HONDA CTX700, modelový rok 2014
Zcela nový model s výrazným vzhledem určený pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, jenž v sobě kombinuje to nejlepší z cruiserů a silničních motocyklů, řadový dvouválcový motor s vysokým točivým momentem a standardně dodávané systémy DCT a ABS.
1. Úvod
Mnoho dnešních jezdců – zkušení, nováčci i ti, kteří se k jedné stopě vracejí – kladou na motocykly velká očekávání a chtějí rozšířit své obzory o stroj, který bude vyhovovat jejich životnímu stylu. Hledají něco, co jim umožní žít jejich život a dále se rozvíjet. Honda CTX700, jež vychází z populární platformy NC700, je nový motocykl, který byl navržen tak, aby přesně takové touhy skvěle naplnil.
‘C’ znamená Comfort – ztělesňují ho ovladatelnost, snadné manévrování v zatáčkách, nízká hlučnost při vyšších rychlostech, nízko umístěné sedlo, stabilita a snadné spuštění nohou na zem.
‘T’ znamená Technology – vysoký točivý moment, motor s nízkým třením a s vynikající spotřebou paliva, dvouspojková převodovka (DCT), nízko položené těžiště a standardně dodávaný systém ABS.
‘X’ znamená eXperience; hladké výkony za všech podmínek – včetně akcelerace a brzdění – kombinované s uvolněnou pozicí typickou pro stroje kategorie cruiser.
Všechny tři charakteristiky jsou základem pro příjemnou a naplňující jízdu – ať na krátkou kávu nebo na celodenní výlet přes celou zemi.
Masanori Aoki, vedoucí projektu, řada CTX:
„Dvouválcový motor CTX700 spolu s nízkým těžištěm je zárukou kvalitní a příjemné jízdy. Důraz byl u něj kladen na točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Stroj v sobě spojuje snadné použití, designovou svobodu a protože je vybaven naší lehkou a kompaktní dvouspojkovou převodovkou, je jízda s ním skutečně zábavná, pohodlná a vzrušující – a právě o tom CTX700 je. Otevírá se před námi nová éra a proto jsme se rozhodli vyvinout motocykly koncepční řady CTX - motocykly, které sdílejí následující hlavní charakteristiky: přímé ovládání a pocit kontroly, dobře ovladatelný výkon a výrazný horizontální design.“
‘CTX: Comfort, Technology, EXperience’
2. Informace o modelu
Kapotovaný model CTX700 v sobě kombinuje ty nejlepší atributy cruiserů a street motocyklů. Styl jízdy v záklonu s nohama vpřed a nízké sedlo cruiseru se snoubí s pocitem lehkosti, vyšší světlé výšky a agilní dynamiky street stroje.
K tomu se přidává charakteristický řadový dvouválcový motor s vysokým točivým momentem, jenž je standardně vybaven druhou generací dvouspojkové převodovky DCT. Výsledkem je snadno použitelný a schopný motocykl.
Ten se navíc vyznačuje i neobvyklou všestranností. Díky standardně dodávaným bočním kufrům je CTX700 do velké míry i středním cestovním strojem pro dlouhé cesty, což z něj činí ideálního společníka pro víkendové výpravy za poznáním. Brzdy jsou standardně vybaveny systémem ABS a pro motocykl je k dispozici široká škála originálního příslušenství Honda, se kterým si může majitel motocykl přizpůsobit svým představám.
Jedinečný v každém ohledu – a jako předvoj svěží nové modelové řady značky Honda – otevírá CTX700 nová dobrodružství a zážitky na dvou kolech. K řízení tohoto stroje navíc stačí řidičské oprávnění kategorie A2, je dostupný, snadno ovladatelný a jeho vlastnictví je ve všech ohledech potěšením.
3. Hlavní funkce
3.1 Vzhled a podvozek
Při návrhu stroje se vývojáři společnosti Honda inspirovali v celé řadě oblastí včetně horizontálních dynamických proporcí Hondy GL1800 Gold Wing. Centralizace hmoty v přední části propůjčuje modelu CTX700 svalnaté a silné proporce, jež zdůrazňují funkčnost každé části stroje.
Bohatě dimenzovaná kapotáž nabízí nejen vynikající ochranu proti větru, ale je zároveň významným stylistickým prvkem, elegantně přechází do krytu palivové nádrže a její linie pokračují až ke zkosené zádi. V jejím středu se nachází přístrojový panel, po jehož stranách jsou umístěny vzduchové výdechy pro vyrovnávání tlaku. Krátký štítek svým tvarem vychází z modelu Gold Wing F6B a pomáhá jezdce „obalit“ kapsou klidného vzduchu.
Kosočtvercový ocelový rám je pevný a zároveň kompaktní. Nový zadní pomocný rám umožnil konstruktérům umístit sedlo do výšky 720 mm – o 70 mm níže než u NC700S. To spolu s válci motoru skloněnými směrem vpřed přispívá k nízkému těžišti. Sklon přední vidlice je 27° 40’ (o něco uvolněnější než 27° u NC700S), hodnota závleku činí 114 mm a rozvor kol dosahuje 1 530 mm; rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je 50/50.
Nízko položené sedlo, nízké těžiště, stupačky posunuté směrem vpřed a geometrie řízení společně vytvářejí dobře ovladatelný motocykl s dobrou světlou výškou, jenž díky své ergonomii ve stylu cruiserů nabízí velmi pohodlnou jízdu.
12,4litrová ocelová palivová nádrž, která se nachází na obvyklém místě, je překryta kapotáží obsahující malou odkládací schránku pro peněženku nebo telefon. Ukazatel rychlosti i otáčkoměr jsou digitální a jsou doplněny LCD čárovým ukazatelem stavu paliva a digitálními hodinami. Pohodlí spolujezdce na delších cestách zvyšuje madlo.
Jemná a dobře utlumená 41mm přední vidlice, zadní mechanismus Pro-Link a tlumič Honda Multi-Action System (HMAS) dokážou vyžehlit mnohé nerovnosti a zároveň jezdci poskytují pocit kontaktu s vozovkou. Zadní 240mm vlnovitý kotouč s rozměrným dvoupístovým třmenem doplňuje přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem: dvoukanálový systém ABS zaručuje bezpečný a konzistentní brzdný účinek i za nepříznivých povětrnostních podmínek. Kola z lehké hliníkové slitiny – 17 x 3,5 palce vpředu a 17 x 4,5 palce vzadu – mají paprsky ve tvaru písmene Y a jsou obuta do pneumatik 120/70 ZR17 a 160/60 ZR17.
Model CTX700 je také vybaven zabezpečovacím systémem Honda Ignition Security System (HISS), který stroj účinně chrání před odcizením. Pokud se identifikační data v čipu zabudovaném v klíči motocyklu a ID v řídicí jednotce motoru neshodují, motor nenastartuje.
Tento elektronický bezpečnostní systém umožní nastartování motoru pouze tehdy, pokud je použit klíč se správným identifikačním čipem (každý motocykl má jeden hlavní klíč a dva běžné originální klíče). Motor nenastartuje ani v případě přímého spojení drátů zapalování nebo při snaze přemostit spínací skříňku, neboť i v těchto případech má nad motorem kontrolu řídicí jednotka.
Model CTX700 bude k dispozici ve dvou barevných provedeních:
černá metalíza Darkness Black Metallic
bílá perleťová Pearl Fadeless White
3.2 Motor
Kapalinou chlazený osmiventilový řadový dvouválcový motor SOHC se zdvihovým objemem 670 cm3 byl od počátku konstruován s důrazem na vysokou hodnotu točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (což je oblast, kterou mnozí jezdci využívají nejčastěji) při co nejnižší spotřebě paliva.
Jedná se o kompaktní agregát s hmotností pouhých 67,3 kg, jehož válce jsou kvůli snížení těžiště skloněny vpřed pod úhlem 61°20’. Hodnoty vrtání a zdvihu činí 73 mm x 80 mm a kompresní poměr dosahuje 10,7:1. Výkon 35 kW je k dispozici při 6 250 ot./min., zatímco točivý moment vrcholí hodnotou 60 Nm již při 4 750 ot./min. Křivky výkonu i točivého momentu mají příznivý průběh již od nejnižších otáček a vynikají zejména ve středních otáčkách, které jsou u cruiserů nejvíce využívány.
270° fázování klikového hřídele má za následek nepravidelné zapalování a tedy i charakteristický zvuk motoru, zatímco jednoosý vyvažovací hřídel k sluchu jezdce přenáší příjemně znějící „tepání“. Oddělené sací otvory v hlavě válců umožňují změnu časování zapalování a odlišné časování ventilů při různých profilech vaček na každém válci sluchu jezdce také lahodí.
Ve ventilovém rozvodu jsou použita lehká hliníková vahadla, zatímco speciální pryskyřičný povlak pístů snižuje ztráty v důsledku tření. Systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI využívá jednu 36mm škrticí klapku, která se následně větví k oběma válcům. Spotřeba paliva dosahuje 3,58 l/100 km (v režimu WMTC).
S ohledem na kompaktní rozměry je čerpadlo chladicí kapaliny poháněno vačkovým hřídelem, zatímco vyvažovací hřídel pohání olejové čerpadlo. Výfukové kanály jsou spojeny uvnitř motoru, takže je zapotřebí pouze jedna výfuková trubka a jeden katalyzátor. Třícestný katalyzátor je umístěn v blízkosti motoru, čímž je zajištěna vysoká účinnost odstraňování škodlivin. Při této konstrukci procházejí výfukové plyny katalyzátorem při vysoké teplotě a tím se zvyšuje jeho účinnost a katalyzátor může být díky tomu menší a lehčí.
3.3 Dvouspojková převodovka (DCT)
Druhá generace převodovky DCT vyvinuté společností Honda nabízí pohodlí a jednoduchost pro každodenní použití. Poprvé na světě byla dvouspojková převodovka v motocyklu použita v roce 2010 u modelu VFR1200F. Tato technologie nabízí unikátní kombinaci přímé kontroly nad motocyklem a snadného použití, díky čemuž je pro model CTX700 přirozenou volbou.
Systém využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy nebo kývání stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké.
Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S je sportovnější a elektronická řídicí jednotka řadí ve vyšších otáčkách, čímž se zlepšují jízdní výkony. Podřazování naopak probíhá dříve, a tím je dosaženo intenzivnějšího brzdění motorem.
V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu.
V režimu „D“ navíc řídicí jednotka převodovky dokáže rozpoznat odchylky v chování jezdce, jež jsou typické pro určitá prostředí - například pro rušné městské ulice či horské silničky - a přizpůsobí režim řazení daným podmínkám tak, aby se stroj vždy choval optimálně.
I s ohledem na další výhody, jako je například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, obliba převodovky DCT na trhu stále vzrůstá.
4. Příslušenství
Řada originálního příslušenství Honda byla navržena exkluzivně pro model CTX700 s cílem zlepšit zážitek z jízdy, praktičnost a vzhled motocyklu.
Vyšší štít
Vyhřívané rukojeti a montážní sada
Zadní nosič
Opěrka a konzole opěrky
Elektrická zásuvka s kabeláží
Chromovaný kryt hlavy válců
5. Technické parametry
MOTOR |
|
Typ |
Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC |
Zdvihový objem |
669,6 cm3 |
Vrtání ´ zdvih |
73 mm x 80 mm |
Kompresní poměr |
10,7 : 1 |
Maximální výkon |
35 kW při 6 250 ot./min. |
Max. točivý moment |
60 Nm při 4 750 ot./min. |
Olejová náplň |
4,1 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM |
|
Karburace |
Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže |
12,4 l |
Spotřeba paliva |
3,58 l/100 km (režim WMTC) |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA |
|
Startér |
elektrický |
Kapacita baterie |
12 V - 11 AH |
Výkon alternátoru |
450 W při 5 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ |
|
Typ spojky |
Hydraulická mokrá lamelová se 2 spojkami |
Typ převodovky |
šestistupňová dvouspojková převodovka |
Stálý převod |
Řetěz |
RÁM |
|
Typ |
Kosočtvercový; ocelové trubky |
PODVOZEK |
|
Rozměry (D´Š´V) |
2 255 mm x 892 mm x 1 165 mm |
Rozvor kol |
1 530 mm |
Úhel přední vidlice |
27° 40' |
Závlek |
114 mm |
Výška sedla |
720 mm |
Světlá výška |
130 mm (minimum) |
Pohotovostní hmotnost |
244 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL |
|
Typ přední |
41mm teleskopická vidlice |
Typ zadní |
Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link |
KOLA |
|
Typ přední |
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ zadní |
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední |
17M/C x MT3,5 |
Velikost ráfku zadní |
17M/C x MT4,5 |
Pneumatika vpředu |
120/70ZR17 (58W) |
Pneumatika vzadu |
160/60ZR17 (69W) |
BRZDY |
|
Systém ABS, typ |
dvoukanálový systém ABS |
Typ přední |
hydraulická, s jedním 320mm vlnovitým kotoučem, dvoupístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |
Typ zadní |
hydraulická, s jedním 240mm vlnovitým kotoučem, dvoupístovým třmenem a pryskyřičnými destičkami |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA |
|
Přístrojový panel |
Digitální otáčkoměr, digitální ukazatel rychlosti, LCD čárový ukazatel stavu paliva, digitální hodiny |
Zabezpečovací systém |
HISS |
Světlomet |
60/55 W (H4) |
Zadní světlo |
Zadní světlo: 1 W Brzdové světlo: 4 W |
Související články
NOVÉ PIAGGIO 1 PŘIJÍŽDÍ DO ČESKA
PIAGGIO PŘEDSTAVUJE NOVOU GENERACI E-SKÚTRŮ PRO MĚSTSKOU MOBILITU: KVALITA, TECHNOLOGIE, SPOLEHLIVOST A BEZPEČNOST POPRVÉ V JEDNOM JEDNODUCHÉM, SNADNO OVLADATELNÉM A LEHKÉM ELEKTRICKÉM SKÚTRUPIAGGIO 1 SI ZACHOVÁVÁ VEŠKERÉ PRÉMIOVÉ VLASTNOSTI TYPICKÉ PRO SKÚTRY PIAGGIO: DESIGN A CIT PRO DETAIL,...
LS2 FF900 VALIANT II
Sezona už začala a s ní tradiční problém v čem budu letos jezdit? Spousta z nás řeší nákup nového oblečení nebo nové helmy a právě helmu jsme začali řešit i my v redakci. Otevřenou, integrálku, výklopnou? V redakci jsme už měli možnost otestovat pěknou řádku různých značek a provedení, takže pro...
Novinky KYMCO na sezónu 2021
Na světové premiéře představený adventure skútr KYMCO DOWNTOWN 360X ABS (Euro5) startuje v polovině roku 2021. V listopadu 2020 představil CEO firmy KYMCO Allen Ko na online tiskové konferenci„KYMCO International Press Conference“ nejžhavější novinky KYMCO: jako první z nich uvedemena trh v létě...
Zeeho - nová značka ve světě skútrů
Pokud jste o značce Zeeho ještě neslyšeli, pak věřte, že nejste sami. Jedná se o zbrusu novou značku, za kterou ale nestojí nikdo menší než CFMoto. Ano, to CFMoto, které má ve své nabídce cestovní enduro s označením CFMoto 650 MT nebo u nás velmi populární čtyřkolky Gladiátor. Proč tedy nová...
Honda představila systém hlasového ovládání a novou mobilní aplikaci RoadSync
Systém hlasového ovládání „Honda Smartphone Voice Control system“ a aplikace Honda RoadSync pro skútry a motocykly.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi