Honda SH 125 Mode - perla v džungli velkoměsta
Velmi oblíbená a populární řada skútrů SH japonského výrobce se rozrostla o dalšího člena této SH rodiny - HONDU 125 SH MODE. Jak již název napovídá, je tento moderní městský skútřík zaměřen především na módní styl. Základní rozdíl provedení MODE oproti klasickému SHčku však není pouze v designu, ale především v proporcích a také váze stroje. Výška sedla je nyní 765 mm nad zemí a váha klesla na pěkných 116 kg. Tyto hodnoty v kombinaci s modernizovaným jednoválcovým motorem se vstřikováním PGM-FI jsou příslibem zajímavého svezení. Součástí standardní výbavy Hondy 125 SH MODE je volitelný systém IDLE STOP a kombinovaný brzdný systém CBS.
Vzhled a styl - to je to, oč tu běží… Kompaktní zaoblené tvary navozují pocit solidnosti a skútr na první pohled vypadá hodně luxusně. Zásluhu na tom určitě má výrazný světlomet, který v kombinaci s chromovým rámečkem dodává motocyklu punc lepšího zboží. Další chromové prvky tento pocit ještě více umocňují. Například chromem obehnaný přístrojový panel působí velmi hodnotně a zachovává si svůj šmrncovní styl. Navíc obsahuje vše potřebné – velký kruhový dobře čitelný rychloměr, ukazatel stavu paliva, celkové a denní počítadlo kilometrů, hodiny a nezbytné kontrolky. Předností skútrů bývají praktičnost a dostatečné úložné prostory. Vzdor kompaktním rozměrům a použití velkých kol v této disciplíně MODE nijak nezaostává a potěší poměrně velkým úložným prostorem pod sedlem, který pojme dokonce integrální přílbu či slušný nákup. Sedlo se navíc snadno otevírá tlačítkem zámku, které je umístěno vpravo od spínací skříňky. Pokud by toto někomu nestačilo, je k dispozici ještě praktický háček pro zavěšení nákupní tašky. Budete-li chtít k vašemu nákupu přibrat i spolujezdce, ten má k dispozici sklopné stupačky a integrovaná madla. Součástí základní výbavy motocyklu je centrální i boční stojan. Velmi nízká hmotnost motocyklu zaručuje, že dát jej na tento stojan nebude problémem ani pro drobnější postavy něžného pohlaví. O pohon skútru se stará motor o zdvihovém objemu 125 ccm a výkonu 8,4 kW se systémem eSP (enhanced Smart Power - zkratka pro soubor technologií snižujících vnitřní tření), doplněný o systém vypínání motoru při zastavení IDLE STOP.
Jízda
Když jsem si nové SHčko MODE přebíral u dealera Hondy MCH spol. s.r.o., maličko mě přešel smích. Čekal na mě totiž stroj v barevném provedení růžová FABULOUS. Přiznám se, že jsem k růžovému skútříku přistupoval maličko s despektem. Při mé výšce 193 cm a váze atakující 100 kg hranici si jistě dokážete představit, jaké asi musely být mé pocity. S přibývajícími kilometry strávenými za řídítky tohoto roztomilého skútříku se ale v mém obličeji začal objevovat nefalšovaný úsměv.
První, co mě ihned při počátečním vzájemném seznamování „dostalo“, byla hmotnost skútru. Stroj vážící pouhých 116 kg na mě působil dojmem hračky, ale berte to v dobrém slova smyslu. Díky tomu lze se skútrem za jakýchkoli okolností výborně manipulovat, což jej přímo předurčuje pro holčičí využití. Po usednutí na příjemně tvarované hnědé sedlo mě potěšila přirozená a vzpřímená pozice. Po nastartování je sotva slyšet čtyřdobý motor, který si jen tiše přede a hlavně téměř bez vibrací. Zbývá seřídit zpětná zrcátka a můžeme vyrazit do provozu. Zde však narážím na první problém – z důvodu úzkých řídítek ve zpětných zrcátkách vidím pouze svá ramena. Zde se asi opravdu počítá s drobnými dívčími postavami. No nic, budu si muset dávat větší pozor na dění kolem sebe.
Přidávám tedy plyn a lehoučký skútřík vyráží hbitě kupředu. Jsem příjemně překvapen jeho celkovým projevem. Jak již bývá u Hondy zvykem, okamžitě se na skútru cítím jako doma. Na ucpané Jižní spojce přichází vhod jeho úzká stavba, mrštnost a opravdu skvělá ovladatelnost. Během chviličky nechávám dlouhou stojící kolonu za sebou. To je přesně to, pro co je tento skútr stvořen – proplétání v hustém městském provozu mu dělá čirou radost. Zde přichází vhod výkon motoru 8,4 kW, který se skútrem s muší váhou docela cvičí. Zrychlení do nějakých 80 km/h by mnoho lidí od takového růžového „frajírka“ ani nečekalo. Pokud stroj bude řídit štíhlá dívka, bude dynamika opravdu velmi slušná. Další věcí, která nás příjemně překvapila, byl podvozek a tlumení nerovností. Na rozdíl od malých skútrů z tchajwanské provenience je jízda nejen díky velkým kolům i na rozbitých silnicích příjemně houpavá a vaše záda zůstávají v klidu. Samozřejmě je to maličko na úkor jistoty při ostřejší jízdě. Takové ambice však tento skútr stejně nemá. Honda SH MODE se nejvíce cítí doma ve městě, při popojíždění od jedné kavárny ke druhé, kdy má možnost ukázat na odiv svůj módní vzhled a styl.
Po celém dni provozu ucpanou Prahou beru MODE na mou oblíbenou trať směr Štěchovice. V hustém pátečním provozu se mi opět dere úsměv na tvář. Proplétání mezi pomalu jedoucí kolonou je vyloženě zábavné. Honda je nádherně ovladatelná a z každého předjetého vozidla mám radost. Štěchovický kopec vyjíždím tachometrovou 80kilometrovou rychlostí. Tato hranice je zároveň nejpříjemnější trvalou cestovní rychlostí. Ať už jedete pomalu či rychle, projíždění zatáček je ohromně zábavné a MODE se v nich krásně ovládá.
Poměrně velkou část testovacího provozu jsme tentokrát jezdili i v plném obsazení dvěma osobami. Věřte nebo ne, na MODE jsme se vešli a jízda dokonce i tak nebyla žádným utrpením. Dynamika samozřejmě viditelně klesla, ale pokud se skútr rozjede, není ani v tomto případě problém držet si tachometrovou osmdesátku.
Bezpečné zpomalení či zastavení skútru má na starost kombinovaný brzdový systém CBS. Na předním kole najdete kotoučovou brzdu s průměrem kotouče 220 mm. Vzadu je systém doplněn o bubnovou brzdu. Jako celek brzdy působí jistě a nemají sebemenší potíže stroj o nízké hmotnosti bezpečně zastavit.
Hodně zvědaví jsme byli na reálnou spotřebu. Výrobce udává při využívání systému IDLE STOP průměrnou spotřebu 2 l Naturalu 95 /100km. Této hodnoty se nám sice nepodařilo dosáhnout, ale za celý test si MODE řeklo o 2,7 l/100 km. Vzhledem k tomu, že jsme se skútrem jezdili velmi dynamicky a občas i ve dvou, jde o více než slušnou hodnotu. Při troše snahy by neměl být problém pár deci na sto kilometrů ještě ušetřit. Při velikosti palivové nádrže tak na jedno natankování najedete přes 200 km.
IDLE STOP systém
Model SH MODE je již v základu vybaven volitelným systémem vypínání motoru při zastavení, u Hondy nazývaným IDLE STOP. Je to vlastně obdoba klasického START/STOP systému používaného v moderních automobilech. V praxi tenhle systém funguje bezvadně. Aktivuje se pomocí tlačítka u pravé rukojeti řídítek. Zapnutí systému je indikováno zelenou kontrolkou na přístrojovém panelu. Od této chvíle, kdy je systém IDLE STOP aktivní, kdykoli zastavíte např. při čekání na semaforech, motor se po pár sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne. Na semaforu se rozsvítí zelená a vy jednoduše pouze otočíte plynovou rukojetí a motor okamžitě opět startuje. Reakce startování je blesková a vy můžete i při využívání IDLE STOP systému startovat z křižovatky jako první. Někomu použití tohoto systému vypínání motoru na skútru třídy 125 cm3 může připadat zbytečné, ale během našeho testu jsme si na něj velmi rychle zvykli. Samozřejmě tím lze šetřit nejen palivo, ale také tím prospět životnímu prostředí. A pokud by se přece jen našel nějaký odpůrce tohoto řešení, může jej jednoduše vypnout.
Plusy a minusy
+ Moderní, trendy vzhled
+ Kvalitní dílenské zpracování
+ Systém vypínání motoru IDLE STOP
+ Výkonné brzdy se systémem CBS
+ Nízká hlučnost
+ Podsedlový prostor schopný pojmout přílbu
+ Nízká spotřeba
- Téměř žádný výhled ve zpětných zrcátkách
- Cena
Základní technické údaje
- Motor čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec SOHC
- Vrtání x zdvih 52,4 x 57,9 mm
- Zdvihový objem 125 ccm
- Max. výkon 8,4 kW/8 500 ot/min (95/1/ES)
- Max. kroutící moment 12 Nm/5 000 ot/min (95/1/ES)
- Sekundární převod variátor
- Rozměry (D x ? x V) 1 930 x 665 x 1 105 mm
- Rozvor 1 305 mm
- Výška sedla 765 mm
- Světla výška 145 mm
- Objem nádrže 5,5 l
- Pneumatiky - přední 80/90-16M/C 43P
- Pneumatiky - zadní 100/90-14M/C 57P
- Odpružení - přední teleskopická vidlice
- Odpružení - zadní tlumičová jednotka
- Brzdy - přední 220 mm kotoučová
- Brzdy - zadní 130 mm - bubnová
- Provozní hmotnost 116 kg
Barevné provedení pro rok 2014
Kromě růžového provedení FABULOUS, ve kterém bylo naše SH MODE, lze tento skútřík pořídit ještě v dalších dvou barevných provedeních, a to v černé metalíze POSEIDON či perleťové bílé JASMIN.
Závěr
Atraktivní vzhled, nízká hmotnost, výborná ovladatelnost a ekonomičnost provozu dělají z tohoto malého skútříku vítaného pomocníka pro každý den. Jeho revírem je město, kde přijde vhod jeho IDLE STOP systém, ale neztratí se ani při krátkých projížďkách do blízkého okolí. Navíc kvalitní dílenské zpracování, výborná pověst řady SH spolu s osvědčenou technikou Hondy jsou příslibem dlouhodobé spokojenosti a životnosti motocyklu. Vzhledem ke svým proporcím - malým rozměrům, nízké výšce sedla a nízké váze pravděpodobně osloví především dívky a dámy, které osloví především svým barevným provedením. A nezapomeňme zdůraznit, že na řízení MODE stačí „béčkový řidičák“. Jen stanovená doporučená cena 69 900 Kč nám přijde celkem dost….
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi