BMW C650GT - cestovní koráb s variátorem
Německá značka BMW je známá především díky svým luxusním automobilům, ale ani v motocyklech není žádným nováčkem. V kategorii skútrů si ale dala pořádnou pauzu. Od uvedení modelu BMW C1 uplynulo již několik dlouhých let a jiný skútr ne a ne na obzoru. Až v roce 2010 představilo v Miláně BMW svůj CONCEPT. U konceptu ale naštěstí nezůstalo a tak vám o další dva roky později můžeme přinést test dvou skútrů s označením C600Sport a C650GT!
BMW netestujeme každý den a na tenhle test jsme čekali sakra dlouho, takže jak vlastně začít? Začneme pěkně popořádku … vlastně jak jinak, že?
BMW představilo dvojici skútrů, z nichž jeden je sportovní a druhý cestovní. Oba dva pohání stejný motor o stejném objemu! Ano, o stejném objemu! Číslice v názvu 600 a 650 jsou tak jen nic neříkajícím označením.
Začneme tedy představením. Pakliže mám na výběr, sáhnu raději po cesťáku. Ne, že by Sport nestál za to, ale osobně dávám přednost klidné, kochající se jízdě a tak začnu GTéčkem.
BMW C650GT
Podobnost s „dospělým“ cesťákem K 1600 GT čistě náhodná? Tak to rozhodně ne! Díky objemnému zavazadlovému prostoru, odkládacím schránkám, pohodlnému cestovnímu sedlu a dalším věcičkám je tohle GT cesťák se vším všudy. Takže pěkně postupně.
Design je vskutku fascinující. Svým vzhledem připomíná již zmiňovaný větší a dospělejší cesťák téže značky. Přední masce dominuje velký světlomet s led-diodovým denním svícením. Nad světlem je velký, elektronicky nastavitelný cestovní plexi štít. Z kapotáže pak vyčnívají zrcátka s integrovanými ledkovými blinkry. Z boku je na každé straně skútru umístěný znak BMW.
Zadní část působí futuristicky a přitom elegantně. GT působí dojmem, že je vybaveno bočními kufry, ale je to jen dojem, který vyvolává zpracování.
Po usednutí do sedla, ehm, vlastně do křesla, kterému nechybí opěrka ani vyhřívání, detailně zkoumám přístrojovku. Té dominuje analogový budík ukazující aktuální rychlost. Všechny ostatní informace, kterých je víc než dost, jsou zobrazeny na digitálním panelu vedle tachometru.
Stav paliva, otáčky motoru, vyhřívání heftů a sedla, odjeté kilometry celkem, datum, čas, průměrná spotřeba, teplota vzduchu, průměrná rychlost, to jsou jen některé informace, které lze z přístrojovky v podání BMW vyčíst. Podsvícení je oranžové a čitelnost je i při ostrém slunci výborná.
O zrcátkách už tu řeč byla, ale nikoliv z pohledu jezdce. Ač designová, tak i funkční. Zrcátka tak poskytují dobrý přehled a to bez nějakých zbytečných vibrací.
Mezi nimi a přístrojovkou je navíc ještě jedna vychytávka! Integrované ofuky na ruce!
Ovládání na řídítkách je víceméně klasické. Navíc jsou jen tlačítka, kterými ovládáte vyhřívání heftů, vyhřívání sedačky jezdce a nastavení výšky plexi. Spolujezdec alias batůžek si ovládá vyhřívání sám bočním ovládáním umístěným přímo v sedadle.
Pod řídítky je na každé straně umístěna odkládací schránka. Schránky jsou dostatečně prostorné, ale přesto si neodpustím dvě výtky. 1, Ani jedna z nich není uzamykatelná. Z 2, Zpracování respektive uchycení je minimálně ledabylé. Po celou dobu testu ale vše fungovalo tak, jak mělo.
Uprostřed se nachází multifunkční skříňka zapalování, kterou nejen „zapínáte“ motorku, ale zároveň otvíráte podsedadlový prostor a to i při zapnutém motoru. Tady si ale neodpustím výtku. Zamknout řídítka pro mě znamenalo nemilé překvapení v podobě neustálého kmitání řídítek ze strany na stranu a hledání ideální polohy. Ta sice existuje, ale je velmi obratně skryta. "Obyčejné" uzamčení řídítek se tak stává bojem, který lze s trochou cviku přece jen vyhrát!
Víčko nádrže, které je chytře umístěné ve špičce sedla, otevřete spínací skřínkou taktéž. Za umístění i funkčnost lze jedině pochválit!
Ruční brzdu jsem hledal a hledal a hledal, ale nenašel. Že by přece jen … ANO! Ruční brzda je integrovaná v bočním stojánku. Řešení, které jsme si mohli vyzkoušet u X10, je prostě nadmíru praktické!
Dost bylo řečí! Vzhůru do provozu!
Startuji a vyrážím. První, co mě překvapuje, je zvuk. Skútr má trochu hlučnější motor. Ne, že by to bylo nějak na škodu, ale klasický zvuk skútru neuslyšíte, spíš to vypadá na dospělou motorku, což byl asi záměr a v takovém případě povedený! Není divu, skútr totiž pohání vodou chlazený čtyřtaktní jednořadý dvouválec o objemu 647 ccm.
Síla motoru je předávána přes variátor a řetěz na zadní kolo. Motor má výkon 44 kW (60 koní) a dovede GTéčko rozpohybovat až k maximální rychlosti 175 km/h!
Maximální točivý moment je 66 Nm při 6000 otáčkách za minutu. Naprostou samozřejmostí je pak plnění emisní normy EU-4.
Na prvních pár metrech zkouším brzdy, abych věděl, co si můžu nebo nemůžu dovolit. GTéčko je vybaveno ABS a tak beru za obě brzdy vcelku bez obav. Výsledek? Brzdy mají takřka ideální nástup a výborné dávkování. Za tohle dávám palec nahoru!
Protože už je chladněji, využívám možností, které GT nabízí. Vysunuji plexi a zapínám vyhřívání heftů a sedla … cestování nadmíru pohodlné! Hned na prvních semaforech mě dojíždí messenger na 250 a se zájmem si prohlíží mého bavoráka. Oranžová, zelená …. Beru za plyn a během chvilky jsem ten tam. Mesíka nechávám v dálce za sebou. Zrychlení lze tedy hodnotit dobře. Ač je tento skútr cesťák, tak naše první společná jízda směřuje do centra Prahy. První kočičí hlavy a retardéry a výsledek? Podle očekávání velmi dobrý. U BMW se jiný výsledek očekávat ani nedal.
Proplétání centrem mi po začátcích nedělalo sebemenší problémy a tak se tento cestovní skútr osvědčil i v městském provozu. Město nechávám městem a vyrážím na delší výlet. Balím foťák, nepromoky, navigaci a pár dalších drobností, které dávám pod sedlo.
Prostor je víc než dostačující a ani zdaleka ho nezaplňuji. Druhý den brzy ráno vyrážím na „okružní cestu po ČR“. BMW funguje jako magnet a tak vždy, když zastavuji tankovat nebo na jídlo, získává si GT početný zájem obdivovatelů a obdivovatelek.
Když se večer vracím domů, mám za sebou už několik set kilometrů. Po celou dobu fungovalo BMW až nad očekávání dobře. Vím, že o sedle jsem už psal, ale nedá mi to, abych ho po několika stech kilometrech nezhodnotil znovu. Ještě nikdy jsem neseděl na něčem tak pohodlném. Sedlo nejenže pohodlně vypadá, ono i pohodlné je! Za celou cestu jsem nenašel nic, co bych mohl GTéčku vytknout a dokonce i mnou kritizované zpracování kastlíků fungovalo dobře a spolehlivě.
Největší zkoušku mělo GT ale teprve před sebou! Mé hodnocení je jedna věc, ale co na něj řeknou ostatní skútříkáři? Jasně, na výstavě už k vidění bylo a tak si ho mohl prohlédnout kde kdo, ale prohlédnout si ho pěkně zblízka a sednout si na něj? Takovou možnost asi každý neměl a tak jsme BMW C650GT a BMW C600Sport vzali na pravidelný sraz skútrů na STRAHOV.
Nerad mluvím za ostatní, ale tady udělám výjimku. C650GT nejenže se stal středem pozornosti, ale i shody mezi jeho přednostmi a slabšími místy. Zkrátka a dobře GTéčko uspělo na výbornou i tady mezi skútr komunitou!
Závěrem
BMW se vrátilo do kategorie skútrů ve velkém stylu! C650GT je maxi skútr nabízející dokonalé pohodlí, výbornou ochranu a dobré zpracování. Cena je pak přiměřená tomu, co skútr nabízí, a hlavně tohle je BMW!
Původně jsme měli v plánu představit vám v jednom testu oba dva skútry, tedy i C600Sport, ale protože každý z nich nabízí něco zcela jiného, tak jsme se rozhodli, že nebudeme srovnávat nesrovnatelné a představíme si je pěkně popořádku! Na test C600Sport se tak můžete ještě chvilku těšit :-)
Technické informace
Motor: 4-taktní, kapalinou chlazený 2-válec
Vrtání x zdvih:
79 mm x 66 mm
Objem: 647 ccm
Výkon: 44 kW (60
PS) při 7.500 ot.
Max. točivý moment: 66 Nm při 6.000 U/min.
Kompresní poměr: 11,6: 1
Směs ovládání/řízení motoru: BMS-E digitální řízení motoru
Kontrola emisí se zpětnou vazbou:
3-cestný katalyzátor, emisní norma
EU-4
Maximální rychlost: 175 km/h
Spotřeba paliva na 100 km při rychlosti 90 km/h 4,4 l
Spotřeba paliva na 100 km při rychlosti 120 km/h 5,6 l
Baterie: 12 V/12 Ah, bezúdržbová
Spojka: odstředivá spojka
Převodovka: CVT převodovka
Rám: z ocelové trubky
Přední kola/odpružení Upside-down vidlice Ø 40
mm
Zadní kola/odpružení Single-sided otočné
rameno
Zdvih pérování přední/zadní 115 mm/115 mm
Rozvor: 1.591 mm
Úhel hlavy řízení: 64,6 °
Kola: hliníková litá
Rám: vpředu 3,50
x 15 "
Rám: zadní 4,50
x 15 "
Pneumatiky: přední 120/70 ZR 15
Pneumatiky: zadní 160/60 ZR 15
Brzda vpředu: dva-rotor kotoučové brzdy, průměr 270 mm, 2-plovoucí
třmen
Brzda vzadu: kotoučové
brzdy Single, průměr 270 mm, 2-plovoucí třmen
ABS Standard: BMW
Motorrad ABS
Délka: 2.218 mm
Šířka (vč. zpětných
zrcátek): 916 mm
Výška: 1.411 mm
Výška sedáku: 795 mm
Pohotovostní hmotnost: 261 kg
Suchá váha: 249 kg
Přípustná celková hmotnost: 445 kg
Užitečné zatížení (při průměrné výbavě): 184 kg
Objem nádrže: 16 l
Rezerva: 4 l
Foto: www.skutrportal.cz, www.autospace.co
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi