YAMAHA TRICITY - TŘÍKOLKA DO MĚSTA
YAMAHA TRICITY je prvním modelem značky, který nesl označení New mobility model. V tomto segmentu chtěla Yamaha nabídnout jednoduchou a důvěryhodnou alternativu pro lidi, kteří denně dojíždějí veřejnou dopravou nebo v autech a nabídnout jim chytré, atraktivní a alternativní řešení dopravy. Zda se jí tento záměr podařil, to jsme se pokusili zjistit během našeho redakčního testu.
Poprvé jsme tříkolku jménem YAMAHA TRICITY mohli spatřit na brněnském veletrhu MOTOSALON 2014, kde ji Yamaha představila jako vizi blízké budoucnosti. Zanedlouho poté byla TRICITY oficiálně prezentována jako New mobility, nejlevnější tříkolka na trhu.
Na první pohled působí TRICITY velmi kompaktním dojmem. Svou zásluhu na tom má určitě krátký rozvor. Náš testovací kousek se pyšnil krásnou červenou matnou metalízou, která Yamaze vážně moc sluší. Vzdor velice kompaktním rozměrům je posed za řídítky velice příjemný a díky rovné kapotě a oplastování se snadno usadí i jezdec kolem 190 cm výšky. Sedlo je umístěno nízko ve výšce 780 mm, což bude vyhovovat především ženám. Navíc je skútr o pohotovostní hmotnosti 152 kg perfektně vyvážen, takže postavit jej na standardně dodávaný centrální stojan dokáže i lehká a štíhlá dívka.
Přístrojový panel odpovídá nadčasovému vzhledu motocyklu a je celý v LCD provedení. Zobrazují se na něm aktuální rychlost, množství paliva, hodiny, venkovní teplota, celková ujetá vzdálenost a dva tripy. Údaje se přepínají a seřizují dvěma tlačítky na panelu, mezi nimiž je umístěno několik svítících kontrolek. Yamaha se zde drží přísloví, že v jednoduchosti je síla, což je vidět i na umístění všech ovladačů. V cenové kategorii 100 tisíc Kč postrádáme ale zásuvku 12 V a domníváme se, že městský skútr by neměl být ochuzen o spínač varovných blinkrů. Inu, jedná se o nejlevnější tříkolový skútr, a tak se někde ušetřit muselo.
Celková kompaktnost skútru bohužel nenahrává praktičnosti a úložné prostory nepatří mezi nejsilnější zbraně YAMAHY TRICITY. Vlastně jediným úložným prostorem je prostor pod sedlem, avšak jeho velikost cca 20 l nedovolí odvézt ani větší víkendový nákup. Úložný prostor pod sedlem není ani osvětlený, což se sice může zdát jako maličkost, ale právě maličkosti tvoří celkový dojem. Díky ploché kapotáži TRICITY nemá ani žádnou odkládací kapsu před koleny řidiče.
Nádrž je umístěna pod sedlem a při tankování je tedy nutné otevření sedla, což se provádí otočením klíčku ve spínací skříňce do požadované polohy. Škoda, že zde není použit Kymkovský systém otevírání.
Stvořená pro město
Motor o objemu 125 ccm se svými 9,1 kW papírově slibuje slušné dynamické svezení - z úplného klidu TRICITY zrychluje tak, jak se na malý městský skútr sluší a patří. Pak ale následuje první velké zklamání, po dosažení rychlosti cca 50 km/h motor uvadá a rozjet Yamahu na 70 km/h dá velikou práci. Poté se už ani nedá mluvit a nějakém zrychlování a jen s vypětím všech sil jsme pokořili 100kilometrovou hranici. Na druhou stranu musíme chválit skutečnost, že přítomnost spolujezdce se nijak neprojevuje na jízdních výkonech a vlastnostech. Díky celkovému vyladění je TRICITY vhodná výhradně do městského provozu. Tradičně jsme při testování vzali tříkolku také za město a na dálnici, ale po krátkém svezení jsme raději zbytek testovacích kilometrů najezdili po městě. Zde je výkon dostačující a starty od semaforů a proplétání se v hustém provozu zvládne TRICITY s naprostým přehledem. Mile nás překvapil přední plexištít - na první pohled působí jako módní doplněk, ve skutečnosti však odvádí svou práci na výbornou. Spotřeba se během testu pohybovala kolem 3,5 l, což bylo způsobeno častým využíváním plného výkonu motoru.
O kolečko víc
Něco na tom třetím kole navíc musí být, když Yamaha stroj zařadila do výroby a věří v jeho prodejní úspěch. A my vám hned řekneme co. TRICITY se chová jako normální skútr, avšak dvě vlastnosti motocyklu se třemi koly nás naprosto okouzlily. Prvním překvapením je skvělá obratnost skútru a schopnost zatáčet - dvě kola vám při projíždění zatáček dávají obrovskou jistotu, a tak například na kruhových objezdech lze s TRICITY jezdit doslova sportovně a skútr pokládat do nezvyklých náklonů. Dále výhoda dvou předních kol vynikne především při přejíždění nástrah velkoměst, jako jsou například zpomalovací retardéry, kanály či dlažební kostky. Za touto úžasnou ovladatelností stojí velice jednochuchá konstrukce předního odpružení, kdy přední dvojité vidlice fungují jako klasický prvek odpružení. Pouze v případě, že se nám podařilo trefit opravdu velký silniční výmol, ozvala se velká tupá rána způsobená dorazy měkce naladěného tlumení.
Brzdy jsou druhou discipínou, ve které Yamaha opravdu vyniká - přední brzda s dvěma kotouči o Ø 220 mm a zadní hydraulická jednokotoučová brzda Ø 230 mm nabízejí velký brzdný účinek a plynulé dávkování. Navíc jsou obě brzdy navzájem propojené, takže levá páčka zadních brzd ovládá všechny tři brzdové třmeny.
Koho YAMAHA TRICITY učarovala, může si ji pořídit v jedné z těchto barev:
TECHNICKÉ ÚDAJE
Typ motoru: jednoválec, kapalinou chlazený, 4-taktní, SOHC, 2-ventilový
Zdvihový objem: 124,8 ccm
Vrtání x zdvih: 52,4 mm x 57,9 mm
Kompresní poměr: 10,9 : 1
Maximální výkon: 8,1 kW @ 9000 ot/min
Maximální točivý moment: 10,4 Nm @ 5500 ot/min
Systém mazání: zásoba oleje v klikové skříni
Palivový systém: vstřikování paliva
Systém zapalování: TCI
Systém startování: elektrický
Převodovka: automatická s variátorem
Systém předního odpružení: teleskopická vidlice
Systém zadního odpružení: kyvná vidlice
Přední brzda: dvojitá kotoučová, Ø 220 mm
Zadní brzda: hydraulická jednokotoučová, Ø 230 mm
Přední pneumatika: 90/80-14
Zadní pneumatika: 110/90-12
Celková délka: 1905 mm
Celková šířka: 735 mm
Celková výška: 1215 mm
Výška sedla: 780 mm
Rozvor kol: 1310 mm
Minimální světlá výška: 120 mm
Mokrá hmotnost: 152 kg / ABS 156 kg
Kapacita palivové nádrže: 6,6 litry
Plusy a minusy
+ stabilita a ovladatelnost
+ výborné brzdy
+ větrný štítek
+ jednoduchá mechanika
- výkon motoru
- nedostatek odkládacích prostor
- chybějící zásuvka 12 V a spínač varovných světel
Závěr
Jak již název napovídá, YAMAHA TRICITY se cítí nejlépe ve městě. Zde se tolik neprojeví nižší výkon motoru a naopak zde vynikne naladění soustavy motor-variátor pro hbité starty od semaforů. Především však její majitelé ocení unikátní tříkolový systém podvozku, na kterém se budou cítit naprosto bezpečně při popojíždění mezi kolonami vozidel. YAMAHA TRICITY tak nabízí za cenu necelých 100 tisíc korun praktický skvěle ovladatelný městský skútřík pro každodenní a hlavně bezpečné dojíždění po městě, na který vám bude stačit řidičské oprávnění skupiny B. To vše zabalené do krásného kabátu značky YAMAHA. Zájemcům žijícím dále za cedulí města, kteří hledají dopravní prostředek pro denní dojíždění, však doporučujeme poohlédnout se někde jinde.
Naše hodnocení: 75%
Související články
Keeway CityBlade 125 - závěrečná kapitola
Už víc jak 2 roky brázdíme silnice na našem redakčním skútru značky Keeway. Máme za sebou tisíce kilometrů, jednu drobnou nehodu a hlavně spousty a spousty zážitků v sedle tohoto čínského stroje. Nyní nadešel čas, abychom napsali závěrečnou kapitolu. Závěrečnou proto, protože skútr jsme se po...
Keeway CityBlade 125 - první mouchy na obzoru
Snad o žádném jiném skútru se nevedou tak bouřlivé diskuze, jako o modelu CityBlade. Námi doposud vychvalovaný model ukázal své první a nikoliv bezvýznamné slabiny. Pojďte se tedy spolu s námi podívat, jak si vede Keeway CityBlade 125 v našem dlouhodobém testu po najetí bezmála 4000...
Honda Vision 110 - modelový rok 2017
Když v roce 2011 přišla Honda s nízkorozpočtovým skútrem jménem Vision, spadla nám v redakci doslova brada. Nejinak tomu bylo o dva roky později, kdy jsme Visiona otestovali znovu. Píše se rok 2017 a Vision dostal do vínku systém start/stop a pár dalších vylepšení. Povedl se Hondě facelift i...
Yamaha D'elight 125 - malý skútr s velkou duší
Nejlevnější skútr v nabídce japonské Yamahy se jmenuje D'elight. Malý skútr postavený na malých kolech s nádechem klasiky, tak nějak by se dal D'elight charakterizovat v krátkosti. Tenhle prcek toho ale nabízí daleko, daleko víc ...
HONDA 125 SH - Holka v nejlepších letech
První dubnový víkend jsme měli tu čest setkat se osobně s již osmou generací populární malé Hondy SH. Nové modelové provedení nejprodávanějšího skútru v Evropě se pro rok 2017 chlubí řadou milých změn a novinek, z nichž jmenujme například vyšší výkon motoru, led světla vpředu a vzadu, zvětšená...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (3 komentáře)
sunny_sk, 9.9.2015 v 06:11
Ked som si tento skuter poziciaval, mal najazdenych 218km. Nalietal som na nom 430km a priemerna spotreba pri dvoch tankovaniach bola 2,5L a 2,7/100km. Prva nadrz bola mimo mesta 200km a druha 230km 50/50. Pri mojich 73kg som nemal problem dosiahnut rychlost 70km/h, do 80 to uz islo pomalsie a dalej, na to trebalo rozbeh. Maximalku mi GPS zaznamenalo 90km/h a na tahometri bolo 95km/h. Viac sa nedalo, brzdili ma auta iduce predo mnou. Sila motora stupala s narastajucimi kilometrami. Ku koncu to tahalo lepsie, ako na zaciatku. Po uplnom zabehu by vykon motora bol asi este lepsi.
Po Bratislavskych kopcekoch, Kramare, Koliba, Pekna cesta …, alebo Biela Hora pri Jablonici, som nemal pocit, ze by to nechcelo do kopca tahat a urcite som isiel viac ako 60km/h. Mozno na test mali este surovy, nezabehnuty motor. S podvozkom suhlasim. Citil som sa na skutri velmi bezpecne. Prechod cez sikme elektrickove kolaje je bez problemov. V zatackach drzi dobre. Ak som sa jame stihol vyhnut iba jednym kolesom a druhe podlo do nej, tak to takmer ani nebolo citit, ale od zadneho kolesa som dostal kopanec. Ten je dost tvrdy. Predny stit: vsetko mi islo od hrude vyssie. Ten by som si asi kupoval vyssi. Uvazujem o kupe skutra na buducu sezonu. A aj napriek o 45% lacnejsiemu N-maxu, alebo PCX-ku, je tato Tricity zaradena do uzsieho vyberu. Je to skuter naozaj do mesta. A este jedna informacia. Kde som sa so skutrom objavil, tam putal pozornost. Ak by sa dal nahodit kit s obsahom okolo160cm3 a k tomu dat spravny variator …..
Peter3P, 5.9.2015 v 14:30
Musim suhlasit ze po prekroceni cca 60km/h je to uz slimak. Mnou skusany kus mal tusim okolo 100km takze nad 88km/h len z kopca. Ale je to uzsie nez sa za riaditkami zda, takze do mesta fajn. Akurat to chce abs este viac nez jednostop, pretoze tu ked dostanete smyk len jednym kolesom a druhym nie, tak vam to riaditka stoci aj ked sa ich nedrzite. Nastastie to bolo len na strku pri vyjazde zo dvora ale uz som sa videl na zemi. A vyhoda dvoch kolies pri prejazde nerovnostami konci ked nerovnost, napriklad retarder trafite oboma, co je vacsinovy pripad. V 40km/h trafit retarder naplno znamena opustit sedacku a riaditka mi takmer vyleteli z ruk. Porovnavam s beznym cendurom kde citit len trochu neprijemne drgnutie. A ak ma retarder medzeru tak aspon mala vyhoda paralelogramu mizne pretoze jednostopom prejdem cez nu a nedeje sa nic. A taky nezmysel ako ukazuju v japonskych videach, kde zadnym kolesom idu po rovinke a prednymi na preskacku retardermi vlavo a vpravo to som este na cestach nevidel aj ked netvrdim ze niekde take nemaju. Jedine co je fajn, tak ked je vytlaceny asfalt tazkymi kamionmi na okrajivyjazdenej kolaje do vysky a pekne zvlneny tak ist jednym kolesom po tomto zvlneni je celkom bezpecne, aj ked pre napravu asi nie velmi vhodne. Ale kto by to robil dobrovolne ak prave netestuje ako sa ta predna naprava chova v extremnych situaciach?
Dušan_Cut, 4.9.2015 v 17:45
Nechtěl bych kupovat tři gumy :D
Otevřít diskuzi