Piaggio Zip 50
Jméno tohodle mrňouse mi něco říká... Jasně! Vždyť je to oblíbený závoďák! Ale ten, kterého tu mám dnes, je vzduchem chlazený "civilista", určený nikoli na závodní trať, ale hlavně do města.
Tenhle malý sympatický skútr se mi dostal do rukou jako úplně nový a bohužel doba, po kterou jsem ho měl k dispozici, neumožňovala jeho zajetí a provedení obvyklých měření. Nicméně i toto krátké seznámení bylo poučné a o malém ZIPu hodně prozradilo.
Zpracování, konstrukce
Máme co dočinění s koncepcí klasické rovné podlahy, rámem z ocelových trubek a malými 10" koly. Celkové zpracování je na dobré úrovni, i když lícování některých plastů by se dalo lecos vytknout. Již při první zběžné prohlídce je zřejmé, že se jedná o nízkorozpočtový skútr určený pro jednoduchý denní provoz po městě bez větších nároků na luxus.
Mile mě překvapily úložné prostory, které jsou dostatečně velké a praktické. Do podsedlového prostoru sice integrální helmu neumístíte, ale přílba JET se sem vejde bez problémů a ještě zbývá místo na řadu dalších věcí. Schránka na předním panelu je dvojitá a jak levý, tak pravý prostor je poměrně rozměrný a velmi praktický. ZIP, který jsem měl zapůjčen, byl v čistě bílé barvě a mě osobně se celkem líbil.
V sedle
První dojem v sedle jen potvrzuje malé rozměry skútru. Kolena mám i při svých 175 cm jen pár cm od předního panelu a řídítka jsou také nezvykle blízko. Posaz je ale pohodlný a díky tomu, že na celkem rozměrném sedadle jde bez problémů měnit polohu, rychle si nacházím vhodnou pozici.
Jednoduchý přístrojový panel obsahuje jen potřebné ukazatele - jako tachometr, kontrolka světel, blinkrů, rezervy paliva a oleje. Je přehledný, kontrastní a ani na přímém slunci nemám s jeho čitelností sebemenší problém.
Máčkám tedy startér a ZIP poslušně naskakuje. Jsem mile překvapen projevem motoru - jeho slyšitelnost na volnoběh je na úrovni čtyřtaktu a prakticky bez vibrací. Odjíždím dotankovat a zjišťuji, že poměrně úzkým palivovým hrdlem projde jen omezené množství tankovaného paliva a je proto nutné ho čerpat velmi opatrně, aby benzín nestříkal všude kolem. Po naplnění nádrže po okraj vyjíždím vyzkoušet ZIPa po Praze.
Skútr zatížený přibližně 90 kg se celkem čiperně rozjíždí a hned první stovky metrů dávají najevo, že ovládání bude více než jednoduché. ZIP má obrovský rejd a na otočení do protisměru mi bohatě stačila jen polovina jízdního pruhu a ještě nějaký metr zůstal. Proplétání v koloně je doslova hračkou a ani přirovnání k jízdnímu kolu by tu nebylo na místě - ZIP je obratnější. Trochu pozor si ale musím dávat na zpětná zrcátka, která o dost přesahují rozměr řídítek a je s nimi potřeba při jízdě mezi vozidly počítat.
Dvoutaktní motor o obsahu 50 ccm se ochotně vytáčí a jen s ohledem na záběh ho krotím pod rychlostí 50 km/h. Jízda po dobrém povrchu je klidná, příjemná a motor nemá prakticky žádné vibrace. Zcela jiná situace nastává na nuselské dlažbě. Malá kola s poměrně tvrdým zadním tlumičem a nepřesvědčivě tlumenými předními vidlicemi mají za následek rozskákání skútru do takové míry, že i třicetikilometrová rychlost je přespříliš. ZIP se chová jako jankovitý kůň a veškerá pohodová jízda je pryč. Po návratu na asfalt je ale zase vše v pořádku a jízda je opět příjemná, jen je potřeba pečlivě hlídat kanály a případné výtluky na vozovce.
Brzdy jsou s ohledem na výkon této padesátky na střední úrovni. Přední kolo je osazeno jednopístkovým kotoučem 175 mm a vzadu je starý klasický buben. K bezpečnému zastavení bez nějakých problémů jsou dostačující. Překvapením u skútru v "záběhu" bylo i to, že není problém přebrzdit zadní buben až k zablokování kola.
Výrobce obouvá skútr do čínských pneumatik označených CST. Jezdil jsem pouze na suchém podkladu a pneumatiky se chovaly dobře.
Výtku však musím udělit přednímu světlu. Při noční jízdě jeho klasická asymetrická žárovka, kterou je ZIP osazen, vyhovuje spíše podprůměrně a její výkon kolísá s otáčkami motoru, což přisuzuji použití jednofázového alternátoru s malým výkonem.
Blinkry jsou čiré a používají vždy dvojici barevných žárovek. Díky tomu jsou celkem dobře vidět i v denním provozu. Osvětlení přístrojové desky neoslňuje a je dostatečné.
Závěr
Na skútru jsem najel cca 160 km v městském provozu při spotřebě 3.5 l/100 km. Ocenil jsem mimořádně lehké ovládání a obratnost. Motor se ochotně vytáčel, nedělalo mu problémy s ohledem na záběh krátkodobě dosahovat rychlost přes 50 km/h a předpokládám, že po záběhu se bude max. rychlost pohybovat o dost výše. Pro městský provoz a u mladší generace si tento jednoduchý a obratný skútr určitě své zájemce najde.
Technické údaje
Motor
- vzduchem chlazený, 2-dobý, 1-válcový
- zdvihový objem: 49,4 cm3
- vrtání x zdvih: 40 x 39,3 mm
- kompresní poměr: 9,9:1
- max. výkon: 3,6 k (2,7 KW) 6500 (ot/min)
- max. točivý moment: 4,5 Nm 6250 (ot/min)
Převodovka
- bezstupňový variátor
Rám a podvozek
- ocelový trubkový rám
- odpružení předního kola: teleskopická vidlice
- odpružení zadního kola: monoshock
- rozvor: 1215 mm
- přední kolo: 100/80-10
- zadní kolo: 120/70-10
Brzdy
- vpředu: 175 mm kotouč
- vzadu: buden
Rozměry, váha
- délka: 1670 mm
- šířka: 680 mm
- výška sedla: 780 mm
- suchá hmotnost: 80 kg
- celková hmotnost: 94 kg
Ostatní
- kapacita palivové nádrže: 7,3 l (rezerva: 2 l)
- startér: elektrický
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi