"Ninja" mezi skútry - Kawasaki J300
O tom, že segment skútrů se těší stále větší oblibě, není třeba vůbec pochybovat. Pochopili to i u Kawasaki a bez nějakých zbytečných průtahů představili model s označením J300. Pozorným skútrařům však nemohla uniknout určitá podobnost s Downtownem 300, a skutečně. Na výrobě J300 se měrou nikoliv malou podílelo tchajwanské Kymco. J300 ale není Kymco, je to Kawasaki, a tak jsme se rozhodli podrobit tuhle Kawu testu s velkým T!
Kawasaki J300 nám byla zapůjčena v tradiční zelenočerné kombinaci, která jí jen tak mimochodem opravdu sluší! Na první pohled je jasné, že J300 lze zařadit jedině do kategorie SPORT. Ostře řezané rysy spolu s již zmiňovanou barevnou kombinací, která je ale za příplatek 5 000 Kč, dělají z tohoto skútru stroj, který ve vás rozproudí adrenalin na nejvyšší možnou míru.
Nejinak je tomu při pohledu na modře podsvícenou přístrojovku, která poskytuje jezdci veškeré potřebné i nepotřebné informace. Ovládání na řídítkách je klasické a více méně totožné s Downtownem. Při pozorném zkoumání a zkoušení je tu přece jen několik ALE. J300 na rozdíl od Downtowna nemá spínač světel. Ty se zapínají automaticky při otočení klíčkem do polohy ON. Dalším rozdílem jsou varovné blinkry. Kawa i Kymco je mají umístěny shodně, ale u Kymca je lze zapnout i bez klíčku, kdežto u J300 nikoliv. Drobnost, ale jak se říká, síla je právě v detailech. U Kawasaki tak nehrozí vybití baterie od neznámého vtipálka a v případě potřeby odejít od skútru pak stačí stisknout tlačítko varovných blinkrů a vytáhnout klíček. Blinkry tak zůstanou zapnuté.
Napravo pod řídítky je pak umístěna multifunkční skříňka zapalování alá Kymco. Mechanismus i vzhled jsou totiž totožné. Skříňkou nejen startujete, ale zároveň otevřete sedlo, a to jak při zapnutém, tak vypnutém motoru. Díky "speciální" pojistce se pak nemusíte bát sirky v zapalování či podobných naschválů. Položili jsme si jednoduchou otázku. Proč převzalo Kawasaki skříňku bez nějakých změn či úprav? Nad odpovědí jsme dlouho přemýšlet nemuseli. Proč měnit něco, co funguje na výbornou už pěknou řádku let?
Před levým kolenem se stejně jako u Downtowna nachází neuzamykatelná skříňka s integrovanou 12V zásuvkou. Nabíjení mobilu nebo navigace je tak naprostou samozřejmostí.
Nad středovým tunelem, ve kterém je pod plastovým krytem schované víčko nádrže, je ukryt i nezbytný háček, který je v případě J300 sklopný. Ač v 99 % případů tuto "vychytávku" kritizuji, zde jsem ji nejednou použil a nemohl si ji vynachválit. Pro převoz helmy či menšího nákupu (6 kaiserek, sýr a máslo) naprosto ideální.
Klasické kovové výklopné stupačky pro spolujezdce, vyvedené průduchy po stranách a lehce se zužující zadní část jen dokreslují sportovní ambice Kawasaki. I přes svůj sportovní vzhled je J300 skútr a jako takový nabízí i klasický úložný prostor pod sedlem. Přístupu do něj trochu brání vzpěra, která umožňuje otevření jen do určité míry, ale k velikosti a uspořádání nelze říct křivého slova. Jetka, povinná výbava, nepromoky, zámek a ještě trochu toho místa zbude. Kufr je navíc osvětlen pomocí LEDky, která reaguje na světelný senzor. V případě nedovřeného sedla se tak opět nemusíte bát vybité baterie.
Představení je věc jedna, ale jízda věc druhá. Po usednutí do sedla a seřízení zrcátek zjišťujeme 2 problémy. Zrcátka jsou poměrně málo široká, a tak i přes snad až nadměrnou snahu vidím stále jen svá ramena...co naplat, nezbývá než se jistit "klasickým" otáčením. Druhým problémem jsou pak nohy. Ne, že bych pro ně neměl dostatek prostoru, ale díky jinak tvarované kapotáži, než je tomu u Downtowna, nemohu změnit jejich polohu, což by mi při delších cestách asi trochu vadilo. Naopak daleko pohodlněji na mě působí sedlo, na které usedám s blaženým výrazem ve tváři.
Klasický dvojhmat (brzda a tlačítko startéru) probouzí Kawasaki J300 k životu. Poměrně kultivovaný chod a velmi rychlá odezva na plyn mě mile překvapují. Ano, už na začátku jsem sice zmiňoval, že J300 patří vzhledem do kategorie SPORT, ale teprve teď jsem si potvrdil, že i motorem a nastavením. O pohon J300 se stará kapalinou chlazený 4-taktní jednoválec o objemu 299 ccm a maximálním výkonu 20,3 kW. Po vjetí na kočičí hlavy a přejetí 2 retarderů se nestačím divit. Za odpružení bych udělil Kawasaki metál! Matně přemýslím, který jiný skútr má podvozek nastavený tak, že nerovnosti nejsou nejen cítit, ba co víc, že jízda přes ně je i příjemná. Stejně snadno padá Kawa i do zatáček, kde je ale tu tam cítit lehlé "proklouznutí".
Co se akcelerace týče, tak na semaforech budete hledat přemožitele jen velmi těžce. Díky většímu plexi je zaručena i dobrá ochrana před nepřízní počasí, i když na kolena to tu a tam přece jen foukne. Brzdy jsou odpovídající s přesným, ale nikterak kousavým nástupem. Jednou z věcí, kterou bych J300 vytkl, je absence ruční brzdy. 191 kg těžký skútr jsem byl nucen asi 2x zastavit v mírném kopečku, když jsem hledal trasu na své moto navigaci, a ruční brzdu bych v těch chvílích velmi ocenil.
Doba, po kterou nám byl skútr zapůjčen, se pomalu ale jistě chýlila ke konci, a protože na tachometru J300 už svítilo odjetých 1 600 km, rozhodli jsme si ověřit její výkon na brzdě. Velké poděkování tak patří společnosti www.scooter-tuning.cz, díky níž mohl být test na brzdě uskutečněn. V neděli přesně v 16:00 jsme přijeli do provozovny Scooter Tuning - Pod Harfou 3, Praha 9 - Vysočany, kde na nás už čekal Ondřej Honzák. Po upevnění skútru a jeho zahřátí mohl celý test začít. A výsledek?
Skútr Kawasaki J300 obstál v testu na výbornou! Závěrem jde napsat asi tolik: Kawasaki vstoupilo do segmentu skútrů ve velkém stylu. Jeho spojení s tchajwanským Kymcem tak bylo jen logickým krokem. A protože v redakci rádi testujeme a ještě radši srovnáváme a prověřujeme, rozhodli jsme se na základě tohoto testu postavit proti sobě Kawasaki J300, Kymco Downtown 300i a náš redakční skútr v dlouhodobém testu Kymco K-XCT 300i. O tom ale zase až jindy...
Technické parametry:
Motor
- Motor
- Kapalinou chlazený, 4-takt, jednoválec
- Objem
- 299 cm3
- Vrtání x zdvih
- 72,7 x 72,0 mm
- Kompresní poměr
- 10.8:1
- Ventilový rozvod
- SOHC, 4 ventily
- Palivový systém
- Vstřikování: φ34 mm x 1
- Zapalování
- Digitální
- Startování
- Elektrické
- Mazání
- Tlakové mazání - olejová náplň
Rám
- Typ rám
- Trubkový - diamant steel
- Úhel řízení / Stopa
- 28o / 113 mm
- Zdvih na předním kole
- 110 mm
- Zdvih na zadním kole
- 100 mm
- Přední pneumatika
- 120/80-14 M/C 58S
- Zadní pneumatika
- 150/70-13 M/C 64S
- Max. úhel natočení
- 40o / 40o
Výkon
- Maximální výkon
- 20.3 kW {28} PS / 7750 ot
- Maximální kroutící moment
- 28.7 Nm {2,9} kgm / 6 250 tr / min
Převodovka
- Převodovka
- CVT s odstředivou spojkou
- Sekundární pohon
- Řemenem
- Převodový stupeň
- 2.220 ~ 0.790
- Celkový převod
- 7.222 (43/16 x 43/16)
Brzdy
- Přední brzda
- Průměr kotouče 260 mm
- Zadní brzda
- Průměr kotouče 240 mm
Odpružení
- Přední odpružení
- Teleskopická vidlice 37 mm
- Zadní odpružení
- Dva zadní tlumiče s nastavitelným předpětím pružiny v 5 krocích
Rozměry
- Rozměry (D x Š x V)
- 2 235 x 775 x 1 260 mm
- Rozvor
- 1 555 mm
- Světlá výška
- 145 mm
- Objem nádrže
- 13 litrů
- Výška sedla
- 775 mm
- Pohotovostní hmotnost
- 191 kg
Související články
Adiva AD3 - komfort na 3 kolech
Ať je mokro, sníh či zima, s Adivou vám bude prima! Toto sice není oficiální reklamní slogan, ale naše jednovětné zhodnocení tříkolového skútru nesoucího jméno ADIVA.
Vespa GTS 300 Super ABS
V redakci jsme už otestovali nejednu Vespu, ale vždy se jednalo o motorizaci do 125 ccm. Teď nám byla zapůjčena ta nejsilnější varianta o objemu 300 ccm nesoucí označení Vespa GTS 300 Super ABS.
Aprilia SR MAX 300
Letošní rok je pro naši redakci ve znamení tří stovkových obsahů. K ročnímu testu nám bylo zapůjčeno Kymco K-XCT 300i, které jsme ve srovnávacím testu postavili proti Kawasaki J300 a Kymcu Downtown 300i. Jen o pár týdnů později jsme přebrali k dalšímu testu Aprilii SR MAX 300 a hned na úvod...
Kymco K-XCT 300i - v plném nasazení
Je to téměř měsíc, co jsme od společnosti MSA, která zastupuje KYMCO na českém trhu, převzali k ročnímu testování skútr KYMCO K-XCT 300i. Na počítadle přibylo několik tisíc kilometrů a proto nastal čas přinést čerstvě získané zkušenosti z tohoto maxitestu od dalšího z nás. V rámci objektivity...
MAXI test KYMCO K-XCT 300i - začínáme
Není test jako test, a protože jsme v redakci dostali nejeden dotaz, zda můžeme udělat i nějaký dlouhodobý test, rozhodli jsme se to zkusit. Nejprve jsme s nabídkou ročního testování obeslali všechny značky, se kterými spolupracujeme, a čekali. Jednou z našich podmínek přitom bylo, aby se...
Bleskovky
Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli
29.10.2021
VOGE odstartovala akci “Máš čerstvýřidičák A2?”
23.6.2021
NOVÝ ELEKTRICKÝ SKÚTR PIAGGIO ONE
15.6.2021
Kymco startuje cenovou akci na atraktivní modely stopětadvacítek
19.4.2021
BMW C1 znovu na scéně?
12.4.2021
Podcasty
Černou Afrikou
17.6.2021
Řeknu jen tohle: jedna vtipná partička a Jihoafrická republika, Botswana, Zimbabwe, Namibie . . . . Tady je zmiňový DOTAZNÍK jak jsi se potkal s krizí středního věku. Nezabere...
Jindra Belšan o velkém Rusku
24.10.2019
Jindra Belšan je pamětník. To jako, že toho hodně viděl, hodně zažil a má tedy o čem vyprávět. Dnes jsme se zaměřili hlavně na jeho cesty do Ruska.
Balkánské šotoliny (Kodo120)
3.12.2018
Hurá na Balkán na šotoliny. Po tom, co začal Pertla systematicky mapovat Evropské šotoliny, musí být každému jasné, že Balkán je pro většinu z nás v tomto duchu stále ještě...
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi