Kymco People GT 300i
Když jsem poprvé viděl tenhle skútr na fotografii, měl jsem dojem, že se bude jednat o více či méně zdařilý klon Hondy SH. Skutečnost ukázala, že jsem se ve svém odhadu zcela zmýlil. Čekal na mě černý skútr elegantních tvarů a již první usednutí za řídítka prozradilo, že GT 300i nemá kromě klasické konstrukce se zmiňovanou Hondou prakticky nic společného. Nebudu ale předbíhat a vezmeme to pěkně popořádku.
Klasická koncepce skútru s rovnou podlahou na 16" kolech - tak přesně tím se dnes budeme zabývat. Přední kolo má gétéčko odpruženo klasickou teleskopickou vidlicí a zadní dvojicí tlumičů s dvojitou progresí pružin. Dílenské zpracování skútru je bez chyb a na velmi dobré úrovni, jak už jsem se mohl několikrát u této značky přesvědčit. Výrobce věnuje pozornost i detailům, jako jsou příjemné měkké gripy, utěsněné ovladače, nechrastící páčky a v neposlední řadě i takové maličkosti, jako vypískované značky na zpětných zrcátkách. Jako velké plus dávám precizně propracované spínací skříňce, ta má v sobě stejně jako Xciting nebo Downtown zabudovaný imobilizér a bez správného klíče nestrčíte do zámku ani sirku. Potah sedla je vyroben z protiskluzového materiálu, na dotek příjemného a dílensky provedeného bez rušivých záhybů nebo nestejnoměrného vypnutí.
První prohlídce skútru před vyjetím věnuji obecně dost času a zaměřuji se i na takové detaily, jako je začištění hran v místech, kam není běžně vidět a pod. Nikde jsem nenašel nic, s čím bych byl nespokojen. Bohužel to samé už nejde říct o úložných prostorách skútru. Podsedlový prostor je natolik mělký, že se do něj nevejde ani JET přilba a budete rádi, když sem umístíte základní nářadí, lékarničku, vestu a pár dalších maličkostí, což hodnotím jako mínus.
Výrobce si je tohoto handicapu vědom a tak osazuje sériově GT300i lakovaným kufrem. Bohužel ani ten ve mě moc nadšení nevyvolal. Je sice poměrně prostorný, bez problémů spolkne integrální helmu a pár dalších věcí, ale výtku bych měl k uspořádání jeho dna, které je poněkud nešikovně zprofilované. Zámek kufru je jednoduchý a po celou dobu testu fungoval bezproblémově.
Poslední úložný prostor je na levé straně předního panelu. Je zamykací a na první pohled dost velký. Bohužel se po otevření ukázalo, že z levé strany do něj zasahuje plastový výstupek, který jeho vnitřní objem výrazně redukuje. Nicméně peněženku s mobilem sem umístíte bez problémů.
Skútr je vybaven i zásuvkou 12V umístěnou v podsedlovém prostoru a opatřenou výstražnou nálepkou, že její určení je pouze pro nabíjení mobilního telefonu. Jiný údaj o zatížitelnosti této zásuvky se mi nikde najít napodařilo.
Hurá na to!
Usedám tedy za řídítka a zkouším se "zabydlet". První pocit je pro mě vždy důležitý a tentokrát i příznivý. Prvotní posed na skútru je vcelku pohodlný, dosáhnu bez problémů oběma nohama na zem, nikde nic netlačí a všechny ovládací prvky jsou také dobře přístupné. Jediný trochu negativní pocit je ze zdánlivě více natažených rukou, ale během testu se ukázalo, že jde jen o zvyk a s ergonometrií skútru jsem problémy neměl. Zkouším propérovat a přední odpružení vidlic se zdají překvapivě měkká. I zadní pérování působí poměrně měkkým dojmem a tak mám trochu obavy, co se bude dít za jízdy.
Zapínám klíček, počkám, až skončí "předváděčka" přístrojovky a startuji. Vstřikovací systém mi řekne, že je ready a motor naskakuje okamžitě. Ozývá se příjemné a tiché bublání jednoválce. Vibrace, které jsou na volnoběh cítit do řídítek, budou do budoucna také jedinými vibracemi, které skútr produkuje. Nechávám motor trochu prohřát a vyrážím do ulic.
Skútr se rozjíždí prakticky ihned nad hranicí volnoběžných otáček, i když s ohledem na optimum kroutícího momentu je to evidentně brzy. Je to ale záměr. Pokud by byl variátor nastaven na rozjezd v oblasti vyššího kroutícího momentu, mohlo by to za zhoršených adhezních podmínek být nepříjemné a skútr by byl zbytečně divoký. Takhle dojde k plynulému rozjezdu do rychlosti cca 20km a teprve potom dochází k agresivnější akceleraci. I tak je to pěkná divočina. Výkon motoru je skvělý! Takový zátah jsem od tohoto obsahu rozhodně nečekal. Odjíždím do garáže vybavit GT300i měřícími GPS a připravit jej na týdenní testování. Zdůrazňuji, že skútr je nezajetý a vlastně ho i zajíždím.
Jízdní testy
V průběhu testování bylo najeto přes 1000 km za různých podmínek včetně jízdy v noci a ve dvojím obsazení. Výsledky lze shrnout asi takto:
Jízda v městě
Přesto, že je GT300i již větší skútr a pohotovostní hmotnost činí podle výrobce 183 kg, je manipulace díky nízko položenému těžišti poměrně snadná a měly by jí bez problémů zvládnout i dámy.
Skútr je prostorný, před koleny je spousta místa a tak ani více narostlí jezdci nebudou mít problémy se na skútru pohodlně posadit. Bohužel klasické uspořádání s rovnou podlahou neumožňuje za jízdy natáhnout nohy, ale ani při celodenním ježdění jsem to jako větší nedostatek nepociťoval.
Přístroje jsou výrazné, výborně čitelné a ani na slunci jsem neměl nikdy problémy se v nabízených údajích orientovat. Ocenil jsem kontrolku tlaku oleje, velmi lehké použítí jak hlavního, tak pohotovostního stojanu a dobře vyřešená zpětná zrcátka, která se neklepou a je z nich dobrý výhled. GTéčko je v městském provozu díky velkému koncovému světlu, dobře svítícímu reflektoru včetně obrysových LED světel a výrazným blinkrům rovněž osazených LED diodami dobře vidět a to přispívá k bezpečnosti jezdce. Blinkry mají akustickou signalizaci a to je s ohledem na bezpečnost také velmi praktické zařízení, které snižuje možnost zapomenutí blinkru a tím riziko vzniku nebezpečné situace. Bohužel tzv. "varovné" blinkry zde chybí a to je škoda.
Další věc, kterou jsem v městském provozu postrádal, byla parkovací brzda. GT300i má dostatečnou světlost a výjezdy a sjezdy i z poměrně vysokých chodníků mu nedělají problémy. Manipulovatelnost skútru v městských kolonách bych hodnotil jako velmi dobrou. GT300i má poměrně velký rejd a kličkování i za velmi pomalých rychlostí mu nedělá potíže. Pozornost si zaslouží i odpružení, které je velmi dobře vyřešeno a většinu běžných nerovností skútr bez problémů překoná, aniž by o tom řidič věděl. Díky progresivním pružinám vidlic a dvouprogresním pružinám zadních tlumičů je jízda nezvykle pohodlná a přitom podvozek neztrácí nic na stabilitě a perfektním vedení stopy. Ani při obsazení dvěma osobami (160 kg) se nikdy nestalo, aby šlo pérování "na doraz" a to ani při agresivním brzdění.
Ve spojení s vynikajícími brzdami lze GT300i pro městský provoz bez problémů doporučit.
Dálnice
Hned na začátku musím konstatovat, že dlouhé dálniční přesuny nepatří mezi nejpohodlnější zážitky na GT300i. Hlavní problém je ten, že na skútru je od stokilometrové rychlosti za malým (spíše estetickým) štítkem takový větrný kolotoč, že jet rychleji v JET přilbě není téměř možné. Ochrana proti větru je skutečně minimální a jezdci táhne na nohy od kolen výše. Za již zmíněným malým štítkem vznikají silné turbolence a jízda kolem maximální rychlosti není příjemná ani v integrální přilbě utěsněné právě pro vysoké rychlosti na sportovních motorkách. Vybavení skútru doplňkovým plexi by zde bylo určitě na místě. Díky slušnému výkonu motoru je jinak cestování na dálnici bez problémů.
Skútr lehce drží dálniční rychlost mezi 120-140 km/h a když jsem se na dálnici v mírném klesání zapoměl, nevěřícně jsem pak zíral na ručičku tachometru potulující se u hodnoty 170km/h! I při této rychlosti byl skútr naprosto klidný, bez sebemenších náznaků nějaké nervozity v řízení. Když uvážím, jaká vichřice panovala nad jeho řídítky, tak to je vážně co říct.
Kromě toho, že podvozek bez problémů zvládá v dálničním provozu i vysoké rychlosti, dokázalo se pérování poprat i s tankodromem hradecké dálnice. Jediná výtka tedy v dálničním provozu patří poměrně špatné ochraně před větrem při vysokých rychlostech.
Běžný provoz
Výrobce na svých stránkách kromě jiného píše: "... excelentně odpružený podvozek velmi silně připomíná jízdu na motocyklu". Po více než tisíci kilometrech v sedle GT300i s ním musím souhlasit. Pevný podvozek bez náznaku kroucení obvyklého u skútrů této koncepce a výborně vyřešené pérování umožňují i sportovní jízdu pro skútr dost neobvyklou. Dal jsem si pár koleček v Hořicích na okruhu a docela se mi to líbilo.
V neděli jsem se potom na objížďce Davle-Štěchovice chytil nějaké party na motorkách a statečně s nimi držel krok celou cestu. Jel jsem za mládencem na litrovém Fazeru a docela mě bavilo, jak každou chvíli kouká do zrcátek, co to za ním pořád vrčí. Nakonec mi ujeli až na výjezdu na Štěchovičák, ale nutno říct, že ne o moc. Zastavil jsem s nimi u pumpy a docela mě pobavila hláška jednoho z nich: "Pánové, nejhorší na tom je, že nás celou cestu honí tenhle skútr".
Největším omezením byly sériově montované pneumatiky Maxxis, které jsou dost tvrdé a na podobné legrácky nevhodné. Protože se chovaly dost nepěkně i na vodě, určitě bych je jako majitel skútru vyměnil za něco lepivějšího.
Opět musím vyzdvihnout vynikající brzdy. Kymco je osazeno vepředu třípístkem na 260mm kotouči a vzadu dvoupístkem na stejném rozměru. Ve spojení s pancéřovými hadičkami to fakt brzdí skvěle a brzdy jsou i velmi citlivě dávkovatelné.
Na silnicích první, druhé i třetí třídy jem absolvoval výlet turistickým tempem přes 350 km a kromě trochu otlačeného pozadí od přechodu na sedle jsem se cítil výborně a mohl bych bez problémů jet dál. Zásluhu na tom má určitě z velké části výborné a pohodlné pérování.
Mimo silnici
Protože jsem využil testování k jarní kontrole chaty, kterou mám uprostřed lesa, vyzkoušel jsem GT300i i na polní a lesní cestě a nakonec i přejezdem ne zrovna nejrovnější louky. Skútr tuhle terénní vložku zvládnul bez potíží, nikde ničím neškrtal a choval se díky velkým kolům dobře.
Jízda v dešti
Také tady se projevila horší ochrana jezdce. Byl jsem vystaven dešti prakticky od kolen výš a případal jsem si, že jedu spíše na motorce než na skútru. GT300i je taky docela šmudla a zacákaný byl během chvíle nejen celý skútr, ale i kufr a moje záda.
Obrovské světlo
Skútr má perfektní světelnou vybavenost, díky LED osvětlení včetně obrysovek je velmi dobře vidět a přístrojová deska je výborně čitelná i v noci. Jezdce neoslňují žádné nevhodné reflexy v zorném poli a jízda v noci je na GT300i příjemná a bezproblémová. Hlavní světlomet je umístěn v řídítkách, osazen halogenovou žárovkou H4 55/60W. Za pozornost ale hlavně stojí světlo zadní. Je obrovské, gigantické. Je vidět z každého úhlu a hlavně z velké vzdálenosti, což přidá naší bezpečnosti.
Spotřeba
Rozsah spotřeby se pohyboval podle stylu jízdy od 3.3l do 4l. Ani při dálničním přesunu, kdy se rychlost pohybovala v rozmezí 110-140 km, nepřesáhla spotřeba 4l.
S ohledem na vysoký výkon motoru je to velmi dobrý výsledek. Negativně naproti tomu hodnotím funkci palivoměru, který z téměř poloviny ukazatele náhle skočil do rezervy včetně blikání posledního zbytku paliva, přičemž v nádrži byla v té chvíli ještě téměř třetina obsahu.
Jízdní výkony
Akcelerace z 0-100 km/h
Měření bylo prováděno na bývalém zkušebním úseku UVMV třemi jízdami v obou směrech. Zatížení 90 kg, teplota 16 stupňů, bezvětří.
Průměrná akcelerace z 0 na 100 km/h (průměr z celkem šesti měřených jízd): 10 s.
Maximální rychlost
Měření je prováděno na úseku s omezenou délkou 1500 m a rozjezdem z klidu do max. rychlosti na konci měřeného úseku.
Je prováděno měření ze šesti jízd v každém směru a vybrány krajní výsledky.
Zatížení 90 kg, teplota 17 stupňů, vítr do 3 m/s.
Největší změřená maximální rychlost: 142 km/h
Nejmenší změřená maximální rychlost: 138 km/h
Maximální rychlost změřená na dálničním úseku bez omezení rozjezdu: 155 km/h
Pozn.: Jedná se o skutečné rychlosti a ne o údaje tachometru, který v celém rozsahu ukazoval přibližně o 10 km/h větší rychlost, než byla rychlost skutečná.
Závěr
Myslím, že Kymco tímto svým novým modelem nastavilo laťku hodně vysoko. GT300i zvládá všechny druhy provozu včetně delších výletů a zvládá je skutečně bravurně. Osobně bych se vůbec nezlobil, kdyby tenhle skútr parkoval u mě v garáži.
Technická data dle výrobce:
Rozměry: (d/š/v/sedadla) 2145/760/1280/790 mm
Hmotnost: (pohot./celková) 183/354 kg
Objem nádrže: 9 l
Motor: 1-no válec 4-takt kapalinou chlazený se vstřikováním
Zdvihový objem: 298,9 ccm
Výkon: 21,1 kW při 7500 ot./min
Startér: elektrický
Spojka: odstředivá
Převodovka: bezestupňový variátor
Přední odpružení: hydr. teleskopická vidlice
Zadní odpružení: jednostranná kyvná vidlice, hydr. tlumená (2 tlumiče se seřiditelným předpětím)
Brzdy vpředu: 1 kotouč (260 mm o) s třípístkovým třmenem
Brzdy vzadu: 1 kotouč (260 mm o)
Pneumatiky: (vpředu/vzadu) 110/70-16 a 140/70-16
Foto: Bahňák
Skútr zapůjčil: ADVENTURE-BIKER
Související články
Kymco K-XCT 300 na garanční prohlídce
Když jsme v březnu letošního roku přebírali od zástupce společnosti MSA Petra Veruňka k ročnímu testování skútr Kymco K-XCT 300i, zavázali jsme se k nájezdu 15 000 kilometrů. První metu v podobě 5 000 km jsme pokořili začátkem srpna a 7.8.2014 jsme přistavili skútr ke garanční prohlídce do...
Srovnávací test 300 - která je nejlepší?
Když jsme k ročnímu MAXI TESTU přebírali Kymco K-XCT 300i, slibovali jsme, že mu budeme dávat pořádně do těla. Když se nám pak v garáži spolu s ním sešla i nová "KAWA" a Downtown, bylo víc než jasné, že srovnávacímu testu se nevyhneme, a proč taky. Postavili jsme proti sobě 3 skútry se stejným...
SYM SYMPHONY SR 125
Elegantní skútr na velkých kolech má ve své nabídce snad každá větší značka. Jednou z nich je i tchajwanský SYM, který se svým modelem SYMPHONY rozhodně nezůstává nikde pozadu. Ba co víc, jsou věci, v kterých nechává "konkurenci" daleko za sebou.
Yamaha X-MAX 400 - první kilometry v sedle
Letos v dubnu jsme vás poprvé informovali o nové a silnější Yamaze X-Max 400. Prvních několik desítek km v sedle jsme měli možnost si vyzkoušet na jubilejní 10. Skútršňůře, kde nám byl nový X-Max zapůjčen.
Kymco Downtown 125i ABS
Na první pohled se jedná o designově velmi povedený skútr, který nezapře italský šmrnc. Především mužům pak učaruje robustní, ale sportovní vzhled, pronikavé světlomety s LED a celkově dravé vzezření.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi