Honda Vision, SH 125 a Forza 125 v novém kabátě pro rok 2017
Honda v Miláně představila nejen nový terénní skútr s označením X-ADV, ale většina skútrů tohoto japonského výrobce prošla větším či menším faceliftem. V roce 2017 se tak můžete těšit na novou Hondu Vision, Hondu SH 125 a obměnou prošla dokonce i Forza 125!
HONDA VISION, modelový rok 2017
Inovovaný model: Robustní a kompaktní motocykl Honda, který je ideální pro každodenní dojíždění, získal vylepšený motor s nízkým třením „enhanced Smart Power“ (eSP) vyznačující se vyšším točivým momentem a nižší spotřebou. Nová je také kapotáž s modernějším stylem, větším prostorem pro nohy a vyšším komfortem pro spolujezdce. Změny završuje upravená přední vidlice a revidovaná kombinovaná brzdová soustava (CBS).
1. Úvod
Jednoduchá, snadná a dostupná přeprava. Někdy to je vše, co jezdci od svého skútru požadují – dobrou hodnotu za vynaložené prostředky, nízké provozní náklady, pohodlí při každodenních jízdách a vysokou dlouhodobou spolehlivost. A všechna políčka na tomto seznamu dokázala Honda Vision odškrtnout již při své evropské premiéře v roce 2011.
Její robustní a jednoduchý vzduchem chlazený motor v kombinaci s praktičností a snadným ovládáním přitahují mladé i starší jezdce. A přes svou dostupnost Honda Vision nikdy nepřistoupila na kompromisy v oblasti kvality – její konstrukce je zárukou mnohaletého bezproblémového provozu. Pro rok 2017 přichází model Vision ve zcela novém kabátě. Skútr, který se montuje v Itálii, zůstává věrný svému důrazu na čisté linie, ale je úspornější, vyznačuje se vyšším točivým momentem a přichází s vylepšeným podvozkem, vzhledem i ergonomií.
2. Informace o modelu
Vision pro modelový rok je vybaven vzduchem chlazenou verzí 108 cm3 motoru Honda eSP (enhanced Smart Power) s nízkým třením, jenž je jinak konstruován jako vodou chlazený. Motor je vybaven funkcí Idling Stop. Díky tomu je točivý moment k dispozici tam, kde je nejvíce zapotřebí - v nízkých a středních otáčkách.
Při modernizaci se stroji dostalo zcela nové kapotáže. Jezdec má k dispozici více prostoru a zvýšil se také komfort pro spolujezdce. Robustnější přední vidlice a vyšší světlá výška zlepšují jízdní vlastnosti na špatných silnicích, zatímco kombinovaný brzdový systém CBS zajišťuje bezpečné zastavení pomocí obou brzd.
Pod sedlem se nachází velký odkládací prostor, jenž se nově otevírá kombinovaným tlačítkem, jímž se zároveň ovládá zapalování.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Motor
Nový motor eSP s objemem 108 cm3, elektronickým vstřikováním paliva a dvouventilovým rozvodem OHC je mimořádně odolný a lehký. Oproti předchozímu motoru vzrostl točivý moment z 8,7 Nm na 9 Nm a maximální výkon činí 6,5 kW při 7500 ot./min. Motor splňuje emisní normu EURO4.
Kompaktní spalovací komora byla navržena s ohledem na rovnováhu mezi rychlostí spalování a zajištěním adekvátního chlazení. Vrtání a zdvih jsou 50 x 55 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 9,5:1. Sací kanál je mimořádně hladký, což přispívá k plynulému proudění vzduchu. Optimalizované časování zapalování pomáhá zvyšovat odolnost motoru vůči klepání.
V celém agregátu byly použity technologie pro snižování tření; vnější povrch vložky válce je opatřen železnými trny, jež snižují spotřebu oleje a zlepšují chlazení. Dalšího snížení tření se podařilo dosáhnout posunutím válce.
Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco menší a lehčí válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny. Valivý odpor uvnitř převodovky klesl díky použití tří hlavních ložisek, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich.
Klíčovou technologií pro úsporu paliva u modelu Vision je funkce Idling Stop. Aktivuje se spínačem na pravé rukojeti řídítek a poté automaticky vypíná motor po třech sekundách chodu na volnoběh a okamžitě jej znovu spouští, když otočíte plynem.
Použití této funkce je velmi snadné díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Startér ACG zároveň vyrábí elektřinu, čímž odpadá nutnost používání převodů a elektromotoru jako u tradičních řešení.
3.2 Podvozek
Model Vision byl zkonstruován s důrazem na svižnou jízdu a snadnou ovladatelnost. Jeho trubkový ocelový rám nabízí potřebnou tuhost a nová přední vidlice s průměrem 35 mm (nárůst o 4 mm) ve všech ohledech zlepšuje ovladatelnost i komfort jízdy. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/70 mm, rozvor kol činí 1290 mm. Pohotovostní hmotnost je 102 kg a maximální nosnost dosahuje 150 kg.
Další silnou stránkou modelu Vision je jeho svěží vzhled: směs uhlazených linií na těle stroje s ostrými úhly kolem světlometu a inovovanými ukazateli směru dodává stroji moderní charakter. Novinkou je také praktický zadní blatník.
Díky šířce menší o 10 mm (380 mm) a užším zrcátkům se Vision ještě lépe proplétá rušnými městskými ulicemi. Sedlo je s výškou 770 mm o 25 mm nižší a jezdec má na rovné podlaze výrazně více prostoru pro nohy – ve středové části se podlaha prodloužila o 15 mm na 170 mm a na krajích o 20 mm na 370 mm.
Konstruktéři nezapomněli ani na pohodlí spolujezdce. Stupačky byly posunuty o 25 mm vpřed a madlo má upravený tvar. Pohodlí při parkování zvyšuje boční stojan.
Objem schránky pod sedadlem zůstal zachován na 18 l (do schránky je možné uložit integrální přilbu), avšak sedlo se nyní otevírá pomocí kombinovaného tlačítka na řídítkách. Před koleny jezdce se nachází další dvě otevřené přihrádky. Na obou stranách schránky pod sedadlem se nachází držáky, ke kterým lze bezpečně upevnit dvě přilby.
Litá hliníková kola mají průměr 16 palců a jsou obuta do pneumatik 80/90-16 vpředu a 90/90-14 vzadu. Brzdová soustava je jednodušší. Jednopístový třmen nyní spolupracuje s předním 220mm kotoučem a pomocí jednookruhové soustavy CBS je spojen se zadní 130mm bubnovou brzdou.
Model Vision bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
• Matná karbonová šedá metalíza • Bílá perleťová „Cool“ • Černá perleťová „Nightstar“ • Stříbrná metalická „Moondust“ • Červená perleťová „Splendor Red“
Honda SH125i, modelový rok 2017
Inovovaný model: Jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě a jednička na trhu v roce 2016* přichází s novým vzhledem, LED světly a s výkonnějším motorem splňujícím normu EURO4. Novinkou je systém inteligentního klíče Honda (Smart Key technologie) a větší přihrádka s nabíječkou.
1. Úvod
Součástí milionové rodiny skútrů SH, kterou v roce 1984 založil model SH50, je i čtyřtaktní model Honda SH125, který na evropský trh poprvé vstoupil v roce 2001. Ten od té doby soustavně a nenápadně plní svůj úkol stát se stylovým, zábavným a nenáročným dopravním prostředkem – výsledkem je jeden z nejoblíbenějších dopravních prostředků na celém kontinentu. Již první model této řady položil základ úspěchu: úsporný, ale živý motor spojený s hbitým, ale jistým podvozkem, k jehož stabilitě přispívají velká 16palcová kola – vše v elegantním, prémiovém balení. V roce 2005 dostal motor elektronické vstřikování paliva PGM-FI a od té doby se SH125i díky skvělé rovnováze stylu, spolehlivosti, úspornosti a přímé použitelnosti stal tím nejlepším dopravním prostředkem pro jízdu ve městě. Po celou dobu své existence model procházel konstantním a pečlivým vývojem, který odrážel měnící se potřeby a očekávání majitelů, ale i touhu značky Honda přinášet jim stále lepší a lepší verze jejich SH. V roce 2013 získal stroj nový motor Honda eSP (enhanced Smart Power) vyznačující se nízkým třením a technologií Idling Stop. Výsledkem byl vyšší výkon při nižší spotřebě paliva.
Do roku 2017 vstupuje model SH125i, který se vyrábí v závodě společnosti Honda v italském městě Atessa, s dalšími inovacemi. Je důmyslnější a ostřejší, nabízí ještě více pohodlí a tradičně se vyznačuje nízkými pořizovacími i provozními náklady. Jiný směr by v tomto ohledu ani nebyl možný – konec konců, je to SH.
*od ledna do září 2016 se prodalo přes 14 000 kusů
2. Informace o modelu
Neviditelný základ modelu SH125i zůstal pro rok 2017 nezměněn – robustní, snadno ovladatelný podvozek a pružný, úsporný motor. Díky inovovanému systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI se však zlepšil celkový výkon a motor nově splňuje emisní normu EURO4.
Novinkou je kapotáž, která představuje další vývoj linií typických pro modelovou řadu SH. Přední i zadní světla jsou nyní z LED diod a jak všichni jezdci na skútrech vědí, rozdíl spočívá v detailech – proto je model SH125i nově vybaven inteligentním klíčem Honda a větší přihrádkou se zabudovanou nabíječkou.
SH125i – VŽDY NA CESTĚ VPŘED!
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Bez ohledu na to, jakým směrem se mohl vývoj SH125i pro rok 2017 ubírat, vždy musel být zachován osvědčený recept SH – skvělý vzhled a schopnost pracovat pro svého majitele. Konstruktéři společnosti Honda se rozhodli stavět na dosavadním organickém designu, kterému přidali zaoblenější linie podtrhující moderní a prémiový charakter. Výrazný světlomet, zadní světlo i poziční světla jsou tvořena LED diodami.
I přes nový vzhled se model SH125i plně soustředí na to, aby svému majiteli přinesl to nejlepší. Přirozený posez a dokonalá ochrana proti vlivům počasí díky vzpřímené čelní části kapotování zaručují potřebný komfort, přičemž rovná dolní plocha nabízí širší volný prostor pro nohy a pro nastupování i vystupování.
Aby byl každodenní život s SH125i ještě příjemnější, je stroj nově vybaven inteligentním klíčem Honda. Inteligentní klíč má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Klíč má dvě tlačítka: zapnutí/vypnutí inteligentní funkce a „odpověď“, kdy skútr zabliká ukazateli směru pro snazší identifikaci na dálku. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí (totéž platí pro funkci „odpověď“pomocí inteligentního klíče) modrým světlem.
Přední odkládací schránka má větší objem a nyní se v ní nachází praktická 12V nabíjecí zásuvka. Samozřejmostí jsou důležité praktické háčky na zavěšení zavazadel. 7,5litrová nádrž umožňuje dojezd přes 300 km.
Ploché sedlo nabízí dostatek opory a místa pro pohyb a pečlivě profilovaný rám ve spojení s novým tvarem plochy pro nohy usnadňuje došlápnutí na zem. Vzhledem k tomu, že po městě se často jezdí ve dvou, stroj nabízí spoustu místa i pro dvojici cestujících; zasouvací hliníkové stupačky se podle potřeby snadno odklopí a poskytují stabilní oporu zejména při brzdění v případě, že jedete se spolujezdcem. Po stranách přední části hlavního odkládacího prostoru pod sedadlem jsou dva držáky na přilbu; do úložného prostoru se nyní vejde integrální přilba. Velký zadní nosič vyrobený z vysoce pevné pryskyřice je připraven pro instalaci volitelného boxu.
Množství paliva a teplota motoru jsou indikovány dobře čitelnými analogovými ukazateli. Ukazatel rychlosti je tvořen velkým, dobře viditelným číselníkem a jeho ručička se při zapnutí zapalování protočí po celé stupnici tam a zpět.
3.2 Motor
Motor SH125i je kompaktní a vyznačuje se vysokou odolností. Disponuje dostatečným výkonem v situacích, kdy jej uživatel skútru nejvíce potřebuje, tedy v pásmu nižších až středních otáček, a vyznačuje se nízkou hlučností. Inovované mapy vstřikování PGM-FI umožnily dosažení maximálního výkonu 9 kW při 8500 ot./min., přičemž maximum točivého momentu 11,5 Nm je k dispozici při 7000 ot./min.
Díky mimořádně nízké spotřebě dosahující 2,1 l/100 km (v režimu WMTC) je stroj šetrný nejen k peněžence svého majitele, ale i k životnímu prostředí, což nově dokládá i fakt, že motor nově plní požadavky emisní normy EURO4.
Klíčovou technologií pro úsporu paliva u modelu SH125i je funkce Idling Stop. Aktivuje se spínačem na pravé rukojeti řídítek a poté automaticky vypíná motor po třech sekundách chodu na volnoběh a okamžitě jej znovu spouští, když otočíte plynem.
Použití této funkce je velmi snadné díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Startér ACG zároveň vyrábí elektřinu, čímž odpadá nutnost používání převodů a elektromotoru jako u tradičních řešení.
Čtyřtaktní, kapalinou chlazený dvouventilový 125cm3 motor je mistrovskou ukázkou centralizace hmoty. Chladič není upevněn v přední části stroje, ale je zabudován do samotného motoru, což vede k jednoduššímu a lehčímu uspořádání. Samotný chladič se vyznačuje vysokou účinností – díky tomu bylo možné použít menší a lehčí ventilátor.
Kompaktní spalovací komora byla navržena s ohledem na rovnováhu mezi rychlostí spalování a zajištěním adekvátního chlazení, a skvěle ladí s výkonovou charakteristikou vyžadovanou pro městské prostředí. Vrtání a zdvih jsou 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,0:1. Otvor sání vzduchu je hladký, což napomáhá proudění vzduchu. Optimalizované časování zapalování je spojeno s účinným chlazením pomocí vodního pláště a chladiče, což vede k lepší odolnosti vůči klepání motoru.
V celém agregátu byly použity technologie pro snižování tření; vnější povrch vložky válce je opatřen železnými trny, jež snižují spotřebu oleje a zlepšují chlazení. Dalšího snížení tření se podařilo dosáhnout posunutím válce.
Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco menší a lehčí válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny. Valivý odpor uvnitř převodovky klesl díky použití tří hlavních ložisek, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich.
3.3 Podvozek
Vysokopevnostní ocelový rám SH125i je zhotoven z ocelových trubek a byl navržen s ohledem na potřebnou tuhost a dlouhou životnost. Lehká 16palcová hliníková kola jsou zárukou stability a dobré ovladatelnosti na různých typech vozovek. Novinkou pro rok 2017 jsou bezdušové pneumatiky Michelin City Grip. Rozvor dosahuje kompaktních 1340 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 26°/85 mm. Sedlo je umístěno ve výšce 799 mm, pohotovostní hmotnost stroje činí 136,9 kg a nosnost dosahuje 180 kg. Zadní tlumiče umožňují 5stupňové nastavení předpětí, zdvih v ose kola dosahuje 83 mm. Teleskopická 33mm přední vidlice o zdvihu 89 mm zaručuje vynikající držení stopy a je nastavena tak, aby umožňovala pohodlnou jízdu plně pod kontrolou jezdce. Systém ABS je součástí standardní výbavy; přední i zadní kotouč má průměr 240 mm; přední brzdový třmen má třípístovou konstrukci, zadní je jednopístový.
Model SH125i pro rok 2017 bude k dispozici v 5 barevných provedeních: Černá perleťová „Nightstar“, Bílá perleťová „Cool“, Stříbrná metalická „Lucent“, Červená perleťová „Splendor Red“.
4. Příslušenství
Jako volitelné příslušenství pro SH125i je k dispozici vrchní kufr a nastavitelný štít, jenž poskytuje lepší ochranu před povětrnostními vlivy a zároveň elegantně ladí se siluetou stroje.
HONDA Forza 125, modelový rok 2017
Inovovaný model: Změny se nevyhnuly ani výkonnému skútru s motorem o objemu 125 cm3, který nabízí více než ostatní: větší variabilitu, 4ventilový motor, který patří mezi nejvýkonnější v dané třídě, či lehký podvozek navržený s důrazem na co nejvyváženější vlastnosti při jízdách ve městě i mimo něj; přitažlivější vzhled díky modernímu stylu a prémiovému osvětlení výhradně z LED diod; více praktičnosti s komfortem pro dva, nastavitelný štítek a velké úložné prostory. K tomu motor s nízkým třením, funkcí Idling Stop pro nižší spotřebu paliva a dojezd 500 km. Model pro rok 2017, který splňuje normu EURO4, získal technologii Honda Smart Key, revidované zadní odpružení, nové pneumatiky Michelin a 3 nové barvy.
1. Úvod
Skútr Forza 125 byl navržen pro ty evropské zákazníky, kteří od 125cm3 skútru požadují více: vyšší výkon, lepší agilitu a větší praktičnost. Rozhodující jsou pro ně styl, kvalita a výkon; od svého života očekávají co nejvíce a každý zážitek chtějí prožít naplno.
Jejich stroj jim musí nabídnout to nejlepší, co 125cm3 dokáže poskytnout, a navíc přitom musí dobře vypadat. Zároveň musí kombinovat to nejlepší ze dvou světů: schopnost jízdy po dálnicích a komfort výkonnějších skútrů kategorie „GT“ (Grand Touring) s bezkonkurenční sportovní akcelerací a snadnou ovladatelností menších a lehčích strojů, což jsou vlastnosti důležité pro jízdu ve městě.
Honda Forza 125 všechny tyto požadavky plní beze zbytku a představuje atraktivní volbu pro ty, kdo od 125cm3 skútru očekávají pouze to nejlepší.
Pan T. Suda, vedoucí projektu Forza 125: „Záměrem týmu konstruktérů, kteří na vývoji modelu Forza 125 pracovali, bylo vytvořit špičkový 125cm3 skútr, jenž by ve všech ohledech nabízel to nejlepší. Tento stroj nabízí jak skvělé výkony pro jízdu na dálnicích, jenž jsou zárukou příjemného a snadného dojíždění do zaměstnání, tak prvotřídní akceleraci pro jízdu ve městě. A to vše na úrovni, s prémiovým vzhledem a se silným důrazem na praktičnost a komfort.“
2. Informace o modelu
Elegantní a štíhlý zevnějšek modelu Forza 125 vyzařuje agresivní, sportovní charakter kombinovaný s moderním a dynamickým designem a uspořádáním. Ergonomie pro jezdce i spolujezdce je na prvotřídní úrovni. Přední štítek je výškově nastavitelný pro maximální pohodlí na dálnici i ve městě. Stroj disponuje velkou schránkou (48 litrů, což postačuje pro dvě integrální přilby) pod sedlem, je vybaven 12V zásuvkou v malé schránce a jeho prémiový charakter zdůrazňují přední i zadní světla, obrysová světla a osvětlení registrační značky z LED diod.
Kapalinou chlazený motor o objemu 125 cm3 je čtyřventilový agregát, jehož sací i výfukový systém byl navržen s důrazem na silný zátah ve středních otáčkách a na co největší maximální výkon. Nabízí rychlý rozjezd z klidu, ve své třídě bezkonkurenční dynamickou akceleraci z 90 km/h a špičkový výkon při vysokých rychlostech. Díky technologiím s nízkým třením se tento motocykl vyznačuje působivou spotřebou pouhých 2,3 l/100 km (v režimu WMTC). Pro rok 2017 motor splňuje přísnější emisní limity stanovené normou EURO4. Přípustné limity škodlivin ve výfukových plynech, jako jsou oxid uhelnatý, uhlovodíky či oxidy dusíku jsou podle požadavků EURO4 přibližně poloviční oproti normě EURO3.
Pro snadné manévrování v městských ulicích i pro jízdu na otevřených silnicích je ocelový rám s pečlivě optimalizovaným rozvorem kol a geometrií řízení osazen měkkou 33mm teleskopickou vidlicí a dvěma zadními tlumiči. 15palcové přední kolo spolu se 14palcovým zadním kolem jsou zárukou stability a jistoty ovládání. Brzdová soustava s velkými kotouči (po jednom na předním i zadním kole) může být volitelně vybavena systémem ABS.
Forza 125 se v roce 2016 stala nejprodávanějším prémiovým skútrem v kategorii 125 cm3 v Evropě. U verze pro rok 2017 došlo k řadě vylepšení, mezi která patří zejména technologie inteligentního klíče Honda Smart Key, revidované zadní odpružení, nové pneumatiky Michelin či 3 nové barvy.
Pro model Forza 125 je připravena široká nabídka příslušenství vyrobeného na míru, jež vhodně doplní životní styl jeho majitele. Jako příklad lze uvést vyhřívané rukojeti, zadní nosič či 35litrový horní kufr lakovaný v barvě stroje.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Snadná mobilita se u modelu Forza 125 snoubí se vzhledem a funkčností – moderní design stroje je stvořen pro aktivní život ve městě i mimo něj. Vnější lichoběžníkové proporce zdůrazňují originální koncepci s hmotou posunutou vpřed, která kromě odlehčeného a sportovního vzhledu zároveň zlepšuje ochranu jezdce před větrem.
Vzhledem ke vzpřímené poloze s nohama vpředu je jezdec dobře kryt. Díky plexi štítu, který lze snadno přestavit do jedné ze šesti poloh v rozmezí 120 mm, se stroj dokáže přizpůsobit všem typům jezdců i různým druhům provozu. Pečlivě tvarované sedlo nabízí dostatek prostoru pro dvě dospělé osoby a pod ním se nachází odkládací schránka schopná pojmout dvě integrální přilby. V přední příruční schránce je umístěna 12V zásuvka pro nabíjení elektronických zařízení, která je zároveň dost velká na to, aby se do ní vešla plastová láhev s vodou. Výška sedla činí pohodlných 780 mm.
U tohoto modelu je použita prémiová technologie osvětlení využívající LED diod; zdvojené světlomety s LED diodami doplňují ukazatele směru, které přídi stroje Forza 125 dodávají jedinečný charakter. Ukazatele směru jsou umístěny vysoko v tělech zpětných zrcátek (jež byla pro lepší výhled u modelu 2017 přemístěna) a stereoskopické zadní světlo z LED diod doplňuje osvětlení registrační značky, které rovněž využívá LED technologii.
Stereoskopické téma konstruktéři použili také na přístrojovém panelu. Vysoko umístěné přístroje, které byly navrženy s důrazem na snadnou přehlednost, zahrnují inverzní podsvícený LCD displej. Otáčkoměr a ukazatel rychlosti s výrazným barevným podsvícením se vyznačují elegantními křivkami. Na centrálním LCD displeji se nacházejí hodiny (s velkými čísly), ukazatel množství paliva, údaj o průměrné spotřebě, údaj o spotřebě paliva za zvolený úsek, dvě denní počítadla ujetých kilometrů (A a B), tachometr a ukazatel teploty chladicí kapaliny.
Pro modelový rok 2017 přichází Forza 125 se systémem Honda Smart Key. Inteligentní klíč má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Klíč má dvě tlačítka: zapnutí/vypnutí inteligentní funkce a „odpověď“, kdy skútr zabliká ukazateli směru pro snazší identifikaci na dálku. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí (totéž platí pro funkci „odpověď“ pomocí inteligentního klíče) modrým světlem.
Forza 125 bude pro rok 2017 k dispozici v pěti barevných provedeních – z toho tři jsou nová:
Matná šedá metalická „Cynos“ / černá, bílá matná perleťová Matt Pearl Cool White kombinovaná s matnou modrou perleťovou, Matt Pearl Pacific Blue, matná černá Black Matt Ruthenium / stříbrná metalíza (nová barva), matná šedá metalíza Matt Cynos Gray Metallic / matná perleťová hnědá, matt Pearl Havana Brown (nová barva), zářivá stříbrná metalíza Lucent Silver Metallic / matná modrá perleťová Matt Pearl Pacific Blue (nová barva).
3.2 Podvozek
Ocelový rám, který je hlavní součástí podvozku modelu Forza 125, zajišťuje potřebnou tuhost a pevnost pro všechny jízdní podmínky, se kterými se tento skútr může setkat. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem. Pro rok 2017 je zadní odpružení vylepšené a nabízí progresivnější tlumení.
Nízká hmotnost stroje, jež činí pouhých 158 kg (159 kg u verze s ABS) přispívá nejen k lepším výkonům, ale Forza 125 se díky tomu také lépe ovládá při nízkých rychlostech a při parkování. Konstrukce podvozku zajišťuje stejně dobrou stabilitu na dálnici i agilitu v městském provozu. Ke stabilitě přispívá i rozvor kol, jenž činí 1490 mm; za skvělou ovladatelnost stroj vděčí geometrii řízení – sklonu přední vidlice 26,5° a závleku 89 mm.
15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/7015, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Pro rok 2017 stroj přichází s oblíbenými pneumatikami Michelin City Grip, které nabízejí vynikající přilnavost za všech povětrnostních podmínek. Přední kolo je opatřeno jedním brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu může být stroj vybaven systémem ABS.
3.3 Motor
Nový čtyřventilový, kapalinou chlazený motor SOHC v modelu Forza 125 disponuje výkonem 11 kW při 8750 ot./min. a maximem točivého momentu 12,5 Nm při 8250 ot./min. Vrtání a zdvih činí 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,5:1. Zrychlení z klidu je na velmi dobré úrovni a díky vyššímu výkonu ve středních otáčkách se zlepšila dynamická akcelerace při typických městských rychlostech mezi 40 a 60 km/h. Při rychlostech nad 90 km/h dokáže díky vysokému maximálnímu výkonu dosahovat nejlepší akcelerace ve své třídě a díky novému zpřevodování pro rok 2017 je Forza 125 na dálnici ještě rychlejší.
Celý motor byl zkonstruován s využitím technologií pro snížení tření eSP vyvinutých společností Honda; k co nejnižší spotřebě paliva přispívá mimo jiné i důmyslné prostorové uspořádání jednotlivých položek, jako je olejové čerpadlo (jež je zabudováno do klikového hřídele). Kompaktní spalovací komora a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI – jenž je spojen s inovovanou 4,7litrovou vzduchovou komorou a 28mm sacím potrubím – optimalizují rychlost spalování a účinnost chlazení. Nový tříkomorový výfuk je vybaven 400článkovým katalyzátorem pro odstraňování škodlivých zplodin.
Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření.
Kompaktní chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Hnací řemenice má žebrovitou konstrukci, jež snižuje aerodynamický odpor, zatímco poháněná řemenice omezuje tlak na hnací řemen, čímž se snižují přenosové ztráty.
Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.
Pokud skútr stojí a je stisknutá brzda, funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, který potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Systém disponuje funkcí sledování stavu baterie, jež umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven baterií YTZ8V s dlouhou životností.
Jedním z cílů týmu konstruktérů bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně; toho se podařilo dosáhnout díky nádrži o objemu 11,5 litru a úspornému motoru se spotřebou 2,3 l/100 km (v režimu WMTC), který pro rok 2017 zůstal zachován i přes zvýšené nároky normy EURO4.
4. Příslušenství
Pro model Forza 125 bude k dispozici následující originální příslušenství Honda:
Zadní nosič
35litrový horní kufr lakovaný v barvě stroje
Vyhřívané rukojeti
Barevně sladěné ozdobné prvky
Vnitřní taška
Alarm
Venkovní plachta
U-zámek
Související články
Do evropské nabídky společnosti Honda se vrací modely Super Cub a Monkey
Do evropské nabídky značky Honda se vrací modely C125 Super Cub a Monkey 125. Se zcela novými vzduchem chlazenými motory, které splňují emisní normu EURO5, vylepšenými podvozky se zaměřením na komfort, či výraznými novými barvami je tak dvojice stálic v modelové řadě Honda i nadále připravena...
Honda 21YM VISION 110
Skútr značky Honda pro každodenní použití dlouhodobě nabízí vysokou kvalitu zpracování a skvělou hodnotu za vynaložené prostředky; do roku 2021 vstupuje s novým svěžím vzhledem, novým přístrojovým panelem a s inteligentním klíčem Smart Key. Pokročilý rám Smart Architecture Frame (eSAF) nové...
Honda představila legendární PCX pro rok 2021!
Oblíbená Honda PCX125 přichází s vylepšeným stylem. Zároveň nabízí prostornější schránku pod sedlem, zásuvku USB typu C pro nabíjení mobilních zařízení a technologii inteligentního klíče Smart Key. Hnací sílu dodává nový čtyřventilový motor s technologií enhanced Smart Power Plus (eSP+), který...
Yamaha BW’S 125 - novinka pro Vietnamský trh
Yamaha představila inovovaný model BW’S o objemu 125 ccm, který je určen pro Vietnamský trh. To je možná škoda. Skútr svým vzhledem nápadně připomíná "armádní vozidlo", které si poradí i s náročným terénem a víte co ... možná ano! Offroadové pneumatiky, teleskopická vidlice, bytelná kapotáž a...
HONDA FORZA 125, modelový rok 2021
Forza 125, jakožto prémiový sportovní/GT skútr značky Honda, si drží své místo v záři reflektorů díky kosmetickým vylepšením, které mu přidávají na prémiovém vzhledu a dále zlepšují jeho aerodynamiku. Elektricky ovládaný štít má o 40 mm větší rozsah nastavení, praktickou novinkou je USB...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
kerim7, 9.11.2016 v 12:53
Honda jede a to je dobře. Vidím, že jsem svým výběrem značky neudělal chybu :-)
Otevřít diskuzi