Kymco Xciting 400i ABS
Tchajwanský výrobce skútrů KYMCO přivedl na svět model XCITING v roce 2005 a vstoupil tak hned do královské třídy s objemem 500 cm3. O pár let později následovaly další objemové verze 250 a 300 cm3. Zejména s "třístovkou" slavil XCITING velké prodejní úspěchy, takže když jsme si na loňském MOTOSALONU v Brně mohli prohlédnout nového XCITINGA 400i ABS, byli jsme na první pohled doslova nadšeni. Na první vlastní zkušenost jsme si sice museli chvilku počkat, ale každé čekání má konec, a tak se s vámi nyní můžeme podělit o první zážitky s tímto skútrem.
Při hodnocení vzhledu musíme přiznat, že si nás nový XCITING 400i získal hned na první pohled a před designery KYMCA smekáme. Velmi kompaktně vyhlížející stroj se sportovními ostřejšími rysy vypadá velmi moderně až luxusně a navíc z něj vyzařuje bytelnost a kvalita zpracování. S velkým estetickým cítěním jsou do kapotáže integrována LED směrová světla. LED diody obstarávají i denní svícení a zadní osvětlení. Designerskou lahůdkou jsou pak zpětná zrcátka, která nejen že krásně vypadají, ale za jízdy nijak nevibrují a zajišťují dostatečný výhled.
Nový XCITING je jako celek navržen tak, že na něm najdou dostatek místa a pohodí dvě osoby i vyššího vzrůstu. Nabídka prostoru je opravdu štědrá a já se svými 193 cm výšky jsem si nemohl na nic stěžovat. Jak je už u KYMCA zvykem, ergonomie je vynikající a všechny ovladače jsou tam, kde je každý čeká. Pochvalu zaslouží nastavitelné páčky brzd.
XCITING 400i jest důkazem, že i moderní stroj může být velmi praktický. K dispozici je velký podsedlový prostor schopný pojmout integrální přilbu a ještě zbude dost místa pro další potřebné věci. Sedlo lze otevřít klíčem ve spínací skříňce, aniž bychom museli vypínat motor, prostě zatím nepřekonatelný KYMCO patent. Otevírání úložného prostoru je snadné díky dvěma plynovým vzpěrám. Dále jistě přijde vhod schránka se zásuvkou na 12 V, umístěná před řidičovým levým kolenem. V případě, že si zde dáte dobít mobilní telefon, je tento stav signalizován kontrolkou v podobě malého telefonu na přístrojové desce. Maličkost, která ale potěší. A nakonec se může hodit i klasický háček uprostřed pod řídítky. Smysl pro detail je dotažen i v podobě na dotyk reagujících výklopných stupaček pro spolujezdce.
Přístrojová deska obsahuje kombinaci velkého analogového otáčkoměru s LCD panelem. Ten zobrazuje následující údaje: rychlost, teplotu chladicí kapaliny, množství paliva, trip počítadlo a stav akumulátoru. Bohužel na denním světle se LCD display zrcadlil a často tak nebylo možné vůbec zjistit aktuální rychlost. Dále přístrojovka obsahuje klasicky sadu kontrolek mazání, dobíjení, nízkého stavu paliva, doplněnou o kontrolky ABS, zatažené ruční brzdy a připojení mobilního telefonu.
"Objem ničím nenahradíš" hlásá KYMCO na svých internetových stránkách, takže se o pohon skútru stará moderní jednoválcový motor o zdvihovém objemu celých 399,6 cm3 a výkonu 26,5 kW, který vrcholí při 7 500 otáčkách za minutu. Díky vyvažovacímu hřídeli tento motor běží tiše a bez vibrací. Nádrž o objemu 12,5 l je umístěna mezi nohama spolujezdce.
Brždění zajištují vpředu dva frézované kotouče (280 mm ø) WAVE s radiálně montovanými čtyřpístkovými třmeny kotouče Wawe a vzadu jeden kotouč (240 mm ø). Celá brzdová soustava je doplněná o systém ABS pocházející od firmy Bosch.
Jízda
Na první svezení jsme se velmi těšili, tak stiskněme brzdovou páčku, otočme klíčkem spínací skříňky a pojďme se projet. Jednoválcový motor nás vítá uchu lahodícím zvukem. Opatrně otáčíme plynovou rukojetí a stroj hbitě vyráží kupředu. Na čtyřstovku až moc hbitě. Papírově výkon 36 koní nevypadá bůhví jak, ale věřte, že vás těch „pár“ koníků více než jen mile překvapí. Od semaforů odjíždíme vždy první, což zase není tak velké překvapení, ale nad tím, jak XCITING zrychluje od nějakých 60 km/h, nevěřícně kroutíme hlavou. Až do nějakých 120 km/h motor jede jak „z praku“ a v těchto rychlostech budete schopni pozlobit i daleko silnější stroje. Pokud KYMCO budete chtít prohnat na dálnici, není problém držet stabilně rychlost tachometrových 140 km/h. Až na jeden problém - naprosto nefunkční protivětrnný štítek vám znepříjemňuje jízdu již od nějakých 100 km/h a jízda jakoukoli větší rychlostí je díky této skutečnosti opravdu velmi nepříjemná. Je to veliká škoda, protože výkonově si tohle KYMCO vysloveně říká o rychlejší jízdu. Během testu jsme si vyzkoušeli i jízdu ve dvou, kdy ani nepoznáte, že za sebou někoho máte.
Co nás ale opravdu dostalo v dobrém slova smyslu, jsou brzdy. Opravdu blesková reakce předních dvou kotoučů a jednoho zadního v nás vyvolala otázku, zda jsme někdy takovéhle brzdy na skútru vůbec zažili. Odpověď zní, že nikoli. Stroj o pohotovostní hmotnosti 209 kg není zrovna žádný „hubeňour“ a přesto zpomaloval i z rychlostí okolo 150 km/h s opravdu nečekanou razancí. Proto zde udělujeme jedničku s hvězdičkou podtrženou.
Co se týká podvozku, ten je, jak už jsme si u KYMCA zvykli, poněkud tvrdší. Vzhledem k zaměření do LUXURY kategorie nás to maličko překvapuje, protože při delším cestování, ke kterému XCITING nabádá, vás budou bolet minimálně záda, a navíc víme například ze zkušeností s KAWASAKI, že JDE najít o mnoho lepší kompromis mezi komfortem a jistotou. Zde je dle našeho názoru stále prostor pro zlepšování.
Při hodnocení jízdních vlastností ještě musíme zmínit skvělou vychytávku, kterou je ruční brzda. Vzhledem k váze stroje 209 kg se nám při putování městskými uličkami poměrně často hodila.
Naopak co nás celkem často rozčilovalo, bylo ovládání tlačítek přístrojové desky při přepínání jednotlivých funkcí. Pro přepnutí musíte nesmyslně dlouho tisknout tlačítko. Navíc bychom vzhledem k zaměření a také ceně skútru očekávali nějaký ten údaj navíc – například okamžitá či průměrná spotřeba paliva nebo ukazatel venkovní teploty.
Spotřeba
Velmi jsme byli zvědavi na spotřebu výkonného jednoválcového motoru. Během našeho pětidenního testu nám při konečném zúčtování vyšla spotřeba 4,1 l/100 km. Vzhledem k tomu, že jsme stroj právě nešetřili, to není špatná hodnota, avšak například Honda INTEGRA dokáže při větším výkonu jezdit ještě úsporněji. S nádrží o objemu 12,5 l tak lze s XCITINGEM 400i ujet kolem 300 km.
Plusy a minusy
+ moderní, sportovně elegantní vzhled
+ velice výkonný a celkem úsporný motor
+ LED vnější osvětlení
+ nastavitelné páčky
+ perfektní velmi účinné brzdy
+ ruční brzda
- tvrdší odpružení
- nedostatečný protivětrnný štítek
- přepínání údajů na přístrojovém panelu
- přístrojový panel neobsahuje údaje o spotřebě paliva
- LCD panel nečitelný na slunci
Barevné provedení
Zájemci o skútr mohou vybírat mezi dvěma barevnými provedeními – ANTRACIT a ČERNÁ MATNÁ. Nám se více líbí provedení, které jsme měli dispozici, a to ANTRACIT.
Závěr
Na základě našeho pětidenního soužití se skútrem KYMCO XCITING 400i ABS můžeme v klidu konstatovat, že tohle je dle našeho názoru nejlépe jezdící KYMCO současnosti. Svého předchůdce překonává ve všech disciplínách rozdílem třídy. Pokud hledáte stroj na každodenní dojíždění do zaměstnání a navíc si chcete užít pořádnou porci zábavy a třeba i vycestovat na dovolenou k moři, pak jste zde na správné adrese. Kompaktnost, praktičnost, kvalitní provedení, moderní vzhled, použité moderní technologie, výkonný a úsporný jednoválcový motor spolu s perfektními brzdami dělají z tohoto stroje štiku mezi „čtyřstovkovými skútry“. Dojem kazí snad jen nulová ochrana před větrem a protivně se zrcadlící LCD panel. První nedostatek slíbil výhradní importér KYMCA v ČR odstranit v nejbližší době příplatkovým plexi.
Technické parametry | |
---|---|
Typ motoru | vodou chlazený 1-válcový 4-taktní motor |
Zdvihový objem | 399,6 (ccm) |
Výkon | 26,5 (kW / ot. min.) |
Kroutící moment | 37,7 (Nm / ot. min.) |
Max. rychlost (homologace) | 140 (km/h) |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Brzda parkovací | ano |
Hmotnost pohotovostní/celková | 209/374 (kg) |
Celková šířka | 820 (mm) |
Celková výška | 1 285 (mm) |
Celková výška sedadla | 830 (mm) |
Objem palivové nádrže | 12,5 (l) |
Startér | elektrický |
Velikost předního kola | 120/70-15 |
Velikost zadního kola | 150/70-14 |
Brzdové páčky stavitelné | ano |
Světlo přední | halogenové |
Boční stojan - policajt | v základní výbavě |
Zámek řízení | v základní výbavě |
Převodové ústrojí | variátor |
Pérování vpředu | hydraulická teleskopická vidlice |
Pérování vzadu | hydraulické stavitelné |
Související články
Nákup "Maxíka" aneb první kilometry v sedle ...
Když jsem se loni v srpnu konečně odhodlal a vrátil jsem se do jedné stopy nákupem Hondy SW-T400, předpokládal jsem, že kilometry budou přibývat, tak rychle jako rostou houby po dešti. Tak rychle to bohužel není a plánované výlety po naší krásné vlasti zhatila pandemie a ten hajzlík jménem...
NEW Downtown 350i ABS - Na vrcholu
Hlavní novinkou tchajwanského Kymca pro letošní rok je skútr NEW Kymco DOWNTOWN 350 i ABS. Nové vydání bestselleru jsme podrobili klasickému redakčnímu testu. Již při prvním seznámení s novým modelem na začátku léta na nás udělal nový Downtown svým ostrým designem a silným motorem velký...
QUADRO 4 - O KOLEČKO VÍC
Koncem května letošního roku naše redakce měla možnost zúčastnit se slavnostního představení horké novinky švýcarské společnosti QUADRO - nového Quadra 4, které se konalo v německém Weidenu. Již tehdy v nás uvedená novinka během několika málo najetých kilometrů zanechala velký dojem. Nyní po...
KYMCO K-XCT 300i – DLOUHODOBÝ TEST
Náš dlouhodobý maxitest skútru KYMCO K-XCT 300i se pomalu ale jistě přehoupl do druhé poloviny a tento nevšední skútr si v našich službách „odkroutil“ již téměř 7 000 km. Stroj nám k ročnímu testu zapůjčil oficiální zástupce značky KYMCO na českém trhu, společnost MSA. K-XCT jsme blíže...
Piaggio MP3 500 LT Business ABS - když dvě kola nestačí
Když vyslovíte "Piaggio", vybaví se našinci 3 věci: skútr, Vespa a Tříkolka neboli Piaggio MP3. V redakci jsme dostali možnost vyzkoušet poslední jmenovaný stroj ve verzi "Business", která nám byla zapůjčena spolu s příplatkovou výbavou čítající velké cestovní plexi a přídavný kufr s víkem v...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi