HONDA NM4 Vultus, modelový rok 2014
Průlomový stroj inspirovaný touhou vytvořit unikátní zážitek z jízdy a identitu, jež by nebyla svázána pravidly motocyklového designu, a která by evokovala futuristické motocykly známé z japonských filmů. Model NM4 Vultus byl vytvořen týmem mladých konstruktérů, kteří zůstali originálnímu konceptu věrni ve všech fázích vývoje až do zahájení výroby. Do ulic tento stroj přináší radikální styl a funkčnost budoucnosti určené pro novou kategorii jezdců.
1. Úvod
Značka Honda je postavena na inovacích. V souladu s touto tradicí vzešla v posledních letech z hlubin společnosti touha vytvořit nový stroj, který by posouval hranice. Stroj s identitou, s pocitem a zážitkem z jízdy, díky kterým by vytvořil třídu sám pro sebe.
Vizuální kreativní jiskru pak zažehly futuristické motocykly známé z televizních pořadů a filmů anime a manga*. Tyto žánry, jež se souhrnně označují jako „Japanimation“ mají v Japonsku velmi dlouhou tradici zábavy pro dospělé, jež je součástí života řady Japonců. Dnes je tento fenomén filozofií, přístupem k životu, módou a způsobem myšlení mnoha lidí na celém světě.
Dalším kritickým faktorem pro vznik novinky byla touha vytvořit stroj schopný překročit tradiční koncepci jednostopých vozidel a oslovit širší skupinu lidí. Věk členů kreativního týmu inženýrů, kteří tento motocykl navrhli, zkonstruovali a sestavili, se pohybuje kolem 20 a 30 let. Pro svou práci dostali zcela volnou ruku. V tomto ohledu NM4 Vultus představuje výraz velké důvěry, neboť jeho cílem je oslovit a přilákat zcela nový druh jezdců.
A ti, kteří jej budou chtít, jej budou chtít ihned. Mohou si uvědomovat skvělý motor a podvozek, kterými tento motocykl disponuje, ale tím, co je opravdu zaujme, bude především jeho vzhled a pocit, který z něj budou mít. NM4 Vultus je reálný jako nic jiného. A je zde.
Keita Mikura, vedoucí projektu NM4 Vultus:
„Honda je velká firma. Vyrábíme všechny možné druhy motocyklů. Je skvělé, že někdy vyrobíme určitý stroj prostě proto, že můžeme a že chceme, a nikoliv proto, že bychom „měli“.
NM4 Vultus existuje díky vášni vycházející z hlubin naší společnosti. Chtěli jsme vytvořit něco zvláštního nejen ve světě dvou kol, ale něco skutečně unikátního na celém světě - stroj, který by si lidskou duši podmanil tak, jako nic jiného.
Naším záměrem bylo vytvořit něco, s čím by byl každý okamžik mimořádný a chtěli jsme, aby jízda na tomto stroji byla pokaždé mimořádnou událostí.“
*anime – japonská zkratka pro slovo „animace“.
manga – 漫画 doslova: improvizované kresby, nákresy.
2. Informace o modelu
Mladí obyvatelé měst žijí v rychle se pohybujícím digitálním světě úzce propojeném sociálními médii. Jsou fascinováni novými věcmi. A přesně tou NM4 Vultus bezesporu je. Je avantgardní nejen tím, jak vypadá, ale - což je možná ještě důležitější - svými detaily, díky kterým nabízí zcela unikátní zážitek z jízdy. Jako dva příklady lze uvést reaktivní přístrojový panel, jehož barva se mění v závislosti na režimu jízdy, či výklopné sedlo spolujezdce, které lze přeměnit na opěrku pro jezdce.
Vultus v latině znamená výraz, tvář – nebo obličej. NM4 Vultus se svými LED světly, stylem z budoucnosti a siluetou „neviditelných“ bombardérů přináší do měst rysy, které by se neztratily v žádném anime filmu.
Pod výhrůžným zevnějškem se nachází robustní kombinace podvozku a motoru. Dvouválcový motor o objemu 745 cm3 je vybaven technologiemi pro snižování tření a je nakloněn směrem vpřed, čímž vzniká v konstrukci stroje více prostoru a snižuje se jeho těžiště. Vysoký výkon a točivý moment, které jsou dostupné již v nízkých a středních otáčkách, jsou zárukou vynikající spotřeby a hladké akcelerace. Motor je standardně spojen s dvouspojkovou převodovkou DCT, která jezdci umožňuje volbu mezi automatickými režimy D a S. K dispozici je i manuální režim MT, kdy lze řadit tlačítky ve stylu počítačových her. Kromě intuitivního a snadného ovládání toto řešení posiluje futuristický charakter modelu NM4 Vultus a je dobře sladěné s jeho výkonným motorem.
Silný motor skvěle doplňují robustní ocelový rám, 43mm teleskopická vidlice, zadní tlumič se systémem Pro-Link, velké kotoučové brzdy, 18palcové přední a 17palcové zadní kolo z lehké slitiny se zadní pneumatikou širokou 200 mm, jež stroji dodávají ovladatelnost, citlivost a stabilitu městských motocyklů.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Stroj je široký – 810 mm na přídi, 933 mm včetně zrcátek – nízký a dlouhý. Sedlo je umístěno ve výšce 650 mm. Kromě podtónů a miliard bajtů, jež utvářely imaginaci jeho tvůrců, je u NM4 Vultus zřejmý vliv filmů manga a anime odrážející se v každém úhlu a v každé asociativní křivce, a to zejména na přídi: široký, hranatý „obličej“ tohoto stroje nezůstane nikdy bez povšimnutí. Jezdec sedí obklopen prostředím připomínajícím kokpit, jemuž dominuje digitální přístrojový panel.
Osvětlení je tvořeno výhradně LED diodami. Ukazatele směru a zpětná zrcátka jsou integrovány do kapotáže, přičemž světlomet s charakteristickým tvarem je orámován modrou obrysovou linkou. Všechny části stroje jsou černé – s několika opatrně rozmístěnými prvky z leštěné nerezové oceli – a v nabídce je pouze jedno barevné provedení: matná černá.
Jedna otázka, se kterou se každý jezdec na NM4 Vultus nepochybně setká, bude: „Z jakého filmu je TOHLE?“. Vzhled tohoto stroje je opravdu tak výrazný. A protože tento stroj přichází přímo z rychle bijícího srdce japonské manga kultury, bude se vždy odlišovat. Po prvním vstřebání jeho výrazného vzhledu si pozorovatel povšimne promyšleného designu, který se postupně začne vynořovat.
Velkoryse dimenzované odkládací schránky jsou důmyslně skryté v přední kapotáži. Levou přihrádku lze odemknout klíčem zapalování a uvnitř se nachází prostor o velikosti 1 litru plus 12V zásuvka pro nabíjení elektronických zařízení během jízdy. Pravá schránka má objem 3 litry a otevírá se stiskem zapuštěného trojúhelníkového tlačítka. Volitelné zadní kufry jsou dokonale integrovány do proporcí stroje a dále rozšiřují jeho přepravní možnosti.
Dalším prvkem, který zvyšuje optickou přitažlivost stroje, je sedlo spolujezdce, jež lze zajistit ve zvednuté poloze a vytvořit tak pro jezdce zádovou opěrku, která mu dodává při jízdě pozici pilota stíhacího letounu. Úhel opěrky lze nastavit ve 3 stupních a pro vyladění komfortu v kokpitu ji lze dokonce posouvat ve čtyřech polohách o 25 mm vzad/vpřed.
Digitální přístrojový panel mění svou „náladu“ v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Jeho barva se postupně mění z neutrálu (bílá) přes D (modrá) a S (růžová) až po režim MT (červená). Alternativně si může jezdec podle své nálady zvolit některou barvu z pěti dalších hlavních tónů, což ve výsledku nabízí 25 individuálních barevných možností.
3.2 Dvouspojková převodovka (DCT)
Avantgardní vzhled modelu NM4 Vultus doplňuje standardně dodávaná unikátní dvouspojková převodovka Honda DCT, jež byla speciálně vyladěna pro pocit hladké akcelerace.
DCT se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy nebo kývání stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké.
I s ohledem na další výhody, jako je například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, obliba převodovky DCT na trhu rychle vzrůstá.
Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S je sportovnější a elektronická řídicí jednotka řadí ve vyšších otáčkách, čímž se zlepšují jízdní výkony. Podřazování naopak probíhá dříve a tím je dosaženo intenzivnějšího brzdění motorem.
V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu.
V režimu „D“ navíc řídicí jednotka převodovky dokáže rozpoznat odchylky v chování jezdce, jež jsou typické pro určitá prostředí - například pro rušné městské ulice či horské silničky - a přizpůsobí režim řazení daným podmínkám tak, aby se stroj vždy choval optimálně. Rychlé podřazení (kickdown) je přirozené a intuitivní.
3.3 Motor
Kompaktní, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor s 8 ventily a s rozvodem SOHC má zdvihový objem 745 cm3 a NM4 Vultus v něm získává praktické, úsporné a čisté hnací ústrojí. Jeho konstrukce je zárukou vysokého výkonu při nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Maximální výkon 40,3 kW je dosažen při 6 250 ot./min., přičemž působivých 68 Nm točivého momentu je dostupných již při 4 750 ot./min.
Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Motor je vybaven dvěma vyvažovacími hřídeli, které eliminují vibrace při vysokých otáčkách. Díky tomu se agregát vyznačuje vytříbeným chodem, a přitom si zachovává charakteristické „dunění“ dané 270° časováním zapalování. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo.
Motor je vybaven jednou škrticí klapkou o průměru 36 mm a systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI zajišťuje díky kyslíkovému čidlu ve výfukovém potrubí optimální poměr paliva a vzduchu. Spotřeba paliva činí 3,52 l na 100 km (v režimu WMTC), což je velmi působivá hodnota, díky které dojezd stroje na 11,6litrovou nádrž přesahuje 300 km.
Katalyzátor s vysokou účinností je umístěn v blízkosti motoru. V důsledku toho se po studeném startu rychle zahřeje na provozní teplotu, čímž se množství emisí ještě více snižuje.
3.4 Podvozek
Robustní ocelový kosočtvercový rám, který je jádrem modelu NM4 Vultus, se vyznačuje vysokou mírou tuhosti potřebnou pro agilní a pružné jízdní vlastnosti v různých podmínkách od rušných ulic až po venkovské silnice. Sklon přední vidlice je 33°, zatímco hodnota závleku činí 110 mm. Rozvor kol dosahuje 1 645 mm a poměr rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je 49/51. Pohotovostní hmotnost činí 245 kg.
43mm teleskopická vidlice má zdvih 125 mm. Samostatný zadní tlumič má zdvih 100 mm a je spojen s mechanismem Pro-Link zajišťujícím hladký počáteční pohyb pro optimální vyrovnání nerovností v nízkých rychlostech. Lehké hliníkové kyvné rameno zlepšuje reakci odpružení a přispívá k lepší ovladatelnosti stroje.
Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem poskytuje dostatek snadno regulovatelné brzdné síly. Doplňuje jej 240mm vlnovitý kotouč s jednopístovým třmenem na zadním kole. Dvoukanálový systém ABS významně snižuje riziko zablokování kol na vlhkých nebo kluzkých vozovkách.
Unikátní 10paprsková kola z lehké slitiny o rozměru 18 x 3,50 palce vpředu a 17 x 6,25 palce vzadu jsou provedena v černé barvě a jsou obuta do pneumatik 120/70 ZR18 a 200/50 ZR17.
4. Příslušenství
Příslušenství dostupné pro model NM4 Vultus zahrnuje vyšší štítek, vyhřívané rukojeti, kufry a alarm.
5. Technické parametry
MOTOR
Typ
Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2válec SOHC
Zdvihový objem
745 cm3
Vrtání ´ zdvih
77 mm x 80 mm
Kompresní poměr
10,7 : 1
Maximální výkon
40,3 kW/6 250 ot./min. (95/1/ES)
Max. točivý moment
68 Nm/4 750 ot./min. (95/1/ES)
Olejová náplň
3,9 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace
Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže
11,6 litru
Spotřeba paliva
3,52 l/100 km (v režimu WMTC, testováno v režimu D)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startér
elektrický
Kapacita baterie
12 V/11,2 AH
Výkon alternátoru
450 W při 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky
Mokrá lamelová, hydraulická 2spojková
Typ převodovky
6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převod
Řetěz
RÁM
Typ
Kosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK
Rozměry (D´Š´V)
2 380 mm x 933 mm x 1 170 mm
Rozvor kol
1 645 mm
Úhel přední vidlice
33°
Závlek
110 mm
Výška sedla
650 mm
Světlá výška
130 mm
Pohotovostní hmotnost
245 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ Přední
43mm teleskopická vidlice, zdvih 125 mm
Typ Zadní
Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 100 mm
KOLA
Typ Přední
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ Zadní
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Velikost ráfku Přední
18M/C x MT3,50
Velikost ráfku Zadní
17M/C x MT6,25
Pneumatika vpředu
120/70 ZR18
Pneumatika vzadu
200/50 ZR17
BRZDY
Systém ABS, Typ
2kanálový systém ABS
Typ Přední
hydraulická, s jedním 320mm vlnovitým kotoučem, 2pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu
Typ Zadní
hydraulická, s jedním 240mm vlnovitým kotoučem, 1-pístovým třmenem a pryskyřičnými destičkami
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Přístrojový panel
Digitální čárový otáčkoměr
ukazatel rychlosti, hodiny, čárový ukazatel stavu paliva,
dvě denní počítadla, indikátor zařazeného rychlostního stupně,
ukazatel venkovní teploty a výstražná kontrolka
teploty chladicí kapaliny.
Zabezpečovací systém
HISS
Světlomet
LED
Zadní světlo
LED
Související články
NOVÉ PIAGGIO 1 PŘIJÍŽDÍ DO ČESKA
PIAGGIO PŘEDSTAVUJE NOVOU GENERACI E-SKÚTRŮ PRO MĚSTSKOU MOBILITU: KVALITA, TECHNOLOGIE, SPOLEHLIVOST A BEZPEČNOST POPRVÉ V JEDNOM JEDNODUCHÉM, SNADNO OVLADATELNÉM A LEHKÉM ELEKTRICKÉM SKÚTRUPIAGGIO 1 SI ZACHOVÁVÁ VEŠKERÉ PRÉMIOVÉ VLASTNOSTI TYPICKÉ PRO SKÚTRY PIAGGIO: DESIGN A CIT PRO DETAIL,...
LS2 FF900 VALIANT II
Sezona už začala a s ní tradiční problém v čem budu letos jezdit? Spousta z nás řeší nákup nového oblečení nebo nové helmy a právě helmu jsme začali řešit i my v redakci. Otevřenou, integrálku, výklopnou? V redakci jsme už měli možnost otestovat pěknou řádku různých značek a provedení, takže pro...
Novinky KYMCO na sezónu 2021
Na světové premiéře představený adventure skútr KYMCO DOWNTOWN 360X ABS (Euro5) startuje v polovině roku 2021. V listopadu 2020 představil CEO firmy KYMCO Allen Ko na online tiskové konferenci„KYMCO International Press Conference“ nejžhavější novinky KYMCO: jako první z nich uvedemena trh v létě...
Zeeho - nová značka ve světě skútrů
Pokud jste o značce Zeeho ještě neslyšeli, pak věřte, že nejste sami. Jedná se o zbrusu novou značku, za kterou ale nestojí nikdo menší než CFMoto. Ano, to CFMoto, které má ve své nabídce cestovní enduro s označením CFMoto 650 MT nebo u nás velmi populární čtyřkolky Gladiátor. Proč tedy nová...
Honda představila systém hlasového ovládání a novou mobilní aplikaci RoadSync
Systém hlasového ovládání „Honda Smartphone Voice Control system“ a aplikace Honda RoadSync pro skútry a motocykly.
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi