Aprilia Atlanic 500. Rolss-Royce mezi skútry
Do soupeření velkoobjemových skútrů se konečně zapojila i Itálie, avšak místo maximálního možného počtu kubických centimetrů vsadila na výbavu, technická vylepšení a v neposlední řadě i na luxusní vzhled
Kam nemůže slunce, tam musí vstřikování
Každého již podle názvu napadne, že Itala žene vpřed jednoválec s objemem něco kolem pěti set kubických centimetrů, což je ale taky všechno, co se z označení dozvíš. Životní prostor 460-ti členné rodiny Kubíkovic je chlazen vodou a čtyři ventily ve stropě jejich domečku ovládá jedna vačková hřídel umístěná v hlavě válců. Příděl krmiva obstarává elektronicky řízené vstřikování, díky kterému odpovídá Atlantic velice rychle na pohyb pravého zápěstí a nezanedbatelný není ani přínos vstřikování ke splnění emisních norem EURO II. K nízkému obsahu škodlivin ve výfukových plynech přispívá i sériově montovaný katalyzátor.
Vibrace jednoválcové pětistovky krotí za prvé vyvažovací hřídel a za druhé silent bloky umístěné v uchycení motoru. Zajímavostí je senzor náklonu skútru, který v případě krajní hodnoty značící pád vypne benzinové čerpadlo. Maximální výkon dalšího člena rodiny maxi-skútrů je 39 koní při 7250 otáčkách a slušná je rovněž hodnota kroutícího momentu, který při 5500 otáčkách za minutu atakuje hranici čtyřiceti Newtonmetrů.
Ráfky, jaké tu ještě nebyly
Rám skútru je vyroben z ocelových trubek a kvůli větší tuhosti je zesílen v oblasti krku a uchycení agregátu. Jisté chování na silnici zajišťuje také odpružení konstrukčně shodné s velkými motocykly, což znamená přední teleskopickou vidlici se zdvihem 100 milimetrů a průměrem 40 mm. Zadní kolo je kontrolování dvojicí tlumičů, u kterých je možné nastavit předpětí pružiny v závislosti na hmotnosti jezdce, pasažéra či nákladu. Náklad jsem uvedl záměrně, protože do zavazadlového prostoru o objemu 47 litrů se ho vejde opravdu hodně. Velký objem "kufru" byl dosažen také díky uložení tlumičů, které našlo své místo co nejvíce vzadu. Jízdní komfort mají na svědomí také ráfky s největším průměrem mezi skútry, konkrétně jde o patnáct palců vpředu a čtrnáct vzadu, na kterých jsou obuty bezdušové pneumatiky v rozměrech 120, respektive 140 milimetrů. Za "vychytaným" podvozkem nezůstávají pozadu ani brzdy. Dvěma kotoučům o průměru 260 milimetrů na předním kole s plovoucími dvoupístkovými třmeny se nelze divit, stejně jako zadnímu kotouči s průměrem 220 mm a dvoupístkovým třmenem, za pozornost však určitě stojí mechanismus aktivující jeden přední kotouč v případě, že zmáčkneš páčku zadní brzdy.
Luxus po italsku
Při konstrukci Atlanticu byla věnována velká pozornost také aerodynamickému odporu a že snažení bylo úspěšné, dokázaly i následné zkoušky ve zkušebně, které potvrdily nejen nízký odpor vzduchu, ale také absenci turbulencí a aerodynamického hluku v prostoru za rozměrným plexi štítem. Aby ses na Aprilii nebál vyrazit ani v té největší tmě, je přední světlomet osazen třemi halogenovými žárovkami. Bezpečnost je dále zajištěna jak zmíněným senzorem náklonu, tak parkovací brzdou a čidlem, které ti nedovolí nastartovat, jestliže máš odklopený stojánek.
Pohled na palubní desku prozrazuje, že i zde je nabízeno víc než u obvyklých skútrů.Analogový tachometr je jasná věc, ale 3 LCD displeje již trochu zavání originalitou. Přečíst si na nich můžeš například průměrnou nebo maximální rychlost, průměrnou spotřebu paliva či dokonce stav baterie. Jestliže přítomnost tolika ukazatelů na palubní desce označíme jako netradiční, potom by se na ostatní příslušenství hodilo slovo luxusní. Vždyť i málokterý motocykl se může pochlubit možností zapnutí všech čtyř blinkrů, dvanáctivoltovou přípojkou např. pro nabíječku telefonu či automatickým vypnutím ukazatele směru po ujetí pěti set metrů. Když už jsem u výčtu specialit, nemůžu určitě zapomenout ani na dvojici sériově montovaných chromovaných padacích rámů.Atlantic je poměrně slušně odvedeným dílem. Pro skútry už je téměř folklórem, že parazitují na pověsti svých nejvýkonnějších bratří. Na předním štítu modelu Atlantic je tak patrná inspirace ze silnějších strojů Falco a Futura. Sdílí s nimi stejný styl hlavního světlometu, zatímco zbytek stroje už je samozřejmě podřízen tvarovému konceptu skútrů. Ocenění zaslouží elegantní přední blatník, který efektně kombinuje černý a barvený plast. Toto téma se přenáší i na tělo motocyklu, kde zmiňovaný kontrast barev opět vzdáleně připomíná model Falco. Černý plast totiž vytváří optický dojem technického dílu, zatímco probarvená vrchní část připomíná polokapotáž. Z pohledu designu je však nejvýraznější tvar zadní části motocyklu. Na tomto dojmu se nejvýrazněji podílí atraktivní světlomety a na ně opticky navazující madla pro spolujezdce a opěradlo. Zvláště u zadních světel jde o oceněníhodnou inovaci. Zajímavým detailem jsou i integrované chromované "padáky" a originálně tvarované tlumiče výfuků. Celkově je Atlantic atraktivní protiváhou svých japonských konkurentů.
text: Přém
foto: Přéma
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi