Honda PS 125i. Velmi nebezpečná známost
Už jsem si skoro byl jistý tím, že mě Honda nemá moc čím překvapit. Vyrábí kvalitní motorky význačné svou spolehlivostí a člověk tuší, co by mohl očekávat. Jenomže opět se potvrdilo rčení: "Nikdy neříkej nikdy!" A nejhorší na tom je, že mě Honda dostala zrovna skútrem, mou slabinou...
Jen si představte to narušení redakční idylky slovy: "Tak tady máš to péesko." Prostě jsem jen tak pokrčil rameny, vyšel ven a na první pohled se zamiloval. Ještě nikdy jsem redakční schody nevyběhl tak rychle, jako když jsem spěchal pro helmu s vidinou brzkého svezení na PS 125i. Vážně!
Moderní retro? To můžu
Retroskútry tak úplně nemusím, ale tohle není klasický retroskútr. Citlivě zvolené sladění neobvyklých barev podtržené skvělým designem a hlavně naprosto precizním motorem je zkrátka velmi nebezpečná kombinace, v mém případě spíš velmi nebezpečná známost. Pohonnou jednotku tvoří sice jen čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec o objemu 125 cm3, ale síly má na rozdávání. Vývojoví inženýři japonského křídla ho museli řádně nadopovat steroidy či jiným podobným svinstvem. Udávaný výkon činí 13,7 koně a točivý moment 11,5 Nm, ovšem co PS dělá na silnici, to je něco neuvěřitelného. Skvělá akcelerace a vysoká maximální rychlost jsou jednou z mnoha předností tohoto modelu.
Po usednutí za řídítky zaujme nápaditá přístrojovka s třemi analogovými ukazateli. Uprostřed je velký a přehledný tachometr, vlevo ukazatel teploty, vpravo paliva. Nad nimi jsou kontrolky směrových a dálkových světel a také signalizace potřeby výměny oleje. Nad nimi je v odděleném prostoru velká kontrolka vstřikování a digitální hodiny. Ještěže jsou pryč doby, kdy byl na řídítkách jen tachometr a možná stav paliva. Jak PS 125i dokazuje, řidiči lze poskytnout vše potřebné i při zachování přehlednosti, což je za jízdy velmi důležité.
Komfort-nekomfort
Dalším důležitým prvkem ke spokojenosti je bezesporu pohodlí. Již díky motorizaci a vlastně i samotnému posezu je jasné, že milovníci dlouhých výletů po tomhle modelu patrně nesáhnou, ačkoli se vždy najdou výjimky. Živnou půdou pro tuhle Hondu je zejména město a kratší trasy do 100 km. Díky velmi pohodlnému sedlu (a to i pro spolujezdce) by se určitě daly zvládnout i mnohem delší trasy, ale to zase budou trpět nohy, které není možné kvůli konstrukci stroje natáhnout. Na druhou stranu jsou zase nohy perfektně chráněny proti nepřízni počasí, což je leckdy důležitější. To však začnete vnímat až v počasí typu "kočky a psi", jak říkají Němci. Při klasickém proplétání městem oceníte zejména skvělé vyvážení stroje, výtečný podvozek (třináctipalcové ráfky jsou podle mě tím nejlepším, co dnes na skútrech můžete najít) a velmi příjemně dávkovatelné a účinné brzdy zapojené do systému CBS (technické řešení Hondy rozkládající brzdný účinek zadní páčky na zadní a přední kolo). Byť na tento systém můžou být různé názory, již několikrát jsme ho zkoušeli i na mokru a nikdy jsme vlivem zablokovaného kola nespadli.
Vozím, vozíš, vozíme
Posledním, alespoň z mého pohledu, velmi důležitým prvkem skútru je schopnost převozu nákladu, zavazadel. Byť bychom jezdili jen pro rohlíky do pekárny na druhém rohu, v ruce je asi sotva povezeme a jezdit s batohem se každému nechce. Dnes je již nepsaným pravidlem, že skútry mívají tři, resp. čtyři možnosti . Podsedlové prostory se za poslední roky sice všeobecně zmenšily, ale i tak PS nabízí velmi slušný podsedlák, do kterého navíc dostanete i integrálku. Další prostor zejména pro drobnosti (a pojistky) skýtá schránka pod řídítky, kam v pohodě dostanete mobil, peněženku, doklady a klíče od bytu. Pod ním je pak držák na igelitku, kterou povezete mezi nohama. Volitelně si můžete dokoupit kufr na připravený zadní nosič, ale nic extrémně velkého a těžkého v něm nepřevezete. Obvykle mají objem 15-25 litrů a nosnost nosiče je 5 kg.
Design PS125i má velmi zajímavý charakter. Na jednu stranu působí dojmem retrospektivně laděného stroje a na stranu druhou budete marně pátrat po nějakém typickém znaku poválečných italských skútrů. Snad jen světlomet zakomponovaný v kapotovaných řidítkách, ale i ten je tvarován veskrze moderně. Nakonec i vy dospějete k závěru, že celý dojem vytváří především oblé křivky podsedlové kapotáže a velice příjemné barevné provedení.
Honda PS 125i je zkrátka neobyčejný skútr v "obyčejné" kubatuře, který by vás neměl nikdy zklamat a který naopak mile překvapí. V jeho společnosti budete nejen rychlí, ale i přitažliví, protože takhle pěknou věc (kromě jiného péeska) na silnici hned tak nepotkáte. Jen nadšenému sousedovi neříkejte, že tenhle "mazel" stojí pouhých 79 990 Kč. To by ho pak měla celá ulice a váš sex-appeal by byl tentam. Tak už konečně víte, proč je to velmi nebezpečná známost?
text: Jim
foto: Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi