Honda Forza 2013 - TZ
Honda Forza - nový, plně vybavený sportovní skútr střední velikosti, poháněný motorem poskytujícím dostatek výkonu i pro delší dojíždění, jenž díky svému kompaktnímu rámu nabízí prostor pro uskladnění dvou přileb. Motocykl je standardně vybaven kombinovaným brzdovým systémem (CBS) nebo volitelně kombinovaným systémem s ABS.
1. Úvod
Krátce po svém založení v roce 1954 představila společnost Honda jednoválcový skútr Juno K se zdvihovým objemem 220 cm3. V roce 1962 se zrodil model Juno M80 s dvouválcovým motorem o objemu 125 cm3; oba stroje byly vybaveny hydromechanickou převodovku typu Badalini a byly ztělesněním snahy značky Honda o vytvoření komfortního, praktického a zábavného skútru.
Na počátku 80. let minulého století v Japonsku prudce vzrostla popularita maloobjemových skútrů. V roce 1984 představila značka Honda 250 cm3 jednoválcový skútr Freeway, který umožnil jízdy vyšší rychlostí a na delší vzdálenosti. V roce 1986 pak přišel na trh model Fusion, jenž přinesl do té doby neobvyklou polohu jezdce v mírném záklonu. 250 cm3 jednoválcový model Foresight, který byl představen v roce 1996, byl označován jako „Sports Scooter“ a nabízel kombinaci agilního výkonu s jízdním komfortem. Verze se 125 cm3 motorem byla v Evropě prodávána pod označením Pantheon.
Na konci 90. let značka Honda pomohla vytvořit trh pro větší skútry, když představila stroje se zdvihovým objemem 250 – 300 cm3. Původní skútr Forza, který byl představen v roce 2000, se vyznačoval sportovními jízdními vlastnostmi, kombinovanou brzdovou soustavou a velkým odkládacím prostorem. Tento model byl velmi dobře přijat zejména na evropském trhu, kde uživatelé ocenili především jeho variabilitu, díky níž byl tento stroj vhodný jak na cesty do zaměstnání či do školy, tak pro jízdy ve volném čase.
Během své dvanáctileté existence se model Forza neustále vyvíjel. V roce 2004 získal elektronicky řízenou převodovku s plynule měnitelným převodem Honda S MATIC CVT (Continuously Variable Transmission), systém Smart key na ochranu proti krádeži, úsporný systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI a schránku pod sedlem s prostorem na dvě integrální helmy. V roce 2005 pak přibyl protiblokovací systém ABS a v roce 2008 luxusní doplňky, jako audiosystém s reproduktory či inovovaná převodovka S MATIC (s režimem fázového automatického řazení) a kombinovaný brzdový systém s ABS.
Od příchodu tohoto modelu se požadavky zákazníků na skútr střední velikosti příliš nezměnily. Stejně jako vyspělejší zákazníci, také mladí jezdci postupně přecházejí ze 125 cm3 strojů na větší a výzkum společnosti Honda ukázal, že vysoko na žebříčku priorit všech potenciálních zákazníků stojí bezpečnost, vynikající kvalita zpracování v kombinaci s hodnotou za vynaložené prostředky, dlouhá životnost plus rozumně dimenzovaný motor, který bude stejně dobře fungovat na dálnici i ve městě. Neméně důležitými hledisky jsou i svěží design a styl.
V reakci na to společnost Honda vyvinula nový model NSS300 Forza, který si klade za cíl všechny výše uvedené požadavky uspokojit.
Pan Kenichi Sueda, vedoucí projektu NSS300 FORZA:
„Naším cílem je neustále sledovat vývoj doby a podle něj adekvátně upravovat naše produkty. Tento nový skútr NSS300 Forza, který je stejně vhodný pro manévrování v městských ulicích i pro dlouhé jízdy po dálnicích, je určen pro trhy celého světa. Jako člověk, který je osobně odpovědný za vývoj, doufám, že NSS300 Forza – stroj, který staví na třech hlavních zásadách značky Honda, jimiž jsou ‚ekologie, bezpečnost a ZÁBAVA‘ – poskytne co největšímu počtu zákazníků na celém světě příležitost poznat radost z vlastnictví výrobku značky Honda, jenž nabízí výkon a kvalitu za dostupnou cenu.“
2. Informace o modelu
V prvních fázích vývoje nového skútru konstruktéři společnosti Honda dlouze přemýšleli o tom, jak, proč a kde na světě lidé své skútry používají. A to nejen dnes, ale i v budoucnu. Každý aspekt a každý detail byly prozkoumány a výsledek – skútr NSS300 Forza – byl navržen tak, aby zcela zapadal do každodenních životů a potřeb jeho majitelů. To platí nejen pro dojíždění do zaměstnání, ale také pro použití stroje na delší jízdy či ke sportovnějšímu svezení.
Kromě svých rozměrů, které jsou dostatečné pro pohodlné cestování dvou osob, nabízí dynamická kapotáž skútru NSS300 Forza vynikající ochranu před povětrnostními vlivy a prostor pro uložení dvou integrálních přileb, který se nachází pod sedlem. Rozměry skútru přitom nejsou až tak velké, aby jezdci působily problémy při průjezdu úzkými místy. Ačkoliv NSS300 Forza musí umožňovat jízdu dálničními rychlostmi, živý pohyb v městském provozu je u něj stejně důležitý.
Jeho silný, mimořádně robustní, ale přesto lehký ocelový rám zajišťuje skvělou ovladatelnost v hustém provozu i stabilitu při vyšších rychlostech. 35mm teleskopická vidlice, dva zadní tlumiče a oboustranné hliníkové kyvné rameno jsou zárukou komfortní a bezpečné jízdy. Výkonné přední a zadní kotoučové brzdy jsou vybaveny systémem CBS nebo volitelným kombinovaným systémem ABS.
Skútr NSS300 Forza je poháněn jednoválcovým čtyřtaktním motorem se zdvihovým objemem 279 cm3, který se vyznačuje vysokým točivým momentem, nízkou spotřebou, variabilitou a výkonem umožňujícím jízdu vyššími rychlostmi. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem a automatickou převodovkou V-Matic. Tento živý a pružný motor nabízí více než dostatek výkonu pro jízdu po dálnici i okamžitou akceleraci důležitou pro pohyb v městském provozu.
3. Hlavní funkce
3.1 Podvozek
Podvozek NSS300 Forza byl navržen s důrazem na maximální variabilitu a komfort, jaké dokáže nabídnout skútr, ale zároveň svému majiteli dokáže poskytnout i určitou míru vzrušení a zábavy typických pro motocykl. Díky tomu tento stroj osloví a uspokojí každého – od nováčka po zkušeného jezdce. Komfortní polohu za řídítky si snadno najdou jezdci všech výšek.
Podvozek upevněný k extrémně pevnému a odolnému trubkovému rámu dodává skútru NSS300 Forza stabilitu a jistou ovladatelnost za všech podmínek. Díky patentované technologii Honda je tvořen dvěma částmi (pevnou a pohyblivou), které byly optimálně vyváženy za pomoci počítačové technologie CAE (Computer Aided Engineering). Pevná část, která spojuje horní trubku vedoucí přímo od hlavového složení se zkoseným zadním rámem, má jednoduchou konstrukci, zatímco pohyblivá část, která zajišťuje pružení, je napojena na svislou trubku v zadní části rámu.
Tuhost rámu se podařilo dále zvýšit díky pohyblivému upevnění motoru v jeho dolní části. Toto řešení jezdci dodává lepší pocit a snižuje vibrace. Díky absenci styčníkových výztužných plechů je celá konstrukce o 10 % lehčí než rám použitý u předchozího modelu. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/89 mm, rozvor kol činí 1546 mm. Celkové rozměry jsou 2166 (D) x 753 (Š) x 1189 mm (V); pohotovostní hmotnost je 192 kg.
Ráfky kol z lehkých slitin (14 palců x 3,0 palce vpředu, 13 palců x 4,0 palce vzadu) plus 120/70-14 pneumatika vpředu a 140/70-13 pneumatika vzadu dodávají skútru stabilitu a přilnavost. Brzdová soustava je tvořena jedním předním 256mm kotoučem s dvoupístovým třmenem a zadním 240mm kotoučem s jednopístovým třmenem. Kombinovaná brzdová soustava (CBS) vyvinutá společností Honda je řešení, u kterého páka zadní brzdy působí zároveň i na přední brzdu, zatímco páka přední brzdy působí pouze na přední brzdu. Tento systém pomáhá jezdci co nejrychleji zastavit v nebezpečných situacích. Jako volitelná výbava je navíc nabízen kombinovaný systém ABS.
Nízko umístěné sedlo ve výšce 716 mm usnadňuje ovládání skútru, zatímco kompaktní šířka 580 mm a úzké stupačky usnadňují pohyb v hustém provozu. Sedlo je ergonomicky tvarované, aby na cestách poskytovalo co nejvyšší komfort a aby z něj jezdec snadno dosáhl na zem. Sedlo lze stiskem tlačítka uvolnit a zpřístupnit tak odkládací schránku schopnou pojmout dvě integrální helmy; zadní stupačky jsou sklopné a na zadní části kapotáže je umístěno lité hliníkové madlo.
Upevnění top boxu nebo dalšího příslušenství je možné po snadném sejmutí části krytu zadního spoileru. Dojezd na 11,6litrovou nádrž je vzhledem ke spotřebě 3,25 l/100 km (v režimu WMTC) plných 354 kilometrů. Hrdlo nádrže lze otevřít tlačítkem vedle tlačítka pro uvolnění sedla.
Skvělý vzhled a dobrý pocit při jízdě jsou pro jezdce všech věkových kategorií důležitou součástí vlastnictví skútru. Moderní a výrazný design činí skútr NSS300 Forza nepřehlédnutelným. Aerodynamická kapotáž se vyznačuje atraktivními tvary, které však neomezují její funkčnost; ochrana proti větru a vlivům počasí je vynikající za všech rychlostí, aniž by tomu bylo na úkor hbitosti v městském provozu, která je srovnatelná s menšími skútry. Přední maska je orámována přídavným panelem, který doplňuje dynamické rysy modelu. Při pohledu z boku je zřejmá linie vedoucí od přídě na záď, která stroji dodává jeho charakteristický vzhled.
Ve dvou kapsách v kapotáži je možné uložit menší předměty, které tak zůstanou snadno přístupné; na levé straně se nachází objemná uzavíratelná schránka, kterou lze uzamknout tlačítkem vedle spínací skříňky. V této schránce je umístěna 12 V zásuvka. Rozvodný panel umožňuje snadné zapojení volitelného příslušenství.
Přístrojový panel obsahuje ukazatel rychlosti, hodiny, dvě denní počítadla, ukazatele stavu paliva a teploty chladicí kapaliny a kontrolku upozorňující na nízkou hladinu oleje. Výstražná světla fungují i bez zapnutého zapalování a pro větší pohodlí je stroj standardně vybaven bočním stojanem. Dvě žárovky o výkonu 35/35 W a efektivní optika reflektorů zajišťují vynikající osvětlení při jízdě za tmy. Tvář skútru NSS300 FORZA dotvářejí dvě 5W trvale svítící obrysové žárovky.
Model NSS300 Forza bude k dispozici ve třech barevných provedeních:
černá metalíza Asteroid Black Metallic
bílá perleťová Pearl Himalayas White
stříbrná metalíza Seal Silver Metallic
Skútr je také vybaven systémem Honda HISS (Honda Ignition Security System), který představuje efektivní ochranu proti krádeži. Pokud se identifikační data v čipu zabudovaném v klíči skútru a ID v řídicí jednotce motoru neshodují, motor nenastartuje. Tento elektronický bezpečnostní systém umožní nastartování motoru pouze tehdy, pokud je použit klíč se správným identifikačním čipem. Motor nenastartuje ani v případě přímého spojení drátů zapalování nebo při snaze přemostit spínací skříňku, neboť i v těchto případech má nad motorem kontrolu řídicí jednotka.
3.2 Motor
Kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec SOHC se zdvihovým objemem 279 cm3, který je u modelu NSS300 FORZA použit, vychází z osvědčené jednotky ze stroje SH300i. Jeho výkonová charakteristika byla upravena s ohledem na vynikající spotřebu paliva a zábavnou jízdu v nízkých, středních i vysokých otáčkách. Motor má vrtání a zdvih 72 mm x 68,5 mm a kompresní poměr 10,5:1. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti. Objem olejové náplně je 1,7 litru.
O 5 mm posunutý válec (k výfukové straně) snižuje vnitřní tření. Pro zlepšení účinnosti chlazení byla využita počítačová technologie CAE. Optimálního proudění směsi a spalin bylo dosaženo tvarem spalovací komory a upraveným profilem střední části sacích i výfukových otvorů. Výsledkem je efektivnější spalování. Tomu bylo přizpůsobeno i časování ventilů a motor je navíc vybaven svíčkou s dlouhým závitem. Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem.
Díky vysoce účinnému systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI motor splňuje požadavky normy Euro 3 a je vybaven sekundárním přívodem vzduchu (AI) zabudovaným v kyslíkovém čidle plus dvoujádrovým katalyzátorem ve výfuku. Výkon motoru je 17,9 kW při 8250 ot./min. a točivý moment dosahuje hodnoty 25,7 Nm při 6000 ot./min.
4. Příslušenství
Pro skútr NSS300 Forza bude k dispozici následující originální příslušenství:
Štít
45litrový Top Box
35litrový Top Box
Sada pro upevnění Top Boxu
Vyhřívané rukojeti
Alarm Averto
Krycí plachta
5. Technické parametry
Motor: Kapalinou chlazený, 4taktní, 4ventilový jednoválec OHC
Zdvihový objem: 279 cm3
Vrtání x zdvih: 72 x 68,5 mm
Kompresní poměr: 10,5:1
Maximální výkon: 17,9 kW při 8250 ot./min.
Maximální točivý moment: 25,7 Nm při 6000 ot./min.
Olejová náplň: 1,5 l
Objem palivové nádrže: 11,6 l
Startér: Elektrický
Typ spojky: Automatická, odstředivá
Rám: Rám z ocelových trubek
Rozměry (DxŠxV): 2166 x 753 x 1189 mm
Rozvor kol: 1546 mm
Výška sedla: 716 mm
Pohotovostní hmotnost: 192 kg (194 kg spolu se systémem ABS)
Foto: www.honda.cz, www.bikescatalog.com
Související články
NOVÉ PIAGGIO 1 PŘIJÍŽDÍ DO ČESKA
PIAGGIO PŘEDSTAVUJE NOVOU GENERACI E-SKÚTRŮ PRO MĚSTSKOU MOBILITU: KVALITA, TECHNOLOGIE, SPOLEHLIVOST A BEZPEČNOST POPRVÉ V JEDNOM JEDNODUCHÉM, SNADNO OVLADATELNÉM A LEHKÉM ELEKTRICKÉM SKÚTRUPIAGGIO 1 SI ZACHOVÁVÁ VEŠKERÉ PRÉMIOVÉ VLASTNOSTI TYPICKÉ PRO SKÚTRY PIAGGIO: DESIGN A CIT PRO DETAIL,...
LS2 FF900 VALIANT II
Sezona už začala a s ní tradiční problém v čem budu letos jezdit? Spousta z nás řeší nákup nového oblečení nebo nové helmy a právě helmu jsme začali řešit i my v redakci. Otevřenou, integrálku, výklopnou? V redakci jsme už měli možnost otestovat pěknou řádku různých značek a provedení, takže pro...
Novinky KYMCO na sezónu 2021
Na světové premiéře představený adventure skútr KYMCO DOWNTOWN 360X ABS (Euro5) startuje v polovině roku 2021. V listopadu 2020 představil CEO firmy KYMCO Allen Ko na online tiskové konferenci„KYMCO International Press Conference“ nejžhavější novinky KYMCO: jako první z nich uvedemena trh v létě...
Zeeho - nová značka ve světě skútrů
Pokud jste o značce Zeeho ještě neslyšeli, pak věřte, že nejste sami. Jedná se o zbrusu novou značku, za kterou ale nestojí nikdo menší než CFMoto. Ano, to CFMoto, které má ve své nabídce cestovní enduro s označením CFMoto 650 MT nebo u nás velmi populární čtyřkolky Gladiátor. Proč tedy nová...
Honda představila systém hlasového ovládání a novou mobilní aplikaci RoadSync
Systém hlasového ovládání „Honda Smartphone Voice Control system“ a aplikace Honda RoadSync pro skútry a motocykly.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi