Honda Vision - s jasnou vizí
Brrrr! Mám z toho doslova husí kůži. Po zádech mi pobíhá pořádný mráz a ze všeho nejradši bych si zařval jako v den složení maturity. Právě jsem zažil něco, co bych se nebál nazvat zhmotněnou vizí! Během několika uplynulých let jsem si totiž vysnil skútr, který ale neexistoval. Prostě mix vlastností, které bych uvítal na každodenní popojíždění městem - takovou vysněnou princeznu. A Honda jen tak mimochodem, trochu v předstihu, uvolnila do prodeje novinku 2012, malého a nenápadného nástupce dřívějšího modelu Lead, nového Visiona. A my tu princezničku mohli otestovat jako jedni z prvních.
Samozřejmě si nenamlouvám, že bych byl nějakou inspirací Hondy; ledaže by už fungovala telepatie, ale v tom případě mi chybí pohon na vzduch! Vision je v tomto případě jasnou a logickou reakcí Hondy na potřeby lidí z velkoměst, tedy rychlý přesun za minimálních provozních nákladů a s určitou kulturou. Z boku tahle novinka víceméně splyne s davem, zepředu to už ale vypadá nadějněji. Ani ne tak klasicky umístěným světlem v řídítkách, jako protaženými blinkry ve spodní části, které krom směrových světel obsahují také obrysová světla. Vypadají chlapácky a navíc plní funkci bezpečnostního prvku, což se v čím dál hustším provozu rozhodně neztratí. Celý předek je vlastně vyveden v líbivém ryze "hondím" stylu, ale i tak se zdaleka nejraději budete na Visiona dívat zpoza řídítek.
Skútří nadsamec?
Kdepak, řídítka opravdu nejsou ze zlata a místo tachometru nenajdete nejnovější herní konzoli. Ke spokojenému výrazu řidiče bohatě postačí malý klíček v zapalování, který přes elektrický startér vdechne život vzduchem chlazenému jednoválci s elektronickým vstřikováním. Pohonná jednotka objemu 108 cm3 ze sebe dokáže vydat výkon 8,4 koně a disponuje točivým momentem 8,7 Nm. Převedeno do praxe - nemáme sice tu čest s žádným nadsamcem, ale svou práci splní na jedničku, zvláště, kdy samotný skútr váží "jen" 102 kg. Variátor totiž zabírá okamžitě po otočení plynem, takže končí trapné situace, kdy se na semaforech propletete až dopředu, padne oranžová, vy otočíte plynem a ještě na zelenou se nic neděje. To u Visiona opravdu nehrozí.
Celkový projev motoru je opravdu kultivovaný, bez děr a lapání po dechu. A pokud by někoho zajímala maximální rychlost, věřte, že dle tachometru v jednom 95 km/h a ve dvou 90 km/h. On ale trochu kecá, takže budeme spíš věřit údaji výrobce - 88 km/h. To je, podle mě, do města až až.
Pozastavit bychom se měli také nad spotřebou. Honda udává, že za běžného provozu se dá na jeden litr benzinu ujet až 55 km, což by v praxi znamenalo spotřebu 1,82 l/100 km. To se jeví velmi reálně, avšak za předpokladu, že se pohybujete pouze v rámci města v regulích silničních pravidel, bez spolujezdce a také nesmíte vážit 120 kg. Pokud jezdíte i mimo město a rádi taháte za plyn, na 55 km na litr rychle zapomeňte. My jsme během testu naměřili spotřebu 2,5 l/100 km. Nutno ale dodat, že jsme Visiona zrovna dvakrát nešetřili. Užil si i nejednu jízdu mimo město a pořádnou porci kilometrů najel také ve dvou. I tak si ale myslím, že dosažená hodnota není vůbec špatná.
Jako po kolejích
Co mě ale vyloženě fascinuje, je ovladatelnost a obratnost tohoto skútříka. Veřejně se přiznám, že nemám rád skútry na velkých úzkých kolech a dávám přenost modelům s 12 a 13 palcovými širokými koly. Honda Vision je ale obuta do 14" kol, vpředu 80/90 a vzadu 90/90 - tedy na jednoznačných úžovkách a musím říct, že to je pecka. Skútr má dostatek stability na nerovnostech, ale současně nabízí úžasné možnosti manévrování. Jakmile vám padne do ruky (je to Honda, takže pocit soužití přichází po pár stovkách újetých metrů), dovolíte si s ním naprosto neuvěřitelné věci. Navíc musím vyzdvihnout ještě opravdu velkorysý "rejd", díky kterému se s touhle Hondou otočíte pomalu na místě a nemusíte u toho ani sundávat nohy!
Podvozek celkově funguje velmi dobře a na našich příšerně rozemletých silnicích se snaží pobrat, co se do něj vejde. Víceméně se mi nestalo (až na opravdový extrém), že by mi řídítka někam samovolně odskakovala, či že bych dostával do rukou takové zpětné rázy, že by mi vyskákaly všechny plomby. Situace při jízdě ve dvou je v tomto ohledu velmi podobná. Párkát se nám sice podařilo dostat zadní tlumič až na doraz, ale to se vždy odehrálo ve vyšších rychlostech a jen na táhlejších "hupech".
Určitě bych neměl zapomenout na brzdy, protože co neubrzdíš, to neukecáš. V první řadě je dobré říci, že byť se jedná o nejlevnější motorku, kterou momentálně od Hondy seženete, je i tak vybavená kombinovaným brzdami - tedy systémem CBS a je k nevíře, co vše se dá na Visionu ubrzdit. O to větší je pak překvapení, když zjistíte, že vpředu máme tu čest s kotoučem o průměru 220 mm a vzadu pouze se 130 mm bubnem.
Sbohem, bolavý zadku
Jezdecká pozice je vcelku příjemná. Sedlo skýtá dostatek komfortu, nohy jsou dobře kryté a navíc má Vision prolisy, kam zaparkujete svoje špičky. Výška sedla činí 755 mm, takže na zem dosáhne i liliput. To je hodně velké plus, protože to nebývá pravidlem. Takže pokud se vaše drahá polovička vymlouvá na to, že skútra prostě nepořídíte, protože ona nedosáhne se svými 155 cm na zem, má smůlu. Navíc během cestování oceníte, ať už v jednom či ve dvou, vlastnosti sedla. Nikam se zbytečně nepropadáte a nesedíte na tresné lavici. Je prostě tak akorát, abyste po třech přejezdech Prahy (nebo i po nějaké delší cestě), mohli normálně fungovat. Za zmínění stojí také stupačky spolujezdce, které sice nevypadají nikterak lákavě, ale jsou stoprocentně funkční. Dle slov naší testovací spolujezdkyně byly letos pouze dva skútry, kde jí nebolely nohy (Honda může bouchnout šampaňské, oba modely byly její).
Strohý, ale funkční
Ať chceme či ne, do celkového dojmu z jízdy podstatně zasahují také všemožné prkotiny, jako jsou přepínače, přístrojovka a také možnosti úložného prostoru. Po stránce ovládání není téměř co vytknout. Přepínače blinkrů fungují a když si hned na začátku uvědomíte, že jsou až pod tlačítkem klaksonu, nemáte s nimi jediný problém. Přístrojovka je velká, hezká a dobře čitelná, ale nenabídne víc než naprosto základní údaje. A ono je to asi dobře. Hodiny jsou ve městě na každém rohu a kromě rychlosti a možná kontrolky blinrků tam stejně víc nepotřebujete.
Po stránce úložného prostoru mě tenhle prcek mile překvapil. Tak v první řadě má slušný podsedlový prostor, kam se krom nářadí bez problému vejde i moje přílba GIVI (u některých skútrů je prostor na šířku příliš malý a helmu tam ne a ne narvat). V prostoru mezi nohami je jednoduchý háček a u každého kolena najdete ještě otevřenou přihrádku, kam bez problémů dostanete drobnosti, které běžně nosíte po kapsách - mobil, klíče, nějaké ty kuřácké potřeby a peněženku. Kdyby ani to nestačilo, je Vision vybaven ještě nosičem na kufr, který najdete v nabídce Hondy. Nutno však myslet na maximální nosnost 3 kg, což není zrovna mnoho.
Závěr
A teď to nejlepší - Honda Vision stojí 44.900 Kč. Je to jednoznačně nejlevnější Honda, kterou dnes můžete pořidit a za kterou dám, minimálně já, ruku do ohně. Někdo možná bude ohrnovat nos, že motor má obsah jen 110 a ne 125 cm3, ale uvidíme, co přinesou další sezóny. Jak jistě víte, od 18. ledna 2013 by měli mít majitelé řidičáku na auto možnost řídit také skútr do 125 cm3 (viz. článek S béčkem na stopětadvacítku?). Nechci si hrát na proroka, ale podle mě by to mohla být právě Honda Vision, na kterou majitelé "Béčka" do budoucna vsadí. I u mě v garáži by se vyjímala skvěle...
Technická data
Rozměry (D/Š/V/sedlo): 1845/670/1090/755 mm
Hmotnost: 102 kg
Objem nádrže: 5,5 l
Max. rychlost: 88 km/h
Motor: čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec OHC 2v
Zdvihový objem: 108 ccm
Výkon: 6,2 kW při 8000 ot./min.
Startér: elektrický
Převodovka: variátor (V-Matic)
Přední odpružení: teleskopická vidlice s hydraulickým tlumením
Zadní odpružení: Jednotka kyvného ramene
Brzdy vpředu: kotoučová (220 mm)
Brzdy vzadu: bubnová (130 mm)
Cena: 44.900 Kč
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
zverinaj, 12.10.2016 v 20:51
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jestli i jízda ve dvou byla (třeba v rámci města) v pohodě? Jestli nebyl problém s rozjezdem do kopce nebo nejel příliš pomalu? Dejme tomu, že při hmotnosti obou dohromady cca 150 kg.
Děkuji, JZ
Otevřít diskuzi