Víkend s Downtownem 300
Podle aktuálních předpovědí nás čekal poslední letní víkend, který jsem si chtěl užít pěkným výletem v sedle nějakého maxíka. U jednoho nejmenovaného pražského dealera jsem si za tímto účelem převzal KYMCO DOWNTOWN 300i ABS. Jako trasu jsem zvolil směr Křivoklátsko s cílovou zastávkou Klášterec nad Ohří, a protože nerad cestuji sám, tak se mi o příjemnou společnost na cestě postarala zástupkyně něžného pohlaví.
Doposud jsem tento motocykl znal pouze z reklamních materiálů a časopisů a proto jsem po prvním letmém seznámení musel konstatovat, že naživo vypadá DOWNTOWN ještě lépe než na fotografiích. Jeho moderní design je velmi atraktivní a to zejména při pohledu zepředu. Přední masce dominují velké světlomety, kterým nelze upřít jistý sexappeal. Zadní masivní část s velkým členitým dvousedlem již tak okouzlující není, ale to je dáno charakterem a zaměřením skútru.
Usedám tedy za řídítka DOWNTOWNU a první pocit, který se mě zmocňuje, je bytelnost stroje a pocit bezpečí. Připadáte si, jako byste seděli doma v obýváku. Já se svou postavou 193 cm jsem se coby řidič nemusel naprosto v ničem omezovat.
Přístrojová deska podobná té v automobilu vypadá na první pohled luxusně a hlavně je vybavena vším, co na cestě můžete potřebovat. Nechybí otáčkoměr ani teploměr chladící kapaliny, maličkost, která schází mnoha dnešním moderním vozidlům. Navíc má přístrojovka krásné červené podsvícení, které vynikne v noci, ale přitom řidiče neoslňuje. Mezi hlavními budíky naleznete hodiny, celkové a denní počítadlo kilometrů. Určitě bychom ocenili počítač s měřením spotřeby a ukazatelem dojezdu, který však ve výbavě není a nelze jej získat ani za příplatek. Příjemnou záležitostí jsou určitě nastavitelné páčky brzd. Zmínit dále musíme množství odkládacích míst. Největší prostor najdeme pod rozměrným sedlem, který úplně v klidu pojme dvě integrální přilby. Potěšily nás drobnosti jako osvětlení a plynová vzpěra sedla. Pro uložení drobnějších předmětů popř. mobilu slouží výborně umístěná, celkem objemná odkládací schránka včetně 12V zásuvky, která ale bohužel nejde uzamknout klíčem. Náš „kousek“ byl navíc vybaven přídavným topcasem GIVI. Díky tomu jsem se nemusel omezovat a na výlet vzal vše potřebné.
Pozornost si zaslouží multifunkční centrální spínací skříňka, kterou lze jak startovat stroj, tak otevřít podsedlový prostor či uzamknout řídítka.. Proti nenechavcům je navíc vybavena pojistkou, která se aktivuje malým tlačítkem na skříňce a deaktivuje malým výstupkem na klíči zapalování.
Palivová nádrž pojme 12 litrů paliva a její víčko je umístěné uprostřed vpředu mezi nohama řidiče a je zakryté plastovou krytkou.
Stroj je poháněn vodou chlazeným jednoválcovým motorem se čtyřventilovou technikou s deklarovaným výkonem 21,7 kW, dosahovaným při 8.000 ot/min. Zpočátku v nás papírově udávaný výkon nevzbuzoval příliš velké očekávání, ale jak se ukázalo, naše obavy byly naprosto zbytečné. Po nastartování o sobě dává vědět příjemně tichým vrněním. Na otočení plynovou rukojetí reaguje okamžitě a věřte nebo ne, dokáže motocykl o pohotovostní hmotnosti 189 kg rozhýbat vpřed nečekanou razancí. Než se nadějete, rychloměr ukazuje 100 km/h a pokud ještě chvilku vydržíte, není problém pokořit dálniční limit a dosáhnout tachometrových 140 km/h. Při našem putování okresními silnicemi jsme ale stejně brzy přišli na to, že optimální cestovní rychlost se pohybuje kolem 100 km/h, kdy motor točí příjemných 5.000 otáček za minutu při minimální spotřebě a v případě potřeby má v tomto režimu dostatek síly na uskutečnění případného předjížděcího manévru. Zvolená trasa měla členitý charakter plný převýšení a velkého množství serpentýn, a tak jsme si mohli neustále vychutnávat zrychlování při výjezdech ze zatáček, a dokonce se nebojím označit tuto disciplínu za návykovou - z jízdy kolem 40 km/h DOWNTOWN zrychluje opravdu působivě.
Při našem jízdním stylu jsme také mohli ověřit brzdovou soustavu, která je tvořena vpředu kotoučovou brzdou s dvoupístkovým třmenem, Ø 260 mm a vzadu kotoučovou brzdou, Ø 240 mm. S plně obsazeným strojem brzdy neměly sebemenší problém a ani při intenzivním brzdění neměly sklony k vadnutí. Jak již úplný název motocyklu napovídá, brzdová soustava našeho stroje byla vybavena protiblokovacím systémem ABS.
Co se týká chování skútru v běžném provozu, podvozek je velice stabilní a nezáludný. Do zatáček se stroj skládá poslušně, nesmíme však zapomínat na to, že sedíme na dospělé motorce a ne městském vozítku. DOWNTOWNU více vyhovují především zatáčkovité silnice s kvalitním povrchem, zatímco na rozbitých úsecích má zadní kolo tendenci odskakovat. Tato skutečnost je však dána konstrukcí skútru a není to nic, co by vás při běžném používání přivedlo do úzkých. O tlumení nerovností vzadu se stará dvojice pružících a tlumících komponentů s možností nastavení předpětí pružiny. Jinak naladění podvozku je tak akorát, není ani tvrdý, ani měkký, ale s přehledem vyžehlí většinu nedostatků našich silnic, takže i po 150 km v sedle sestupujete se skútru ve skvělé kondici. V závěru cesty jsme si díky prudkému a intenzivnímu dešti mohli na vlastní kůži ověřit ochranu jezdce před povětrnostními vlivy, kdy po 40 km jízdy za prudkého deště jsem měl mokrou pouze část bundy v oblasti ramen.
Asi úplně největším překvapením pro nás však byla průměrná spotřeba. S plnou polní v kopcovitém a členitém terénu jsme po 400 ujetých kilometrech byli nuceni dočerpat celkem 14,5 litru Naturalu 95. Jednoduchými počty nám pak tedy vychází průměr výborných 3,6 litru na 100 km. S ohledem na zatížení motocyklu a povahu trasy, kdy jsme motocykl opravdu nešetřili, se jedná bezesporu o úctyhodný výsledek.
Pokud bych měl DOWNTOWNU udělit nějakou výtku, pak snad jedině ze strany spolujezdce. Co se týče prostoru, tak zde bylo vše v pořádku. Jako největší problém se ale ukázala obrovská šířka zadní části sedla – snad jen trénovanému jogínovi by nevadila naprosto nepřirozená poloha, při které o sobě dávají vědět kyčelní klouby. A nakonec ještě jedna výtka se snesla na zadní odpružení – tam, kde řidič nerovnosti a výmoly téměř nevnímá, spolujezdec všechny rázy pociťuje dost intenzivně.
Celkově vzato po dvou krásných dnech strávených v sedle skútru KYMCO DOWNTOWN 300i ABS můžeme s úplně klidným svědomím konstatovat, že za vynaložené peníze dostanete pohodlný, rychlý, spolehlivý a velmi úsporný stroj, vhodný na každodenní dojíždění do práce, a se kterým se můžete pustit i na delší výlet.
Technické parametry | |
---|---|
Typ motoru | 1-no válec 4-takt, kapalinou chlazený se vstřikováním |
Zdvihový objem | 298,9 (ccm) |
Výkon | 24,1/8.000 (kW/ot. min.) |
Kroutící moment | 18,5/6.500 (Nm/ot. min.) |
Max. rychlost (homologace) | 140 (km/h) |
Brzdy vpředu | kotoučové s ABS |
Brzdy vzadu | kotoučové s ABS |
Brzda parkovací | ne |
Hmotnost pohotovostní/celková | 179/353 (kg) |
Celková šířka | 815 (mm) |
Celková výška | 1.390 (mm) |
Celková výška sedadla | 775 (mm) |
Objem palivové nádrže | 12,5 (l) |
Startér | elektrický |
Velikost předního kola | 120/80-14 |
Velikost zadního kola | 150/70-13 |
Brzdové páčky stavitelné | ano |
Světlo přední | halogenové |
Boční stojan - policajt | v základní výbavě |
Zámek řízení | v základní výbavě |
Převodové ústrojí | variátor |
Pérování vpředu | hydraulická teleskopická vidlice |
Pérování vzadu | hydraulické stavitelné |
Foto: www.skutrportal.cz, www.kymco.cz
Související články
Adiva AD3 - komfort na 3 kolech
Ať je mokro, sníh či zima, s Adivou vám bude prima! Toto sice není oficiální reklamní slogan, ale naše jednovětné zhodnocení tříkolového skútru nesoucího jméno ADIVA.
Vespa GTS 300 Super ABS
V redakci jsme už otestovali nejednu Vespu, ale vždy se jednalo o motorizaci do 125 ccm. Teď nám byla zapůjčena ta nejsilnější varianta o objemu 300 ccm nesoucí označení Vespa GTS 300 Super ABS.
Aprilia SR MAX 300
Letošní rok je pro naši redakci ve znamení tří stovkových obsahů. K ročnímu testu nám bylo zapůjčeno Kymco K-XCT 300i, které jsme ve srovnávacím testu postavili proti Kawasaki J300 a Kymcu Downtown 300i. Jen o pár týdnů později jsme přebrali k dalšímu testu Aprilii SR MAX 300 a hned na úvod...
Kymco K-XCT 300i - v plném nasazení
Je to téměř měsíc, co jsme od společnosti MSA, která zastupuje KYMCO na českém trhu, převzali k ročnímu testování skútr KYMCO K-XCT 300i. Na počítadle přibylo několik tisíc kilometrů a proto nastal čas přinést čerstvě získané zkušenosti z tohoto maxitestu od dalšího z nás. V rámci objektivity...
"Ninja" mezi skútry - Kawasaki J300
O tom, že segment skútrů se těší stále větší oblibě, není třeba vůbec pochybovat. Pochopili to i u Kawasaki a bez nějakých zbytečných průtahů představili model s označením J300. Pozorným skútrařům však nemohla uniknout určitá podobnost s Downtownem 300, a skutečně. Na výrobě J300 se měrou...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi