo slabší výkon motoru se neodvažujeme posoudit. Jisté však je to, že několikrát jsme se museli při pokusu o předjetí zařadit zpět a vždy to bylo takříkajíc o fous.
Negativně pak hodnotíme i brzdy, které ač kotoučové mají vlažný až líný nástup. Během testu jsme museli několikrát tzv. nouzově brzdit a výsledek? Ano, skútr sice vždy zastavil, ale brzdy bychom si dokázali představit minimálně o třídu lepší. Zajímavé je, že stejným "neduhem" trpěla i Aprilia SR MAX 300.
Pokud jsme negativně zhodnotili výkon při předjíždění a brzdy, tak pozitivně hodnotíme podvozek. Je to právě podvozek, který tlumí veškeré nerovnosti až takřka k dokonalosti. Důležité je zmínit i bezpečnost. Tři kola jsou zkrátka tři kola a na kluzkém povrchu je to sakra znát. Zadek sice může ustřelit, ale předek vás prostě a jednoduše podrží na výbornou. I když skútr s označením Business na poli asi trápit nebudete, v redakci jsme si řekli proč ne a Piaggio MP3 500 LT Business ABS jsme tak podrobili testu v lese, na poli i na silnici.
Tři kola jsou tři kola a jejich pozitivum se ukázalo na jakémkoliv povrchu. Trocha bahna, brázdy nebo kořeny? Nic nás nedokázalo zastavit! Piaggio MP3 projelo každým terénem. Někde snáze, jinde hůře, ale vždy terén zdolalo. Pro jízdu po silnici jsme vybrali klasiku Slapy - Nová Rabyně - Jílové u Prahy, kde se rovné úseky střídají s táhlým stoupáním, prudkým klesáním či krásnými serpentýnami. Piaggio padá do zatáček s naprostou lehkostí, kterou bych u tříkolky rozhodně nečekal. Zde se neubráním srovnání s konkurenčním Quadrem, se kterým se v zatáčkách trochu "perete". U MP3 je tomu přesně naopak a do zatáček "padá" zcela přirozeně a bez jakéhokoliv odporu.
O tom, že Piaggio umí uhánět i hodně přes 130 km/h, není třeba pochybovat. V testu dostává každý skútr tak trochu do těla a empé trojka nebyla výjimkou. Jednou je potřeba vyzkoušet maximálku, jednou brzdy, jindy terén nebo jízdu ve dvou a proto údaj o měřené spotřebě není zcela korektní. V případě MP3 jsme byli ale vcelku příjemně překvapeni, když i při stylu naší jízdy byla výsledná spotřeba pod 4 l na 100 km. Na jednu nádrž (12 l) tak lze najet něco přes 300 km.
Klady a zápory
+ Originální vzhled
+ Dobré jízdní vlastnosti
+ Podvozek
+ Bezpečnost
+ Spotřeba
- Váha
- Cena
- Nepohodlné sedlo řidiče
- Nemožnost změnit polohu nohou
- Slabé brzdy
Závěrem
Piaggio MP3 500 LT Business ABS není pro každého. Cena 239 900,- Kč v kombinaci s neobvyklým vzhledem skútru spoustu lidí odradí. Těm, co naopak i přes poněkud vyšší cenu učaruje, nabídne vysokou míru bezpečí, dostatečný úložný prostor a dobré jízdní vlastnosti. V námi testované verzi Business je pak cílovou skupinou tohoto skútru manager, kterému MP3 nabídne dostatek komfortu při cestě do práce nebo na schůzku, a to bez nutnosti vlastnit řidičské oprávnění na motocykl. O tom, že díky rozměrům a dobré ovladatelnosti je možné se skútrem kličkovat i kdejakou kolonou, je snad zbytečné se zmiňovat.
Technická data | |
---|---|
Motor | jednoválec, 4T/4V |
Objem | 493 ccm |
Maximální výkon | 29,5 kW při 7 250 ot/min |
Maximální moment | 45,5 Nm při 5 250 ot/min |
Palivový systém | elektronické vstřikování paliva |
Chlazení | kapalinou |
Startování | elektrické |
Přední brzda | kotoučová, 2x O 258 mm |
Zadní brzda | kotoučová, 1x O 240 mm |
Přední pneu | 2x 110/70 - 13´´ |
Zadní pneu | 140/70 - 14´´ |
Délka | 2 205 mm |
Šířka | 775 mm |
Rozvor | 1 550 mm |
Výška sedla řidiče | 790 mm |
Objem nádrže | 12,0 l |
Provozní hmotnost | 276 kg |
Naše hodnocení: 87%
Související články
Nákup "Maxíka" aneb první kilometry v sedle ...
Když jsem se loni v srpnu konečně odhodlal a vrátil jsem se do jedné stopy nákupem Hondy SW-T400, předpokládal jsem, že kilometry budou přibývat, tak rychle jako rostou houby po dešti. Tak rychle to bohužel není a plánované výlety po naší krásné vlasti zhatila pandemie a ten hajzlík jménem...
NEW Downtown 350i ABS - Na vrcholu
Hlavní novinkou tchajwanského Kymca pro letošní rok je skútr NEW Kymco DOWNTOWN 350 i ABS. Nové vydání bestselleru jsme podrobili klasickému redakčnímu testu. Již při prvním seznámení s novým modelem na začátku léta na nás udělal nový Downtown svým ostrým designem a silným motorem velký...
QUADRO 4 - O KOLEČKO VÍC
Koncem května letošního roku naše redakce měla možnost zúčastnit se slavnostního představení horké novinky švýcarské společnosti QUADRO - nového Quadra 4, které se konalo v německém Weidenu. Již tehdy v nás uvedená novinka během několika málo najetých kilometrů zanechala velký dojem. Nyní po...
KYMCO K-XCT 300i – DLOUHODOBÝ TEST
Náš dlouhodobý maxitest skútru KYMCO K-XCT 300i se pomalu ale jistě přehoupl do druhé poloviny a tento nevšední skútr si v našich službách „odkroutil“ již téměř 7 000 km. Stroj nám k ročnímu testu zapůjčil oficiální zástupce značky KYMCO na českém trhu, společnost MSA. K-XCT jsme blíže...
Kymco Xciting 400i ABS
Tchajwanský výrobce skútrů KYMCO přivedl na svět model XCITING v roce 2005 a vstoupil tak hned do královské třídy s objemem 500 cm3. O pár let později následovaly další objemové verze 250 a 300 cm3. Zejména s "třístovkou" slavil XCITING velké prodejní úspěchy, takže když jsme si na loňském...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi