Honda NSS Jazz 250. Zlatá střední cesta
Dvěstěpadesát kubíků je objem, který si pan Honda zvolil pro přibližovadlo s názvem NSS Jazz 250. Skútr však budí dojem podstatně větší kubatury a vedle čtyřstovek či pětistovek vypadá jako rovnocenný partner.
Ať už chceme nebo ne, skútry zažívají boom a ke všemu jim nic není svaté. Dávno jsou pryč doby, kdy synonymem tohoto dopravního prostředku byl uječený dýchavičný maličký dvoutakt a dál než pro housky či do kina se na něm nikdo neodvážil. Už je jasné, že ani objem 600 cm3 není nepřekonatelná hranice, ale tím pochopitelně roste i hmotnost a poněkud se vytrácí původní určení svižníka městského. Tak přišel i čas kompromisů, kterému ani skútry nemohly uniknout.
Podívejme se ale nejprve trochu do historie. V roce 1998 se narodil FES 250 Foresight a dal se poměrně úspěšně přirovnat k vlaku příměstské dopravy - celkem rychlý, lehký a poskytující přiměřené pohodlí. Honda Jazz 250 je jeho technicky modernizovaným nástupcem, který si však řadu typických prvků ponechává, škoda, že má nižší výkon motoru. I tak jde o celkem rychlé vozítko, jehož maximálka za vhodného postavení hvězd překoná i stotřicet za hodinu, proto není žádný problém dopravovat se do přeplněné aglomerace po dálnici, jelikož celkem stíhá povolenou rychlost a s přehledem předjíždí přetížené supící kamiony.
Nohy jako na čopru
Kombinace velkých kapot a vysokého plexi sice "úspěšně" likviduje část výkonu motoru, ale zároveň vytváří řidiči nebývalé pohodlí, kdy ani za silnějšího deště nepotřebuje nepromokavé oblečení. Nohy je možné mít ve dvou polohách, a to normálně na podlážce nebo na šikmých plochách v přední části. Přijde to vhod hlavně při delší jízdě a hlavně kolenům dělá změna úhlu dobře.
Poměrně zvláštně je vyřešen nákladní prostor pod sedlem. To se poněkud nezvykle odklápí do boku a docela mi vadilo, že na jeho otevírání je potřeba vyjmout klíček ze zapalování a přesunout jej do zámku na levém boku stroje. Kufr je na první pohled poměrně mělký, ale zdání trochu klame díky velké šířce a také vykrojení sedačky celkový objem dost zvětšuje. Helma nebo větší taška proto bez problémů zmizí v útrobách Jazze, aniž bych musel pak po sedačce poskakovat, aby zaklapla.
Pohodlí pro oba
Spolujezdec si snad může stěžovat jen na absenci opěrky zad, ale pro nohy má na rozdíl od Fese připraveny sklopné stupačky. Díky tomu si nemusí lámat kotníky ve snaze mít nohy na opěrkách. Pochopitelně nechybí ani rozměrná madla, umístěná v takřka dokonalé poloze a úhlu. Rozměry sedačky ve mě skoro vzbuzují dojem osamění a mrňavá spolujezdkyně mi připadá jakoby jela na další motorce kdesi za mnou.
Motor rozhodně není nezkrotný divoký mustang a první pocit po přidání je dost vlažný, ale 19 koní táhne plynule a zrychlování uvadá až přes sto deset za hodinu. To jsou ale všichni autaři dávno za zády. I přes majestátné rozměry není Honda příliš těžká a velice nízko uložené těžiště ovladatelnost ještě podtrhuje. Na druhou stranu malá kola - přední 13" a zadní dokonce jen 12" - se podepisují na značné nestabilitě v rychlých zatáčkách. V náklonu kolem stovky dochází ke značnému rozvlnění a často nezbývá nic jiného, než ubrat plyn.
Pověst podvozku zachraňují brzdy. Jejich kombinovaný systém využívá část technologie známé ze sportovních a cestovních mašin. V našem případě je zadní brzdový okruh propojen s předním a spolupracuje se středním pístkem předního brzdiče. Pochopitelně nemůže dojít k přebrzdění, ale celý stroj velmi plynule zpomaluje. Stisknutí přední brzdy pak dodá ten správný říz.
Parádně působí přístrojová deska, která budí dojem dálkového hltače kilometrů. K dispozici je i denní počítadlo, i když v mechanické podobě, ale u skútrů nejde o běžný standard. Rovněž teploměr chladicí kapaliny nemá každý okapotovaný kolega. Jazz tak bude ideálním přibližovadlem na střední vzdálenosti, ale měl by jej osedlat někdo, kdo už nějaké zkušenosti s motocykly má.
text: Ivoš
foto: Petr a Jim
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi